Gå til innhold

Varm stasjonær maskin!

Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå begynner PCen min å dra på årene. Jeg bygget den julen 2005, og har bare byttet ut strømforsyninga.

Specs på min maskin nå er:

Hovedkort: MSI P4N Diamond

CPU: Intel Pentium 4 Single Core 3,20 GHz

RAM: 2x1GB

Skjermkort: nVidia GeForce 6800 GS

Lydkort: Creative Sound Blaster Live! 24-bit

Harddisk: 2x250GB interne harddisker + 1TB Prestige Desktop Hard Drive ( ekstern )

Vifter: Aner ikke navn på noen av de. Den største står i sida på toweret ( 72mm fra midten av den ene festeskruen til midten av den andre festeskruen 327043.jpeg ). I tillegg er det en vifte på CPU, skjermkort, og to mindre vifter bak på maskinen. Kan godt hende det er flere jeg ikke husker/vet om, hehe.

Strømforsyning: NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W

Problemet mitt nå er at spesielt CPUen, men også systemet, blir veldig varmt. Dette skjer f.eks. når jeg spiller Far Cry 2 med alt av innstillinger på low. Temperaturen på CPUen var oppi 79'C! Den har vanligvis en temperatur på 58-59'C! Hvordan kan jeg få ned temperaturen?

Plages også veldig med mye støy fra viftene på PCen. Finnes det nå, 3 år etter jeg bygget maskinen, vifter som er stille og som yter veldig god kjøling?

Håper noen kan hjelpe meg her. :new_woot:

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet mitt nå er at spesielt CPUen, men også systemet, blir veldig varmt. Dette skjer f.eks. når jeg spiller Far Cry 2 med alt av innstillinger på low. Temperaturen på CPUen var oppi 79'C! Den har vanligvis en temperatur på 58-59'C! Hvordan kan jeg få ned temperaturen?

Du skal ikke klage. Min (se specs i sig :p) laptop klarer 30 min med FarCry2 om jeg ikke "løfter" pc'en opp slik at det blir bedre rom mellom pult og pc.

Du har ikke drevet å overklokket litt vel?

Hvis ikke burde du kanskje kjøpe en nyere vifte. Disse Zalmanviftene har fått god kritikk og kjøer enormt godt.

Lenke til kommentar
Siden den er så gammel, har du sjekket om det er mye støv i pcen?

Den har jevnlig vært både støvsuging/blåsing i alle viftene og inne i kabinettet. Har ikke vært "under" CPU-vifta da :hmm: Bør jeg det?

Den CPU-vifta som står på er den som fulgte med CPUen eller hovedkortet, husker ikke hvilket. Hvordan kan jeg vite at en eventuell ny CPU-vifte passer på sokkelen?

Og hvis jeg ønsker å bytte "hovedvifta" (dvs. den største, som står i sida på kabinettet),

hvilken størrelse på vifta må jeg ha da det er 72mm fra senter av det ene skruehullet til senter av det andre skruehullet? (Se tegning/illustrasjon i første post)

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Ville ikke bare byttet viften på cpuen i dette tilfellet, å erstatte orginalkjøleren med noe annet kjøligere og stillere er heller anbefalt. Du må også gå etter kjølere som har støtte for socket 775.

Btw har en orginal socket 755 kjøler hjemme, den kan du få gratis hvis du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...