Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle skryte av den nye lommelykten min, hvilken måleenhet ville da vært naturlig å bruke? Og når bruker en de andre?

 

Jeg leste litt på Wikipedia om det, men har store problemer med å se det for meg. Trenger altså en litt mer billedlig forklaring.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Hei, en liten usikkerhet rundt hva spekter betyr. Brukes spekter til å kartlegge de forskjellige bølgelengdene fra en strålingskilde kun innenfor den synlige delen av det elektromagnetiske spekteret, eller alle typer bølgelengde fra gamma til radiobølger? Forstår at spektre også kan brukes til lydbølger, men var litt usikker på hva et spekter er med tanke på EM-stråling.

Takk for svar. :D

Lenke til kommentar

Hei, en liten usikkerhet rundt hva spekter betyr. Brukes spekter til å kartlegge de forskjellige bølgelengdene fra en strålingskilde kun innenfor den synlige delen av det elektromagnetiske spekteret, eller alle typer bølgelengde fra gamma til radiobølger? Forstår at spektre også kan brukes til lydbølger, men var litt usikker på hva et spekter er med tanke på EM-stråling.

Takk for svar. :D

 

Et spektrum i ordets rette forstand er et utvalg av noe. Det elektromagnetiske spekteret er altså utvalget av all elektromagnetisk stråling.

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

Et spektrum i ordets rette forstand er et utvalg av noe. Det elektromagnetiske spekteret er altså utvalget av all elektromagnetisk stråling.

Så når man skal si hva et spekter er, vil det være en oppdeling av strålingen slik at man kan se de ulike bølgelengdene/frekvensene bølgene bølgekilden sender ut? Vil da alle bølgelengdene være med? Fra under 0,01 nm til over 10 km, eller bare den synlige delen (800nm-400nm)? Det er det som er litt uklart...

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Kanskje noen kan hjelpe meg med denne oppgaven?

Syns det står dårlig forklart i boka om akkurat dette,

 

(oppg. 2 a, b, c)

Har prøvd litt på egen hånd nå:

oppg. 2a:

(0m/s-12m/s)/2,5s=-4,8m/s^2

 

Oppg. 2b:

(12m/s+0)/2*2,5s=30m

 

Håper noen kan rette på meg om jeg er på villspor. Står fortsatt fast på oppgave 2c så all hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar

2a er riktig, aks= -4,8 m/s^2.

 

2b, bruker veiformel s=0,5*(Vo+V)*t

S=0,5*12*2.5=15m

 

3b)

Akselrasjonen er -4,8 og den er konstant.

De spør om fart og tid, når den er på samme sted som i utgangspunktet. Den vil da bruke like lang tid på å komme ned, altså 2,5 sekunder og da vil farten også være like stor, 2,5*4,8=12m/s

Lenke til kommentar

To biler, A og B, kjører forbi det samme punktet P på en veistrekning.

Bil A passerer først med den konstante farten 65km/h. 10 sekunder senere passerer bil B med den konstante farten 70km/h.

 

Regn ut hvor lang tid det tar før bil B tar igjen bil A.

 

Noen som kan gi meg et dytt i riktig retning? Får krøll på hjernecellene, :)

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Har en kule med masse 4090kg som holdes på plass av to stålkabler, og skal finne kraften til disse. Den ene (Tb) har en vinkel 40 grader med vertikalen, mens den andre (Ta) er horisontal. Fasiten ser slik ut:

 

6tkK9Yu.png

 

For det første, hva betyr den s'en som står under brøkstrekeni a)? Og kan noen forklare hvorfor Ta = Tb*sinalpha?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

For det første, hva betyr den s'en som står under brøkstrekeni a)? Og kan noen forklare hvorfor Ta = Tb*sinalpha?

Muligens ein feil, ser ikkje heilt kva den skal tyde.

 

For den siste: teikn frilegemediagram, dekomponer Tb, sjå på storleiken til kvar komponent, og kva anna kraft som er like stor.

Lenke til kommentar

Matematikerne klarte ikke å hjelpe meg så nå satser jeg på dere fysikere! :)

 

Her er en egenkomponert oppgave (1) fra meg til dere: Det står en trampoline i hagen. Hvilken form har gummiflata? (sfærisk, parabolsk, konisk, flateligning etc.)

Mer nøyaktige forutsetninger:

Trampolina står helt i vater, er sirkulær, opphengt i uendelig mange festepunkter langs kanten, gummiflata har uniform tykkelse og tetthet, har like strekkegenskaper i alle retninger, det er vindstille, ingen nedbør, gjenstander eller andre ting som påvirker formen enn tyngdekraften, er laget av et 100% elastisk materiale, med lineær elastisitet og den står i ro i et stasjonært og uniformt tyngdefelt. Har jeg glemt noe nå?

 

Dere skal også få en oppgave nr 2: En annen trampoline er kvadratisk og opphengt kun i hjørnepunktene. Hvilken form inntar den nå? (Ellers tilsvarende forutsetninger som i oppgave 1)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på denne oppgaven? Er desverre på engelsk, men kan oversette dersom det er ønskelig;)

 

"Calculate the acceleration and maximum range in a jump in case of a frog. Maximum vartical hight= 0,28m, distance of acceleration=0,068m and gravitational constant(g)=9,81m/s^2"

 

Eventuelt bare fortelle meg hvilke formler jeg burde bruke?

 

:)

Lenke til kommentar

Matematikerne klarte ikke å hjelpe meg så nå satser jeg på dere fysikere! :)

 

Her er en egenkomponert oppgave (1) fra meg til dere: Det står en trampoline i hagen. Hvilken form har gummiflata? (sfærisk, parabolsk, konisk, flateligning etc.)

Mer nøyaktige forutsetninger:

Trampolina står helt i vater, er sirkulær, opphengt i uendelig mange festepunkter langs kanten, gummiflata har uniform tykkelse og tetthet, har like strekkegenskaper i alle retninger, det er vindstille, ingen nedbør, gjenstander eller andre ting som påvirker formen enn tyngdekraften, er laget av et 100% elastisk materiale, med lineær elastisitet og den står i ro i et stasjonært og uniformt tyngdefelt. Har jeg glemt noe nå?

 

Dere skal også få en oppgave nr 2: En annen trampoline er kvadratisk og opphengt kun i hjørnepunktene. Hvilken form inntar den nå? (Ellers tilsvarende forutsetninger som i oppgave 1)

 

Sirkel og hyperbel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...