Gå til innhold

Droppet ut av skolen pga Ubuntu

Anbefalte innlegg

Dette er også litt av problemet med Linux tilgjengelig for vanlige forbrukere. Vanlige forbrukere er dumme (og/eller lat), de forventer at ting fungerer, de forventer også at programvare skal fungere på PC sin, programvare er jo tross alt laget for PCer ;)

Nja. Hovedårsaken er vell ganske enkelt at de aller fleste ikke gidder å legge fem øre i å lære seg noe nytt, og når noe ikke fungerer akkurat slik de forventer, gir de opp. (Derfor har jeg en liten teori om at, om man faktisk vil få opp andelen brukere på desktop, er veien å gå om jentene. Hvor mange ganger har man ikke hørt, "Jeg skulle se om kjæreste/forloveden/konen min klarte seg med Ubuntu, og det gikk kjempebra". Kvinner leser nemlig bruksanvsningen, noe vi menn ikke gjør ;) ) Og når man tross alt får inn Windows med morsmelka gjennom bundling og slike uting må det nødvendigvis bli slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er og blir programvare, OSene fungerer relativt likt. "Linux" fungerer fint for de fleste, men før eller senere vil man komme borti et behov for å lese filer eller bruke programvare for Windows (eller Mac), hva skal da Ola og Kari gjøre?

Lenke til kommentar
Ikke lest artikkelen(e) (har heller ingen planer), men det eneste som er interresant her er lock-in fra skolene, men det er heller ikke noe nytt.

Vell. Kanskje du burde? Saken er vell den at hun ikke klarte å følge online undervisningen, fordi hun ikke kom seg på nett med Ubuntu maskinen, og det kan man neppe skylde på skolen...

fra Woman blames Dell for missing online classes

She also can't install Microsoft Word, which she says is a requirement for MATC's online classes.

Men det kan en skylde på skolen for...

Lenke til kommentar

Hun har nå internett, og får levert inn oppgavene sine. Hvor mange med hennes kunnskaper i data har problemer med XP/Vista/MS-Office (og ender stort sett opp med å kjøpe ny maskin når de gir opp den de har)? Det blir det ingen overskrifter av, jeg kjenner personlig flere.

Lenke til kommentar
Ikke lest artikkelen(e) (har heller ingen planer), men det eneste som er interresant her er lock-in fra skolene, men det er heller ikke noe nytt.

Vell. Kanskje du burde? Saken er vell den at hun ikke klarte å følge online undervisningen, fordi hun ikke kom seg på nett med Ubuntu maskinen, og det kan man neppe skylde på skolen...

fra Woman blames Dell for missing online classes

She also can't install Microsoft Word, which she says is a requirement for MATC's online classes.

Men det kan en skylde på skolen for...

Eneste kravet for å følge fjernundervisningen var browserkrav. Enkelte av fagene derimot kunne ha andre krav:

Other Software may be required. Check with your instructor

Adobe Photoshop

Microsoft Excell

Word 6.0 or 97

Acrobat Reader

Text editor (a word processor or Notepad/SimpleText)

Sound player program (often comes with the sound card for your computer)

Connection to Internet and e-mail capabilities

(Siden ble sist editert juli i fjor)

Nå tror jeg ikke krav om word 6.0 eller 97 er noe særlig vanskelig for noen som sitter med GNU/Linux. Uansett er jeg enig i at det er en uting at utdanningsinstitusjoner ikke bruker åpne formater når det er mulig (slikt er jo f. eks. veldig utbredt i Norge, bare se på div. fakultet på UIO som krever word for innlevering mm. Heldigvis tilbys det da i hvertfall tilgang til programvaren man trenger på skolen).

Poenget mitt var bare at denne saken er en typisk, to fjær blir til 1000 0000 0000 høns sak. ;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Om ikke lærerne kommer og sjekker maskina så burde det jo ikke være noe problem og bruke linux. Nå vet jeg ikke eksakt hva de trenger og gjøre i Photoshop eller Excell. Men skulle tro at det ikke burde være noe problem og klare seg med gimp og OpenOffice. Open Office har jo også støtte for MS sine filtyper. docx er, så vidt jeg vet den eneste filtypen OpenOffice har problemer med, men "Word 6,0 or 97" benytter seg vel ikke av docx.

Men om OpenOffice takler Word sine filtyper, hvordan vil det skape problemer at det kreves Word? Men jeg er helt enig i at det er idiotisk at MS sine filtyper skal være krav til innleveringer, ikke åpne filtyper. Forhåpentligvis blir åpnefiltyper standard slik at folk slipper og måtte betale en liten formue for og kunne gå på skolen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Noen kommentarer slik saken er presentert på itavisen. Om det ikke skjedde slik, så ta det som en hypotetisk hendelse.

Abbie Schubert regnet med at hun hadde kjøpt en helt vanlig datamaskin da hun betalte 1100 dollar til Dell. Hun oppdaget imidlertid raskt at hun hadde fått en maskin som kjørte Ubuntu fremfor Windows, operativsystemet hun var vant til.

Dette er dårlig forarbeid av Abbie. Her tror jeg hun kun har sett på pris. Som en nevner lenger opp i denne tråden så er spørsmålet hvordan hun fant frem til en pc med ubuntu. Mulig Dell bør har mer informasjon om forskjell på Ubuntu og Windows, og tilhørende programvare. Og hvordan programvare og os henger sammen. Har ikke sjekket hvor god (eller dårlig) Dells informasjon er.

Hun hadde aldri hørt om Ubuntu, og ringte raskt Dell for assistanse. Der ble hun fortalt at hun kunne levere maskinen tilbake hvis hun ville, men de oppfordret henne til å beholde Ubuntu, fordi «mange studenter elsker det» og fordi det var kompatibelt med alt hun trengte.

Her mener jeg Dell gjør feil i å oppfordre henne til å beholde Ubuntu, eller at de må informere bedre om programmer og os "tilhørighet" (som nevnt over). De burde kanskje ha sagt at du bruker ikke MS Word på Ubuntu, men ett program som heter OpenOffice osv (se quote nedenfor).

Da hun skulle kjøre nettleverandørens installasjons-CD (Windows only-CD, selvfølgelig) for å få tilgang til internett, skjedde det ingenting. Heller ikke når hun skulle installere Microsoft Word gjorde maskinen som den skulle.

En telefon til kundeservice burde ha gitt noen svar. Her bør også ISPer være flinkere til å ha os nøytrale løsninger/eller ha støtte for flere os.

--

Men det ser ut til å ha løst seg, i alle fall med tanke på skolen og innleverings format.

Fra: http://www.osnews.com/story/20780/Plea_to_...tudents_Throats

The Madison Area Technical College has promised to help the woman to complete her classes, and will accept her material in whatever format she wants.

--

Nå som elektronisk dokumentutveksling er reglen og ikke unntaket, og andelen som benytter alternativer til windows vokser, så blir åpne formater og standarder mer og mer viktig. Slik at brukere selv kan velge hvilket os og tilhørende programvare de vil benytte, forutsatt at det kan utføre det som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Nå som elektronisk dokumentutveksling er reglen og ikke unntaket, og andelen som benytter alternativer til windows vokser, så blir åpne formater og standarder mer og mer viktig. Slik at brukere selv kan velge hvilket os og tilhørende programvare de vil benytte, forutsatt at det kan utføre det som er nødvendig.

Det der med dokumentformat og skole er en litt sånn vanskelig ting. (F. eks. da jeg skulle levere førsteutkast av exphil03 oppgaven i fjor, hadde gruppelæreren (filosofiprofessor i 60 årene) sagt at om man brukte word så måtte man levere som doc og ikke docx, for det fikk han ikke lest på maskinen sin. En gang så nevnte jeg at jeg over røyken og kaffen i pausen at jeg skrev i Latex. Han visste ikke helt hvordan det skulle gå, frem til jeg sa at han uansett ville få det som pdf. Det var greit, for pdf kunne han lese). Man må jo sørge for at både avsender, og mottaker klarer å håndtere formatet. Det hjelper ikke med all verdens åpne formater, om ikke den som skal bedømme innleverelsen ikke vet hvordan han får lest den. Derfor synes jeg det er rart at man ikke flere steder bruker PDF, da det skal godt gjøres å finne en platform som ikke støtter pdf, og nesten like godt gjøres å finne en platfor det ikke finnes gratis programvare for å fremstille pdf.

Forøvrig er det ganske morsomt hvor ofte formatkravet, når man studerer informatikkfag, er "ren tekst". ;)

Lenke til kommentar

Det der med dokumentformat og skole er en litt sånn vanskelig ting. (F. eks. da jeg skulle levere førsteutkast av exphil03 oppgaven i fjor, hadde gruppelæreren (filosofiprofessor i 60 årene) sagt at om man brukte word så måtte man levere som doc og ikke docx, for det fikk han ikke lest på maskinen sin. En gang så nevnte jeg at jeg over røyken og kaffen i pausen at jeg skrev i Latex. Han visste ikke helt hvordan det skulle gå, frem til jeg sa at han uansett ville få det som pdf. Det var greit, for pdf kunne han lese). Man må jo sørge for at både avsender, og mottaker klarer å håndtere formatet. Det hjelper ikke med all verdens åpne formater, om ikke den som skal bedømme innleverelsen ikke vet hvordan han får lest den. Derfor synes jeg det er rart at man ikke flere steder bruker PDF, da det skal godt gjøres å finne en platform som ikke støtter pdf, og nesten like godt gjøres å finne en platfor det ikke finnes gratis programvare for å fremstille pdf.

Forøvrig er det ganske morsomt hvor ofte formatkravet, når man studerer informatikkfag, er "ren tekst". ;)

Her på skolen bruker alle OpenOffice og de sparer hundretusenvis (i alle fall er det det som er på skole-PC-ene, og alle får egen laptop hvis de ikke vil bruke egen). Men noe av det første elevene lærer her er å lagre dokumenter i Word-format, for ellers kan ikke lærerne lese oppgavene... :S De har nemlig den luksusen og ha MS Office :) Skaper bare kluss når det er sånn todelt miljø, spesielt siden ingen lærer hvordan de kan sette OOo til å ALLTID lagre i Word-format...

Lenke til kommentar

Det jeg syntes Dell burde ha gjort er aa koblet henne over til support-avdelinga for Ubuntu (evt. Canoncial om de ikke drifter egen).

Uansett, makan til tafatthet fra hennes side har jeg aldri sett för, ser ut som det er blitt mer og mer vanlig aa krype sammen til en frustert klump hver gang man möter litt motstand.

Lenke til kommentar

Han nyhetsduden hadde jo ringt universitetet, og de sa at hun kunne bruke Ubuntu med OpenOffice...Han fikk også et tech-crew til å dra til huset hennes for å hjelpe til med å koble pcen opp mot nettet...

Problemet er soleklart at jenta ikke hadde peiling nok til å "lete" etter trådløse nettverk.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Han nyhetsduden hadde jo ringt universitetet, og de sa at hun kunne bruke Ubuntu med OpenOffice...Han fikk også et tech-crew til å dra til huset hennes for å hjelpe til med å koble pcen opp mot nettet...

Problemet er soleklart at jenta ikke hadde peiling nok til å "lete" etter trådløse nettverk.

Saa vel bare en del av nyhetssendingen da, link til hele greia?
Lenke til kommentar

"Problemet" med mange åpne formater er at ikke alle (relevante) programmer nødvendigvis har støtte for alt, men dette er egentlig ett problem med programvaren, da det ikke skulle være noen hindringer (annet enn mangel på tid og resursser) for at støtten kan legges inn. Hvis alle åpne formater var støttet av all (relevant) programvare, så ville det ikke hatt betydning hvilket format som ble benyttet. Men det er nok ett stykke til vi kommer dit, så da bør man velge ett utbredt format. Som du da nevner, bør pdf og ren tekst dekke det meste.

De fleste platformer burde kanskje hatt en pdf skriver ferdig installert (out of the box), men er ikke det mest logiske at du trykker skriv ut for å lagre. Men da skulle i alle fall alle (eller nesten alle) programmer med utskriftsmulighet få pdf støtte.

