Gå til innhold

Nytt surround til 7-8 tusen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hva noen av dere eksperter har å anbefale:

Trenger et surround anlegg til et rom på ca 10 m2, trenger front, bak, senter, sub og reciever.

Recieveren må helst ha 3-4 HDMI innganger (PS3, PC, dekoder), helst der lyden også går gjennom HDMI kontakten.

Trenger en reciever som støtter HD, har prøvd å sett på forskjellige recievere, men skjønner ikke hvilke formater som er HD.

Kan veldig lite om emnet, har nå et JVC TH-1 anlegg som jeg syns blir litt lite, vil man høre stor forskjell hvis jeg kjøper noe til 7-8 tusen

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hvis du skal kjøpe et anlegg bestående av løskomponenter( Reciver, sub, høytalere og kabler) så tror jeg ikke du får fult oppsett til 7-8kr dersom du skal ha en reciver som støtter hd-formatene. Hd-formatene er DTS HD og Dolby true Hd.

Slike recivere starter på rundt 4-5000kr. Da står du igjen med kun noen få tusen til høytalere og sub. Det du eventuelt kan gjøre er å starte med et stero oppsett og utvide etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Å begynne med en receiver og et par høyttalere er for mange en god begynnelse. Hvis du ikke orker å vente, vil dette være noe av det bedre til prisen.

Lenke til kommentar

Enig med FLeRek om at surround.no er et bra sted å starte !

Her er en pakke hvor receiveren støtter HD lyd. Det er fint dersom du har planer om Blu-ray spiller med tiden. Onkyo har en reciever i samme prisklasse med HD lyd som har 4 HDMI inn. Lydmessig holder jeg en knapp på Yamaha til film.

Tips ang HD lyd: Alle HD lydformatene har HD.. i navnet. Det er blitt mange etterhvert.

Styr for all del unna kompaktanlegg av JVC typen. Da kan du like godt satse på Logitech Z5500 som er et greit ultra-lavbudsjett alternativ.

http://www.surround.no/product/471035/__Ya...MKll_Pakke.html

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen

Virker som to interessante pakker det der, dog litt over budsjettet (som det blir hver gang jeg skal kjøpe noe)

Hvor mye kommer det til å koste å kjøpe kabler til en lignende pakke? Følger det med vanlige høytalerkabler ("2-tråds"), eller må jeg kjøpe det også?

Er det å anbefale å kjøpe uten sub innledningsvis, eller er det såpass dårlig bass i høytalerne at det ødelegger opplevelsen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Du kan fint klare deg uten subwoofer, men når du først har hørt en subwoofer i anlegget ditt er det desverre ingen vei tilbake. ;)

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen

Virker som to interessante pakker det der, dog litt over budsjettet (som det blir hver gang jeg skal kjøpe noe)

Hvor mye kommer det til å koste å kjøpe kabler til en lignende pakke? Følger det med vanlige høytalerkabler ("2-tråds"), eller må jeg kjøpe det også?

Er det å anbefale å kjøpe uten sub innledningsvis, eller er det såpass dårlig bass i høytalerne at det ødelegger opplevelsen?

Kabler er billig. Kjøp høyttalerkabler av feks Biltema type min 2,5mm2. Signalkabel for digital lyd fra feks DVD spiller til receiver er helt ukritisk, kjøp billig coax med RCA plugger, samme kabel fra receiver til sub. Evt HDMI videokabel er også tull å legge mye penger i. Billige HDMI kabler funker like bra som dyre (så lenge de fungerer vel og merke, men det merker du fort). Selv handler jeg stort sett alt av kabler på Biltema eller Clasern.

Hva som følger med av kabler må du sjekke med stedet du handler, men som du ser kabelbudsjettet blir neglisjerbart.

Selgerne vil ofte prakke på deg dyre kabler for å tjene mer penger, men ikke la deg lure. Forbedringene de skryter av kan ikke dokumenteres, spesielt når det gjelder digitale signaler.

Du klarer deg fint uten sub i et lite rom. I en stor stue 30+ kvm gjør det seg godt med sub. Vurder om du venter med den, og evt går for en litt fetere sub enn "pakkesubene" senere.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Tror dere en lite lydhør mann som meg merker forskjell på Yamaha og Onyko (stemmer det at du mente TX-SR606) recieveren?

Hadde vært deilig å slippe å bytte kabler.

Er det noen andre store forskjeller en litt bedre lyd kontra flere utganger?

Hva netyr HDMI-svitsjing og HDMI-repeater? Så det sto under tekniske spesifikasjoner her:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104631

Lenke til kommentar
Tror dere en lite lydhør mann som meg merker forskjell på Yamaha og Onyko (stemmer det at du mente TX-SR606) recieveren?

Hadde vært deilig å slippe å bytte kabler.

Er det noen andre store forskjeller en litt bedre lyd kontra flere utganger?

Hva netyr HDMI-svitsjing og HDMI-repeater? Så det sto under tekniske spesifikasjoner her:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104631

Det stemmer 606 var den jeg mente !

Forskjellen er som du oppsummerer ja, og de er små.

Svitsjing sier seg selv, 4 inn og en ut. HDMI utgangene er dermed repeatere, de repeterer inngangssignalet.

Lykke til !

Ahh, film og god konjakk nede i kinoen, god natt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...