Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du satt opp riktig vil du få en positiv verdi for V1. Har du satt opp feil vil den være negativ. Absoluttverdien for V1 er den samme uansett.

 

-8 V1 + 2 V2 + 3 V3 = -36

Jeg tror dette er forenklingen av den første ligningen. (Hentet fra fasit) Jeg orker ikke å sjekke om det er det. Men hva hadde skjedd om det stod 8V1 istedet for -8V1? Du får akkurat samme absolutt verdi, men hvis svaret blir negativt så er strømmen gjennom V1 i feil retning. (Så lenge du vet at V2 og V3 er i riktig retning)

Lenke til kommentar

I solspektret ser vi en mørk fraunhoferlinje med bølgelengde 691 nm.

Hvilket grunnstoff kan være årsak til den mørke linjen? (Bruk fysikktabellen.)

 

Jeg har funnet:

Fotonenergi: 0.288 aJ

Frekvens: 434,2 THz

Bølgelengde: 691 nm

 

Hvordan finner jeg ut hvilket grunnstoff det der? Fasiten sier at svaret er kalium, men fremgangsmåten aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

I solspektret ser vi en mørk fraunhoferlinje med bølgelengde 691 nm.

Hvilket grunnstoff kan være årsak til den mørke linjen? (Bruk fysikktabellen.)

 

Jeg har funnet:

Fotonenergi: 0.288 aJ

Frekvens: 434,2 THz

Bølgelengde: 691 nm

 

Hvordan finner jeg ut hvilket grunnstoff det der? Fasiten sier at svaret er kalium, men fremgangsmåten aner jeg ikke.

 

Du slår opp i fysikk formel/tabellboka under frauenhofer linjer(eller noe lignende) og prøver å finne et stoff som har emisjons/absorpsjonslinje på 691nm.

Lenke til kommentar

I en hydrogengass er alle atomene i grunntilstanden. Så sender vi ultrafiolett stråling gjennom gassen, og gassen begynner å lyse. Den ultrafiolette strålingen inneholder alle frekvenser fra 2.64 PHz til 3.10 PHz.

 

Jeg har funnet den minste og største fotonenergien:

Minst: 1.750 aJ

Størst: 2.055 aJ

 

Jeg har funnet frekvensene som blir absorbert av gassen: 2.923 PHz og 3.083 PHz.

 

Spørsmålet er:

Hvilke bølgelengder vil det synlige lyset fra gassen inneholde?

 

Slik jeg ser det skal det ikke være noe synlig lys i det hele tatt. De eneste to frekvensene som blir tatt opp av gassen (og som dermed eksiterer atomene) er 2.923 PHz og 3.083 PHz som er langt utenfor det synlige spekteret.

 

Fasiten sier: 486 nm (blått lys) og 659 nm (rødt lys).

Lenke til kommentar

2.64PHz = 1.749aJ = 114nm

 

3.10PHz = 2.05aJ = 97nm

 

Se på disse bølgelengdene, så ser du på Lyman serien, deretter ser du på balmer serien. Begge er sikkert godt beskrevet i fysikkboka.(hvis ikke)

 

 

1 -> 4, 4 -> 2(synlig), 2 -> 1

 

1 -> 3, 3 -> 2(synlig), 2 -> 1

 

1 -> 2, 2 -> 1(ikke synlig)

 

Som du ser, det sendes ut mer enn et foton! Elektronet kan altid returnere til grunntilstanden i flere steg, selv om det ikke kan eksitere i flere steg.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en oppgave som jeg ikke skjønner hvorfor jeg får feil på:

En stor kjernereaktor kan ha en elekrisk effekt på 1000 MW. Hvor mange slike reaktorer trengs for å dekke den årlige elektriske energirproduksjonen på 138 TWH i Norge?

 

fasitsvar er 16.

 

Jeg løste den slik:

 

138 TWH=128 TWH/3600=3,55*1010

 

Antall reaktorer=(3,55*1010 W)/(1000*106 W)=35,5 reaktorer.

Lenke til kommentar

Kjernereaktor: 1000 MW = 1000 * 10^6 W = 1000 * 10^6 J/s

 

Kjernereaktoren gir oss (1000 * 10^6) * 60 * 60 * 24 * 365 = 3.1536 * 10^16 J i løpet av ett år.

 

138 TWH = 138 * 10^12 * 3600 = 4.968 * 10^17 J på ett år.

 

4.968 * 10^17 / 3.1536 * 10^16 = 15.75

Lenke til kommentar

Kjernereaktor: 1000 MW = 1000 * 10^6 W = 1000 * 10^6 J/s

 

Kjernereaktoren gir oss (1000 * 10^6) * 60 * 60 * 24 * 365 = 3.1536 * 10^16 J i løpet av ett år.

 

138 TWH = 138 * 10^12 * 3600 = 4.968 * 10^17 J på ett år.

 

4.968 * 10^17 / 3.1536 * 10^16 = 15.75

 

Tusen takk!:)

Lenke til kommentar

HJEEEEEELP!

 

Hei!!

Jeg er ny her og vil benytte anledningen til å si: Hei! ;)

 

Anyway, jeg har sittet en stund nå med en oppgave jeg overhodet ikke klarer å angripe! Fullstendig hjerneteppe/blokkering.. Hadde satt uber stor pris på om noen kunne i det minste pekt meg i riktig retning av hvordan jeg skal angripe oppgaven. Du trenger ikke løse den for meg, selvom alle løsninger blir mottatt med stor takknemlighet samt ydmykhet!

 

Oppgaven lyder som følger:

 

Oppgave 3

 

"En bjelke med tyngde 300 N er montert i punkt A, vinkelrett på en vertikal vegg. Bjelken er støttet opp av et skråstag som danner 45 grader på veggen og er festet til bjelken i punkt B, 60 cm frapunkt A. Bjelken er 3,6 m lang.

 

a. Finn bjelkens tyngdepunkt T og tegn figur.

b. Finn kraften som virker på skråstaget på bjelken.

c. Finn kraften som virker på bjelken fra veggen, i festepunktet A. (Angi både verdi og retning)"

 

Klarer ikke å se for meg hvor kreftene skal tegnes inn osv.. Er også helt lost når det gjelder hvordan skissen skal se ut.

 

Jeg er helt fersk i fysikk, tar hydraulikkfagskolen, og har mestret det meste inntil denne oppgaven. Dette er så utrolig frustrerende da jeg har sittet utallige timer å lest side opp og side ned i "Fysikk for fagskolen" boken, uten å skjønne det dugg.

 

ALL HJELP BLIR MOTTATT MED STOR TAKK!

 

Med vennlig hilsen

Utrolig-frustrert-og-deppa-over-at-jeg-ikke-klarer-en-simpel-oppgave- Kenneth :)

Lenke til kommentar

Skisse i spoiler, krefter merket med rødt for å gjøre tydelig :)

 

 

831239.jpeg

 

 

a. Etter det jeg har blitt lært så er tyngdepunktet midt på bjelken, altså 3,6m/2.

b. Velg punkt A som moment, og så finner du Sy ut ifra det, etter det kan du finne S. (Snordraget/kraften som virker på skråstaget)

c. Summen av krefter = 0, finn først for y-retning så x-retning.

 

Håper dette var til hjelp :) Bare å si ifra hvis det var noe mer. Og hvis dere andre ser noe feil her så bare arrester meg!

Lenke til kommentar

Skisse i spoiler, krefter merket med rødt for å gjøre tydelig :)

 

 

831239.jpeg

 

 

a. Etter det jeg har blitt lært så er tyngdepunktet midt på bjelken, altså 3,6m/2.

b. Velg punkt A som moment, og så finner du Sy ut ifra det, etter det kan du finne S. (Snordraget/kraften som virker på skråstaget)

c. Summen av krefter = 0, finn først for y-retning så x-retning.

 

Håper dette var til hjelp :) Bare å si ifra hvis det var noe mer. Og hvis dere andre ser noe feil her så bare arrester meg!

 

 

Takker MASSE for svar!!

Skissa så veldig fin ut, bortsett fra at skråstaget støtter opp og ikke "holder" bjelken oppe som en vaier :)!

Har nå levert oppgaven, etter MYE tenking og lesing, løste jeg forhåpentligvis oppgaven selv! (Har ikke mottatt noen tilkbakemelding fra lærer enda)

 

Legger ved min skisse, kommentèr gjerne hvis dere mener jeg har gjort noe feil!!

 

imgwd.jpg

Lenke til kommentar

Ok, en oppgave jeg sliter litt med som går som følger:

 

Lederstykket M har massen m = 0,16kg og lengen l = 0,4m. Det kan gli uten friksjon på de parallelle lederne. Resistansen i ledersløyfen er R = 0,18 ohm. Først holder vi feltstyrken B konstant lik 0,75T og lar M ligge i ro i posisjonen s = 0,10m. Så lar vi den magnetiske feltstyrken øke med 0,060T på 0,10s. Da kommer lederstykket M i bevegelse. Finn akselerasjonen (størrelse og retning) i startøyeblikket.

 

Så jeg tenkte jeg finner ems = delta flux / delta t og strømmen med I = ems / R

Også tenkte jeg kanskje at F = IlB og F = ma, men jeg vet ikke helt haha... noen som kan lede meg på det rette sporet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...