Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KaDust:

Hvis du har farten og akselerasjonen da har du alt du trenger for å finne distansen. Den tidløse formelen

I oppgave d, tenk på hvilken retning friksjonskraften har når den beveger seg oppover skråplanet i forhold til hvilken retning den har når den beveger seg nedover skråplanet.

Den har jo friksjonen i motsatt retning uansett? Ved logisk tenkning er det eneste jeg kan komme på og klare å forklare at akselerasjoen nedover blir positiv i stedet for negativ.

Lenke til kommentar

Hvordan varierer spesifikk indre energi for en idealgass med de termodynamiske

tilstandsvariable P, v og T? Vis at CP0 - CV0=R, for en idealgass.

Mitt forsøk:

chart?cht=tx&chl=C_{P0}=\left( \frac{\delta q}{\delta T}\right) _{P0}

Definisjon entalpi: h=u+PV

Idealgass gir PV=RT

h=u+RT

dh=du+R

Setter inn:

chart?cht=tx&chl= C_{P0}=\frac{dh+R}{dt}=\frac{dh}{dt}+\frac{R}{dt}

Bruker definisjonen på konstant volum spesifikk varmekapasitet:

chart?cht=tx&chl= C_{P0}=C_{V0}+\frac{R}{dt}

Close, but no cigar … Hva gjør jeg feil?

hvor blir det av T i.

h=u+RT

dh=du+R

og husk at det er

dh = d(u+RT)

Greier du aa loese den naa?

Får den enda ikke til. Tror jeg deriverer entalpiuttrykket feil?

dh/dT=du/dT+R dT/dT

dh'=du'+R

____

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

-Friksjonskraften virker alltid mot glideretningen

Lenke til kommentar

KaDust:

-Den eneste akselerasjonen som virker er tyngeakselerasjonen. Denne er lik under hele sekvensen. Om den er negativ eller prositiv, avhenger av hvordan du definerer "aksene" dine.

Joda, men akselerasjonen blir jo negativ når klossen går oppover, selvom du velger positiv retning oppover. Fikk hvertfall i svar -3,65 som akselerasjon oppover, og boka fikk også negativ akselerasjon i et eksempel i boka.

Lenke til kommentar

Akselerasjon er uavhengig av fartsretning.

Positiv akselerasjon betyr at eit legeme aukar i fart.

Negativ akselerasjon betyr at eit legeme avtar i fart.

Positiv fart betyr at legemet beveger seg med positiv fartsretning.

Negativ fart betyr at legemet beveger seg mot positiv fartsretning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

KaDust:

Joda, men akselerasjonen blir jo negativ når klossen går oppover, selvom du velger positiv retning oppover. Fikk hvertfall i svar -3,65 som akselerasjon oppover, og boka fikk også negativ akselerasjon i et eksempel i boka.

Men i brunn og grunn så kan jeg vel si at det bare er tyngdeakselerasjonen som virker inn, og akselerasjonen på klossen blir da annerledes nedover enn oppover siden friksjonen da virker i en annen retning?

Akselerasjon er uavhengig av fartsretning.

Positiv akselerasjon betyr at eit legeme aukar i fart.

Negativ akselerasjon betyr at eit legeme avtar i fart.

Positiv fart betyr at legemet beveger seg med positiv fartsretning.

Negativ fart betyr at legemet beveger seg mot positiv fartsretning.

Det vet jeg, er jo derfor jeg fint kunne klare å forklare at akselerasjonen blir negativ oppover skråplanet. :p

Lenke til kommentar

Den har jo friksjonen i motsatt retning uansett? Ved logisk tenkning er det eneste jeg kan komme på og klare å forklare at akselerasjoen nedover blir positiv i stedet for negativ.

Sorry, mente tenk på hvilken retning friksjonskraften har i forhold til tyngdeakselerasjonen. Når klossen går oppover har den samme retning som x-komponenten av gravitasjonskraften, når den glir nedover er den motsatt.

Får den enda ikke til. Tror jeg deriverer entalpiuttrykket feil?

dh/dT=du/dT+R dT/dT

dh'=du'+R

____

KaDust:

dh/dT = d(u+RT)/dT

dh/dT = du/dT + dT/dT*R

Cp = Cv + R

Cp - Cv = R

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave: En satellitt med masse chart?cht=tx&chl=m=32,0\text{ kg} beveger seg i bane chart?cht=tx&chl=274 \text{ km} over jordoverflaten. Hvor mye energi måtte minimum bli tilført satellitten for å få den opp i banen? Anta sirkelbevegelse, jordradius chart?cht=tx&chl=r_e=6378\text{ km} og jordmasse chart?cht=tx&chl=M=5,974\cdot10^{24}.

Jeg regnet det slik:

chart?cht=tx&chl=\sum F=ma_s=\frac{mv^2}{r}

chart?cht=tx&chl=\sum F=G=\gamma\frac{mM}{r^2}

Da kan vi finne et uttrykk for farten:

p><p>v=\sqrt{\gamma\frac{M}{r}}

Dette setter vi inn i det generelle uttrykket for kinetisk energi:

chart?cht=tx&chl=E_k=\frac12mv^2=\frac12m\left(\sqrt{\gamma\frac{M}{r}}\right)^2=\frac12\gamma\frac{mM}{r}

Nå kan vi regne den tilførte energien (chart?cht=tx&chl=E_p er potensiell energi ved jordoverflaten):

p><p>=1,04\cdot10^9\text{ J}

Hva har jeg gjort galt? Fasit sier svaret skal være chart?cht=tx&chl=7,48\cdot10^7\text{ J}.

Lenke til kommentar

niomi: Energien til klossen er større enn bevegelsesenergien til kula. Det går ikke ann.

KaDust: Jeg regner med du har lært om momentbetraktninger? Summen av alle kreftene ganget med avstandene fra kraftens virkepunkt til punktet du ser på skal være = 0. Hvis du ser på momentet rundt punkt A har du to krefter som lager et moment som må virke i motsatt retning: massen av bommen og y-komponenten av snorkrafta. Sett disse lik hverandre(altså avstand*kraft, massen til bommen virker i midten av bommen) og du har en verdi for y-krafta i tauet. Med den kan du regne ut x-krafta i tauet pga vinkelen du har oppgitt.

Summen av krefter i x-retning og y-retning skal være lik 0 hver for seg. Da vet du at kraften fra steinen må motvirke x-krafta fra tauet i x-retning og den må motvirke en del av massen fra bommen.

Lenke til kommentar
En stein blir sluppet fra et hustak og faller fritt loddrett nedover. på veien bruker den 0.10s på å passere et 2.0m høyt vindu. Hvor langt falt steinen før den nådde vinduet?

Noen som kan hjelpe meg her? Ser ikke hvordan jeg skal gjøre dette uten å få noe mer info :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...