Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

b) Del F opp i en X-komponent og en Y-komponent. Bruk deretter sinus/cosinus til å finne X- og Y-komponenten. For å finne disse trenger du en vinkel og størrelsen på F (du har fått oppgitt begge).

 

c) Klarer ikke helt å lese tekste, men er det 10 m? W(arbeid) = F*s*cos(vinkelen).

 

d) Nei, friksjonskraften går motsatt vei av bevegelsen. Det er jo denne kassen som evt. vil stanse kassen om X-komponenten av F blir for liten.

Lenke til kommentar
dsc00083xc6.jpg

w640.png

Hei, Jeg sliter med oppgave b) og c).

På oppgave d) så står det at friksjonskraften er rettet mot bevegelsen, er den ikke rettet fra bevegelsen?

b)

mimetex.cgi?F_y utfører ikke noe arbeid da den står vinkelrett på fartsretningen.

 

Mot bevegelsen og fra bevegelsen betyr det samme :=)

 

Hmmm, det hadde vært fint med tegning her :p

Lenke til kommentar

Jo jeg forstod det nå, takk. Men oppgave c), hvorfor er vinkelen mellom kraftretningen og fartsretningen for chart?cht=tx&chl= F_x lik 35 grader? Er den ikke lik 0? For jeg ser ut i fra regnestykkene at du ganget kraftkomponenten chart?cht=tx&chl= F_x med strekningen 10m. Er bare litt usikker her.

Lenke til kommentar
Jo jeg forstod det nå, takk. Men oppgave c), hvorfor er vinkelen mellom kraftretningen og fartsretningen for mimetex.cgi?cos(\alpha)=1 slik at vi kan droppe å ta den med. Det at jeg har tatt med mimetex.cgi?cos(35^\circ) stammer fra at jeg jeg brukte mimetex.cgi?F og vinkelen, istedenfor å sette inn verdien for mimetex.cgi?F_x jeg fant tidligere. Om man velger å gjøre det ene eller det andre har egentlig ikke noe å si.

 

Jeg kunne like godt regnet det slik:

mimetex.cgi?F_y gjør ikke noe arbeid fordi den står vinkelrett på fartsretningen

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Y-komponenten er ikke stor nok til å overvinne tyngden til legemet (noe vi vet siden den ikke beveger seg opp fra bakken). Derfor vil arbeidet i Y-retning være lik 0. Kraften i Y-retning derimot er eksisterende, men den er altså ikke stor nok til å utføre et arbeid.

Lenke til kommentar

skjematisktegningavseri.jpg

 

Figuren over viser en seriekrets med en spenningskilde , to lamper chart?cht=tx&chl= L_1 og chart?cht=tx&chl= L_2, motor M og en motstandstråd R. Motstandstråden og Lampe chart?cht=tx&chl= L_2 er koblet i parallell. Spenningsmåler/voltmeter i kretsen viser at polspenningen er chart?cht=tx&chl= U_p = 24 V , at spenningen over motstandstråden er chart?cht=tx&chl= U_R = 5V , og at spenningen over motren er chart?cht=tx&chl= U_m = 8V. Hva er spenningen over de to lampene.

 

Er det slik at i en parallellkobling har alle greinene samme spenning, betyr det da at lampen i parallellkoblingen har samme spenning over seg som motstandstråden? Altså chart?cht=tx&chl= U_{L2} = U_r = 5V. Er den spenningen over hele parallellkoblingen lik 10V eller 5V? Er usikker her.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Spenningen U i parallellkoblingen er lik for motstanden og lampen ja.

U(L2) = 5V

U® = 5V

U(m) = 8V

U(L1) = 24-5-8 = 11V

 

Som du ser har jeg bare trekt fra 5V fra parallellkoblingen. Dette fordi parallellkoblingen KUN tar 5V av hovedspenningen, om jeg husker korrekt. Så selv om det er 5V over hver av elementene i parallellkoblingen, så vil altså parallellkoblingen til sammen ikke trekke mer enn nettopp 5V.

 

Husker ikke alt fra elektronikkdelen av andreårs-fysikken, men synes det er kjempekjekt, så spør i vei. :grin:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

fysikk.jpg

 

Hei igjen!

Jeg sliter ikke med oppgavene over, men å forstå hvorfor det er slik.

I oppgave 11.11 viser en strømkrets der L er en lampe og M en motor. Er Ampermeteret chart?cht=tx&chl= A_2 lik chart?cht=tx&chl= A_4 da de er i samme ledning?

Ifølge Kirchoffs 1.lov som sier at summen av alle strømmene inn i et forgreningspunkt er lik alle strømmene ut fra et forgreningspunkt. Betyr det da at elektriske strømmen til til chart?cht=tx&chl= A_1 er lik summen av chart?cht=tx&chl= A_2 + A_4 + A_3 ?

 

11.12

Hvilke betingelser bør jeg vite for å løse oppgaven?

Lenke til kommentar

Var veldig vanskelig å tyde hva som sto på oppg. 11.11, men forutsatt av at jeg har sett riktig:

 

A(4) = 0,5 A

A(3) = 0,35 A

 

Du ser at all strømmen i kretsen går først gjennom A(1). Det vil si at dette er totalstrøm i kretsen. Hvor går denne strømmen videre? Jo, til A(4) og A(3). Så for å finne ut hvor mye strøm som går gjennom A(1), og som igjen vil si hvor mye strøm som er i kretsen totalt, er det bare å plusse sammen A(4) og A(3).

 

A(1) = 0,5 + 0,35 = 0,85 A.

 

 

På oppg. 11.12:

For at L(3) skal være den eneste som lyser, må det være den eneste lampen som inngår i en kontinuerlig krets. Da må nr. 2 og 4 være lukket, og nr. 1 og 3 åpen.

 

Lukket = går strøm gjennom.

Åpen = går ikke strøm gjennom.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

11.11

Min feil: P Har forøvrig lastet opp et nytt bilde som er tydeligere. Hvis jeg nå tenker riktig så er strømretningen definert fra plus pol til minus pol? Betyr ikke det da at all strømmen i kreten går først gjennom A(2) = A(4) og A(3)? Og det er som du har sagt totalstrømmen i kretsen i følge kirchoffs første lov? Kirchhoffs første lov sier at all strømmen inn mot et forgreningspunkt er lik all strøm ut fra et forgreningspunt.

 

A(1) = A(2) + A(3) = 0,5A + 0,35A = 0,85A.

 

Grunnen til at Ampermeteren 4 og 3 har samme verdi er fordi de er i samme kretsgrein?

 

dsc00100y.jpg

 

11.12

Så strømmen vil altså gå igjennom Lampen chart?cht=tx&chl= L_3 hvis bryteren 3 og 1 er åpen og bryteren 2 og 4 lukket? Hvis bryteren er åpen vil det altså ikke gå strøm igjennom henholdvis chart?cht=tx&chl= L_1 og L_2?

 

Tusen takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

11.11:

Strømmen går vel fra minus til pluss ...? PS: Fysikalst strøm og "klassisk" strøm går motsatt vei, så her må jeg nesten få vite hva som står i boken din (da jeg ikke husker hvilken vei det gikk i "klassisk" elektrisitet :whistle: ).

 

Fra A(4) til A(2) så er det ingen "sideveier" hvor strøm kan "forsvinne". Derfor vil strømverdien i A(4) være lik den i A(2).

 

11.12:

Såfremt det går strøm gjennom 2 og 4 vil lampe L(3) alltid lyse, uavhengig om 1 og 2 er lukket eller ei. Men for at bare L(3) skal lyse, så må du altså sørge for at de andre lampene ikke inngår i en lukket krets.

Lenke til kommentar
11.11:

Strømmen går vel fra minus til pluss ...? PS: Fysikalst strøm og "klassisk" strøm går motsatt vei, så her må jeg nesten få vite hva som står i boken din (da jeg ikke husker hvilken vei det gikk i "klassisk" elektrisitet :whistle: ).

Strømretningen er fra pluss til minus, per definisjon. Det som egentlig skjer er som du antyder at (negative) elektroner går fra minus til pluss, men det tilsvarer jo at positive ladninger går fra pluss til minus, så det er egentlig ingen problemer med å definere det slik.

Lenke til kommentar

Eg slit litt med trykk, oppdrift og potensiell energi:

 

En ball med masse m = 0.20 kg og radius r = 0.15 m har høyden z over ei vannflate. Tettheten til vann er 1000 kg / m3, og tyngdens akselerasjon er 9.81 m/s2. La nullpunktet for ballens potensielle energi U være vannflata, altså U(z = 0) = 0. Plott ballens potensielle energi som funksjon av høyden z i intervallet z = -2.00m (dvs. under vann) til z = 10.0 m. (Neglisjer komplikasjoner med delvis neddykket ball, dvs. for –r < z < r).

 

Uttrykket for potensiell energi når ballen er over vatnet er jo relativt trivielt, men det er uttrykket for energien når ballen er under vatnet eg slit med. Eg har jo alle formlane trur eg, men får aldri noko "logisk"-uttrykk, med noko lunde normale verdiar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...