Ett annet mulig element er it-ansvarliges kunnskap om hva som finnes av ymse verktøy for å kunne åpne forskjellige filer (plugins o.l), slik at systemene er satt opp for å håndtere mest mulig.

F. eks er ikke noe problem å lese .docx filer uten MS Office/Word 2007, du trenger bare den siste word viewer fra MS som er gratis (skal også fungere under wine, har ikke testet selv enda). Ble selv nylig klar over at disse office viewer'ene eksisterte, så vet ikke hvor flike MS er til å fortelle om dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne oppsummerte ganske fint med:

As ridiculous as it may be, let this serve as a parable. Just because you and I know that setting up a DSL connection without the install CD is pretty easy, and that Open Office can save Word-compatible documents just fine, poor Annie—a perfect representation of a mainstream user if I ever saw one—got tripped up. Linux will never truly go seamlessly mainstream with problems like this persisting.

Det er vel og bra å sitte her med haha så dum og herregud at det går ann, men det er faktisk ikke alle som sitter med samme forutsetninger for å klare løse tilsynelatende enkle oppgaver for meg og deg.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Men de aller aller fleste av oss sitter med kunnskaper om at om man ikke får til å f. eks. koble til maskinen til internet kan man f. eks. ringe kundeservice hos ISP. De aller fleste vet også at det er en uting å ikke forsøke å skaffe til veie hjelp, og i stedet vente, også anklage alle andre siden man selv ikke fikk til det man ville. Og det er det som gjør denne historien så absurd.

Jeg må bare le ... Only in America I guess.

Jasså? Bare ta en titt på forbrukerhjelp kategoriene rundt forbi på forumet, så får du se at det kanskje er minst like vanlig her i Norge. Vi er tross alt trent opp gjennom verdens strengeste forbrukerkjøpsrettigheter til å vite at kunden har alle rettighetene, og om man ikke får til det man ville, er det naturligvis produktet og/eller de som solge deg produktet sin feil, og det gjenspeiles godt i diverse fora rundt forbi på nettet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

"Problemet" med mange åpne formater er at ikke alle (relevante) programmer nødvendigvis har støtte for alt, men dette er egentlig ett problem med programvaren, da det ikke skulle være noen hindringer (annet enn mangel på tid og resursser) for at støtten kan legges inn. Hvis alle åpne formater var støttet av all (relevant) programvare, så ville det ikke hatt betydning hvilket format som ble benyttet. Men det er nok ett stykke til vi kommer dit, så da bør man velge ett utbredt format. Som du da nevner, bør pdf og ren tekst dekke det meste.

De fleste platformer burde kanskje hatt en pdf skriver ferdig installert (out of the box), men er ikke det mest logiske at du trykker skriv ut for å lagre. Men da skulle i alle fall alle (eller nesten alle) programmer med utskriftsmulighet få pdf støtte.

Ett annet mulig element er it-ansvarliges kunnskap om hva som finnes av ymse verktøy for å kunne åpne forskjellige filer (plugins o.l), slik at systemene er satt opp for å håndtere mest mulig.

F. eks er ikke noe problem å lese .docx filer uten MS Office/Word 2007, du trenger bare den siste word viewer fra MS som er gratis (skal også fungere under wine, har ikke testet selv enda). Ble selv nylig klar over at disse office viewer'ene eksisterte, så vet ikke hvor flike MS er til å fortelle om dem.

Høres ut som vi er på rimelig samme bølgelengde når det gjelder åpne formater ja. ;) Det eneste jeg reagerte litt på var det du sa om IT-ansvarliges kunnskap om ymse verktøy. Det er egentlig vell og bra, men til syvende og sist er det jo en unødvendig utgiftspost, dersom man har muligheten for å kreve et eller to formater som er tilgjengelig for alle.

Det som selvsagt hadde vært det absolutt beste var å la programvare ta seg av slikt. En slags dokumentproxy som kunne ta et hvilket som helst dokument det kjente til inn, og spytte ut et standardisert og valgfritt format. Det er egentlig en fantastisk tanke, men neppe noe annet enn en utopi. Ganske enkelt fordi jeg tipper at svært mange av de som driver med proporitære format vil ha store interesser av å sabotere slik programvare.

