klabberas Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Har en oppgave der en bil kjører på en bakke som stiger 1,0 m for hver 15 m vei. Har satt h=15 m, men hva skal jeg da sette ho som? Skal bruke formelen E = Eo + W. Farten skal være det samme hele tiden, så der er vel v og vo det samme? hva spør du/oppgava om ? virker noe ufullstendig dette Ja, unnskyld. Prøvde bare å korte den ned litt. Først kjørte bilen på vannrett vei i konstant fart 15 m/s. Jeg skal finne ut hvor stor effekt motoren må yte i bakken når farten skal være 15 m/s der og. Bakken stiger 1,0 m for hver 15 m vei. Da har jeg tenkt til å bruke E = Eo + W, for å finne W. (dvs. mgh - mgho + 1/2mv2 - 1/2mvo2 = W) Problemet mitt er at jeg vet ikke hva jeg skal sette ho som. (Bilens masse er 1,2 tonn og framdriften er på 9,0 kW, hvis det trengs) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 der h=15m og t=h/v=15/15=1sek Lenke til kommentar
llisle39 Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Begynn med å skrive ned tingene du vet. Du vet at vinkelhastigheten til de to hjulene er like, hvis de er låst fast, noe du antar. Så må du finne utrykket for kraften som skal til for å løfte kassen med konstant hastighet. Resten burde være grei skuring hvis du setter opp likningene riktig. Hvilke ligninger er det du tenker på da? Kan jeg bruke formelen for treghetsmomentet τ=F*r? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvilke ligninger er det du tenker på da? Kan jeg bruke formelen for treghetsmomentet τ=F*r? Jeg har ingen intensjoner om å løse oppgaven for deg ettersom mye av lærdommen i fysikk er prøving og feiling. Det er sikkert noen på forumet som er interessert i å løse den for deg, men mitt tips er å prøve på egenhånd til du klarer det. Oppgaven er tydeligvis litt for vanskelig for deg, så du burde kanskje prøve å løse noen enklere oppgaver for å forstå vinkelhastighet og treghetsmomenter osv. Men her er noen tips til oppgaven. Bevegelsen til kassen er beskrevet i oppgave teksten. Kassen utøver en kraft på trinsesystemet. Det utøves også en annen kraft på trinsesystemet som skal utligne kraften fra kassen, siden kassen er under konstant akselerasjon. Poenget med oppgaven er at du må koble to trinser sammen med forskjellig radius, som gjør at de to kreftene ikke er like store. Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Er det noen her som var med på/skal være med på årets fysikkolympiade? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Noen som vil forklare denne for meg? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Se bort i fra den horisontale komponenten. Tiden for hver granat kan deles i to like lange deler: Ferden opp til vendepunktet og ferden ned til havflaten. Granat A faller tydeligvis lengre enn granat B. Ergo må fallet til granat A ta lengre tid. Siden hele ferden tar nøyaktig dobbelt så lang tid som halve ferden, i begge tilfellene, så må fregatt B treffes først. Hvis du kjenner høyden til vendepunktene, g og neglisjerer luftmotstanden så kan du regne ut tidene. 1 Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Forklart med formler blir det slik: vi starter med vy=v0y-gt vi løser for vy=0 (altså på toppunktet av granatens bane) og omformer til t=v0y/g den totale tiden granatene bruker før de treffer torpedobåtene blir det dobbelte 2t=2v0y/g Hvis vi ser tilbake på tegningen ser vi at banen til granaten på vei til båt B kommer lengre i x-retning. Derfor vet vi at v0y er mindre hos granat B enn A ettersom de hadde samme utgangsfart. Og ut ifra den siste formelen ser vi at jo mindre v0y blir, jo mindre tid tar det før granaten har truffet båten. Altså blir torpedobåt B truffet først. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Spørsmål angående fotoelektrisk effekt: "Bare lys med en frekvens som er større enn 6,65*10^14Hz kan framkalle fotoelektrisk effekt i natrium a) Hva er løsrivningsarbeidet for et elektron i natrium? = 4,39*10^-19J b) Hva er den største farten et løsrevet elektron kan få når natrium blir bestrålt med lys som har frekvensen 7,00*10^14Hz." På B har jeg funnet ut at den kinetiske energien er 9,03*10^-19J, men hvordan går jeg frem for å finne farten til dette elektronet? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 b) Hva er den største farten et løsrevet elektron kan få når natrium blir bestrålt med lys som har frekvensen 7,00*10^14Hz." http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat_2.0.19/viewtopic.php?p=147719&highlight=#147719 Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Men hvorfor 0,5? Åja, 1/2mv^2 Endret 11. november 2012 av Bordplate Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvordan regner man ut luftmengde i en tank? antall liter = volum i liter x trykk i bar........?? Hva er riktig formel? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvordan regner man ut luftmengde i en tank? antall liter = volum i liter x trykk i bar........?? Hva er riktig formel? vet at med luft er det ca slik, men over en viss grense synker vist innholdet, så en 300bar, 10l tank inneholder vist noe mindre luft enn en 200bar, 15 liter tank. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Finnes det noe riktig formel for det da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Finnes det noe riktig formel for det da? Mulig det er riktig formel. Vil tippe varme er årsaken til at man får noe færre liter på 300bar enn på 200bar Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Njaaa. Det man vanligvis bruker under normale forhold er antakelsen om Ideel gas, så kan denne modifiseres litt med å legge til en faktor for kompressibilitet. Noen "riktig formel" finnes aldri, men det finnes masse formeler, sammenhenger og regler som er "nærme nok" innen sitt spesifikke område. For luft antar man vanligvis at reglene for ideel gas gjelder så lenge du er under ~270 bar Edit: at 300 bars dykkeflasker inneholder mindre luft enn ideel gas skulle tilsi har ikke mad temperaturen å gjøre, men med at antakelsen om at luftmolekylene er av ueandelig liten utstrekning ikke lenger holder ved så høye trykk. Det er ikke lenger lineær sammenheng mellom trykk og antall normalliter gass. Endret 11. november 2012 av M98kF1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Ideell gasslov er et godt utganskpunkt ved ikke for høye trykk. Om temperaturen holdes konstant er da gassmengden proporsjonal med produktet av trykk og volum. Ved høye trykk fungerer ikke tilnærmingen som gir den ideelle gassloven spesielt bra lenger, og hvert molekyl trenger mer plass enn i det ideelle tilfellet. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Mulig det er riktig formel. Vil tippe varme er årsaken til at man får noe færre liter på 300bar enn på 200bar Så da rommer en 10L tank med 250 bar 2500 liter? Lenke til kommentar
hufsa data Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hei blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med denne... Har gjort oppgave a og her fikk jeg at bilen blir hevet med 8,9 mm. Men har ikke snøring på hvordan jeg skal finne massen til bilen på oppgave B og Vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre oppgave C. Blir veldig glad for nøyaktig og godt forklart svar... På et verksted bruker de en hydraulisk jekk av den samme typen som er vist på figuren i eksempel 10.4. Diameteren til det store stempelet er 15 cm, og dia meteren til stempelet i den lille sylinderen er 2,0 cm. a) Hvor mye blir bilen hevet hvis det lille stempelet trykkes ned 50 cm? Kraften på det lille stempelet er 240 N. b) Hva er massen til bilen? c) Hvor stort arbeid gjør kraften som presser stempe let i den lille sylinderen ned? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 b) ===== c) W = F*s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå