Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Du hadde helt rett på den første. Visualiserte det feil i starten, men fikk det til nå. Takk.

På nr 2 skjønner jeg ikke helt hvordan kraften på AB kan kansellere kraften på CD for kraften skjer vel vinkelrett på hele bøylen. Kan det være at de mener at summen av de magnetiske kreftene i løpet av en periode er lik null? For på vei tilbake virker kraften i motsatt retning av på vei opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Hadde vært flott med hjelp fra noen smarte hjerner her inne ;)

Hvordan regner man ut denne oppgava:

"Til friskluftkanalen for et kjøleanlegg er det mellom filteret og viften montert et UV-rør som trykkmåler. I U-røret, som er av glass, er det ferskvann. En dag hvor barometeret viser et lufttrykk tilsvarende 750 mmHg, leser vi av 100mm vannsøyle på trykkmåleren.

- Beregn luftas absolutte trykk i kanalen."

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg håper at det er noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven:

En håndball blir kastet loddrett oppover med startfarten 12m/s. Ballen forlater hånden 1,50 m over bakken.

A: Hvor høyt kommer ballen ?

B: Hvor stor fart har ballen når den er 5,0 m ove bakken ?

C: Når treffer ballen bakken ?

Takk for hjelp

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skal blande sammen vann av to forksjellige temperaturer i et rør. Det varme vannet er 75grader C og det kalde vannet er 5graderC. Temperaturen T er 65 grader.

jeg ser bort ifra varmeutveksling til omgivelsene i første omgang.

strømningshastigheten for det ferdig blandede vannet er q=1.8L/s

Jeg tror jeg kan sette opp følgende formel, men er usikker på om den også gjelder for rør:

chart?cht=tx&chl=m_v*c_v*(T-T_v)+m_k*c_v*(T-T_k)=0

Er det mulig å finne chart?cht=tx&chl=m_v som er massen til varmt vann?, for det varme vannet kommer fra en tank, og jeg må derfor vite nøyaktig hvor mye varmt vann som tømmes fra den tanken.

Det kalde vannet hentes fra springen kan man si. Hva mer tregner jeg eventuelt av informasjon for å finne ut av dette problemet?

Lenke til kommentar

Hei,Jeg skal blande sammen vann av to forksjellige temperaturer i et rør. Det varme vannet er 75grader C og det kalde vannet er 5graderC. Temperaturen T er 65 grader.

jeg ser bort ifra varmeutveksling til omgivelsene i første omgang.

strømningshastigheten for det ferdig blandede vannet er q=1.8L/s

Jeg tror jeg kan sette opp følgende formel, men er usikker på om den også gjelder for rør:

chart?cht=tx&chl=m_v*c_v*(T-T_v)+m_k*c_v*(T-T_k)=0

ikke at jeg har helt snøring på løsninga, men siden volumstrøm er oppgitt er det vel nærliggende å bruke massestrøm også;

chart?cht=tx&chl=\Large \dot q=\dot m*C*\Delta H*\Delta T

Lenke til kommentar

Håper på litt hjelp med denne nøtta her:

Når vann plasseres nær en nøytronkilde, bremses nøytronene gradvis av vannet. Til slutt kan et nøytron fanges inn av en hydrogenkjerne, som omdannes til deuterium. Deuteriumkjernen avgir så et gammafoton. Hva er gammafotonets energi?

Lenke til kommentar

Håper på litt hjelp med denne nøtta her:

Når vann plasseres nær en nøytronkilde, bremses nøytronene gradvis av vannet. Til slutt kan et nøytron fanges inn av en hydrogenkjerne, som omdannes til deuterium. Deuteriumkjernen avgir så et gammafoton. Hva er gammafotonets energi?

E = hf

Lenke til kommentar

En heis med konstant karakteristikk TL skal kunne løfte 1000 kg ved full hastighet på 2m/s

Hvor stort er lastmomentet TL (Nm) ?

Vil lastmomentet være konstant eller vil det varier med hastigheten?

