Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Del 2 var lettere enn forventet, selv om jeg sikkert gjorde 1000 feil, men rakk ikke å bli ferdig med siste oppgave hvor man skulle utlede den formelen, jeg var godt i gang, men så måtte jeg levere =/

Jeg synes del 1 var vanskeligere enn de tidligere, men var så chill med relativitet på oppgave 2! Unntatt den pardanning og annihilering greia :p

 

Edit:

Ahh feil på b, e, j, t og kanskje feil på k, litt usikker hva jeg endte opp med der.

Jeg har aldri skjønt de akselerasjon greiene, tar alltid feil på det, når en kloss blir sendt oppover et skråplan for så å falle ned igjen, da skifter jo akselerasjonen retning?!

Endret av Kapli
Lenke til kommentar

på del 2 fikk jeg:

Oppgave 3: a) fart vinkelrett på magnetfelt osv

b) m=rqB/v=...

c) Ek=qU= 1,6*10^-15 J

d) v=s/t=1,35*10^4 m/s, m=qU*2/v^2=...

e) energi er bevart,1) qU=1/2mv^2

elektrisk kraft inn mot sentrum,2) mv^2/r=qE

ganger med r/2 på begge sider

1/2mv^2=qEr/2

setter inn fra 1)

qU=qEr/2

r=2U/E=0,50m= 50 cm

 

4)a) Fm=qvb, G=gamma*mM/d^2, fikk magnetisk kraft mye mye størrre, retning gitt ved HH-regel

b) ems=2800*10^-9*200000000/60=9,3 V, I=ems/R=0,47 A

c) Unslippningsfarten ble618 km/s, så den klarer det

d) v^2=v0^2-(2gammaM/r), v= 1000km/s

 

5

a) m1v1=m1u1+m2u2, u1=31 m/s

b) x= 334 m

c) v0= 22m/s, ja den treffer hullet

d) hvis M øker, øker vb, hvis vk øker, øker vb. Hvis man gjør om på formelen, ser man at vb=2vkM/m+M, og at vk har størst betydning for å få størst fart

e) Mvk=Muk+mvb

vk+uk=vb, uk=vb-vk

Mvk=M(vb-vk)+mvb

2Mvk=(m+M)vb

vb=2Mvk/m+M

deler på M overalt på høyre side

vb=2vk/m/M+1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Henviste til den som ble postet av en bruker :p hvis den er 100 % riktig så har jeg noen feil :ermm::whistle:

 

Edit:

 

c) v0= 22m/s, ja den treffer hullet

 

Kan noen bekrefte akkurat dette :p? fikk rundt 22 m/s jeg også, men fikk at den IKKE traff hullet, fikk at den traff bakken 17 meter før hullet.

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Henviste til den som ble postet av en bruker :p hvis den er 100 % riktig så har jeg noen feil :ermm::whistle:

 

Edit:

 

c) v0= 22m/s, ja den treffer hullet

 

Kan noen bekrefte akkurat dette :p? fikk rundt 22 m/s jeg også, men fikk at den IKKE traff hullet, fikk at den traff bakken 17 meter før hullet.

Ja, den treffer hullet.

Lenke til kommentar

Hei. Får ikke til oppgaven som du ser på vedlegget. Bruker Kirchoffs lover til å finne de ligningene som dere ser, men når jeg setter inn verdier i ligningene og prøver å utlede strømmen så ender jeg enten opp med 0=0 eller helt feil svar. Er ligningene mine feil, eller er det utregningen min som går ad undas? Gått veldig fort gjennom siste 2 kapittelene så er vanskelig å forstå seg på strøm føler jeg :|

post-153675-0-84354100-1307195478_thumb.jpg

post-153675-0-45035400-1307195487_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei. Får ikke til oppgaven som du ser på vedlegget. Bruker Kirchoffs lover til å finne de ligningene som dere ser, men når jeg setter inn verdier i ligningene og prøver å utlede strømmen så ender jeg enten opp med 0=0 eller helt feil svar. Er ligningene mine feil, eller er det utregningen min som går ad undas? Gått veldig fort gjennom siste 2 kapittelene så er vanskelig å forstå seg på strøm føler jeg :|

Vanskelig å si når du ikke har navngitt spenningene og motstanderne.
Lenke til kommentar

Henviste til den som ble postet av en bruker :p hvis den er 100 % riktig så har jeg noen feil :ermm::whistle:

 

Edit:

 

c) v0= 22m/s, ja den treffer hullet

 

Kan noen bekrefte akkurat dette :p? fikk rundt 22 m/s jeg også, men fikk at den IKKE traff hullet, fikk at den traff bakken 17 meter før hullet.

 

 

Om du setter x = 50 og y = 0 samt v = 22 og g = 9.81 inn i formelen for vinkel for å nå relativt punkt (x, y), gitt ved fart v og akselerasjon gchart?cht=tx&chl=\theta = \tan^{-1}\left (\frac{v^2\pm \sqrt {v^4-g(gx^2+2yv^2)}}{gx}  \right ) skulle en av svarene bli 45°.

 

 

Edit: 22,1472 fungerer. 22.0 gir 49 grader eller noe, mens 22,1472 gir 45°

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Hei. Får ikke til oppgaven som du ser på vedlegget. Bruker Kirchoffs lover til å finne de ligningene som dere ser, men når jeg setter inn verdier i ligningene og prøver å utlede strømmen så ender jeg enten opp med 0=0 eller helt feil svar. Er ligningene mine feil, eller er det utregningen min som går ad undas? Gått veldig fort gjennom siste 2 kapittelene så er vanskelig å forstå seg på strøm føler jeg :|

 

 

Har ikke papir og blyant på meg, men kan se ut som det blir noe sånt:

I1*R2+I1*R1-I2*R2 = V1
= I1(R2+R1)-I2*R2 = V1

I2*R3+I2*R2-I1*R2 = V2
= I2(R3+R2)-I1*R2 = V2

I3 = I1-I2

 

Så får du prøve å mikse litt med ligningen, sette inn og sånn :)

Lenke til kommentar

Hei. Hva slags egenskaper har en god fysikk og matematikklærer? Hva slags temaer i fysikk og matematikk på videregående (2. og 3. klasse) er ekstra vanskelig som trenger ekstra god gjennomgang? Jeg spør fordi jeg skal bli lærer også er det morsomt å få noen idèer som kan tygges på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...