AnomymBruker123 Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei. Jeg holder på med fysikk 2. Skal ha skriftlig eksamen i Juni. Noen som kan forklare Sinus, Cosinus og Tangens i trekanter på en bra og forståelig måte? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 sinus, cosinus og tangens er funksjoner som beskriver forholdet mellom sider og vinkler i en rettvinklet trekant. cos x = hosliggende katet / hypotenus sin x = motstående katet / hypotenus tan x = motstående katet / hosliggende katet Hvor x er vinkelen i det hjørne du "står i " Hypotenusen er den lengste linja i trekanten, hosliggende er den linja som ligger nermest hjørnet du står i. Du kan også bruke sin og cos på trenkanter som ikke er rettvinklet. med det er ikke fysikk2-pensum Lenke til kommentar
T.A Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Noen som kan hjelpe meg med denne? Har prøve imorgen, og er foreløpig den eneste oppgaven jeg ikke har fått til Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Krefter og slikt. Kvar kraft har ei motkraft. Kvar kraft har ei kraft som verkar i mot den. Sei at eg står på bakken og utføre ein kraft mot den, så vil den ha ei normalkraft på meg og. Vil det og vera to ekstra motkrefter der? Slik at det teknisk sett blir automatisk 4 krefter hvis ein har ein kraft? edit: vent. Normalkrafta kan jo var ulik. Den kan ikkje var motkrafta. Nevermind spørsmålet mitt. Endret 4. mai 2011 av Alliha Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Noen som kan hjelpe meg med denne? Har prøve imorgen, og er foreløpig den eneste oppgaven jeg ikke har fått til Lag en strømløkke i hver del av kretsen så summerer du spenninger rundt den. i den til venstre så ganger du hver motstand med når du kommer til spenningskilden, blir det bare - eller pluss spenningen, avhengig av hvilken side du kommer inn på. alltid pluss på motstander. når du kommer til den lederen som er mellom løkke 1 og 2 skriver du (i_1-i_2)*motstanden som ligger der. Alt dette skal være lik 0. Gjør dette for den andre likningen også, også finner du begge i'ene. Lenke til kommentar
Thunder_in_Paradise Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Har eksamen neste uke Men får ikke til trykk oppgaver Pascals lov F1/F2 = A1/A2 den er grei, men her er det snakk om krefter, ikke høyder. for å løse a) i 1. oppg må vi nokk bruke pascals lov men hvordan?? får ikke til resten heller Setter stor pris på om noen ville ha sett på disse 2 oppg. Lenke til kommentar
Thunder_in_Paradise Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 så sammenhengen F1h1=F2h2 og fikk til den første oppg. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Sliter med å forstå oppg b og c. Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Deler du ikke da 20 på 1,25? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Deler du ikke da 20 på 1,25? Var den til meg? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hadde eksamen i dag, tror faen meg jeg får B eller A. De første 17 oppgavene gikk som bare det, sikrer jeg meg 17/19 poenger, tror jeg gjorde det bra på de to siste deloppgavene også. Faen så konge, ville bare takke alle som jeg har fått hjelp av her inne. Smask Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Sitter med en flervalgsoppgaven om induskjon, og skjønner ikke helt hvordan læreren har kommet fram til svaret han har skrevet i fasiten. Hvem har rett? En elev slipper en magnet, med nordpolen pekende nedover, gjennom en spole. Sett ovenfra vil eleven observere at den induserte strømmen a) først går med urviseren og deretter mot urviseren b) først går mot urviseren og deretter med urviseren c) går med urviseren hele tiden d) går mot urviseren hele tiden De to siste kan jeg kjapt utelukke. Jeg mener det er a) som er riktig, mens lærern skreiv b). Er det noen som kan si hvem som er rett, og om det er b), hvorfor? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Sitter med en flervalgsoppgaven om induskjon, og skjønner ikke helt hvordan læreren har kommet fram til svaret han har skrevet i fasiten. Hvem har rett? En elev slipper en magnet, med nordpolen pekende nedover, gjennom en spole. Sett ovenfra vil eleven observere at den induserte strømmen a) først går med urviseren og deretter mot urviseren b) først går mot urviseren og deretter med urviseren c) går med urviseren hele tiden d) går mot urviseren hele tiden De to siste kan jeg kjapt utelukke. Jeg mener det er a) som er riktig, mens lærern skreiv b). Er det noen som kan si hvem som er rett, og om det er b), hvorfor? Det induseres en strøm i spolen som går i en slik retning at det skapes et B-felt som motvirker feltet fra magneten. I det nordpolen går gjennom spolen, peker B-feltet fra magneten nedover, gjennom spolen. Da induseres det en strøm som er slik at det dannes et B-felt oppover. Strømen må da gå mot klokka. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Men et magnetfelt går da fra nord til sør? Altså vil magnetfeltet gå oppover? Eller skal jeg ta med de feltlinjene som først går ut fra nordpolen, slik at feltretningen vil bytte tre ganger i løpet av fallet? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Men et magnetfelt går da fra nord til sør? Altså vil magnetfeltet gå oppover? Eller skal jeg ta med de feltlinjene som først går ut fra nordpolen, slik at feltretningen vil bytte tre ganger i løpet av fallet? Jeg er enig i at dette er ganske vagt. Men man pleier i slike oppgaver å anta at spolen er relativt liten, slik at feltlinjene peker rett gjennom spolen når nordpolen er nærme. Når nordpolen har kommet innenfor vil det også gå noen feltlinjer oppover, så det blir en mindre total fluks nedover. Kanskje noen andre har et bedre svar på akkurat dette. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ok. Takk for svar hvertfall! Så får jeg krysse fingrene for at det går bra på tentamen imorra Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Når man har en beholder med gass, si luft, så trykker inn et stempel, og komprimerer gassen, vil varmen/indre energi, øke. Når man sprayer gassen ut, vil gassen kjennes kald, fordi gassen utvider seg. Er dette fordi gassen først blir varmet opp inne i beholderen, så kjølt ned igjen over tid, men fortsatt holder samme trykk? Fy1-realtert problem. Lenke til kommentar
Arriba Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Når man har en beholder med gass, si luft, så trykker inn et stempel, og komprimerer gassen, vil varmen/indre energi, øke. Når man sprayer gassen ut, vil gassen kjennes kald, fordi gassen utvider seg. Er dette fordi gassen først blir varmet opp inne i beholderen, så kjølt ned igjen over tid, men fortsatt holder samme trykk? Fy1-realtert problem. Ikke helt. Gassen sprayes ut av beholderen utfører et arbeid på omgivelsene og blir derfor kald. Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 2 Spørsmål: 1. Hvordan er det mulig at jeg kan skyve i gang en bil, når jeg vet at kraft og motkraft alltid er like store og motsatt rettet? 2. En klosse ligger på en annen klosse, den nederste klossen har dobbelt så stor masse som den øverste. Tegn kreftene som virker på begge klossene. Kan dere se om jeg har gjort det riktig, og evt rette på tegningen hvis jeg har noe feil? Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå