Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, folkens. Går for øyeblikket ingeniør, og har denne uken en innlevering i Fysikk 1, som jeg står fast på, og håper noen er villige til å hjelpe meg med!

 

Oppgaven er som følger (jeg har allerede svart på a, b og c, så trenger egentlig kun hjelp med og d og e):

 

----

 

En kloss A kan skli friksjonsfritt ned et skråplan. Klossen har masse 500 g, helningen på skråplanet er 20 grader.

 

a) Finn akselerasjonen til klossen.

 

En annen kloss B med samme masse som kloss A har friksjon mot skråplanet. Vi måler akselerasjonen som klossen får på vei nedover ved forskjellig helningsvinkel på skråplanet, se tabellen under.

α / grader : 8 13 15 17 21 23

a / m/s^2 : 0,20 0,96 1,50 1,60 2,42 2,79

 

b. Vis at friksjonstallet blir 0,12. Anslå også usikkerheten.

 

Vi fester en masseløs snor mellom kloss A og kloss B og setter begge på skråplanet. Skråplanet har samme helning som i oppgave a. Kloss A settes nederst og vi holder klossene slik at snora blir stram. Så slipper vi klossene

 

c) Hvor stor blir akselerasjonen til klossene nå?

 

d) Hvor stor blir snorkrafta mellom klossene?

 

En ny kloss med masse M trekkes nedover skråplanet med en konstant kraft F. Mellom klossen og underlaget virker det en friksjonskraft. Friksjonstallet settes denne gangen til u. Klossen har konstant akselerasjon. Så fester vi et lodd med masse m på klossen. Klossen skal fortsatt gå med den samme konstante akselerasjonen som den hadde før loddet ble festet på klossen.

 

e) Må trekkraften F økes, minkes eller holdes på samme nivå for at akselerasjonen skal holdes konstant og like stor som før loddet med masse m ble lagt på?

 

Begrunn svaret.

 

----

 

 

Setter stor pris på om noen har tid til å hjelpe meg med dette!

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger sårt med hjelp på denne oppgaven her... Har prøvd frem og tilbake, men får ikke korrekt svar..

 

"Det er nok med omtrent 1,6*10-20 J for å bryte en hydrogenbinding i et proteinmolekyl. Hva er den minste frekvensen og den største bølgelengden til et foton som kan gjøre dette?"

 

Jeg har prøvd å bruke E=hf, men det blir ikke riktig. Jeg prøvde også å bruke E=-B/n^2 for å se hvilke tilstander hydrogenet kan eksitere til for så å finne den minste energien ettersom lite energi gir liten frekvens. Men den minste energien må vel være ved grunntilstanden? Men jeg fikk ikke riktig...

 

 

Jeg håper noen kan hjelpe!

Takk!

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger sårt med hjelp på denne oppgaven her... Har prøvd frem og tilbake, men får ikke korrekt svar..

 

"Det er nok med omtrent 1,6*10-20 J for å bryte en hydrogenbinding i et proteinmolekyl. Hva er den minste frekvensen og den største bølgelengden til et foton som kan gjøre dette?"

 

Jeg har prøvd å bruke E=hf, men det blir ikke riktig. Jeg prøvde også å bruke E=-B/n^2 for å se hvilke tilstander hydrogenet kan eksitere til for så å finne den minste energien ettersom lite energi gir liten frekvens. Men den minste energien må vel være ved grunntilstanden? Men jeg fikk ikke riktig...

 

 

Jeg håper noen kan hjelpe!

Takk!

Tror det bare er å bruke E=hf for å finne frekvensen og c=fλ for å finne bølgelengden.

Hva sier fasiten?

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer litt på ustabilitet i kjerne pga for høyt antall nøytroner. Jeg forstår ikke hvorfor en kjerne er ustabil pga for mange nøytroner. Jeg kan alt om sterk kjernekraft/fargekraft, gluoner, bindingsenergi og elektostatisk frastøtning, men klarer ikke å finne en sammenheng for at kjerner blir ustabile av for mange nøytroner.

 

Takker for et godt svar!

Lenke til kommentar

Poenget her er at loddet heng i ro, og for at noko skal vere i ro må summen av kreftene som virker på det vere lik null. Dei tre kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og dei to snordraga. Dekomponer krafta gjennom A, til ein horisontal og ein vertikal komponent. I vertikalen har du at A_v + B_v + G = 0, i horisontalen har du at A_h + B_h = 0. Med dei likningane kan du finne komponentane til B, og vidare svara på oppgåva.

Lenke til kommentar

at summen av kreftene er lik null er jeg klar over :) men videre fra der. ser hva du skriver om kreftene i vertikalen og horisontal. men av en eller annen grunn får jeg ikke til å sette dette opp i system for å regne det ut -_-

 

har kommet frem til at høyden mellom loddet og "taket" er 17.32N når man har dekomponert snordragene. og at vekta på 3kg gir en kraft på 29.43N

 

som du kanskje ser er fysikk noe jeg ikke har peiling på.

 

men all hjelp som kan få meg til å endelig skjønne dette setter jeg STOR pris på! :)

Lenke til kommentar

Litt fort og gale forklaring:

 

Når du dekomponerer snorkrafta gjennom A får du

p><p>A_{\text{vertikal}} = A\cos(30) = 20\frac{\sqrt{3}}{2} = 10\sqrt{3} \approx 17.3

 

Tyngdekrafta som virker på loddet er chart?cht=tx&chl=G = mg = 3\cdot 9.81 = 29.43.

 

Når du set opp likningane bør du definere kva som er positiv retning på figuren, for å få rett forteikn. Lat oss definere at oppover er positiv retning i vertikalen, og mot høgre er positiv retning i horisontalen. Det vil seie at tyngdekrafta, som virker nedover, har negativt forteikn. Om me no set opp rørslelikninga for vertikalen får me

p><p>B_{\text{vert}} = 29.43 - 17.3 = 12.13

Ser du kvifor det vert slik?

 

For horisontalen vert likninga litt enklare, då det berre er to ledd. Sidan me definerte at positiv retning var mot høgre, har krafta gjennom A negativt forteikn (den dreg mot venstre):

p><p>B_{\text{hor}} = 10

 

No har me funne at den horisontale komponenten til krafta gjennom B er 10N, og den vertikale er 12.13N. Desse utgjer katetane i ein rettvinkla trekant, so for å finne storleiken til B er det berre å nytte Pytagoras: chart?cht=tx&chl=B = \sqrt{B_{\text{hor}}^2 + B_{\text{vert}}^2} = \sqrt{10^2 + 12.3^2} = 15.85. At svaret er litt for stort har nok med noko slurvete avrunding eg har gjort.

 

For å finne vinkelen må du sjå til trigonometrien. Du har til dømes at chart?cht=tx&chl=B_{\text{horisontal}} = B\sin(v) som gjev at chart?cht=tx&chl=v = \arcsin\left(\frac{B_{\text{horisontal}}}{B}\right) = \arcsin\left(\frac{10}{15.7}\right). Pass på at kalkulatoren er stilt inn på grader.

 

(Ein litt urelatert kommentar: I motsetnad til korleis eg har gjort det her bør ein ha med einingar i utrekninga.)

Lenke til kommentar

Den eksakte verdien av cos(30) er 2.

 

Eg har berre satt inn for dei kjende verdiane. A_vert er 17.3N og G (tyngdekrafta) er 29.43N, i negativ retning (nedover). Det står med andre ord akkurat det same som i fyrste linja der, berre at eg har erstatta to av symbola med dei kjende verdiane.

 

Har ikkje noko spesifikt nei, du kan jo kikke i denne tråden om det er noko nyttig der.

Lenke til kommentar

skjønte egentlig ikke så mye av den der oppgaven.

 

kankje hjelp med en lettere oppgave kan få meg til å begynne å forstå noe av dette.

 

ut ifra bilde har jeg kommet frem til at

 

G=m*g=1500Kg*9.81m/s^2 som gir 14715N.

 

så vinkelen er 70° men man har ikke en rettvinklet trekant, så man må vel dele den opp i to for å få en 90° vinkler?

 

 

så tar man C=B/cos(Vinkel)= 14715N/cos(70°) = 32415.5

 

men nå står jeg fast og har sikkert regnet feil fra begynnelsen?

post-44853-0-29755800-1360746683_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...