Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har undersøkt, tenkt og tvilt.

 

Det er heller ingen bevis for at Gud ikke finnes...

 

Da må jeg spørre deg hva som gjorde at du fortsatte å tro etter å ha undersøkt tenkt og tvilt, ivertfall hovedfaktorene.

 

Verdens dårligste argument som fungerer på alt og da mener jeg alt !!!! La oss tro på alt som ikke kan motbevises, alt. I morgen skal jeg hilse på alle verdens fantasidyr som svever rundt meg og jeg er gud og jeg kan fly så jeg skal hoppe ut i grøfta og skalle med bakken for jeg tror alt !!!

 

Det fungerer ikke.

Lenke til kommentar
hvis Gud skapte universet, hvem skapte da Gud?

Standard kristent svar:

 

Han har ALLTID vært her, utenfor rom og tid...

 

:roll:

 

Men så morsomt det er med dette utenfor rom og tid. Synes spesielt han her på youtube gjør en strålende innsats for å bevise at Gud finnes. http://www.youtube.com/watch?v=vEXGKzH0F9c

 

Den videoen overbeviste ikke meg ihvertfall. Etter hva jeg forsto vet vi ikke hvordan alt ble til, og derfor må det være en ekstrem kraft som har laget alt aka en gud? LOL, I don't think so..

Lenke til kommentar
Jeg er 90% sikker på at det er sant. Rasjonell tankegang smile.gif

 

Motbevis meg.

 

Kommer an på hvordan du definerer det å være kristen. Jeg kan påstå at jeg var kristen etter barneskolen da jeg konfirmerte meg i kirken. Da hadde jeg en vag tro på gud. Jeg husker egentlig ikke helt hvordan det var. Bestemte meg vel for å prøve å tro. Fikk ikke noen effekt. Men ifølge flere definisjonstolkninger var jeg vel kristen da.

 

Det er uanset ikke så veldig interesant for diskusjonen.

 

Hva med at du svarer litt mindre og diskuterer litt mer ? Du har ikke argumentert imot min påstand om at religion er tullete og ateisme er et skrit mot rasjonalitet, hvis du ikke kan dette bør du kansje konsidurere å ikke være religiøs lenger.

 

Ozi3333, syntes du er flink til og svare for deg, jeg. De hadde satt meg på plass med min lille kunnskap for leeenge siden.

 

Å svare er ikke vanskelig, alle mennesker inkludert deg kan diskutere med alle andre til evig tid. Det vanskelige er å ha argumenter som fører deg fram og faktisk har noe for seg.

Lenke til kommentar
Jeg kom ikke inn i diskusjonen for å diskutere eller argumentere, jeg kom hit faktisk for å svare på spørsmålet "Hvordan kan man tro på Gud o.l.

 

Kommer vel med et litt mer fyldig innlegg utover kvelden tenker jeg.

 

Kom gjerne med et utfyllende innlegg. Det jeg prøvde å finne ut med tråden var hvordan religiøse klarer å unngå å se hvor åpenbart falsk religion faktisk er. Når jeg ser på hvor mye rart folk tror på, så ser jeg på det med et bredere perspektiv. Da ser man at alle disse gudene sannsynligvis bare er menneskeskapt.

Lenke til kommentar
Dette kan være grunnet overbevisende hendelser, eller hva det skulle være, men per dags dato kan ikke du komme med noen overvelmende bevis eller insidenter, så da er det bare til å bite seg i tennene og følge med når forklaringene på hvorfor din overbevisning er helt tullerusk for oss. Ikke ta på fatt nå, det kan fortsatt være av ulike grunner:

For meg er verdens perfekthet et godt bevis. Alt er så perfekt helt ned til minste celle.

 

Men inntill du har noe samlet å komme med, så driver du rett og slett med propaganda.

Hva mener du med det? Jeg snakker kun for meg selv, vil ikke kalle det propaganda.

 

Hvordan kan du overse at vi ikke tror på din gud, på samme måte som du ikke tror på andre guder?

Når gjorde jeg det?

 

 

 

Det er han/hun/de som kommer med en påstand som har bevisbyrden.

Logikken du fører an her fungerer ikke i praksis.

post-166353-1232671124_thumb.jpg

Jeg har ikke som intensjon å overbevise dere og å komme med bevis for hvorfor jeg tror på Gud.

 

Er du ikke kristen da? Det skal godt gjøres å lese bibelen og glemme slike forferdelige syn på medmennesker.

Jeg har ikke lest hele bibelen.

 

Mener du at alle homofile mennesker er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet? At alle homofile mennesker farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige?

Det er ikke det som står der...

 

Og så har vi kvinner da...

 

Paulus' første brev til Timoteus 2: 11-12

 

En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille.

Husk at det verken er Jesus eller Gud som skrev dette, men Paulus. Jeg regner med at det er hans subjektive meninger som kommer frem i brevene.

 

Akkurat som oss ateister, bortsett fra at vi tror på 1 stk. gud mindre enn deg.

Ok, kompromiss: Vi er like åpne?

 

 

Hva? Synes du jeg er barnslig? Er ikke det å spise menneskekjøtt kannibalisme kanskje? I kirken får du jo kjeks og vin eller saft, men disse representerer jo Jesus sitt kjøtt og blod, selv om det er symbolsk så er det fortsatt det å spise Jesus sitt kjøtt og drikke Jesus sitt blod denne tradisjonen handler om.

Latterlig argument. At det går an. Tradisjonen handler om å minnes Jesus.

 

 

 

Mitt ståsted:

Dersom det forekommer et fnugg av bevis for noen gud, så tror jeg på den guden umiddelbart.

Vil du nevne et sånt fnugg som ville omvendt deg?

 

Ditt ståsted:

Kun dersom det finnes en gud, så tror ikke jeg på den kristne gud dersom den eksisterende guden sier at den kristne gud ikke eksisterer

Jeg kan snakke for meg selv.

 

 

Når bibelen som vistnok er guds ord er ulogisk og irrasjonell så må man vel kunne stille spørsmål med det?

Det er mange som ikke tror at Bibelen er Guds ord, bokstavelig talt.

 

 

En av tingene som fascinerer meg mest med den kristne tro, er korsfestelsen. Der, som så mange andre steder, ser vi tydelige rester etter den gammeltestamentlige Gud med sine tydelige preferanser for lidelse og brutalitet. Det som skulle til for å iverksette menneskehetens frelse var tortur, urettferdighet og drap. Gud har åpenbart forkastet andre, mindre skremmende tilgivelsessystemer til fordel for den bisarre ironi at nettopp de menneskene som trengte å bli tilgitt for sine synder, skulle oppnå dette ved å torturere og drepe akkurat den personen som de skulle få tilgivelsen fra.

Ja det er en bisarr ironi. At menneskene drepte ham og at han rett etterpå kommer med menneskehetens tilgivelse.

 

Gudesønnens frelsebringende henrettelse representerer enda en rød tråd fra det gamle testamentet – blodsofferet. Dette makabre ritualet ble av oldtidens mennesker betraktet som den grunnleggende måten å kommunisere med gudene for å tiltrekke seg deres godvilje. Offertradisjonen ble faktisk tatt så for gitt at det ikke noen steder i Bibelen blir gitt noen forklaring på hvordan eller hvorfor dette virker. Dagens kristne vet lite eller ingenting om hvorfor ofringen av okser, geiter eller Jesus selv skal ha noen forsonende kraft overfor Gud. Faktisk er de fleste kristne av den oppfatning at rituelt drap av mennesker og dyr er en utdatert og motbydelig skikk. Like fullt omfavner de ideen om Jesus som et blodsoffer på deres vegne.

Jesus motarbeidet ikke selv å bli hengt på korset-

 

 

Det er ikke mange spørsmål man egentlig får konkrete svar på.

Husk at ikke alle spm kan svares konkret. Men synes du jeg har hoppet over mange spm?

 

 

2Mos 31,14

14 Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.

Er ikke "sitt folk" mennesker?

Husk dateringen for disse reglene.

 

 

Mange mener at GT er utdatert/ugyldig, betyr det at Gud gjorde en feil for så å rette den opp med NT?

Gjorde ingen feil, men ting blir utdaterte, spesielt reglene i GT som ofte er såpass praktiske.

 

 

Du kan spørre oss om hva som skjedde før big bang, hva som er utenfor universet, og hva som er meningen med livet. Meningen med livet er opp til hvert enkelt inidivid og hva dem føler er deres mening med livet. Finnes ikke fasitsvar på meningen med livet ettersom den forandres fra person til person.

Vil si at teorien om Gud gir mer mening enn at alt kom av seg selv.

 

 

Ser dere ikke at dere høyst sannsynlig tar feil,
Nei
det finnes mange andre muligheter enn den ene muligheten dere ser?
Er klar over det.

 

 

Shit, det tok lang tid :p

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar
Mitt ståsted:

Dersom det forekommer et fnugg av bevis for noen gud, så tror jeg på den guden umiddelbart.

Vil du nevne et sånt fnugg som ville omvendt deg?

 

Et mirakel, signert gud.

En åpenbaring.

En levende engel -- slik som det fantes tusener av før i tiden.

Gud viser seg for meg eller noen jeg stoler på eller i en forsamling på tusener.

Gud gjør noe lignende det som påstås at han har gjort i det gamle testamentet: Går rundt på jorden og snakker med folk.

Gud er et vesen som i følge det gamle testamentet kan ta fysiske skikkelser, så listen over momenter som kan overbevise meg er nærmest uendelig.

Gud får et avkappet lem til å gro ut igjen.

Gud gjør cola om til pepsi, uten å åpne boksen.

En djevel viser seg.

Vi finner restene av en engel.

En engel sprer pest slik de gjorde i det gamle testamentet.

En engel slakter tusener med sverdet sitt slik de gjorde i det gamle testamentet.

Gud "smiter" noen.

 

Virkelig.

Jeg kan fortsette evig lenge med å liste opp potensielle beviser -- men poenget er at alt som hever guds eksistens til over rimelige tvil er nok.

 

Intill da er den totale MANGELEN på bevis mer enn nok til å IKKE overbevise meg.

 

Ditt ståsted:

Kun dersom det finnes en gud, så tror ikke jeg på den kristne gud dersom den eksisterende guden sier at den kristne gud ikke eksisterer

Jeg kan snakke for meg selv.

Og... hva er det som er nok til å overbevise deg?

 

List gjerne opp et dusin momenter slik jeg gjorde.

 

Antagelsen min om synet ditt er basert på at du skrev at det ikke finnes noe bevis for at det ikke finnes en gud -- og det eneste som kan bevise at en spesifik allmektig gud ikke finnes er at en annen allmektig gud forteller oss det.

 

På samme måte som den eneste måte dere helt sikkert kan vite at jeg ikke er en heks er at en allmektig gud forteller oss det -- fram til da kan vi bare være 99.999(...)% sikker på at jeg ikke er en heks, akkurat som sjansen for guders eksistens er nær null.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
For meg er verdens perfekthet et godt bevis. Alt er så perfekt helt ned til minste celle.

 

Hvor du har det i fra at verden er perfekt? Og hva du legger i dette?

 

Husk at det verken er Jesus eller Gud som skrev dette, men Paulus. Jeg regner med at det er hans subjektive meninger som kommer frem i brevene.

 

Tror du gud ville latt subjektive meninger kommet fram i sin hellige bok? Bibelen prøver jo å framstå om at alt som er der er inspirert av gud og er guds ord. Og om du velger ut denne delen som subjektiv og ikke fra gud fordi den ikke passer deg hvordan kan du da mene at andre deler av bibelen ikke er subjektive og ikke fra mennesker?

 

Tilfeldigheter -> Kaos.

Skapelse -> Lovemessige sammenhenger.

 

Alle vitenskapsfolk kan bekrefte at det er lovmessige sammenhenger i naturen.

Dermed er det tydelig at det er en skaper som står bak.

Man kan ikke få lover av tilfeldighet?

 

De vitenskapelig lovene er satt av mennesker basert på hvilke reaksjoner man kan observere. Det er ikke slik at det finnes et bestemt sett med lover som naturen følger, men det er en del forskjellige krefter i spill mellom forskjellige partikler. Disse kreftene, hvor sterke de er og hvordan man setter dem sammen er det som skaper "naturlover". Kaos er en illusjon og kan ikke eksistere en verden som ikke bygger på tilfeldigheter. Nå er både vitenskapen og filosofien litt uenige her, men iallefall på det større plan så er det klart at alt har en årsak og effekt. Dermed er alt satt i en orden uansett hvor kaotisk den virker. Noe annet er ikke mulig slik som vi kjenner verden i dag, men det er på ingen måte en bevis for at det er noen som har skapt verden.

Lenke til kommentar
Og... hva er det som er nok til å overbevise deg?

 

List gjerne opp et dusin momenter slik jeg gjorde.

Mangel på bevis ville overbevist meg.

 

Hvor du har det i fra at verden er perfekt? Og hva du legger i dette?

Jeg mener; se på balansen i naturen. Litt ekstra CO2 ødelegger det, så perfekt. Se at ned til minste celle fungerer alt som det skal. Og hvor få som blir vanskapt, når det skal så lite til.

 

Forøvrig en litt interessant artikkel om universet:

http://www.kristiannygard.com/?p=artikler&n=103

 

 

Tror du gud ville latt subjektive meninger kommet fram i sin hellige bok? Bibelen prøver jo å framstå om at alt som er der er inspirert av gud og er guds ord. Og om du velger ut denne delen som subjektiv og ikke fra gud fordi den ikke passer deg hvordan kan du da mene at andre deler av bibelen ikke er subjektive og ikke fra mennesker?

Jeg tror allerede jeg har sagt det to-tre ganger: Jeg mener ikke at Gud har kontrollert det som står i Bibelen. Jeg mener derfor at også andre deler av Bibelen er fra mennesker.

 

Er forøvrig enig med Andre.

Lenke til kommentar
Jeg mener; se på balansen i naturen. Litt ekstra CO2 ødelegger det, så perfekt. Se at ned til minste celle fungerer alt som det skal. Og hvor få som blir vanskapt, når det skal så lite til.

 

det er jo fordi organismene her på jorda har tilpasset seg CO2 nivået, ikke CO2 nivået som har tilpasset seg organismene. Nå har O2 og CO2 nivået på jorda endret seg ganske mye gjennom historien. Noen organismer døde ut pga disse endringene, andre tilpasset seg.

Lenke til kommentar
Hvor du har det i fra at verden er perfekt? Og hva du legger i dette?

Jeg mener; se på balansen i naturen. Litt ekstra CO2 ødelegger det, så perfekt. Se at ned til minste celle fungerer alt som det skal. Og hvor få som blir vanskapt, når det skal så lite til.

 

Du ser dette fra helt feil ståsted. Det er ikke hullet som er tilpasset vannpytten, men vannet som tilpasser seg hullets form.

Altså er det slik at det av organismer som lever på planeten nå kun eksisterer fordi disse er tilpasset de rådende forhold. Forklaringen på alt dette ligger i et meget enkelt prisipp; evolusjon via naturlig utvalg.

Et lite kikk inn i hvordan evolusjon funger anbefales på det sterkeste, det vil garantert gi deg en aha-opplevelse eller to, kunnskap er alltid fine saker å ha :)

 

Dette vil også vise deg at ting slettes ikke er perfekte, det som preger oss mennesker, for å ta ett eksempel, er i høyeste grad imperfeksjon. Vi har utallige genetiske lidelser, nær/langsynthet, øyet er laget på en så ass backwards måte at om jeg hadd stått som prosjektleder for dette ville jeg fått sparken umiddelbart, ryggsøylen er slettes ikke godt lagd - se bare på alle som sliter med ryggproblemer, uansett om en er veltrent eller ikke, eller spør en fysioterapeut. Det er mye, mye, mye mer her, men det er bedre å oppdage dette selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...