Yumekui Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Står da i hovedboken(?) Oh. Kanskje hvis du har Ergo; det står ikke i RST-utgaven jeg har. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Hei Noen her som har en grei regel på konvertering av volum? F. eks så er 100 cm^3 100*10^-6 m^3. Hva er da 100 dm^3? 100 * 10^-3 m^3? Jobber med oppdrift i fysikk med ligningen pVg. EDIT: Ok, jeg googlet litt og fant ut av det Endret 8. juni 2011 av Zonked223 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) En grei regel for konvertering av volum mellom de metriske enhetene for volum er å flyte kommaet 3 plasser for hver gang du flytter kommaet for lineær dimmensjon 1 plass. F.eks fra dm3 til m3, flytt komma 3 plasser. Det samme fra cm3 til dm3, og fra mm3 til cm3. Endret 8. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Du kan også se på alle enhetene som produkter: 1m = 10dm = 100cm La oss jobbe utifra det: 1m^3 er da lik 1*(10*dm)^3 = 1*10*10*10*dm*dm*dm = 1000dm^3 Vi ser her at vi har flyttet kommaet tre plasser, slik Simen1 sier. Vi ser at forholdet mellom 1m til dm, er det samme som forholdet mellom 1dm til cm. Ergo må vi igjen gange med tusen (eller flytte kommaet tre ganger), slik at 1m^3 = 1000dm^3 = 1 000 000cm^3 (1*10^6 cm^3). Endret 8. juni 2011 av cuadro Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Sitter i boka og leser om n- og p-doping og dioder og skjønner ikke stort. Gleder meg til å begynne på transistorer, da kommer jeg i alle fall ikke til å skjønne noe. Lenke til kommentar
burker16 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Hallo alle sammen. Kom opp i fysikk muntlig i dag, med tema "russetreff". Skal nå bruke det neste døgnet på å lage en presentasjon rundt dette, hvor jeg får med mye relevant penum fra fysikk 2. Jeg tenker da at lyd er et natulig tema å ta med, men usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Noen som har noen bra inspill til hva jeg kan ta med om lyd som er relevant for kompetansemålene i faget, og som samtidig gjerne er litt annerledes og orginalt, og gjerne med mulighet for litt "morsom" regning og/eller utledning? Vet det kanskje er mye å be om, men alle inspill taes imot med stor takknemelighet Har tenkt litt på aktiv lyddmeping, og da si litt om bølger og konstruktiv/destruktiv interferens. Men dette er vel mer pensum fra Fysikk 1. Endret 8. juni 2011 av burker16 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Prøv å se på læreplanmåla, og for Guds skyld, ikke regn med tall! Du skal forklare fysiske fenomener, altså ingen utregning. Fiksering med formler er anbefalt da, og litt forklaring på hvordan du ville ha gjort divesrse utrekninger. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Du kan jo ta med at du har f.eks. to høytalere også vise hvor lyden er best og dårligst. Endret 8. juni 2011 av Kam Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Noen som har en god forklaring til NPN-transistor på fysikk 1-nivå? Eksamen i morra. Lenke til kommentar
burker16 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Prøv å se på læreplanmåla, og for Guds skyld, ikke regn med tall! Du skal forklare fysiske fenomener, altså ingen utregning. Fiksering med formler er anbefalt da, og litt forklaring på hvordan du ville ha gjort divesrse utrekninger. Ja, er klar over at regning med tall ikke er det viktigste. Men jeg mener absoultt at noen små regne eksempler er på sin plass, også om vi ser på kjennetegn for måloppnåelse i fysikk 2. Der står det bla under problemløsning: "Gjøre beregninger i flere trinn korrekt, og vise stor sikkerhet i utregning både symbolsk og numerisk" Lenke til kommentar
NRTHC Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Fikk just 6 på muntlig eksamen i Fysikk 2 uten å bruke et eneste tall. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Det er ikke noe poeng i å ha med tall i fysikken. Lenke til kommentar
NRTHC Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Det er bare piss å bruke tall. Trenger ikke å regne uten tall engang. Er ikke matte man skal opp i, bare å forklare formlene så er du i mål. Endret 8. juni 2011 av CptZiggy Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Noen som har en god forklaring til NPN-transistor på fysikk 1-nivå? Eksamen i morra. Her er et forsøk på å forklare det enkelt og greit. En NPN transistor består av en p-dopet ledning mellom to n-dopede ledere. Enkleste måten å se for deg hvordan strømmen beveger seg i transistoren er at i n-lederen så er ladningsbæreren negative elektroner (husk strøm er bevegelse av ladninger) og i p-lederen er det positive hull. Hvis positive hull er vanskelig å se for deg så tenk på det som positive partikler. Så til poenget. Når strømmen går i en retning så må en ladningsbærer bevege seg fra den ene n-lederen som fungerer som en kilde (source) til den andre n-lederen som fungerer som et avløp (drain). Så kommer hele poenget med en transistor. Når du setter på en spenning så ønsker hullene å bevege seg i en retning i ledningen. Ved avløpet så vil hullene rekombineres med elektronene som er greit med tanke på at hullene beveger seg fra kilde til avløp. Men hva skjer ved kilden. Hullene her vil bevege seg fra kilden til drain og ønsker ikke å rekombineres med elektronene i kilden. For å få noe strøm gjennom ledningen så legger du derfor til en spenning på tvers av denne p-lederen som får positive ladninger til å hopes opp på den ene siden og negative (elektroner) ladninger på den andre siden. Da kan plutselig elektronene bevege seg gjennom denne "kanalen" av elektroner i p-lederen fra kilden til avløpet akkurat som i en vanlig ledning. Det jeg har beskrevet er en mosfet. Jeg håper det var det du spurte etter og at min beskrivelse er korrekt. Jeg har selvfølgelig forklart veldig enkelt og hull er feks ikke positive partikler. Jeg kan forstå hvis det ikke er lett å se for seg. Her en er link med bilde og mer beskrivelsehttp://www.only4engg.com/mosfet-metal-oxide-semiconductor-field-effect-transistor-introduction-aanlysis/ Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Massetetthet, volum, oppdrift. Volum kloss: 600 dm^3 Vekt kloss: 300 kg Massetetthet kloss: masse/volum: 300/600 = 0,5 massetetthet pr. dm^3 Volum * massetetthet * gravitasjonskonstant 600 * 0,5 * 9,80665 = 2941 kg^2/dm^3. Dette er oppgaven min ferdigstilt (såvidt jeg vet.) Lurer derfor på om det er noe som er galt her, evt. mangler? Har fått hjelp av en lærer på skolen, men stoler ikke på at hjelpen var nøye nok. Lenke til kommentar
burker16 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Takk for alle svar, og greit, jeg tar poenget om at tall ikke er det viktigste, og kan utelates. Takk Men mitt spørsmål om noen litt morsomme eksmepler med lyd jeg kan ta med, som samtidig får vist fysikk forståelse står fortsatt ved. Noen bra forslag? Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 An unbalanced force of 15 N acts on a 50 kg block for 2 s. What is the acceleration of the block? A baseball bat applies a force of 350 N on a baseball for 0.3 s. What is the average force applied by the bat? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 An unbalanced force of 15 N acts on a 50 kg block for 2 s. What is the acceleration of the block? Litt usikker men tror den skal løses slikt: Formel nr 1: (ΣF)T = M(V+V0) 15N*2s = 50kg(V+0m/s) V = 15N*2s/50kg V = 0,6 m/s Formel nr 2: V = V0 + aT 0,6 m/s = 0 M/s + A*2s a = 0,6m/s / 2s a = 0,3 m/s² Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå