Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takker så mye for hjelpen. Jeg forstår det meste nå, bortsett fra akselerasjonen. A(t) = 0,2. Blir ikke det galt da ? Jeg vil jo anta at akselerasjonen er høyere i startfasen enn i sluttfasen av 60meteren (oppgaven er om en som løper 60 meter på 10 sekunder). Nå blir det jo en konstant akselerasjon på 0,2 m/s^2 ?
I røynda vil nok akselerasjonen vore høgare i starten, men slik oppgåva er gitt vert akselerasjonen konstant.

 

Ok. Da kan jeg ikke annet enn å takke så mye for hjelpen ! Du har reddet dagen for en ellers stresset elev :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fra vestlandet selv, men "røynda" tok kaka. Hva betyr det?

 

Edit: vent! Røynda -> røyndommen -> virkeligheten? Røynda = virkelig? Haha, virker jo gresk.

 

Kunne noen forklart meg hvordan man får til ett uttrykk for momentan akselerasjon ?

v'(t) = a(t)

 

Man tidsderiverer hastigheten:

88aa93e25cb6240f1784556e45ec66e0.png

Slik læreplanen er nå, så får man ikke forståelse for skrivemåten "dv/dt" før i tredjeklasse. Tror ikke jeg hadde skjønt det i fjor liksom, bare sånn "foresten". :p

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

18286961.jpg

De riktige alternative for denne oppgaven er:

1) gått strekningen 4m med akselerasjonen -1m/s^2

2) gått strekningen null meter og hatt konstant akselerasjon -1m/s^2.

 

s

Akselerasjonen er konstant fordi fartsgrafen er linært.

Siden jeg nå vet at akselerasjonen er konstant, bruker jeg en av bevegelsesligningene:

chart?cht=tx&chl= S=v_ot + \frac{1}{2}at^2

s^2) \cdot (4s)^2 = om

 

Jeg har altså klart å begrunne at det ikke har skjedd noe forflytning for ballen. (svarsalternativ 2)

 

Men så er svarsalternativ 1) også riktig. Hvordan er det mulig at ballen har gått strekningen 4m med akselerasjonen -1m/s^2? (Hadde vært fin om noen kom med en grudig begrunnelse på det)

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Den går først 2 meter fremover, for så å gå 2 meter tilbake. Det kan du se av at arealet mellom grafen og x-aksen er like stort både over og under. Totalt går ballen strekningen 4 meter, men ender opp i utgangspunktet (0 meter).

 

Du kan regne ut

p><p>

 

- foran (S(4)-S(2)) kommer av at du får negativ strekning der.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Den går først 2 meter fremover, for så å gå 2 meter tilbake. Det kan du se av at arealet mellom grafen og x-aksen er like stort både over og under. Totalt går ballen strekningen 4 meter, men ender opp i utgangspunktet (0 meter).

 

Du kan regne ut

p><p>

 

- foran (S(4)-S(2)) kommer av at du får negativ strekning der.

 

Jeg lurer på en ting angående

p><p>

Hvorfor tok du differansen mellom strekningen som funksjon av tiden 4 og strekningen som funksjon av tiden 2, burde det ikke vært omvendt? Det virker som jeg ikke har lært den metoden før, og dermed er den litt uvant for meg.

Lenke til kommentar

Arealet mellom grafen og x-aksen er lik den tidsintegrerte fartsfunksjonen, som er strekningen. Arealet fra 0s til 2s er 2 og arealet fra 2s til 4s er -2 (derfor setter vi - foran). Til sammen blir det (2-(-2)) m=4 m

 

edit: Det er ikke en "differanse" i så måte, minustegnet er der bare fordi arealet blir negativt fra 2 til 4 fordi grafen ligger under x-aksen.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

For å varme opp en gass med konstant volum fra 25C til 40C, må vil tilføre varmen 3,12kj. Viss gassbeholder har et stempel, utfører gassen et arbeid på 1,26kj. Hvor mye varme må vi tilføre for å varme opp gassen fra 25C til 40C?

Har prøvd meg frem på denne oppgaven uten å lykkes. Er det noen her som kan ta den for meg?

Lenke til kommentar
Ja, har sjekket oppgavespørsmålet om igjen, og den er som den er.

Da inneholder spørsmålet skrivefeil + dårlig formulering.

 

Klarer heller ikke helt å se hvordan det å putte et stempel ned i gassbeholderen skal ha noen innvirkning (selv om jeg skjønner hva de vil frem til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...