tAAANNOP Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Hei, jeg er helt grønn når det gjelder fotografering. Jeg tok et bilde av et skur ute i skauen. Legger ut et originalbilde og et behandlet i Photoshop(venstre) Bildet er tatt med 1/60, ISO 320, F/4,5. Det jeg er ute etter er konstruktiv kritikk som gjør at jeg kan gå dit i morgen og ta et bilde som er bedre! Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Bildet skjemmes litt av en kaotisk bakgrunn. Jeg ville vurdert ett tettere utsnitt på selve løa. La den gjerne fylle hele formatet. Hvis landskapsbilder er noe du kommer til å satse på fremover er det et tips å komponere fra bakgrunnen og fremover hvis du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Bildet skjemmes litt av en kaotisk bakgrunn. Jeg ville vurdert ett tettere utsnitt på selve løa. La den gjerne fylle hele formatet. Hvis landskapsbilder er noe du kommer til å satse på fremover er det et tips å komponere fra bakgrunnen og fremover hvis du skjønner hva jeg mener. Takk for tilbakemeldingen! Et alternativ er kanskje å beskjære bildet med PS, eller er det bedre å ta det på nytt? Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Det hjelper ikke å ta bildet på nytt. Bakgrunne vil fortsatt være kaotisk. For å gjøre mest mulig ut av det så beskjær ganske tett. La det være igjen litt mer luft på venstre side og under. Om du kan litt i PS så kan du kansje prøve å gjøre himmelen mørkere slik att den nesten går i ett med skogen. riktignok ikke sikkert det vil bli velykket. Lykke til videre Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Bildet er kanskje ikke grensesprengende, men slett ikke verst. Dette er et motiv du kan jobbe mye med. Vente på det rette lyset er et stikkord. Oppsøk stedet til forskjellige årstider, tider på dagen osv. Det kan o være en ide å lete etter et høyere standpunkt, slik at du kan lukke bildet mer, altså få himmelen ut av bildet. Eventuelt gjøre det stikk motsatte, framheve himmelen. Kort sagt mange muligheter. Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. januar 2009 Takk for tipsene! Når det gjelder mine kunnskaper i PS så kan jeg litt men er ikke dreven nok til å fikse himmelen da den er så "viklet inn" i trærne. Tror jeg skal dra dit når sola står lavt i mot skuret, kanskje det vil gi en positiv effekt, samtidig som jeg bruker et høyere standpunkt(ref fototim) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg er mest enig med Tim, og mest uenig i at bildet bør fylle hele rammen. Det ville i alle fall blitt et dårlig bilde. Jeg forstår nemlig ikke helt kritikken som går ut på at skogen er tilstedeværende. Det er et skur i en skog, og slik ser det ut. Skog er ikke rotete, det er en del av naturen som det også må tas bilder av noen ganger. Det blir i overkant neat freak å reagere negativt på ærlige, naturlige bilder. Det mest negative er kjedelig lys. Ellers synes jeg det er vanskelig å kommentere komp, for det er strengt tatt ingen bevisst komp. Du har bare fylt bilderuten med så mye skur som det er hensiktsmessig å gjøre. Man kan selvfølgelig dele opp bildet i kompositoriske grep, men så lenge de ikke er bevisst implementert så er det ingen poeng i å gjøre det. Da er det bedre å henvise til fotokompendiet som du finner som sticky under fotografering. Les om komposisjon der (og eventuelt andre steder), og forsøk å ta bilder ut fra de beskrivelsene. Først da kan vi diskutere om dine valg av komposisjon er effektive eller ikke. Men når det er sagt så er komposisjonen helt grei. Det er en litt skjult diagonal, men den er der. Utsnittet er også helt greit. Det bildet viser for meg er at du i alle fall har et øye for det naturlige, så jeg tror du har mye å vokse på i fremtiden. Du har et godt utgangspunkt til å bli flink til slutt. Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Men når det er sagt så er komposisjonen helt grei. Det er en litt skjult diagonal, men den er der. Utsnittet er også helt greit. Det bildet viser for meg er at du i alle fall har et øye for det naturlige, så jeg tror du har mye å vokse på i fremtiden. Du har et godt utgangspunkt til å bli flink til slutt. Takk for tilbakemelding. Som den nybegynner jeg er så prøver jeg å suge til meg all info om fotografering og forhåpentligvis så vil jeg etterhvert få en viss innsikt for de detaljene som gjør et bilde til noe mer en et "vanlig" bilde. Lenke til kommentar
OviD Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Hvis landskapsbilder er noe du kommer til å satse på fremover er det et tips å komponere fra bakgrunnen og fremover hvis du skjønner hva jeg mener. Usedvanlig godt formulert! Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Hvis landskapsbilder er noe du kommer til å satse på fremover er det et tips å komponere fra bakgrunnen og fremover hvis du skjønner hva jeg mener. Usedvanlig godt formulert! Et liten humoristisk kommentar rundt det tipset. Min samboer satt og leste på innlegget mitt og kom med følgende sitat: " Er det lov å bruke motorsaga for å lage bra bilder?" Jeg lo godt da gitt. Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Nå har det seg sånn at jeg ikke skal komme med noen bildekritikk overhode - for det føler jeg meg absolutt ikke kvalifisert til da jeg i altfor stor grad er veldig amatør. Hva som overrasket meg - er at om jeg ikke er altor langt ute på feil jorde - så er dette bildet av denne fløterstuggua (ikke løe som nevnt over her), tatt bare noen få hundre meter fra der hvor jeg tok bildet jeg la ut for bildekritikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1064914 Snedig sammentreff. Flere fra Odal'n her? Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Nå har det seg sånn at jeg ikke skal komme med noen bildekritikk overhode - for det føler jeg meg absolutt ikke kvalifisert til da jeg i altfor stor grad er veldig amatør. Hva som overrasket meg - er at om jeg ikke er altor langt ute på feil jorde - så er dette bildet av denne fløterstuggua (ikke løe som nevnt over her), tatt bare noen få hundre meter fra der hvor jeg tok bildet jeg la ut for bildekritikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1064914 Snedig sammentreff. Flere fra Odal'n her? Det er fare for det! Ser at du har tatt bildet fra "Bakkeholen" med Ramsholmen i bakgrunnen! Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Nå har det seg sånn at jeg ikke skal komme med noen bildekritikk overhode - for det føler jeg meg absolutt ikke kvalifisert til da jeg i altfor stor grad er veldig amatør. Hva som overrasket meg - er at om jeg ikke er altor langt ute på feil jorde - så er dette bildet av denne fløterstuggua (ikke løe som nevnt over her), tatt bare noen få hundre meter fra der hvor jeg tok bildet jeg la ut for bildekritikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1064914 Snedig sammentreff. Flere fra Odal'n her? Det er fare for det! Ser at du har tatt bildet fra "Bakkeholen" med Ramsholmen i bakgrunnen! Yup. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Et lite tips jeg leste ett sted er at motivet blir mye mer spennende hvis du tar det fra vinkler som vi ikke er vant med å se det fra. Hadde du f.eks huket deg ned og tatt bildet fra nesten bakkenivå hadde du fått en mer dramatisk effekt på bildet... Lenke til kommentar
tAAANNOP Skrevet 25. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2009 Et lite tips jeg leste ett sted er at motivet blir mye mer spennende hvis du tar det fra vinkler som vi ikke er vant med å se det fra.Hadde du f.eks huket deg ned og tatt bildet fra nesten bakkenivå hadde du fått en mer dramatisk effekt på bildet... Ok, det skal prøves:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå