clfever Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Strømmene i greinledningene a, b, og c i strømkretsen er helt like. Ampermeteret viser Hva viser de andre ampermetrene? Sliter med oppgaven over. Endret 8. mars 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hvis A(3) viser 0,3 A, så vil det jo si at det går 0,3 A gjennom greinledning c. Og hvor mye strøm går det da gjennom greinledning a og b, når strømmene i både a, b og c skal være lik? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Skal se på oppgaven over senere Jo, jeg har lenge lurt på hva som er meningen med absolutt- og relativusikkerhet? Og feilprosent. Hvordan jeg jeg kommentere det? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det pisset der husket jeg at jeg fikk feil på da jeg hadde prøve i det (absolutt og relativ usikkerhet). Så for meg at det ikke var viktig. Så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Ang. din forrige oppgave: jeg kan hjelpe deg mer med oppgaven, men tenkte å bare si litt til og begynne med for å se om du klarte resten selv. Lenke til kommentar
Ninyë Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (: "Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen" a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket? b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda). Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (: "Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen" a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket? b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda). a) Når summen av kreftene på romskipet fra jorda og fra fra månen på romskipet er lik 0 (Newtons første lov). Sett kraftuttrykkene fra jorda og fra månen lik hverandre, sett r lik avstand til jorda og (3,84*10^8 m - r) som avstanden fra månen. 3,84*10^8 er månenes middelavstand til jorda. Da skal du få kun én ukjent, avstanden r til jordsenteret. b) Bruk F=ma, hvor hvor T er omløpstiden til romskipet edit: skriveleif i første setning Endret 10. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Ninyë Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (: "Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen" a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket? b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda). a) Når summen av kreftene på romskipet fra jorda og fra fra månen på romskipet er lik 0 (Newtons første lov). Sett kraftuttrykkene fra jorda og fra månen lik hverandre, sett r lik avstand til jorda og (3,84*10^8 m - r) som avstanden fra månen. 3,84*10^8 er månenes middelavstand til jorda. Da skal du få kun én ukjent, avstanden r til jordsenteret. b) Bruk F=ma, hvor hvor T er omløpstiden til romskipet edit: skriveleif i første setning Hm, jeg får r til å bli -1,89*10^11 og det stemmer ikke i det hele tatt! Hvor har jeg gjort feil? (og jeg som synes det var så god forklaring): mas-jord = mas-måne 5.97*10^24*9,81*3.84^8 = 7,35*10^22 * 1,62 *(3.84*10^8 - r) 2,25*10^34 = 4,57*10^31 - 1,19*10^23 *r Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Kaller jordmassen J, månemassen Ma, avstanden fra månen til jorda a og avstanden fra jorda til romskipet r. Den første løsningen må forkastes fordi r>a, svaret er derfor Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Batteriet i et vanlig armbåndsur kan levere 170 mAh ved 1,5 V. Finn effekten uret trenger når du antar at batteriet varer i ett år før det går tomt. Gi svaret i watt og i joule pr. døgn. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram her? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Batteriet i et vanlig armbåndsur kan levere 170 mAh ved 1,5 V. Finn effekten uret trenger når du antar at batteriet varer i ett år før det går tomt. Gi svaret i watt og i joule pr. døgn. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram her? Du har at q = I·t, der q er ladning (gitt: 170 mAh = 170·0,001·3600 As) og t er tid (gitt: ett år = 365·24·3600 s). Da kan du finne strømmen I. Effekten blir P = I·V, der V er spenningen (gitt: 1,5 V). Sett inn tall og regn ut W er J/s, og det er 24·3600 s i ett døgn. Lenke til kommentar
gor Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Noen som kan hjelpe meg med den her oppgaven? Trenger den til Imorgen Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Oppgave a): Her har vi energibevarelse. Siden de er koblet i system (og er like tunge), må de også ha like stor kinetisk energi. Oppgave b): Nesten helt samme som i a), men nå må også rotasjonsenergien til trinsa tas med. Som du ser av svaret nedenfor, blir farten mindre enn i a), noe den bør bli fordi en del energi forsvinner i trinsa. Treghetsmomentet antas kjent. Oppdatering: Den potensielle energien som frigjøres fra kloss B bidrar både til kinetisk energi for begge klossene og økt potensiell energi på kloss A (samt rotasjonsenergi i trinsa i oppgave b)). Endret 12. mars 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
aspic Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Kva bok er det du bruker gor? Eg antar at dette er fysikk på universitetsnivå, og på side 307 i boka "Physics for Scientists and Engineers" (av Tipler og Mosca) er det eit heftig bra eksempel på noko liknande. Lenke til kommentar
gor Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 ^ Young and Freedman Sears and Zemansky's University Physics Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Nok av eksempler i den boka du bruker også. Gode er de også Lenke til kommentar
clfever Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Hei! Er strømmen I bevart i den ytre krets, stemmer det? Stemmer det at elektronene er alltid bevart men energien til elektronene mister energi? I så fall hvorfor er da strømmen i den ytre krets bevart? Endret 14. mars 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Ingen her som kan bekrefte det, eller? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hvorfor er det slik at komponenter som er koblet i serie, så er strømmen gjennom en av komponene den samme som i resten av kretsen? Hva om to av komponene er koblet i parallell? Jeg gjentar spørsmålet mitt igjen: Er det slik at strømmen er bevart i den ytre krets? Takker for svar. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hvorfor er det slik at komponenter som er koblet i serie, så er strømmen gjennom en av komponene den samme som i resten av kretsen? Fordi: strømmen velger minste motstandsvei. Og når man har seriekobling har strømmen kun en vei å gå. Ergo er strømmen den samme gjennom alle komponentene... Du stiller noen veldig rare spm... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå