Gulo94 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg trenger hjelp til ei oppgave om mekanisk energi kapittel 3 i Fysikk 1. Oppgaven lyder slik: Et vassdrag får tilsig av vann fra et område på 3000 km2. Vassdraget er utbygget med et elverk som utnytter en fallhøyde på 80 m. Vi går ut fra at 25% av all nedbøren som faller i vassdragets nedslagsfelt, kan utnyttes til elektrisitetsproduksjon. Hvor stor blir elverkets gjennomsnittseffekt når årsnedbøren er 900 mm? Tusen takk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg trenger hjelp til ei oppgave om mekanisk energi kapittel 3 i Fysikk 1. Oppgaven lyder slik: Et vassdrag får tilsig av vann fra et område på 3000 km2. Vassdraget er utbygget med et elverk som utnytter en fallhøyde på 80 m. Vi går ut fra at 25% av all nedbøren som faller i vassdragets nedslagsfelt, kan utnyttes til elektrisitetsproduksjon. Hvor stor blir elverkets gjennomsnittseffekt når årsnedbøren er 900 mm? Tusen takk Rekn ut kor mange kubikkmeter vatn som kjem inn i demningen. Det blir volumet av 25% av 3000km² og 900mm. Volum = areal*høgd. Deretter kan du rekna ut potensiell energi med Ep = mgh. Effekt = Energi/tid - Tida er 1 år, altså 365*24*60*60 sekund. Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) , Endret 24. november 2011 av pappajente Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Trenger det å være en direkte sammenheng? Atomnummeret har en sammenheng med hvor mange protoner det er i atomet. Faktisk, atomnummeret sier hvor mange protoner det er. Massen har en sammenheng med hvor mange protoner og nøytroner det er i atomet. Antall protoner og nøytroner er til sammen massen til atomet målt i u (vi ser her bort fra elektronene). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Det er en viss sammenheng mellom hvilke kombinasjoner av protoner og nøytroner som gir en stabil kjerne. Jo lengre ut mot kantene, jo kortere er halveringstida. Stort kart (13 MB, 116 Megapiksler) Endret 24. november 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg sitter med en oppgave hvor jeg skal finne ut hvor stor effekt jeg må tilføre en motor med virkningsgrad 0,27 for at den skal kunne yte en effekt på 9810W. Formelen for virkningsgrad er jo nyttig effekt/tilført effekt. Vil det da bli rett å gange 9810 md 0,27 for å få ut svaret om hvor stor effekt jeg må tilføre motoren? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det er lett ja, men du kan ikkje gange effekt ut med virkningsgrad. Då får du meir ut enn du putta inn, det strider med energiloven. n = W/Q virkningsgrad = nyttig effekt/tilført effekt Q = W/n 9810/0,27 = 36333W Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Ah, se det ja. Jeg har det med å rote når det gjelder omgjøring av formler. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Edit: Har fått hjelp av en snill sjel. Endret 26. november 2011 av sheherezade Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Liten oppgåve i Fysikk 1 om mekanisk energi: Ein kjelke renn ned ein bakke som er 24,4m lang og 7,4m høg. Friksjonskrafta mellom kjelke og underlag er lik ein konstant * tyngden til kjelken (R=k*N). Denne konstanten er 0,1. Vi ser vekk frå luftmotstand. Kor stor er farten til kjelken når den kjem ned bakken? Fasiten er 9,86 m/s veit ikkje korleis eg skal løyse den, takker for all hjelp Endret 29. november 2011 av jondev20 Lenke til kommentar
prohunter Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Liten oppgåve i Fysikk 1 om mekanisk energi: Ein kjelke renn ned ein bakke... Begynn med å tegne figur og tegn på alle kreftene. Finn vinkelen på skråplanet: (tan(v)=7.4/24.4) Og for å gjøre ting mye enklere innfører du y-retning vinkelrett på skråplanet. Da blir: Gx = G * sin(v) , Gy = G * cos(v) = N R = k * N R = k * m*g*cos(v) Fx = Gx - R Fx = m*g*sinv - k*cosv Dividerer med m på begge sider for å få akselerasjon(ax). ax 1.908 m/s2 Bruker Newtons bevegelseslov: v2 - vo2 = 2as v = 9.86 m/s Endret 29. november 2011 av prohunter Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Begynn med å tegne figur og tegn på alle kreftene. Finn vinkelen på skråplanet.... Takk Lenke til kommentar
hjelpe74 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Hei Har fått en skoleoppgave som jeg ikke forstår. Vi har gjort forsøk på skolen med å dra en bil opp et skråplan med en kraftmåler. Etterpå heiste vi bilen rett opp med kraftmåleren på skråplanet. Da vi regnet ut fikk vi at samme arbeid var gjort i begge tilfellene. Så fikk vi en sykkeloppgave. Der er avstand mellom bunn og topp i bakken 110 meter, mens lengden er 1,5 km. Hvorfor gjør man IKKE samme arbeid nå? Endret 30. november 2011 av hjelpe74 Lenke til kommentar
prohunter Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Arbeidet skal bli det samme i begge tilfellene. Det eneste som endrer seg ved skråplan er at kraften blir mindre, mens lengden blir proporsjonalt større. Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Fysikk 1 - Kapittel 3 - Mekanisk energi: Noe jeg må kunne til eksamen er å utlede Ek og Ep. Men jeg synes ikke boken forklarer så godt.Vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Og har egentlig ikke anelse om hvordan jeg skal utlede det og hva jeg skal si. Er det noen som kunne vist hvordan man gjør det? Det hadde vært til veldig stor hjelp! Lenke til kommentar
hjelpe74 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Prohunter: det blir ikke det samme. Prøv! Lenke til kommentar
prohunter Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) tellicherry: Hint: Tenk arbeid. Ek = Arbeidet som skal til for å akselerere legemet fra farten 0 til farten v. Ep = Arbeidet nødvendig for å flytte legemet fra høyden 0 til høyden h. hjelpe74: Hehe, nå får du meg til å lure på om jeg tenker rett. Men hvis du bruker W=F*s, der: F=Gx=mg*sin(tan-1(110/1500)) og s=sqrt(1102+15002) Så får du mg*110 Mens i det andre tilfellet: W=Ep=mgh=mg*110 Endret 30. november 2011 av prohunter Lenke til kommentar
hjelpe74 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Det ble litt for avansert... Tror jeg trenger forklaring med ord. Dette er på 10.klasse-nivå. Sannheten er ihvertfall at det ikke blir det samme. Jeg har tenkt og tenkt, og lurer på om det har noe med krefter å gjøre...men vet ikke helt Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Kommer ikke så mye videre av de hintene, dessverre:/ Jeg må som regel ha hele fasiten, før jeg skjønner hvordan jeg skal løse en oppgave. Lenke til kommentar
prohunter Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Litt rart å få en sånn oppg. i 10. klasse... Kraften virker på skrå oppover i samme retning som skråplanet. Denne kraften er mindre enn tyngekraften ( G * sin(v) ). Men samtidig er strekningen opp bakken lengre enn strekningen rett opp. Altså: Kraften blir litt mindre mens strekningen blir større. --> Du ender opp med samme arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå