1245112654122755325882462 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Trenger hjelp med Usikkerhet i sammensatte størrelser. To lenger er målt til (2,348 +- 0,005)m og (2451+-0,005)m Finn den absolutte og relative usikkerheten i summen Samme spørsmål som i A men nå om differansen av lengende Samme spørsmål som i A men nå om produktet av lengende Samme spørsmål som i A men nå om forholdet mellon lengdene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (2,348 +/- 0,005)m + (2,451 +/- 0,005)m = (2,348 +/- 0,005)m - (2,451 +/- 0,005)m = (2,348 +/- 0,005)m * (2,451 +/- 0,005)m = (2,348 +/- 0,005)m / (2,451 +/- 0,005)m = Gjør den røde matematiske operasjonen med hovedtallene (2,348 osv) først og skriv ned svaret på alle fire linjene. I linje 1 og 2 gjør du samme operasjon, kun med usikkerhetsmarginene. Bruk de fortegnene som gir lavest og høyest resultat. F.eks -0,005 + -0,005 = -0,01 og samme med 0,005 + 0,005 = 0,01, altså +/- 0,01 på første linje. I linje 3 og 4 trekker du fra eller legger til usikkerheten slik at du får høyest og lavest resultat til slutt. F.eks på linje fire starter du med brøken lavest/høyest = 2,343/2,456 og finner laveste mulige svar. Gjør det samme med høyest/lavest så finner du det høyeste resultatet. I det absolutte svaret skal det stå f.eks (1,9-2,1)m (eksempel, ikke riktig i denne oppgaven) og i det relative svaret skal det stå f.eks (2,0 +/- 0,1)m Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Eg ender opp med 2,343/2,456 = 0,953 = 1 Og 3,353/2,345 = 0,958 = 1 Svaret skal være 0,02m^2, 0,4% og på den nederste skal det være 0,004 og 0.4% Kan noken forklare meg poenge med ditta? eg skjønna absolutt ingenting. Fekk til dei 2 opperste linjene, alså A og B, men C og D får eg ikkje til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 0,953 er ikke lik 1. Behold desimalene og ikke avrund. Ta heller med flere desimaler. m*m = m2 m/m = benevningsløst Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Fortsatt like langt. Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hei, kunne noen hjulpet meg med denne oppgaven? Skjønner ikke hvor jeg skal begynne: Link til oppgaven siden bildet har feil filendelse: http://www.lokus.no/content?marketplaceId=2936201&languageId=1&contentItemId=3412315&showWYSIWYG=false Bruke bevegelsesformler? Gjøre noe før? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Regn om 38ms og 26,5ms til hastigheter. Da blir det litt lettere. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Det første du bør gjøre er å finne farten den har i både A og B. v=s/t er fin å bruke da. Endret 21. september 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Takk! Skal prøve på det Lenke til kommentar
Error Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Hvordan finner jeg average velocity i displacement-time grafen under? Oppgave c) med andre ord (clicky) Endret 21. september 2011 av Error Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Sluttposisjon delt på tiden som er brukt. Noe som i dette tilfellet gir 20m/14s=1.43m edit: regner med det er snakk om hastighet og ikke fart. Endret 21. september 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Eit barn og mora står i ei trikkevogn som bremser og har ein akselerasjon på 1,0m/s² i motsatt retning av farten. Kor stort må friksjonstalet vere mellom skoene og golvet vere for at verken barnet eller mora skal gli? Eg har rekna fram nokre verdiar, men kjem ikkje fram til kva formlar og tal eg skal bruka for å finna µ. