Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9.13

a) Når en gass kondenserer, avgir gassen den samme energimengden som den ble tilført da vannet gikk over til vanndamp. Er det riktig nå :p ?

b) Grunnen til at temperaturen ikke stiger er fordi varmekilden som tilfører varme for å smelte is ikke er tilstrekkelig nok for å bryte alle bindingene mellom molekylene i isen på en gang. Den avgir altså en viss varme per tid. Etter at vannmolekylene er brutt løs, øker temperaturen.

Lenke til kommentar
DSC04049.jpg

 

Noen som kan hjelpe? :) Står fast allerede på a) :blush:

a)

Ek=qU=1,60*10^-19 C*100*10^3 V=1,60*10^-14 J

 

b)

Ionet blir påvirket av en kraft F fra magnetfeltet, som gir den en sentripetalakselerasjon a=v^2/r

 

F=ma

qvB=mv^2/r

qB=mv/r

mv=qBr

p=qBr (bevegelsesmengde)

 

m=p^2/(2*Ek)

m=((1,60*10^-19 C)^2*(0,34 T)^2*(1,00 m)^2)/(2*1,60*10^-14 J)

m=9,248*10^-26 kg tilnærmet lik 9,2*10^-26 kg

m=(9,248*10^-26 kg)/(1,66*10^-27 kg) u=55,71 tilnærmet lik 56 u

 

c)

Ek=qU=2*1,60*10^-19 C*100*10^3 V=3,20*10^-14 J

 

Ionet blir påvirket av en kraft F fra magnetfeltet, som gir den en sentripetalakselerasjon a=v^2/r

 

F=ma

qvB=mv^2/r

qB=mv/r

mv=qBr

p=qBr (bevegelsesmengde)

 

m=p^2/(2*Ek)

m=((2*1,60*10^-19 C)^2*(0,34 T)^2*(0,50 m)^2)/(2*3,20*10^-14 J)

m=4,624*10^-26 kg tilnærmet lik 4,6*10^-26 kg

m=(4,624*10^-26 kg)/(1,66*10^-27 kg) u=27,86 u tilnærmet lik 28 u

 

Håper det er riktig, begynner å bli litt sent :p

 

Massen til den siste blir akkurat halvparten så stor fordi vi får en ekstra 2^2 i telleren og 2 i nevneren (og 4/2=2)

 

Istedenfor bevegelsesmengde kan man også regne det direkte, men det blir mer formelrot:

 

F=ma

qvB=mv^2/r

qB=mv/r

mv=qBr

 

1/2mv^2=qU

mv^2=2qU

v^2=2qU/m

v=sqrt(2qU/m)

 

m*sqrt(2qU/m)=qBr

m^2*2qU/m=q^2B^2r^2

2qUm=q^2B^2r^2

m=qB^2r^2/2U som skal gi samme svar

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei!

En regnet på en oppgave der den totale utstrålte effekten fra sola tilsvarer den totale instrålte effekten i skallkulen fra solen. Betyr det da at den totale innstrålte effekten fra et legeme er lik den totale utstrålte effekten?

Sliter med symboler her.

Vi vet at symbolet for ustrålte effekt er L, Innstrålingstetthet E, Ustrålingstetthet M, men hva er symbolet for innstrålte effekten?

Lenke til kommentar

Vi hadde prøve i 2FY i dag, i induksjon og relativitet. Der var det to deloppgaver jeg ikke fikk til. Den ene er jeg usikker på, mens den andre er jeg (og de fleste i klassen) enige om at må være feil.

 

Den jeg er usikker på:

Oppgave 4 a): Vis at totalenergien E og bevegelsesenergien p er gitt ved:

 

E = E0/sqrt(1-(v2/c2)) og at p = (E*v)/c2

 

Disse var lett og jeg klarte de (men gidder ikke føre inn utledningene), men oppgave 4 b, klarte jeg ikke. Her er 4b:

 

Bruk formlene i a) til å utlede formelen E2 = (p*v)2 + E02.

 

Jeg kvadrerer og får E2 = E02/(1-(v/c)2).

 

Så ganger jeg opp parantesen og får E2(1-(v/c)2) = E02.

 

Ganger inn E2 og får E2 - (E2*v2)/c2 = E02.

 

Flytter over og får E2 = (E2*v2)/c2 + E02

 

Men her sitter jeg fast. Noen som kan hjelpe?

 

EDIT: Jeg har nå funnet ut at det også var feil i denne oppgaven. Læreren har som sagt skrevet E2 = (p*v)2 + E02, som ikke er noe formel, og er feil. Den riktige formelen er E2 = (p*c)2 + E02

 

Oppgave 4c:

"Regn ut bevegelsesmengden og farten til et nøytron som har totalenergien 1.69*10-19J."

 

PS: Lorentzfaktoren er fra nå "y"

 

Denne oppgaven er egentlig lett, men problemet er at totalenergien (som er E=ymc2) må være like stor eller større enn hvilenergien. Hvilenergien er jo lett å finne: E0 = mc2 = 1,67*10-27 * (3*108)2 = 1.503*10-10. Altså, hvileenergien er nesten en milliard ganger større enn totalenergien. Jeg regner med at dette var en feil i oppgaven. Kanskje totalenergien skulle være 1.69*10-9?

 

EDIT: Nå er jeg nesten helt sikker på at det bare er en liten skrivefeil i oppgave 4b. Jeg regnet den ut, men med E = 1.69*10-10, og "9" og "0" er jo inntil hverandre på tastaturet. Oppgaven ble også veldig fin og "oppgaveaktig" da, hehe.

 

Viser utregningen her:

 

Ek = E - E0 = 1.69*10-10 - ((1.67*10-27(9*1016 = 1.87*10-11

 

y = (Ek/(mc2)) + 1 = 1.124

 

v/c = sqrt(1-(1/y2)) = 0.457

 

Da er vi ferdig med 4c og går videre til 4d:

t = yt0 = 1.124*1000 = 1124 sekunder

 

t = s/v = (1AU/0.457c) = (1.5*1011/(1.37*108) = 1091 sekunder. Altså, nøytronet rekker å komme til solen, før levetiden er over.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Hei, det er en oppgave jeg ikke sliter med, men vil forstå en ting.

9.330+

Innstrålingstettheten fra stjernen Capella er 2,6*10^-8W/m^2, og den utstrålte effekten er 6,2 *10^28W.

Finn avstanden til Capella.

Jeg har altså klart å finne ut avstanden til Capelle ved å sette den totale utrålte energien i Watt fra Capella lik produktet av arealet til skallkulen og den innkommende energien i watt til skallkulen per overflateareal, altså innstrålingstetthet.

Men så lurer jeg da på hvorfor Radien som er avstanden fra en planet til Capella, er jorda? Er det noe som er bestemt?

Lenke til kommentar

Et lite legeme har et overskudd på 200 millioner milliarder elektroner. Hvor stor er ladningen:

Overskuddsladningen til legeme er:

chart?cht=tx&chl= q = 200 * 10^6 * 10^9 * (-1,6*10^-19 C) = -32mC.

Grunnen til at elementærladningen er negativt er fordi det er det er overskudd på elektroner som naturlivis er negative? Hva om det sto underskudd da?

Lenke til kommentar
Et lite legeme har et overskudd på 200 millioner milliarder elektroner. Hvor stor er ladningen:

Overskuddsladningen til legeme er:

chart?cht=tx&chl= q = 200 * 10^6 * 10^9 * (-1,6*10^-19 C) = -32mC.

Grunnen til at elementærladningen er negativt er fordi det er det er overskudd på elektroner som naturlivis er negative? Hva om det sto underskudd da?

Elementærladningen i seg selv er ikke negativ, den er chart?cht=tx&chl=e = 1,6 \cdot 10^{-19} \textrm{C} uansett. Derimot har et elektron en ladning på minus én elementærladning, chart?cht=tx&chl=q_e = -1e, så det er på den måten fortegnet blir som det blir (egentlig mest en formalitet, dette, men greit å vite definisjonene).

 

Hadde det stått underskudd så måtte du vel tolka det til at det var 200 millioner milliarder mindre ellektroner enn positroner.

Enig, hvis vi sier protoner i stedet for positroner! :)

Lenke til kommentar

11.02

a)

Må alle negative ladninger fjernes fra et legeme for at det skal bli positiv ladd?

Et legeme er positivt ladd hvis det er flere positive enn negative ladninger. Dermed må ikke alle negative ladninger fjernes, så lenge det er flere positive ladninger enn negative ladninger.

Er det riktig svart over?

Kan noen her gi meg et konkret eksempel på ladning? Jeg har ikke helt forstått hva ladning er.

b)

Nevn noen eksempler på at vi kan få positiv og negativ ladning ved kontakt mellom legemer.

Hvis vi gnir ulike materialer mot hverandre vil de få motsatt ladning? Hvordan utdyper jeg svaret mer?

Lenke til kommentar

Atomet består av proton, nøytron og elektron. Nøytron er nøytralt, mens:

Et elektron har ladningen -1e (negativ elementærladningen).

Et proton har ladningen +1e (positiv elementærladning).

 

Så hvis det er flere elektroner enn protoner er atomet negativt ladd og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...