nicho_meg Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Candela er SI-enheten som gjerne er den mest brukte. En lux tilsvarer en lumen per kvadratmeter. Lumen er gitt som candela*steradian. http://no.wikipedia.org/wiki/Steradian Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Om jeg skulle skryte av den nye lommelykten min, hvilken måleenhet ville da vært naturlig å bruke? Og når bruker en de andre? Jeg leste litt på Wikipedia om det, men har store problemer med å se det for meg. Trenger altså en litt mer billedlig forklaring. Endret 7. januar 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Om jeg skulle skryte av den nye lommelykten min, hvilken måleenhet ville da vært naturlig å bruke? Og når bruker en de andre? Jeg leste litt på Wikipedia om det, men har store problemer med å se det for meg. Trenger altså en litt mer billedlig forklaring. Billedlig nok med denne? http://www.irontech.no/interface/lysstyrke_i_candela.html Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Hei, en liten usikkerhet rundt hva spekter betyr. Brukes spekter til å kartlegge de forskjellige bølgelengdene fra en strålingskilde kun innenfor den synlige delen av det elektromagnetiske spekteret, eller alle typer bølgelengde fra gamma til radiobølger? Forstår at spektre også kan brukes til lydbølger, men var litt usikker på hva et spekter er med tanke på EM-stråling. Takk for svar. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Hei, en liten usikkerhet rundt hva spekter betyr. Brukes spekter til å kartlegge de forskjellige bølgelengdene fra en strålingskilde kun innenfor den synlige delen av det elektromagnetiske spekteret, eller alle typer bølgelengde fra gamma til radiobølger? Forstår at spektre også kan brukes til lydbølger, men var litt usikker på hva et spekter er med tanke på EM-stråling. Takk for svar. Et spektrum i ordets rette forstand er et utvalg av noe. Det elektromagnetiske spekteret er altså utvalget av all elektromagnetisk stråling. Endret 9. januar 2013 av maikenflowers Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Et spektrum i ordets rette forstand er et utvalg av noe. Det elektromagnetiske spekteret er altså utvalget av all elektromagnetisk stråling. Så når man skal si hva et spekter er, vil det være en oppdeling av strålingen slik at man kan se de ulike bølgelengdene/frekvensene bølgene bølgekilden sender ut? Vil da alle bølgelengdene være med? Fra under 0,01 nm til over 10 km, eller bare den synlige delen (800nm-400nm)? Det er det som er litt uklart... Endret 9. januar 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
minotir Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Kanskje noen kan hjelpe meg med denne oppgaven? Syns det står dårlig forklart i boka om akkurat dette, (oppg. 2 a, b, c) Endret 13. januar 2013 av minotir Lenke til kommentar
minotir Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Kanskje noen kan hjelpe meg med denne oppgaven? Syns det står dårlig forklart i boka om akkurat dette, (oppg. 2 a, b, c) Har prøvd litt på egen hånd nå: oppg. 2a: (0m/s-12m/s)/2,5s=-4,8m/s^2 Oppg. 2b: (12m/s+0)/2*2,5s=30m Håper noen kan rette på meg om jeg er på villspor. Står fortsatt fast på oppgave 2c så all hjelp mottas med stor takk! Lenke til kommentar
minotir Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ikke for å mase så alt for mye, men vil legge til at dette skal levers klokka 12 i kveld Lenke til kommentar
satser Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 2a er riktig, aks= -4,8 m/s^2. 2b, bruker veiformel s=0,5*(Vo+V)*t S=0,5*12*2.5=15m 3b) Akselrasjonen er -4,8 og den er konstant. De spør om fart og tid, når den er på samme sted som i utgangspunktet. Den vil da bruke like lang tid på å komme ned, altså 2,5 sekunder og da vil farten også være like stor, 2,5*4,8=12m/s Lenke til kommentar
v0nly Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Sliter med å skjønne denne oppgaven: Sketch on figure 2 the position of ρ(λ/8), ρ(λ/4) and ρ(λ/2). Lenke til kommentar
exonum Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) To biler, A og B, kjører forbi det samme punktet P på en veistrekning. Bil A passerer først med den konstante farten 65km/h. 10 sekunder senere passerer bil B med den konstante farten 70km/h. Regn ut hvor lang tid det tar før bil B tar igjen bil A. Noen som kan gi meg et dytt i riktig retning? Får krøll på hjernecellene, Endret 22. januar 2013 av exonum Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 h. Regn ut hvor lang tid det tar før bil B tar igjen bil A. Noen som kan gi meg et dytt i riktig retning? Får krøll på hjernecellene, v(a)*t(a)=v(b)*t(b) 18,06*(10+t)=19,44*t Lenke til kommentar
exonum Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 v(a)*t(a)=v(b)*t(b) 18,06*(10+t)=19,44*t Aah, skjønner nå. Det jeg er ute etter er selvfølgelig (sa) = (sb). Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Har en kule med masse 4090kg som holdes på plass av to stålkabler, og skal finne kraften til disse. Den ene (Tb) har en vinkel 40 grader med vertikalen, mens den andre (Ta) er horisontal. Fasiten ser slik ut: For det første, hva betyr den s'en som står under brøkstrekeni a)? Og kan noen forklare hvorfor Ta = Tb*sinalpha? Endret 24. januar 2013 av Misoxeny Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 For det første, hva betyr den s'en som står under brøkstrekeni a)? Og kan noen forklare hvorfor Ta = Tb*sinalpha? Muligens ein feil, ser ikkje heilt kva den skal tyde. For den siste: teikn frilegemediagram, dekomponer Tb, sjå på storleiken til kvar komponent, og kva anna kraft som er like stor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 (endret) Matematikerne klarte ikke å hjelpe meg så nå satser jeg på dere fysikere! Her er en egenkomponert oppgave (1) fra meg til dere: Det står en trampoline i hagen. Hvilken form har gummiflata? (sfærisk, parabolsk, konisk, flateligning etc.) Mer nøyaktige forutsetninger: Trampolina står helt i vater, er sirkulær, opphengt i uendelig mange festepunkter langs kanten, gummiflata har uniform tykkelse og tetthet, har like strekkegenskaper i alle retninger, det er vindstille, ingen nedbør, gjenstander eller andre ting som påvirker formen enn tyngdekraften, er laget av et 100% elastisk materiale, med lineær elastisitet og den står i ro i et stasjonært og uniformt tyngdefelt. Har jeg glemt noe nå? Dere skal også få en oppgave nr 2: En annen trampoline er kvadratisk og opphengt kun i hjørnepunktene. Hvilken form inntar den nå? (Ellers tilsvarende forutsetninger som i oppgave 1) Endret 25. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Katrinese Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Noen som kan svare meg på denne oppgaven? Er desverre på engelsk, men kan oversette dersom det er ønskelig;) "Calculate the acceleration and maximum range in a jump in case of a frog. Maximum vartical hight= 0,28m, distance of acceleration=0,068m and gravitational constant(g)=9,81m/s^2" Eventuelt bare fortelle meg hvilke formler jeg burde bruke? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Matematikerne klarte ikke å hjelpe meg så nå satser jeg på dere fysikere! Her er en egenkomponert oppgave (1) fra meg til dere: Det står en trampoline i hagen. Hvilken form har gummiflata? (sfærisk, parabolsk, konisk, flateligning etc.) Mer nøyaktige forutsetninger: Trampolina står helt i vater, er sirkulær, opphengt i uendelig mange festepunkter langs kanten, gummiflata har uniform tykkelse og tetthet, har like strekkegenskaper i alle retninger, det er vindstille, ingen nedbør, gjenstander eller andre ting som påvirker formen enn tyngdekraften, er laget av et 100% elastisk materiale, med lineær elastisitet og den står i ro i et stasjonært og uniformt tyngdefelt. Har jeg glemt noe nå? Dere skal også få en oppgave nr 2: En annen trampoline er kvadratisk og opphengt kun i hjørnepunktene. Hvilken form inntar den nå? (Ellers tilsvarende forutsetninger som i oppgave 1) Sirkel og hyperbel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå