tacomodo Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=546147 Lurer på hvor mange uinvidde som får et mer negativt inntrykk av linux Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hun hørtes jo intelligent ut. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hun hørtes jo intelligent ut. Sykelig intelligent! Men hun burde jo vite hva hun gikk mot når hun kjøper linux... jeg for min del har linux på min bærbare, openoffice tar jo alt! Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 i frelseren jesu kristi navn tankene mine vandret til en liten video jeg så på youtube en gang.. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Lagde tråd om dette minuttet etter at denne ble laget! Som jeg skrev i den tråden, ga det meg en god latter samtidig som jeg døde litt inni meg. Synes det er ganske håpløst av VG å henge ut Ubuntu på denne måten. Er jo hun som burde blitt hengt ut... Hva er det neste, en sak om uheldige Harald som ikke fikk sett favoritt VHS-en sin på sin nye DVD-spiller? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 http://i.gizmodo.com/5132132/wisconsin-gir...her-ubuntu-dell Her er en video med intervju av henne og gode greier! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Har vært borti saken allerede og mange veksler mellom å mene at hu dama er mindre smart, eller å skylde på Dell for å ha "lurt" dama til å kjøpe en laptop med Ubuntu, men jeg mener en stor del av ansvaret hviler på universitetet og at det ikke tilrettelegger skikkelig for studenter som bruker andre OS. Thom på osnews.com skrev en meget god kommentar om saken, som jeg stiller meg bak Jeg har også vært borti liknende situasjoner som Thom beskriver i mine studentdager. Plea to Educators: Don't Force a Format Down Students' Throats Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Herregud! Synes det er latterlig å skylde på Dell, når hun selv valgte Ubuntu! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det jeg ikke skjønner, er hvordan hun fant Dell med Ubuntu når hun ikke vet hva det er? Jeg måtte søke aktivt på Dells sider for å finne laptop med Ubuntu... Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) helt utrolig at det har blitt så mye styr ut av en slik ting Men som olefiver skriver så burde skoler være åpne for andre alternativer enn MS sine. jeg mener ikke at skolene burde trene opp lærere i alle OS som finnes. Windows er fortsatt dominerende og da er det jo bare naturlig at det er det lærere blir lært opp i. men at de hvertfall er åpne for alternativer og så lenge studentene får oppgavene gjort må det vel være det samme hvilken OS som brukes. Og selvfølgelig at studentene bruker andre alternativer på "egen risiko". Så lenge kundebehandleren hos DELL informerte henne om at ubuntu ikke er Windows (og at det var riktig at det hun trengte og gjøre kunne bli gjort i Ubuntu, men da uten MS sine programmer) er det hennes egen feil at hun tok sjansen på et alternativ til Windows. @ RattleBattle: Slik jeg har forstått det så var hun i kontakt med en kundebehandler eller selger hos DELL som da anbefalte henne Ubuntu, sannsynligvis pga prisforskjellen. Endret 17. januar 2009 av Ördög Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Sånn som jeg forstod det så var ikke problemet Ubuntu, men mer at hun ikke skjønte helt forskjellen mellom Ubuntu og Windows. Ja, det er vanskelig (men ikke umulig) å installere MS Word i linux. Poenget er vel at OpenOffice takler de fleste formater, så hun kunne fortsatt levert inn (og lest) oppgaver i .doc-format (litt værre med .docx, men ingen er vel så slemme at de bruker det?). Når det er sagt, så får vi alle (vel, nesten alle) oppgaver enten gitt rett på en nettside eller i .pdf-format (jeg går på NTNU/UiO). Problemet hun hadde med internett er en annen sak, det er mulig at hun kunne kjørt CDen i linux, men det er nok ikke så lett for en nybegynner. Kundeservice hos ISPen hennes kunne sikkert vært mer behjelpelige. En mulighet ville vel vært fått en venn med Windows på maskina om å installere modemet for henne (men det er kanskje ikke så lett, jeg kjenner veeldig få personer med Windows på laptopen). Det at de skylder på Ubuntu i denne saken er rett og slett misvisende. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Å måtte ha en CD for å koble seg til bredbåndet er vel neppe teknisk nødvendig og veldig tungvint. Hun koblet vel til modemet med vanlig ethernet eller trådløst, og alle dagens OS har vel støtte for PPPoE ut av boksen? Man risikerer bare å få en masse progamvare på PC-en fra ISP-en som gjør PC-en treg. Men vi er vanedyr. Hver gang jeg hjelper noen med å f.eks installere en printer e.l. i Windows blir jeg sjokkert over hvor mye dritt som kommer på PC-en hvis man bruker CD-en fra leverandøren og standard("anbefalt")-installasjon. Flere hundre megabyte, en eller flere reboots og en halvtime senere er printeren klar til bruk. Endret 17. januar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hvet ikke om jeg vil spy eller le. Vanskelig å si. Og det hendte i USA for å legge på det. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Bedre å lese itavisens artikkel fra i går. Da får man også med alle de ubrukelige kommentarene fra leserne. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Ikke lest artikkelen(e) (har heller ingen planer), men det eneste som er interresant her er lock-in fra skolene, men det er heller ikke noe nytt. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Selv om Ubuntu kan gjøre stort sett akkurat de samme oppgavene som Windows, er ikke systemene direkte samarbeidsvillige. For eksempel er det ikke nybegynnermat å kjøre dataprogrammer som fungerer på Windows direkte i Ubuntu fra samme installasjons-CD. Jeg vil tørre å påstå at linux er mer samarbeidsvillig enn Windows pga i linux har du kontrollen og friheten til å gjøre akkurat hva du vil med systemet, noe du ikke kan i windows... At et windowsprogram ikke fungerer i linux er jo heller ikke noe klage på. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Ikke lest artikkelen(e) (har heller ingen planer), men det eneste som er interresant her er lock-in fra skolene, men det er heller ikke noe nytt. Vell. Kanskje du burde? Saken er vell den at hun ikke klarte å følge online undervisningen, fordi hun ikke kom seg på nett med Ubuntu maskinen, og det kan man neppe skylde på skolen... Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Da får hun klage til support, ser ikke problemet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Og det er, ettersom jeg skjønte i går da jeg faktisk leste et par av artiklene som florerte, akkurat det som er problemet. Dama anklager Ubuntu, Dell og alle andre, fordi hun selv ikke mestrer den enkle oppgaven å prate med kundeservice. a) Hun ringte Dell, og lot seg overtale til å prøve Ubuntu litt til. (Greit nok det, men da burde hun faktisk å ringt tilbake så fort hun forstod det ikke gikk). b) Når hun ikke fikk driverCD-en fra ISP-en til å fungere, hva gjorde hun? Ikke noe. Hun konkluderte med at Ubuntu ikke fungerte på Internet. En telefonsamtale til ISP-ens kundeservice, kunne egentlig løst hele floka. Men gjorde hun det? Nei, hun satt der, frem til det var for seint å få byttet maskinen, for deretter å anklage alle andre for problemene (Ubuntu, Dell, Skolen, etc.) Slik denne saken er blitt fremstilt i media (selvsagt med forbehold om at noe er blitt forvridd) bunner hele denne saken i en dame som er for dum eller for lat til å kunne hamle opp med hverdagens små problemer, og velger å lage en big deal av det, og skylde på alle rundt henne. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Da kan hun bare skylde på seg selv ... Dette er også litt av problemet med Linux tilgjengelig for vanlige forbrukere. Vanlige forbrukere er dumme (og/eller lat), de forventer at ting fungerer, de forventer også at programvare skal fungere på PC sin, programvare er jo tross alt laget for PCer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå