Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et forsøk med optisk gitter oppdager vi at maksimum for rødt lys og for blått lys faller sammen i en retning som danner 24,5 grader med sentralstrålen. Gitteret har 300 åpninger per mm. Bestem bølgelengden for det røde lyset og for det blå lyset (Hint: Bruk fysikktabellen)

Forstår meg ikke på denne oppgaven. Har gitterkonstanten og vinkelen til maksimumet, men det er jo to ukjente, og de ukjente er jo ulike i hvert tilfelle. Jeg tenkte først å sette dem lik hverandre for så å løse opp men det regner jeg med blir feil da det er ulike tall. Finner forsåvidt ingenting som er nyttig i fysikktabellen, bladde litt rundt i den uten hell...

Hva gjør jeg? Prøve i morgen, setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar

Slå opp i den periodiske tabellen. Der står det at kvikksølv har atomnummer 80. Ergo er det 80 protoner og 200-80 = 20 nøytroner i kjernen.

Antall elektroner = antall protoner (vi antar at atomet ikke er ionisert).

Tilsvarende for sink: Atomnummer = antall protoner = antall elektroner = 30. 64-30 = 34 nøytroner.

Lenke til kommentar

I et forsøk med optisk gitter oppdager vi at maksimum for rødt lys og for blått lys faller sammen i en retning som danner 24,5 grader med sentralstrålen. Gitteret har 300 åpninger per mm. Bestem bølgelengden for det røde lyset og for det blå lyset (Hint: Bruk fysikktabellen)

Forstår meg ikke på denne oppgaven. Har gitterkonstanten og vinkelen til maksimumet, men det er jo to ukjente, og de ukjente er jo ulike i hvert tilfelle. Jeg tenkte først å sette dem lik hverandre for så å løse opp men det regner jeg med blir feil da det er ulike tall. Finner forsåvidt ingenting som er nyttig i fysikktabellen, bladde litt rundt i den uten hell...

Hva gjør jeg? Prøve i morgen, setter pris på alle svar.

Hva mener du med at de "faller sammen"? Rød lys og blå lys har forsjellig bølgelengde..

Rød lys burde har en større avstand mellom lysmaksimaene sine, siden den har lengre bølgelengde enn blå lys... Kanskje de kommer oppå hverandre ved et eller annet punkt (untatt når n=0 for begge)..

Hvis jeg sjønner rett, så prøver du å finne ut hvorfor blått lys og rødt lys krysser hverandre (siden oppgaven fortalte deg at du kan finne ut bølgelengdene i tabellen?)

Da er det eneste seriøse alternativet jeg ser (hvis jeg har sjønnt oppgaven din riktig) er at delta S (detla S =lamgda*n) for rødt lys erlik delta s for blått lys ved et eller annet punkt. D.v.s. at kanskje ved det andre lysmaksimaet for blått og det første for rødt så krysser de hverandre eller noe..

Prøv å finne ut hva delta S er ved 24,5 grader for blått og rødt lys. Kanskje den verdien er den samme for både blått og rødt..???

Lenke til kommentar

Jeg går helt i surr i enhetene for lysintensitet/mengde etc. Er det noen som kan hjelpe meg?

En PC-skjerm har typisk største lysstyrke på 300 cd/m2 (også kalt nit)

En mikroprojektor har en lysstyrke på 9 lm (lumen)

Hvor stort areal (m2) må mikroprojektoren lyse opp for at det skal bli like stor lysintensitet på bildet som med PC-skjermen?

Lenke til kommentar

Jeg går helt i surr i enhetene for lysintensitet/mengde etc. Er det noen som kan hjelpe meg?

Hvor stort areal (m2) må mikroprojektoren lyse opp for at det skal bli like stor lysintensitet på bildet som med PC-skjermen?

Uten å være ekspert på dette, så føler jeg at du mangler litt informasjon.

Vet du noe om vinkelrekkevidden til prosjektoren?

4pi sr (steradianer) dekker alle retninger. (4pi er volumet til enhetskulen) Hvis du har x sr, vil vel arealet bli 9/(300x) m^2.

Ellers kan du vel benytte avstanden fra prosjektoren til veggen, eller åpningsvinkelen.

Endret av kozeklumpen
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal være nok opplysninger. Vinkelen kan du egentlig sette til hva du vil (under 180 grader) så lenge avstanden til veggen er sånn at denne vinkelen dekker arealet A. Du kan godt regne arealet A som et kulesegment slik at avstanden til lyskilden blir uniform over hele flaten A.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er en lineær sammenheng.

Jeg kommer frem til 0,03m2 for det kan jo ikke være 33m2. Jeg har altså ikke lyktes i å sette opp regnestykket.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Noen som vil ta en titt på denne? Sliter litt.

En kule som har massen 3,5 g blir skutt horisontalt mot to klosser som ligger i ro på et glatt bord. Kula gÅr gjennom den første klossen som har masse 1,2 kg, og den ble sittende fast i den andre klossen, som har massen 1,8 kg. Den første klossen får farten 0,63 m/s og den andre får farten 1,4m/s

Se bort ifra den maseen som kula fjerner fra den første klossen.

A) finn farten til jula etter den har kommet ut av den første klossen.

B) Hvoe stor va den opprinnelige farten til kula?

Sliter veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...