Torbjørn T. Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 I Tabell I har du gitt lysfarten og i Tabell X har du gitt middelavstanden mellom jord og måne. Det vil seie at du veit strekningen, og du veit farta, då kan du løyse likninga for tida. Lenke til kommentar
catien Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Tusen takk!! Der løste faktisk oppgaven seg.. Hvordan skriver jeg nå likningen? Det blir jo nå strekning (s) delt på fart (v), men hva gjør jeg med So? Endret 9. september 2012 av catien Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Den kan du setje til null. Du kan seie at du plasserer origo/nullpunktet for avstanden i månen, og då vil startdistansen vere null. I det generelle tilfellet vil strekningen du har bevegd deg frå eit visst punkt () vere lik avstanden du kome frå punktet allereie (), pluss fart ganger tid (). (For konstant fart, vel å merke.) Endret 9. september 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
catien Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Nå forsto jeg! Tusen takk for godt forklart!! Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Det er lørdag, og hva passer vel bedre enn en fysikk oppgave langt ute på kvelden Jeg tror jeg har gjort denne riktig, men det er ikke noe fasit Tenker på oppgave D) Tar for meg legeme 1: (y retning) Er i ro, så Voi=0 Får da Vyf = ay * t = 3,57 m/s^2 * 2,00s = 7,14 m/s Akselereasjonen er hentet fra oppgave b) og den vet jeg at jeg har riktig. Spørsmålet er: Tenker jeg helt felt når jeg sier at på grunn av snoren som holder legeme 1 og 2 sammen må legeme 2 ha den samme farten som legeme 1 Så Vyf = Vxf = 7,14m/s. De må jo ha samme fart? Legeme 1: Er den som går oppover i y retning Legeme 2: Er på skråplanet Endret 15. september 2012 av henrikrox Lenke til kommentar
lolol67 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Hei. Hvis man har en kran som drypper, (la oss si at hver vanndråpe "kommer ut" hvert 0,3s), vil da avstanden mellom to dråper (som faller rett etter hverandre, riktig nok) være det samme hele veien, eller vi avstanden mellom dråpene bli større og større, jo lengre dråpene faller? Takker for svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Avstanden øker fordi den dråpen som falt ut først vil ha større hastighet enn den neste, helt til begge når sin terminalhastighet. Da stabiliserer avstanden seg. Vel og merke hvis dråpene er like store og dermed har samme terminalhastighet. Endret 17. september 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei. Så ikke denne tråden før jeg hadde laget et innlegg. Men hvis det er noen som har mulighet til hjelpe meg. Så hadde det vært supert! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1459713 Det er om elektrisk felt. Om arbeid og potensialet i forskjellige punkt Lenke til kommentar
mbj94 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei! Vi fikk oppgave å vise hvorfor 45 grader er den optimale utskytningsvinkelen, hvis vi skal få kula til å gå lengst mulig. Vi ser selvfølgelig bort ifra luftmotstand og friksjon. Er det noen som kan hjelpe meg med å vise hvorfor? Vet at man må dekomponere startfarten, og derfra vise noe. Men vet ikke helt hvordan. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hei! Vi fikk oppgave å vise hvorfor 45 grader er den optimale utskytningsvinkelen, hvis vi skal få kula til å gå lengst mulig. Vi ser selvfølgelig bort ifra luftmotstand og friksjon. Er det noen som kan hjelpe meg med å vise hvorfor? Vet at man må dekomponere startfarten, og derfra vise noe. Men vet ikke helt hvordan. Du har vx = v0 cos(theta) og så videre. Krev at y = 0, dvs at kula har landet. Løs for x, dvs finn hva x er når kula har landet. Finn ut hvilken theta som gjør x størst mulig. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Dette skjønte jeg ikke. Får du 36N som svar? Nå har jeg brukt hoderegning, men såvidt jeg ser er svaret ca 2.5N * 2. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Dette skjønte jeg ikke. Får du 36N som svar? Nå har jeg brukt hoderegning, men såvidt jeg ser er svaret ca 2.5N * 2. hvor henter du de tallene fra? Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Dette skjønte jeg ikke. Får du 36N som svar? Nå har jeg brukt hoderegning, men såvidt jeg ser er svaret ca 2.5N * 2. hvor henter du de tallene fra? summen av kreftene, altså Fa + Fb = 36N. F=ma 36 = 10 * a a = 3.6 kreftene som virker på boks A er snorkraften + Fa = 4 kg * 3.6 snorkraften = 4kg * 3.6 - 12 = 2.4N Det er snorkraft i begge ender, derfor 2.4 * 2. Oppgaver på norsk forvirrer meg, jeg tror i hvert fall det er hva de spør om, haha. Lykke til. Har du ikke fasit? Edit: Svaret de leter etter, hvis jeg har forstått oppgaven riktig, er 2.4. Når jeg skriver 2.4 * 2 mener jeg bare at kraften er lik i begge ender, ikke at du faktisk skal gange. Endret 21. september 2012 av Egron123 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Dette skjønte jeg ikke. Får du 36N som svar? Nå har jeg brukt hoderegning, men såvidt jeg ser er svaret ca 2.5N * 2. hvor henter du de tallene fra? summen av kreftene, altså Fa + Fb = 36N. F=ma 36 = 10 * a a = 3.6 kreftene som virker på boks A er snorkraften + Fa = 4 kg * 3.6 snorkraften = 4kg * 3.6 - 12 = 2.4N Det er snorkraft i begge ender, derfor 2.4 * 2. Oppgaver på norsk forvirrer meg, jeg tror i hvert fall det er hva de spør om, haha. Lykke til. Har du ikke fasit? Edit: Svaret de leter etter, hvis jeg har forstått oppgaven riktig, er 2.4. Når jeg skriver 2.4 * 2 mener jeg bare at kraften er lik i begge ender, ikke at du faktisk skal gange. Det er bare fasit på annenhver oppgave, som er litt dumt, oddetall, dette var en partalls oppgave. Jeg burde egentlig gi meg, har ikke hatt en fri helg på et par uker. Vanligvis er oppgavene på engelsk. Men de som foreleser mener er viktig er gjort om fra engelsk til norsk. Men det er helt sikkert som du sier, forstod ikke helt hva de spurte om. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tror jeg tenker for avansert. Har en oppgave som vist på bildet. Er det her bare å ta summen av krefter = m*a, finne a, så sette inn, får 36N, men det er jo 12,0+24,0N. Men føler dette skal være vanskelig, da vi har jobbet med vanskligere ting enn dette denne uka Dette skjønte jeg ikke. Får du 36N som svar? Nå har jeg brukt hoderegning, men såvidt jeg ser er svaret ca 2.5N * 2. hvor henter du de tallene fra? summen av kreftene, altså Fa + Fb = 36N. F=ma 36 = 10 * a a = 3.6 kreftene som virker på boks A er snorkraften + Fa = 4 kg * 3.6 snorkraften = 4kg * 3.6 - 12 = 2.4N Det er snorkraft i begge ender, derfor 2.4 * 2. Oppgaver på norsk forvirrer meg, jeg tror i hvert fall det er hva de spør om, haha. Lykke til. Har du ikke fasit? Edit: Svaret de leter etter, hvis jeg har forstått oppgaven riktig, er 2.4. Når jeg skriver 2.4 * 2 mener jeg bare at kraften er lik i begge ender, ikke at du faktisk skal gange. Det er bare fasit på annenhver oppgave, som er litt dumt, oddetall, dette var en partalls oppgave. Jeg burde egentlig gi meg, har ikke hatt en fri helg på et par uker. Vanligvis er oppgavene på engelsk. Men de som foreleser mener er viktig er gjort om fra engelsk til norsk. Men det er helt sikkert som du sier, forstod ikke helt hva de spurte om. Takk skal du ha Om til noe helt annet, hvis det er greit, du nevner at du har lest en del i helger, oppfatter du de fleste studentene som går på UiS som hardtarbeidende? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Om til noe helt annet, hvis det er greit, du nevner at du har lest en del i helger, oppfatter du de fleste studentene som går på UiS som hardtarbeidende? Trenger avkobling, så det er bra. Joda, jeg tror folk vet at det er mye jobb med ingeniørstudier, så de jeg har blitt kjent med jobber godt. Sitter som regel på skolen fra 08:00 til 18:00 hver dag, men har da møtt på folk som ikke gjør en dritt. Fks 2 av de jeg bor med. Samtidig er det vel 50-60 stykker som har droppa ut allerede, men sånn blir det alltid. Fysikklæreren vår sa her om dagen, at de aldri har hatt så mange innlevering på den første obligatorisk som i år. Tror ikke UiS er et prakteksempel, ville da tro at på NTNU er det flere folk som står på. Nå vil jo jeg ha A i karakter på alt jeg holder på med. Så det at jeg har jobbet 7 dager i uka med skole de siste 3-4 ukene, er det jo ikke alle som gjør. Men har jobbet så hardt for å komme inn på UiS og linjen jeg valgte, at jeg ikke orker å falle bak på. Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Om til noe helt annet, hvis det er greit, du nevner at du har lest en del i helger, oppfatter du de fleste studentene som går på UiS som hardtarbeidende? Trenger avkobling, så det er bra. Joda, jeg tror folk vet at det er mye jobb med ingeniørstudier, så de jeg har blitt kjent med jobber godt. Sitter som regel på skolen fra 08:00 til 18:00 hver dag, men har da møtt på folk som ikke gjør en dritt. Fks 2 av de jeg bor med. Samtidig er det vel 50-60 stykker som har droppa ut allerede, men sånn blir det alltid. Fysikklæreren vår sa her om dagen, at de aldri har hatt så mange innlevering på den første obligatorisk som i år. Tror ikke UiS er et prakteksempel, ville da tro at på NTNU er det flere folk som står på. Nå vil jo jeg ha A i karakter på alt jeg holder på med. Så det at jeg har jobbet 7 dager i uka med skole de siste 3-4 ukene, er det jo ikke alle som gjør. Men har jobbet så hardt for å komme inn på UiS og linjen jeg valgte, at jeg ikke orker å falle bak på. Takk for svar. Har inntrykk av at bekjente jobber lite ( 20-30 timer totalt på studiene) men gjør det greit (alt fra B til D). Men A krever arbeid! Bra du jobber. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Om til noe helt annet, hvis det er greit, du nevner at du har lest en del i helger, oppfatter du de fleste studentene som går på UiS som hardtarbeidende? Trenger avkobling, så det er bra. Joda, jeg tror folk vet at det er mye jobb med ingeniørstudier, så de jeg har blitt kjent med jobber godt. Sitter som regel på skolen fra 08:00 til 18:00 hver dag, men har da møtt på folk som ikke gjør en dritt. Fks 2 av de jeg bor med. Samtidig er det vel 50-60 stykker som har droppa ut allerede, men sånn blir det alltid. Fysikklæreren vår sa her om dagen, at de aldri har hatt så mange innlevering på den første obligatorisk som i år. Tror ikke UiS er et prakteksempel, ville da tro at på NTNU er det flere folk som står på. Nå vil jo jeg ha A i karakter på alt jeg holder på med. Så det at jeg har jobbet 7 dager i uka med skole de siste 3-4 ukene, er det jo ikke alle som gjør. Men har jobbet så hardt for å komme inn på UiS og linjen jeg valgte, at jeg ikke orker å falle bak på. Takk for svar. Har inntrykk av at bekjente jobber lite ( 20-30 timer totalt på studiene) men gjør det greit (alt fra B til D). Men A krever arbeid! Bra du jobber. Har som mål å komme inn på University of Alberta (og ta deler av master der). De krever jo B i snitt som minstekrav. Så kan jo ikke ligge på latsida. Dog finnes det bedre ingeniørskoler, men kravene blir bare værre og værre, og alberta ligger vel på top 50 eller no. Endret 21. september 2012 av henrikrox Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Takk for svar. Har inntrykk av at bekjente jobber lite ( 20-30 timer totalt på studiene) men gjør det greit (alt fra B til D). Men A krever arbeid! Bra du jobber. Beklager hvis jeg går for off topic her, men har inntrykk av at det ble flere og flere som er hardtarbeidede jo lengre ut i bacheloren jeg kom (UIS). Nå er jeg på master og jeg kjenner presset... Selv har jeg økter fra 08.00 til ca 14.00. skulle bli ca 30t inkl forelesn. Da er jeg sliten og lei nok... Om jeg satt til 18.00 ville det blitt 90% f5 på vg.no og 10% arbeid. de jeg kjenner som sitter lengst er ikke spesielt effektive, bruker tid på å spise, trene, prate og f5. Det kan man gjøre senere Litt on topic: Hmm, ingen som vet kraftsenter på et trekantet seil? Løftkraften beregnes ut fra areal, men mistenker at det kan være nærmere 1/6 og 1/6 (ettersom kraft senter på firkantet vinge er ca 1/3 og trekanten blir halvparten...) istedet for 1/3 og 1/3 som er areal..... Noen som vet? Endret 21. september 2012 av Itek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå