Brulejus Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Ikke tenk på trinsen (vinkelen bare gjør det forvirrende). Tenk deg heller en lang bakke. Oppover drar 2 krefter, kraften fra klossen som henger, samt friksjonskraften (tegn opp piler for G, R og N). Nedover drar G, men husk at du er interessert i den delen av kraften som drar parallellt med bakken, så du må altså dekomponere vektoren. Denne vinkelen er lik vinkelen theta som er oppgitt på figuren. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Trenger hjelp til en oppgave med treghetsmoment. Oppgave 1) her: http://home.phys.ntnu.no/instdef/undervisning/tfy4106_1/ovinger/ov05.pdf I fasiten regner de I kun ut ifra skiven med diameter=D, men ikke med staven som har diameter=d. Hvorfor? Er det en tilnærmelse? Fasit: http://folk.ntnu.no/grevsgar/TFY4106%20Fysikk/lf/ov05l.pdf Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Jeg lurer på en oppgave: En vogn med masse 100 kg beveger seg rettlinjet uten friksjon på en vannrett skinnegang. Farten er 0,77 m/s. Mens vognen passerer under en sandsilo, blir den fylt med 40 kg sand. a) Regn ut farten til vognen med sand. b) Mens vognen har den farten du fant i oppgave a, begynner sand å lekke ut gjennom bunnen. Hvor stor fart har vognen når den til slutt er tom for sand? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Tenk på energibevarelse og kinetisk energi. I a) fikk jeg 0.65 m/s som svar i b) er vel svaret v=0.77 m/s, men er litt usikker på denne Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Her er det vel å bruke bevaring av bevegelsesmengde? Tenk på dette som et fullstendig inelastisk støt mellom sanden og vognen (de beveger seg med felles fart etterpå). logaritmemannen: Energien vil vel da ikke være bevart? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Jeg er ikke så god i sånn fysikk, så jeg vet ikke. Det kan godt hende at det er bevegelsesmengden man må regne ut. Hva fikk du som svar? EDIT: Fikk 0.55 m/s som svar da. Endret 30. september 2012 av logaritmemannen Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Jeg er ikke så god i sånn fysikk, så jeg vet ikke. Det kan godt hende at det er bevegelsesmengden man må regne ut. Hva fikk du som svar? EDIT: Fikk 0.55 m/s som svar da. Her er det vel å bruke bevaring av bevegelsesmengde? Tenk på dette som et fullstendig inelastisk støt mellom sanden og vognen (de beveger seg med felles fart etterpå). logaritmemannen: Energien vil vel da ikke være bevart? Jeg er ikke så god i sånn fysikk, så jeg vet ikke. Det kan godt hende at det er bevegelsesmengden man må regne ut. Hva fikk du som svar? EDIT: Fikk 0.55 m/s som svar da. Blingset på fasiten, så jeg fikk rett svar på a (0,55 m/s). Men i fasiten står det at rett svar på b òg er 0,55 m/s ... Det ser jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Sanden har samme fart som vognen når den lekker ut. Hvis vi kaller massen av vognen med sand for M og massen av sanden for m så har vi da at , som vi kan omforme til . Siden vi vet at kan vi dele begge sider på (M-m), og da har vi . 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Sanden har samme fart som vognen når den lekker ut. Hvis vi kaller massen av vognen med sand for M og massen av sanden for m så har vi da at , som vi kan omforme til . Siden vi vet at kan vi dele begge sider på (M-m), og da har vi . Takk, takk! Lenke til kommentar
karro12345 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Dette går under kvantefysikk i fysikk 2. Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?: "Et elektron og et proton har samme kinetisk energi. Hvilken partikkel får da størst de Broglie-bølgelengde?" Endret 6. oktober 2012 av karro12345 Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Når jeg har en graf med m/s^2 langs y-aksen og m langs x-aksen, kan jeg ta kvadratroten av arealet under grafen for å finne farten? Nvm, fant ut at det ikke gikk. Endret 4. oktober 2012 av Haawy Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Hei. Hvordan omgjør jeg 21 cm^3 til m^3? Hadde satt pris på om noen kunne forklare meg omgjøringsreglene. Takk . Endret 7. oktober 2012 av Lackadaisical Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg er fan av å tenke slik: 2 Lenke til kommentar
karro12345 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Hei. Hvordan omgjør jeg 21 cm^3 til m^3? Hadde satt pris på om noen kunne forklare meg omgjøringsreglene. Takk . Jeg tenker slik når det kommer til volum: km3 (*1000)_(*1000)_(*1000) m3 (*1000) dm3 (*1000) cm3 (*1000) mm3 Det vil si at for å gjøre om 3,75m3 til cm3så må du gange med 1000 2 ganger: 3,75(*1000)2 = 3750000 cm3. Omvendt blir det å dele. Endret 7. oktober 2012 av karro12345 1 Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg er fan av å tenke slik: Oi, det var skikkelig lurt! Kommer til å gjøre dette fremover, tusen takk for svar Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg denne? Det gjelder relativistisk bevegelsesmengde ... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg denne? Det gjelder relativistisk bevegelsesmengde ... Tar du fysikk 1 og fysikk 2? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg denne? Det gjelder relativistisk bevegelsesmengde ... Tar du fysikk 1 og fysikk 2? Jeg skal ta opp fysikk 1 fra i fjor samtidig som jeg har fysikk 2 ... Heh Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg denne? Det gjelder relativistisk bevegelsesmengde ... Løys likninga for v^2, so er du so godt som i mål. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg denne? Det gjelder relativistisk bevegelsesmengde ... Løys likninga for v^2, so er du so godt som i mål. Skal jeg ta utgangspunkt i v på høyre eller venstre side? Har prøvd litt, men kommer ikke frem ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå