Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ingen problem. Det var ikke noe jeg tenkte på da vi hadde den oppgaven heller, men lærer hintet til det, og da fikk jeg det til.

 

Bruker dere ERGO Fysikk 2 forresten? Og er fortsatt på kapittel 8? Vi er ferdig med pensum, og har ikke noe å gjøre frem til sommeren. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart du har noe å gjøre; en kamerat og jeg gjorde vel 20+ ulike eksamenssett, noe som er veldig god trening. Sannsynligheten for at læreren velger ut oppgaver fra noen av eksamenene du har jobbet igjennom blir ganske stor. Personlig var siste fysikktentamen nesten "innføring" fra hukommelsen for min del.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Joda, jeg formulerte meg kanskje feil. Vi har ikke noe mer stoff å gå gjennom som er i pensum, men planen er så bruke resten av tiden til repetisjon og forberedelse til tentamen og eventuell eksamen. Læreren har ikke lov til, og jeg ville ikke godtatt, at vi bare tok fri eller ikke gjorde noe som helst de siste månedene.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette er sikkert søndagskos for mange av dere her, men jeg skjønner ikke berret. Kan dog være fordi jeg ikke har peiling på hva slags formler jeg skal bruke og jeg finner dem heller ikke.

 

En stafettløper tilbakelegger strekningen s=s(t)= 5,0t + 0,10t^2 på tiden t etter at han får stafettpinnen.

 

Finn et uttrykk for stafettløperens fart v(t) og bestem farten etter 2,0 sek og etter 10 sek. (momentan hastighet)

 

Finn et uttrykk for stafettløperens akselerasjon a(t)

 

 

Kan noen forklare meg relativt enkelt hvordan jeg løser denne oppgaven ?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Har noen enkle hint:

 

Den deriverte til en strekning er farten.

 

Den deriverte til farten er akselerasjonen.

 

(Dette er etter hodet, så dere får rette opp i det pronto hvis det er feil ;))

 

Når du skal finne verdiene etter en gitt tid så setter du inn tiden for "t" i uttrykket.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Har noen enkle hint:

 

Den deriverte til en strekning er farten.

 

Den deriverte til farten er akselerasjonen.

 

(Dette er etter hodet, så dere får rette opp i det pronto hvis det er feil ;))

 

Når du skal finne verdiene etter en gitt tid så setter du inn tiden for "t" i uttrykket.

 

 

Takker for svar. Nå har det seg sånn at jeg må kunne hiroglypher for å klare å fatte hvordan jeg bruker derivasjon ut ifra matteboken. Kan noen forklare meg hva det egentlig brukes til, hvordan det fungerer og hvordan jeg bruker det på enten en casio eller texas kalkulator ? Har jeg forstått feil, eller kan man kun bruke derivasjon når man har en graf ? (snakker om at jeg må lage en graf på kalkulatoren for å i det hele tatt kunne bruke derivasjon)

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Løsningsforslagene ligger ikke på Udir.

 

Jeg har nå lagt ut en liste med alle oppgavesettene jeg hadde på harddisken inkludert løsningsforslag på de aller fleste.

 

Har også en stor samling av eksamener i 3MX inkludert løsningsforslag som jeg kan prøve å få lagt ut hvis interesse.

Herlig! Du kan gjerne legge ut 3MX-stoff også om du har tid. :)

 

Kan jeg spørre hvorfor du har laget den siden der? Underviser du på VG3 ved siden av universitetet eller? La nemlig merke til at der sto "ERGO Fysikk 2" som også er den boken jeg har nå i fysikk.

Lenke til kommentar
Du må ikkje lage nokon graf på kalkulatoren for å derivere nei, derivasjon tek utgangspunkt i funksjonsuttrykket. For å derivere din funksjon er det tre reglar du må kunne:

mimetex.cgi?x=x^1, og mimetex.cgi?x^{1-1}=x^0=1.

 

mimetex.cgi?a(t)=v^\prime(t)=0,2

 

Redigert: Er du interessert finn du ei liste over derivasjonsreglar her:

http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=65

 

Takker så mye for hjelpen. Jeg forstår det meste nå, bortsett fra akselerasjonen. A(t) = 0,2. Blir ikke det galt da ? Jeg vil jo anta at akselerasjonen er høyere i startfasen enn i sluttfasen av 60meteren (oppgaven er om en som løper 60 meter på 10 sekunder). Nå blir det jo en konstant akselerasjon på 0,2 m/s^2 ?

Lenke til kommentar
Takker så mye for hjelpen. Jeg forstår det meste nå, bortsett fra akselerasjonen. A(t) = 0,2. Blir ikke det galt da ? Jeg vil jo anta at akselerasjonen er høyere i startfasen enn i sluttfasen av 60meteren (oppgaven er om en som løper 60 meter på 10 sekunder). Nå blir det jo en konstant akselerasjon på 0,2 m/s^2 ?
I røynda vil nok akselerasjonen vore høgare i starten, men slik oppgåva er gitt vert akselerasjonen konstant.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...