Han Far Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Regnet bittelitt på det, og hvis du regner med to måneders oppetid totalt må du belage deg på en effekt på nesten 1 kW. Tror kanskje en varmeveksler er tingen, ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg fant en brosjyre fra en varmekabelleverandør og de regner med 300 og 400 W/m2 toppeffekt. En oppkjørsel på 4x8 meter vil da få en toppeffekt på hele 9,6 - 12,8 kW. Med en COP-faktor på 10 ville et varmepumpeanlegg brukt rundt 1 kW toppeffekt (på tilførselssiden). I følge yr er det sjeldent mer enn ca 1 måned med sammenhengende kuldegrader her så man kan sikkert få litt aksellerert tining med en ren varmeveksler. Endret 15. desember 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Kanskje du kan bruke en tank med saltvann som varmt reservoar? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ja, det er godt mulig hvis den er i normal varmtvannsberederstørrelse på 2-300 liter. Lenke til kommentar
Fanboi Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 1) grav opp innkjørselen 2) legg isolasjon mot bakken 3) legg rør som du kobler fra avløp til kommunal kloakk, kun den delen som er under innkjørsel skal være metallrør 4) legg überrustfri metallplate oppå rør slik at de får størst mulig kontaktflate 5) legg ønsket underlag 6) nyt automatisk oppting så lenge det er folk i huset kan evt ta med naboens rør også for å få opptining mens man er bortreist. spiralavløp, er det noe som heter det? uansett så er det det som er meningen å bruke Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg liker idéen over, men er skeptisk til å legge en plate oppå. Metaller har veldig høy varmekapasitet, og å legge platen over vil tilsvare å grave rørene lenger ned. Lenke til kommentar
martheee Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Er det noen som har tatt vare på prøve fra fysikk 1 om Newtons lover, mekanisk energi og termofysikk, og som kunne tenkt seg å legge de ut her eller sende de til meg? Skal ha terminprøve i de kapitlene til mandag, og trenger flere oppgaver jeg kan øve meg på. Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Hei. Trenger hjelp til en formel. Har en motor med nyttig effekt Pa = 5,00 kW. Den heiser en last på 1200 kg. Høyden som motoren heiser er 5,00 m. Motoren løfter med konstant fart. Motoren har en virkingsgrad på 80,0 %. Trenger en formel for og finne ut hva den tilførte effekten Pt til motoren er. Mvh Andreas Lenke til kommentar
Lycifero Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Siden du har oppgitt virkningsgraden og den nyttige effekten, kan du løse formelen for virkningsgraden med hensyn til den tilførte effekten. Virkningsgrad = nyttig effekt / tilført effekt løser likningen med hensyn til tilført effekt og får: Tilført effekt = nyttig effekt / virkningsgrad Husk bare å sette inn virkningsgraden som et desimaltall, altså 0,8 Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Siden du har oppgitt virkningsgraden og den nyttige effekten, kan du løse formelen for virkningsgraden med hensyn til den tilførte effekten. Virkningsgrad = nyttig effekt / tilført effekt løser likningen med hensyn til tilført effekt og får: Tilført effekt = nyttig effekt / virkningsgrad Husk bare å sette inn virkningsgraden som et desimaltall, altså 0,8 Vet ikke helt om jeg forsto hva du mente her. Jeg vet at den tilførte effekten jeg trenger for å få en virkningsgrad på 80 % er 6250 W som jeg har funnet ut med å prøve meg frem på formelen N=Pa/Pt * 100 %. men trenger altså en formel som gir meg svaret Pt=6250W Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 5000/0,8 = 6250 Hehe var så enkelt ja Men hvordan ville en formel sett ut ? eller finnes det ikke noe formel på det? Har en veldig streng fysikklærer når det komme til slike ting. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Virkningsgrad = nyttig effekt/tilført effekt Endret 27. desember 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Andycore Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Virkningsgrad = nyttig effekt/tilført effekt Flott! Takk til dere begge Endret 27. desember 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Lycifero Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Tror jeg skal ta å lære meg å skrive formler her på forumet, virker som om det kan være greit. Bra at du forsto det! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Formler er greit å kunne skrive ja https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 I det minste når fysikken blir litt mer komplisert =) Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Om et kasteapparat sender ut en kule med farten 4,17 m/s fra et bord med høyden 0,787 m og kula skal lande 2,31 m apparatet, hva vil da vinkelen kasteapparatet skyter med være? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Om et kasteapparat sender ut en kule med farten 4,17 m/s fra et bord med høyden 0,787 m og kula skal lande 2,31 m apparatet, hva vil da vinkelen kasteapparatet skyter med være? http://en.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile#Angle_.CE.B8_required_to_hit_coordinate_.28x.2Cy.29 (finn koordinatet utifra på avstanden først) Endret 5. januar 2012 av Nyah 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå