Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Selv synes jeg kvantefysikken, relativitetsteorien og induksjon var det hardeste med fysikk 2 pensumet.

 

Når det kommer til R2 pensumet så er det ikke noe tvil om at differensiallikninger var det vanskeligste.

 

Den viktigste egenskapen som en realfagslærer burde ha tror jeg er at han ikke gir opp. Fysikken er et nytt fag for de fleste som velgere det, da hjelper det lite hvis læreren bare "gir opp" på deg fordi du ikke skjønner det med det første. :=)

Endret av clickz101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En værballong består en stor pose med heliumgass i. Heile ballongen ( posen, gassen og kassa ) har massen m = 25kg . Ballongen er fortøyd på bakken en dag med temperatur tb = 20 C og lufttrykk p1 = 102kPa. Da er volumet til ballongen V1 = 45 m^3.

 

1) Regn ut tyngden og oppdrifta til ballongen på bakkenivå. Lufta har tetthet 1,29 kg/m^3.

Regn ut snordraget i fortøyningen.

 

2) Ballongen slippes og stiger til værs. Når den slutter å stige er temperaturen sunket til -35,0 C og trykket er sunket til 52,0 kPa. Regn volumet nå.

 

Hvilke formler må eg bruke på desse oppgavene.

Takk på forhånd =)

Lenke til kommentar

Holder på å skrive manus til matte prøveeksamen muntlig... Har om Reise.

 

Jeg har regnet ut at lengden en bil bruker på å bremse fra 180 km/t til 0 km/t, er ca. 216 meter.

En politibil står 100 meter lenger bort, og bilen deiser i den. Jeg vil finne ut hvor stor fart bilen har når den krasjer i politibilen.

 

Så det jeg lurer på, er: Når man bremser en bil, er farten proporsjonal med hvor langt man har bremset? Slik at jeg i dette tilfellet kan skrive:

180 km/t * (216 m - 100 m) / 216 m = 96,666... km/t

 

Tusen takk! :D

Endret av PSycHOerlENd
Lenke til kommentar

akslerasjonen er a=v^2/2s= -5,787m/s^2

farten etter 100 m: v^2=v0^2+ 2as gir v= 132 km/h.

vet ikke om du er kjent med bevegelsesligningene, men ser ikke hvordan du kan løse denne uten...

 

Det der var litt uleselig, men jeg googlet "bevegelseslikning" og fant dette.

 

Kan "vende om" på en av likningene som en del av oppgaven :D

 

Edit: Skjønner likningene dine nå :D

Endret av PSycHOerlENd
Lenke til kommentar

Her kommer jeg til å henge heftig de neste par dagene. Håper dere store fysikkhjerner har tålmodighet til å hjelpe meg. Muntlig Fysikk 1-tentamen på torsdag. Kan ikke si det var fysikk jeg håpet mest på, men det blir vel greit.

 

Skal ha en 10 minutters presentasjon fra kapittelet om Lys og bølger. Tenker å forklare interferens med lys, da kan jeg bruke en laserpenn og gitter. Noen tanker om dette? Kommer jeg til å klare 10 minutter om bare interferens på Fysikk 1-nivå?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Jepp. Tenkte å gjøre noe sånn. Kan begynne litt med å forklare bøyning av bølger. Kan også dra inn "forskjellen i vei" med avstander til bølgekilden i forhold til overlagringen. Hvis jeg velger å ta for meg interferens med lysbølger, kan jeg også bruke en laserpenn og gitter og vise på veggen. Da kan jeg også forklare hvordan lysfargen (bølgelengden) påvirker interferensmønsteret. Kan også finne noen modeller på nettet som viser interferens. Jeg ser nå at tida går fort hvis jeg skal ta alt dette, ja. ;)

Lenke til kommentar

Du kan også ta et forsøk(hvis det er mulig) om lysinterferens. Du kan f.eks finne bølgelengden for laserlyset.

 

Edit: overså at du allerede hadde tenkt på det :p

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

akslerasjonen er a=v^2/2s= -5,787m/s^2

farten etter 100 m: v^2=v0^2+ 2as gir v= 132 km/h.

vet ikke om du er kjent med bevegelsesligningene, men ser ikke hvordan du kan løse denne uten...

 

Klarer ikke den første der, med å finne akselerasjonen. Bruker den siste bevegelseslikningen:

 

2as = v2 - v02

a = (v2 - v02) / 2s

a = (0 - 32400 (km/t)2) / 2 * 216 m

a = - 75 km/tm... det blir helt feil. Hvorfor?

 

Håper på svar!

 

Edit: Ah selvfølgelig! Farten må være i meter per sekund :)

Endret av PSycHOerlENd
Lenke til kommentar

Hallo, folkens. Driver med eksamen i matte muntlig. Skriver for øyeblikket om massetetthet og oppdrift. Kan dere se på det, og veilede meg litt?

 

Volum kloss: 0,6 m^3

Vekt kloss: 300 kg

 

1. Massetetthet kloss: 300/0,6 = 500

2. Oppdrift: 0,6*500*9,80665 = 2941,995

3. Massetetthet vann: 998kg/m^3. Hva blir da 2941,995 i forhold til vannets massetetthet? Hva slags benevnelse skal bak 2941,995? Blir det opp- eller neddrift? Det er her jeg er helt blank, altså etter utregnelsen. Og er regnestykket mitt korrekt i det hele tatt? Begynte å lære meg massetetthet+oppdrift på egenhpnd for noen timer siden. Har fått noe uklar hjelp fra en annen forumbruker.

 

Følger Arkimedes' prinsipp som jeg har forstått er som følger:

v*p*g

v = volum

p = massetetthet

g = gravitasjonskonstanten/tyngdeakselerasjonen

 

Har gått ut i fra dette ang. gravitasjonskons./tyngdeaks.:

Symbolet g0 (minuskel) brukes også generelt som en måleenhet på akselerasjon, hvor 1 g0 er definert som 9,80665 m/s2. Verdien er valgt som en tilnærmet gjennomsnittsverdi ved havoverflaten ved 45,5° bredde.

Kilde: Wikipedia

 

Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar

Utled formelen for lysinteferens. Tar deg fort ti min

 

Googlet litt med formel for lysinterferens. Tror dette er på utsida av pensum.

Det er utenfor. Den er bare så vidt nevnt i studieboken. En kommer heller ikke inn på difraksjon i Fysikk 2.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...