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hva har du satt opp da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Med negativ akselerasjon er den -1,0m/s², dvs me har ei kraft som virkar på vogna bakover. Samtidig trillar den framover. Egentleg betyr det lite kva som er årsaken til den negative akselerasjonen. Det kan vera oppbremsing eller at vogna trillar bortover. Friksjon er uansett det som bremsar. At den er i bevegelse betyr heller ikkje stort, anna enn at eg må passa på forteikn. ΣF1 = ma = 20*-1 = -20N ΣF2 = ma = 60*-1 = -60N G1 = mg = 20*9,81 = 196N G2 = mg = 60*9,81 = 588N N = G Begge bevegar seg med -1,0m/s², då må vel R bli -20 og -60. µ = R/N µ = -20/196 = -0,10 µ = -60/588 = -0,10 Det ser faktisk ut til å stemma med fasiten. R blir jo ΣF i dette tilfellet. Då kan eg vel skriva: µ = R/N = ma/mg = a/g -1,0/9,81 = -0,10 Då betyr ikkje massen noko for friksjonen sidan du vil endre glidefriksjon og normalvekt proporsjonalt uansett. Problemet eg hadde i begynnelsen var benevningar. Det tok litt tid før eg kom fram til at -R = ΣF. Eg teikna ei pil bakover på teikningen, men den skulle jo vore heilt nederst, som friksjon R. Det er hjulene og friksjonen som bremsar. Vart litt forvirra av at dei bevegde seg framover, men krafta gjekk bakover. I praksis er det jo kun snakk om å halda styr på forteikna. Eg fekk -0,10 som svar, korleis skal eg tolka det i forhold til svaret på oppgåva? Friksjonen kan jo ikkje vera -0,10. Betyr det berre at friksjonen er motsatt vei av fartsretningen, og eg kan påstå at -0,10 er det same som 0,10 i fartsretningen? Tar litt tid før formlane og pilene setter seg. Takk for hjelpen får eg vel sei. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Bra et det løste seg Hvor kommer disse tallene du har brukt i fra? (60 og 20) (En liten kommentar: du trenger egentlig ikke referere til vogna / hjul osv i det hele tatt. (EDIT: ser at du sier dette ovenfor nå). Det er ikke relevant hvorfor vognen bremser. Det du ønsker er at moren og barnet skal ha samme akselerasjon som vognen. Den eneste kraften som kan virke i horisontal retning er en eventuell friksjonskraft, så vi må ha at ) Endret 22. september 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Bra et det løste seg Hvor kommer disse tallene du har brukt i fra? (60 og 20) (En liten kommentar: du trenger egentlig ikke referere til vogna / hjul osv i det hele tatt. (EDIT: ser at du sier dette ovenfor nå). Det er ikke relevant hvorfor vognen bremser. Det du ønsker er at moren og barnet skal ha samme akselerasjon som vognen. Den eneste kraften som kan virke i horisontal retning er en eventuell friksjonskraft, så vi må ha at ) 60 og 20 er vekta på mor og barn, som eg ser eg gløymde å skrive opp i oppgåva. Den informasjonen gjorde for så vidt meir vondt enn godt til slutt. Tanken om at målet er å få same alselerasjon på mor+barn og vogn er fin. Endret 22. september 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Error Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Trenger litt hjelp A 70 m wide river flows at 0.80 m/s. A girl swims across it at 1.4 m/s relative to the water. At what angle to the shore would she have to aim, in order to arrive at a point directly opposite the starting point? Har tegnet en liten illustrasjon (den er lagt på siden): http://bildr.no/view/980974 Hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Finn vinkelen i trekanten? Tangens? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Ei jente på 63 kilo faller mot eit nett i eit rom utan luftmotstand. Ho faller i 2,6s før ho treff nettet, 35 meter. I oppbremsingen får ho ein konstant loddrett akselerasjon med ein verdi som er lik fire ganger tyngdeakselerasjonen. Forklar kvifor nettet påverkar jenta med ein kraft på 5mg. Ho får altså ein akselerasjon på 4*-9,81 = -39m/s². 5mg blir 3090N, men 4mg blir 2472N. Kvifor verkar jenta ei kraft lik 5*-9,81 på nettet når ho har ein akselerasjon på 4*-9,981? Er det fordi nettet bremsar akselerasjonen, men ho blir framleis dratt ned av tyngrekrafta under oppbremsingen, noko nettet må bremsa? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Har et skrått skrått kast med fjærkanon. La oss si 60 grader. Kan noen forklare meg hvorfor det da blir Ep-fjær+Ep-kule=Ek-kule og ikke Ep-fjær=Ep-kule+Ek-kule (som gjelder ved vanlig loddrett kast) Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå