Gå til innhold

Droppet ut av skolen pga Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det man "må" ha MS word for?

For meg: ingenting.

Men andre kan trenge f.eks. stavekontrollen. Som, desverre, fortsatt er bedre i MS Word. Avanserte dokumenter men mye bruk spesialfunksjoner kan åpnes feil i OOo. F.eks. noen tabeller el.

Lenge leve åpne standarder og PDF! :) Nei til lukkede standarder og binding til en produsent.

Lenke til kommentar
Men andre kan trenge f.eks. stavekontrollen. Som, desverre, fortsatt er bedre i MS Word.

Det er eneste jeg fortsatt bruker word til. Lime inn tekst for å kjøre det gjennom gramatik/stavekontroll. Den er ikke bare fortsatt bedre, den er helt og holdent totalt overlegent alt annet som finnes på markedet. (Jeg tok forøvrig et kurs i fjor hvor vi lærte prinsippene som MS har brukt for å skape denne overlegnde funksjonen (dog med et open source verktøy - men nøyaktig samme prinsipp). Og MS har lagt ned __utrolig__ mye arbeid i gramatik/stavekontrollen som finnes i et hav av ulike språk. Å sammenligne andre stavekontroller med MS sin gramatik/stavekontroll blir som å sammenligne en tråsykkel med en F16.

Personlig syns jeg det er tragisk at denne funksjonen bare finnes innebakt i office pakka. Jeg skulle gjerne betalt en 1000-lapp for et standalone gramatikk/stavekontroll program fra MS.

Lenke til kommentar
Evt bare bli bedre i norsk. :p

Ike so let for os dylestikre... og kann ha anrde sprok ën nosk ;)

Er enig i at MS har gjort en god jobb og at OOo, dessverre, ikke henger med. Men for meg er dette ikke nok til å boote XP/kjøre virtuell maskin eller tulle med wine.

Jobbes det med stavekontrollen i OOo for å komme opp på MS nivå? (iallefall prøve)

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Jobbes det med stavekontrollen i OOo for å komme opp på MS nivå?

Det kommer desverre ikke til å skje. MS har tross alt hatt en egen svær avdeling som har drevet med dette i over 10 år. Dessuten er det ikke hvermansen som kan drive med slikt, man trenger "computational linguists". For å si det slik, ut i fra det jeg kan om dette, tipper jeg at for å komme på høyde med det som tilbys fra MS, bare i et eneste språk, vil kreve langt mer arbeidstimer enn det som er blitt lagt ned i OpenOffice i sin helhet.

Nettopp derfor syns jeg det er så forferdelig trist at MS ikke har forstått nytten av dette som standalone programvare. For det arbeidet de sitter på kunne faktisk vært en enorm gullgruve, om de ikke skulle forsøke å tvinge alle til å kjøpe office for å ta nytte av det.

Lenke til kommentar

Jobbes det med stavekontrollen i OOo for å komme opp på MS nivå?

Det kommer desverre ikke til å skje. MS har tross alt hatt en egen svær avdeling som har drevet med dette i over 10 år. Dessuten er det ikke hvermansen som kan drive med slikt, man trenger "computational linguists". For å si det slik, ut i fra det jeg kan om dette, tipper jeg at for å komme på høyde med det som tilbys fra MS, bare i et eneste språk, vil kreve langt mer arbeidstimer enn det som er blitt lagt ned i OpenOffice i sin helhet.

Nettopp derfor syns jeg det er så forferdelig trist at MS ikke har forstått nytten av dette som standalone programvare. For det arbeidet de sitter på kunne faktisk vært en enorm gullgruve, om de ikke skulle forsøke å tvinge alle til å kjøpe office for å ta nytte av det.

Har MS Proofing Tools, som ett tillegg til MS Office for å legge til ekstra ordbøker osv, som ikke ligger i Office til å begynne med. Nå spørs det hvor funksjonaliteten ligger, regner med at den ligger i f. eks Word og ikke ordbøkene. Men det er kanskje mulig for andre å utvikle funksjoner (i andre programmer) som kan benytte MS Proofing Tools?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...