Gå til innhold

Hvilken bærbar pc bør jeg velge med disse ytelseskravene?

tolsen

Anbefalte innlegg

Skal anskaffe meg bærbar pc og trenger en som tilfredsstiller disse kravene:

P4 2GHz, 15" skjerm, 512 MB RAM, helst 64 MB skjermkort, maks 15000,-

Har sett at Dell har noen bra tilbud, men vet ikke hvor bra disse pc'ene er. Har også sett at Elitegroup og Tundra bærebare pc'er selges billig, men har en følelse av at dette er "humbug" pc'er.

Jeg vet lite og ingenting om bærbare pc'er, og kunne derfor trengt litt hjelp av dere som er kjent i laptop-jungelen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal lap-top'en brukes til? Skal du ha den med deg på forelesninger o.l eller skal den erstatte den stajonære pc'en du har hjemme. Dette er spørsmål du må stille deg selv.

En bærbar beregnet for skole ting er som regel noe dyrere, fordi den kommer med en mobil prosessor, dvs at den produserer mindre varme, og har noe lavere klokkefrekvens. Dette vil igjen føre til at viften må jobbe mindre, som igjen fører til mindre støy. En skrivebordsprosessor er en prosessorer er laget for stasjonære pc. Hvis du kjøper en lap-top med denne typen prosessor så får du mer ytelse for pengene dine, men den vil igjen bråke en god del mer. Det er hovedsaklig viften som vil jobbe ganske mye.

Virket dette forklarende eller var det bare tull... :roll:

Lenke til kommentar

Laptopen skal brukes både hjemme og på skolen, men det er viktigere at den har stor 'arbeidskapasitet' enn at den bråker lite. Ergo jeg trenger ikke en med mobil prosessor (er det disse som kalles P4m?).

PC'en skal forøvrig brukes til 3D-modellering, derfor disse kravene..

Det jeg egentlig er ute etter er konkrete forslag på laptoper som tilfredsstiller disse kravene.

Har forresten muligheten til å kjøpe Acer-laptoper via en bekjent. Er disse å anbefale? (eller er det slik at tastene slutter å fungere etter et halvt år? ..som skjedde med en Dell-laptop jeg brukte tidligere)

Lenke til kommentar

Ser at Zepto gjør det bra i tester, er det noen som har erfaring med dette merket?

Zepto Znote 2002 er vel uaktuell (14,1" skjerm, jeg vil ha 15") men Znote 2100 ser derimot bedre ut, billig er den også..

Hva med Fujitsu Siemens, Acer, Compaq/HP, Dell. Har disse noen kurante løsninger, eller er det like bra å kjøpe mer ukjente og billigere merker?

Lenke til kommentar
Laptopen skal brukes både hjemme og på skolen, men det er viktigere at den har stor 'arbeidskapasitet' enn at den bråker lite. Ergo jeg trenger ikke en med mobil prosessor (er det disse som kalles P4m?).

PC'en skal forøvrig brukes til 3D-modellering, derfor disse kravene..

Kikk på http://www.multicom.no og videre på EliteGroup Green 732 som er på framsiden... denne har en 2.53 ghz prosessor, som er vel å bra til din bruk av cpu med 3d-modellering.

Ellers har den jo:

osv....osv...osv....

pris. 15995 på Multicom

Lenke til kommentar

Ville nok ha foretrukket at du hadde en stillegående maskin om jeg blir sittende nær deg i forelesningssalen.

Jeg skifta til og med harddisk på min bærbare slik at den ikke skulle forstyrre andre i salen. Sinnsykt irriterende å høre på vifter som sufter og durer i en forelesningssal.

Gå for en maskin med den nyeste mobile prosessoren til intel (centrino plattformen).

Spesifikasjoner som minne og harddisk trenger du ikke å henge deg så bombastisk opp i da det er enkelt å øke dette. Feks ofte billigere å kjøpe en maskin på dell med 256 mb minne og så kjøpe en 256 brikke til på komplett.

Et alternativ er jo at du kjøper en billig billig bærbar som du bruker på skolen til notater, rapporter osv. og så har du en vanlig stasjonær på hybelen som du benytter til 3d, spilling og alt annet.

Har dette selv og funker utmerket. Kjøpte en billig compaq p3 800mhz på qxl som jeg kjøpte mer ram, ny harddisk og bæreveske på. kosta meg 10 000 og så har jeg en levelig stasjonær til alt annet som jeg ikke kan bruke den bærbare til. Har du 22000 så kan du kjøpe eg en bærbar apple til rundt 10 og så legger du 12000 i en god stasjonær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...