Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-snip- redigert pga egen dumhet.

Dette spørsmålet står enda dog:

Hvordan finner jeg ladningen til de fleste partikler - er det rett og slett å bare summere sammen proton og elektron?

Endret av slux
Lenke til kommentar

Jo, det er en oppgave jeg ikke får til.

Hovedlysene på en bil i fart drar 4A fra en 12V dynamo som blir drevet av bilmotoren. Dynamoen har virkningsgraden 75%. Hvor stor effekt på motoren yte til lampene?

Dette er mitt foreløpige svar på oppgaven:

chart?cht=tx&chl= P_m =  I_L \cdot U_D = 4A \cdot 12V = 48W.

Jeg vet det er feil pga at virkningsgraden har noe så å si for effektiviteten til motoren.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Korleis finn eg tregleiksmomentet til ein halvsirkel? Eg får oppgitt at massesenteret ligg i (0, R/3) når sirkelen halvsirkelen ligg med grunnlinja på x-aksen.

Eg tenkjer å bruke steiners sats med:

I0 = 1/2 * (m/2)*R2, og leggje dette saman med M*b2, med b som R/3. Kvifor gir dette feil svar? =/

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Sliter litt med denne oppgaven:

I spekteret fra en galakse måler vi bølgelengden for en bestemt spektrallinje til 416,6 nm. Målt i labratorium har denne spektrallinja bølgelengden 396,8 nm. Hva kan vi finne ut om fart og avstand fra denne galaksen?

Lenke til kommentar

Har prøvd lenge men ser ikke hvordan jeg skal gå fram for å vise følgende oppgave i fysikk på høgskolenivå. Noen som kunnskap om hvordan dette skal gjøres?

oppg.png

Har forøvrig følgene formel til råds:

oppg2.png

Kjempetakknemlig!

Endret av Whoops
Lenke til kommentar
Har prøvd lenge men ser ikke hvordan jeg skal gå fram for å vise følgende oppgave i fysikk på høgskolenivå. Noen som kunnskap om hvordan dette skal gjøres?

Kjempetakknemlig!

prøver meg

chart?cht=tx&chl= L=L_o(1 + \alpha \Delta T)=L_b - L_a\,\,\, \,\,(*)

chart?cht=tx&chl= L_a=L_b(\frac{\alpha_a}{\alpha_b})\,\,\, \,\,(**)

setter (**) inn i (*)

chart?cht=tx&chl= L_b - L_b(\frac{\alpha_a}{\alpha_b})=L\,\,\, \,\,

chart?cht=tx&chl= L=L_b(1 - \frac{\alpha_a}{\alpha_b})\,\,\, \,\,

Lenke til kommentar

Har en kategori "veldig vanskelig" fysikkoppgave foran meg nå. Har fysikkprøve i morgen, så vil gjerne klare denne før jeg gir meg. :hmm:

Oppgave:

Et bestemt pi-meson beveger seg 100 meter loddrett nedover gjennom jordatmosfæren før det blir omdannet. I sitt eget treghetssystem har pi-mesonet levetiden 2,6*10-8s.

Regn ut farten som pi-mesonet har i et treghetssystem på jordoverflaten. Hvor lang levetid har pi-mesonet i dette systemet?

Forsøk på svar:

t0 er vel 2,6*10-8s. Men for å finne t, så må jeg ha farten: t = t0*ɣ, hvor farten inngår i lorentzfaktoren.

p><p>

Noe som er over lysfarten og derfor er vel svaret feil. Blæææ. What to do?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hehe, den oppgaven er litt stress, ja. Vi hadde den for en stund siden, og jeg har svaret et sted... Skal se om jeg finner det og kan kopiere det inn. Når en ser hva løsningen er, så er det ikke så veldig vanskelig, lenger. :)

Og du er på riktig spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...