Lenke til kommentar

(INDUKSJON)

Kan noen forklarer meg hvorfor ringen går mot høyre? Slik jeg forstår det vil det gå en strøm gjennom spolen fra + til - som gir et magnetfelt B mot venstre (høyrehåndsregel for spole). Hva som skjer videre er jeg usikker på... tenker i følge lenz lov at siden magnetfeltet har retningen Sør til nord inni en spole, vil det dannes en indusert strøm i ringen(en liten spole) med B(Ind) pekende i motsatt retning av B (lenz) slik at to sørpoler møtes og dermed skyves ringen vekk.

er dette riktig?

EDIT: ser hva jeg gjorde feil, strømretningen i spole 1 blir jo motsatt selvfølgelig, slik at B peker mot høyre. Lenz lov = induserte spenningen som oppstår i S2 vil motvirke sin årsak (fluksøkning)=> B(ind) peker i motsatt retning av B (altså mot venstre) => to nordpoler møter hverandre og ringen skyves vekk.

post-163410-0-88589300-1363263584_thumb.png

Endret av sondredh94
Lenke til kommentar

Jeg er bedt om å beregne gjennomsnittlig kinetisk energi for oksygen i en kubisk beholder med sider på 15 cm og temperatur 300 K. Videre skal jeg sammenligne dette med endringen i den potensielle energien til et molekyl som beveger seg fra topp til bunn og beholderen.

Er det så enkelt som mgh i sistnevnte beregning? Finner ikke noe spesielt relevant i de aktuelle kapitlene for oppgaven.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar

Se bildet:

imagekflz.jpg

Først, dere ser at v = Hr. Får å finne H så må jeg vel dele på v på begge sider og det vil da bli H = r / v, men på bildet så står farten (v) øverst og r under brøken??

Andre spørsmålet. De skriver at 10^6 1.y, altså et million lysår, blir 10^6 * 9,46*10^15m. Hvor får de det tallet fra?? Altså 9,45*.... :S

Takk!!

Lenke til kommentar

Se bildet:

imagekflz.jpg

Først, dere ser at v = Hr. Får å finne H så må jeg vel dele på v på begge sider og det vil da bli H = r / v, men på bildet så står farten (v) øverst og r under brøken??

Andre spørsmålet. De skriver at 10^6 1.y, altså et million lysår, blir 10^6 * 9,46*10^15m. Hvor får de det tallet fra?? Altså 9,45*.... :S

Takk!!

Hvis man deler v = Hr på r så får man v/r = H, dette er ensbetydende med H = v/r. 9,46*10^15 m er lengden lyset reiser på et år altså et lysår. l.y = 9,46*10^15 m.

Lenke til kommentar

Så denne oppgaven tidligere i tråden, men ingen løsningsforslag... Jeg har prøvd å løse den en stund, men ender opp med feil svar.

"I en eske med mål 12 cm x 18 cm x 24 cm fyller Lene noen gamle barnenøker, slik at esken og bøkene og esken til sammen veier 12 kg. Hun setter esken på spisebordet. Hva er det største trykket esken kan gi mot bordplaten?"

Hvordan jeg har tenkt: Jo mindre areal, jo høyere trykk. Så hvis du setter esken på siden med 12cm x 18cm får du siden med minst areal. Esken veier 12kg som er 177,7N. Da får vi P=177,7N x 9.81 over 2.16m^2. Dette blir feil svar, hjelp! :)

Svaret er 5,5 kPa.

Endret av Nehain
Lenke til kommentar

For det første, hvorfor ganger du med G? Trykk i kPa er jo N/m2, ikke kg/m2. Og hvis det hadde vært sistnevnte, hvorfor regnet du om til newton i utgangspunktet?

For det andre så er 12 cm * 18 cm ikke lik 2,16 m2. Hvis du er i tvil om omregning av areal (og volum?) bruk grunnenheten hele veien. Altså 0,12 m * 0,18 m = ...

Bruk benevningene som kontroll gjennom hele regnestykket. N/m2 = Pa.

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hva du mener. F=G=mg. Tenkte ikke over at jeg hadde klart å regne ut feil areal, haha. Så det blir bare 117,7N over 0,0216m^2 = 5.5kPa?

Eller 12*9.81 over 0.0216?

Endret av Nehain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...