Det du skriver om å printe til pdf er egentlig ganske interesant. Flertallet av mannen i gata vil nok oppleve dette som rart. Dog finnes det stikk motsatte også. F. eks. folk som har jobbet i et miljø hvor man bruker pdf til arkivering. Jeg har vært borti et par av dem som syns det var veldig rart at det gikk ann å lagre et dokument som pdf. Må man ikke printe for å få pdf?

Uansett. De destillerene jeg har vært borti (også open source) har alle hatt muligheter for litt scripting, og ikke minst mulighet for automatisk epostutsendelse av dokumentet etter at det er konvertert til pdf. Og i utdanningssammenheng tror jeg det kan være interesant. For tanken at man printer et dokument for å levere det, tror jeg egentlig er en ganske logisk tanke for mange. Et slikt opplegg med en destiller man skriver dokumentet til for å levere en oppgave (man må da f. eks. velge fra en liste over fag man er oppmeldt til) tror jeg kunne vært en spennende ide. Det vil jo gi det beste fra to verdener; Man kan selv velge hvilket format man jobber med, mens den som mottar innleveringene vil motta alt sammen i et og samme format. Nå vil jo nødvendigvis dette være en utfordring om det er slik at man kan sitte hjemme og levere fra eget utstyr, men jeg ville tro at det burde være fullt mulig å implementere dette som en slags nettverksprinter man kunne koble til fra hvor som helst i verden.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jeg synes denne oppsummerte ganske fint med:
As ridiculous as it may be, let this serve as a parable. Just because you and I know that setting up a DSL connection without the install CD is pretty easy, and that Open Office can save Word-compatible documents just fine, poor Annie—a perfect representation of a mainstream user if I ever saw one—got tripped up. Linux will never truly go seamlessly mainstream with problems like this persisting.

Det er vel og bra å sitte her med haha så dum og herregud at det går ann, men det er faktisk ikke alle som sitter med samme forutsetninger for å klare løse tilsynelatende enkle oppgaver for meg og deg.

Selvsagt ikke. Blir som med meg og en bil det. Er det noen rare lyder og/eller andre ting som ikke er som det var sist jeg kjørte er jeg på telefonen før jeg har kjørt ut av gården og spør stefaren min om hva sjansen er for at den sprenger før første kryss (litt forskjellig, men blir den samme greia bare i en annen situasjon). Poenget er at utfra hva som er skrevet om saken virket det ikke som om hun gjorde så mye for og fikse situasjonen bortsett fra og bli frustrert og synes synd på seg selv (noe som tydeligvis ikke hjalp så veldig før hun gikk til en tv-stasjon). Feks ringe ISP'en og finne ut om det er mulig og bruke den på internett og ringe DELL for og avklare hvordan hennes andre problemer med maskinen kunne løses. Evt komme til konklusjonen at dette er vanskeligere enn hun trodde, returnere maskina, evt betale mellomlegg og dermed få en Windows PC. De har tydeligvis en viss tid hvor de kan finne ut om kjøpet kanskje var en dum ide og returnere maskinen og få tilbake pengene eller få en tilgodelapp... Hadde DELL feilinformert henne hadde situasjonen vært litt annerledes. Men også kundebehandlere kan ta feil. Og uansett hadde det vært kunden sitt ansvar og finne ut at her er ikke alt som lovet, og deretter returnere maskinen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Jeg må bare le ... Only in America I guess.

Jasså? Bare ta en titt på forbrukerhjelp kategoriene rundt forbi på forumet, så får du se at det kanskje er minst like vanlig her i Norge. Vi er tross alt trent opp gjennom verdens strengeste forbrukerkjøpsrettigheter til å vite at kunden har alle rettighetene, og om man ikke får til det man ville, er det naturligvis produktet og/eller de som solge deg produktet sin feil, og det gjenspeiles godt i diverse fora rundt forbi på nettet.

Joda, stusset bare veldig på "droppet ut av skolen". Ganske ekstremt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...