Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med Usikkerhet i sammensatte størrelser.

 

To lenger er målt til (2,348 +- 0,005)m og (2451+-0,005)m

 

Finn den absolutte og relative usikkerheten i summen

 

Samme spørsmål som i A men nå om differansen av lengende

 

Samme spørsmål som i A men nå om produktet av lengende

 

Samme spørsmål som i A men nå om forholdet mellon lengdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(2,348 +/- 0,005)m + (2,451 +/- 0,005)m =

(2,348 +/- 0,005)m - (2,451 +/- 0,005)m =

(2,348 +/- 0,005)m * (2,451 +/- 0,005)m =

(2,348 +/- 0,005)m / (2,451 +/- 0,005)m =

 

Gjør den røde matematiske operasjonen med hovedtallene (2,348 osv) først og skriv ned svaret på alle fire linjene.

 

I linje 1 og 2 gjør du samme operasjon, kun med usikkerhetsmarginene. Bruk de fortegnene som gir lavest og høyest resultat. F.eks -0,005 + -0,005 = -0,01 og samme med 0,005 + 0,005 = 0,01, altså +/- 0,01 på første linje.

 

I linje 3 og 4 trekker du fra eller legger til usikkerheten slik at du får høyest og lavest resultat til slutt. F.eks på linje fire starter du med brøken lavest/høyest = 2,343/2,456 og finner laveste mulige svar. Gjør det samme med høyest/lavest så finner du det høyeste resultatet.

 

I det absolutte svaret skal det stå f.eks (1,9-2,1)m (eksempel, ikke riktig i denne oppgaven) og i det relative svaret skal det stå f.eks (2,0 +/- 0,1)m

Lenke til kommentar

Eit barn og mora står i ei trikkevogn som bremser og har ein akselerasjon på 1,0m/s² i motsatt retning av farten.

Kor stort må friksjonstalet vere mellom skoene og golvet vere for at verken barnet eller mora skal gli?

 

Eg har rekna fram nokre verdiar, men kjem ikkje fram til kva formlar og tal eg skal bruka for å finna µ.

Lenke til kommentar

Med negativ akselerasjon er den -1,0m/s², dvs me har ei kraft som virkar på vogna bakover. Samtidig trillar den framover. Egentleg betyr det lite kva som er årsaken til den negative akselerasjonen. Det kan vera oppbremsing eller at vogna trillar bortover. Friksjon er uansett det som bremsar. At den er i bevegelse betyr heller ikkje stort, anna enn at eg må passa på forteikn.

 

ΣF1 = ma = 20*-1 = -20N

ΣF2 = ma = 60*-1 = -60N

 

G1 = mg = 20*9,81 = 196N

G2 = mg = 60*9,81 = 588N

N = G

 

Begge bevegar seg med -1,0m/s², då må vel R bli -20 og -60.

 

µ = R/N

µ = -20/196 = -0,10

µ = -60/588 = -0,10

 

Det ser faktisk ut til å stemma med fasiten.

R blir jo ΣF i dette tilfellet. Då kan eg vel skriva:

 

µ = R/N = ma/mg = a/g

-1,0/9,81 = -0,10

 

Då betyr ikkje massen noko for friksjonen sidan du vil endre glidefriksjon og normalvekt proporsjonalt uansett.

Problemet eg hadde i begynnelsen var benevningar. Det tok litt tid før eg kom fram til at -R = ΣF. Eg teikna ei pil bakover på teikningen, men den skulle jo vore heilt nederst, som friksjon R. Det er hjulene og friksjonen som bremsar.

 

Vart litt forvirra av at dei bevegde seg framover, men krafta gjekk bakover. I praksis er det jo kun snakk om å halda styr på forteikna.

 

Eg fekk -0,10 som svar, korleis skal eg tolka det i forhold til svaret på oppgåva? Friksjonen kan jo ikkje vera -0,10. Betyr det berre at friksjonen er motsatt vei av fartsretningen, og eg kan påstå at -0,10 er det same som 0,10 i fartsretningen?

 

Tar litt tid før formlane og pilene setter seg. Takk for hjelpen får eg vel sei. :)

Lenke til kommentar

Bra et det løste seg :)

Hvor kommer disse tallene du har brukt i fra? (60 og 20)

 

(En liten kommentar: du trenger egentlig ikke referere til vogna / hjul osv i det hele tatt. (EDIT: ser at du sier dette ovenfor nå). Det er ikke relevant hvorfor vognen bremser. Det du ønsker er at moren og barnet skal ha samme akselerasjon som vognen. Den eneste kraften som kan virke i horisontal retning er en eventuell friksjonskraft, så vi må ha at chart?cht=tx&chl=ma = -\mu N = -\mu mg \ \Rightarrow \ \mu = -\frac{a}{g} = -\frac{-1.0}{9.81} \approx 0.1)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Bra et det løste seg :)

Hvor kommer disse tallene du har brukt i fra? (60 og 20)

 

(En liten kommentar: du trenger egentlig ikke referere til vogna / hjul osv i det hele tatt. (EDIT: ser at du sier dette ovenfor nå). Det er ikke relevant hvorfor vognen bremser. Det du ønsker er at moren og barnet skal ha samme akselerasjon som vognen. Den eneste kraften som kan virke i horisontal retning er en eventuell friksjonskraft, så vi må ha at chart?cht=tx&chl=ma = -\mu N = -\mu mg \ \Rightarrow \ \mu = -\frac{a}{g} = -\frac{-1.0}{9.81} \approx 0.1)

60 og 20 er vekta på mor og barn, som eg ser eg gløymde å skrive opp i oppgåva.

 

Den informasjonen gjorde for så vidt meir vondt enn godt til slutt.

 

Tanken om at målet er å få same alselerasjon på mor+barn og vogn er fin.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ei jente på 63 kilo faller mot eit nett i eit rom utan luftmotstand.

 

Ho faller i 2,6s før ho treff nettet, 35 meter.

I oppbremsingen får ho ein konstant loddrett akselerasjon med ein verdi som er lik fire ganger tyngdeakselerasjonen.

 

Forklar kvifor nettet påverkar jenta med ein kraft på 5mg.

 

Ho får altså ein akselerasjon på 4*-9,81 = -39m/s². 5mg blir 3090N, men 4mg blir 2472N.

 

Kvifor verkar jenta ei kraft lik 5*-9,81 på nettet når ho har ein akselerasjon på 4*-9,981? Er det fordi nettet bremsar akselerasjonen, men ho blir framleis dratt ned av tyngrekrafta under oppbremsingen, noko nettet må bremsa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...