Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det frister å spørre om kilde.

På mitt utsagn? :)

I såfall må jeg be deg pent om å lese utsagnet igjen. Det ligger i ordene at fantasifoster er noe som ikke eksisterer annet enn i hodene til folk. Det vi er uenige om er hvorvidt gud faller inn under den kategorien noe jeg ikke sa noe om. Viser litt hvor lett du hopper til krav om kilde.

Lenke til kommentar
Mener egentlig til alle som hevder at alle guder er menneskeskapte.

Har ikke sagt det før, men jeg gjentar: :)

Den dagen du forstår hvorfor DU ikke tror på alle de andre gudene som er der ute forstår du også hvorfor vi ikke tror på din gud heller......

Er det sitatet vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Ok, se for deg at naboen din hevder han har en usynlig drage i garasjen. Det eneste beviset vi har er naboen sitt utsagn.

Da er det to alternative forklaringer:

1. naboen din har funnet det på.

2. naboen din har faktisk en usynlig drage i garasjen.

Men vi vet en ting om menneskets natur: vi lyver, og finner på historier, dermed er det logisk å trekke slutningen at naboen lyver med mindre han klarer å vise deg bevis.

Tror du ikke guder er menneskeskapt? Vel, vi må nesten bare gå utifra at det er det med mindre vi får bevis som sier noe annet.

Dette kalles nullteori.

Lenke til kommentar
Har ikke sagt det før, men jeg gjentar: :)

Den dagen du forstår hvorfor DU ikke tror på alle de andre gudene som er der ute forstår du også hvorfor vi ikke tror på din gud heller......

Er det sitatet vanskelig å forstå?

Nei, men det sitatet beviser endelig at alle guder er menneskeskapte? Go vitenskapelig metode!

Ok, se for deg at naboen din hevder han har en usynlig drage i garasjen. Det eneste beviset vi har er naboen sitt utsagn.

Også ser vi for oss at de kristnes gud finnes. Vi har milliarder som er tror på det samme, vi har millioner av vitner, vi har folk som har ofret livet sitt for at han finnes og det finnes folk som er helt overbeviste om det. Vi har flere skrifter som vitner om mirakler som i stor grad samsvarer med hverandre.

Da er det to alternative forklaringer:

1. naboen din har funnet det på.

2. naboen din har faktisk en usynlig drage i garasjen.

Også her:

1. Det er noe sant i det.

2. Alt er bare et komplott og folk gjør det bare for gøy.

Men vi vet en ting om menneskets natur: vi lyver, og finner på historier, dermed er det logisk å trekke slutningen at naboen lyver med mindre han klarer å vise deg bevis.

Også her er det jo mest rasjonelt å tro at alt bare er oppspinn, da folk lyver systematisk og synkront om hverandre.

Tror du ikke guder er menneskeskapt? Vel, vi må nesten bare gå utifra at det er det med mindre vi får bevis som sier noe annet.

Dette kalles nullteori.

Det er greit å gå utifra det, men ikke dra slutninger det er umulig å bevise.

Om en skal dra slutningen: Alle guder er menneskeskapte, basta!

Burde man vel også gjøre det med disse i sin tid. De eneste bevisene en hadde for slike var anekdotiske fra fulle sjømenn.

Lenke til kommentar
Alle guder er menneskeskapte, basta!

RIKTIG, OZI !! Du har _endelig_ skjønt det du! :thumbs::D

Kjempeblekkspruter er en gruppe blekkspruter som man lenge trodde var mytiske. De lever dypt i havet, og hunnene kan vokse til rundt 13 meters lengde, hannene opptil 10 meter.Kappen er bare rundt to meter lang.

30. september 2004, tok forskere fra det nasjonale vitenskapsmuseet i Japan og Ogasawara Whale Watching Association de første bildene av en levende kjempeblekksprut i naturlige omgivelser. Flere av de 556 bildene ble utgitt et år senere. Det samme laget filmet en levende kjempeblekksprut for første gang 4. desember 2006.

Hva er poenget ?

Kjempeblekkspruter er funnet og bevist. Selvfølgelig ble sjømenn redde når de langt ute på havet møter 12 meter lange armer med sugekopper på størrelse med middagstalerkener...hva hadde du blitt ?

Men ikke en eneste hendelse fra bibelen er blitt bevist, ozi.

Og de kommer heller aldri til å bli bevist, for det som er skrevet i bibelen er kun påfunn for å forme et kontrollerende samfunn etter beste evne. (failed!)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Du glemte, "frem til det motsatte er bevist" - det er nemlig slik, den vitenskapelige metode fungerer. Bevis at guden din ikke er menneskeskapt, så skal jeg ta hensyn til den - frem til da, så vil jeg se på alle som tror på den som raringer. :)

Lenke til kommentar

herregud, dere kan nesten gi opp. dere klarer ikke å få konvertert ozi til ateisme. han er hellig overbevist om at gud finnes, og de tusenvis av argumenter som slenges i trynet på religiøse, enda så logiske og rasjonelle som de er, biter rett og slett ikke på.

det å gå fra sterkt religiøs til å være ateist er en langsom prossess. når man har investert såpass mye trygghet og tid inn i å forsterke sitt falske trossystem så er det vanskelig for egoet å se på situasjonen fra et mer objektivt perspektiv.

Lenke til kommentar
Hva er poenget ?

Kjempeblekkspruter er funnet og bevist. Selvfølgelig ble sjømenn redde når de langt ute på havet møter 12 meter lange armer med sugekopper på størrelse med middagstalerkener...hva hadde du blitt ?

Om en skulle bruke metoden enkelte på dette forumet foreslår skulle en avfeid at de fantes for lenge siden. En skulle ikke holdt muligheten åpen engang. Vi har jo bare en håndfull anekdotiske bevis på påstanden! For noe sludder!

Det er en helt dum og hodeløs tankegang som overhodet ikke har noen rot i vitenskapen.

BTW: Har du flyttet XanderZ?

Du glemte, "frem til det motsatte er bevist" - det er nemlig slik, den vitenskapelige metode fungerer. Bevis at guden din ikke er menneskeskapt, så skal jeg ta hensyn til den - frem til da, så vil jeg se på alle som tror på den som raringer. :)

Ja, vi burde se på alle som vitnet om kjempeblekkspruten som sinnsyke/løgnere også.

herregud, dere kan nesten gi opp. dere klarer ikke å få konvertert ozi til ateisme. han er hellig overbevist om at gud finnes,

Har du lest særlig inne på forumet her?

Lenke til kommentar

Du har vel ikke lest "Gud - en vrangforestilling" skjønner jeg, det er en grei nok kilde for meg egentlig. Det er ikke bevist at guder ikke eksisterer, men det vi kan gjøre er å se på hvor sannsynlig det er at de gjør det. Sannsynligheten er svææært liten for at det finnes guder, og svææært stor for at de ikke eksisterer!

Les den boken å se hva du har å si etter det! Eller kanskje du ikke tørr fordi du er redd for å innse virkeligheten?

Lenke til kommentar
Også ser vi for oss at de kristnes gud finnes. Vi har milliarder som er tror på det samme, vi har millioner av vitner, vi har folk som har ofret livet sitt for at han finnes og det finnes folk som er helt overbeviste om det. Vi har flere skrifter som vitner om mirakler som i stor grad samsvarer med hverandre.

Og like forbanna er det ikke en kjeft, av alle disse millionene og milliardene, som har klart å fremskaffe et eneste etterprøvbart bevis. Er ikke det litt utrolig?

Lenke til kommentar
Flyttet ? hva mener du ? :)

Du har vel ikke lest "Gud - en vrangforestilling" skjønner jeg, det er en grei nok kilde for meg egentlig. Det er ikke bevist at guder ikke eksisterer, men det vi kan gjøre er å se på hvor sannsynlig det er at de gjør det. Sannsynligheten er svææært liten for at det finnes guder, og svææært stor for at de ikke eksisterer!

Jeg har lest den.

Hva baserer du sannsynlighetsregningen på?

Hva var sannsynligheten for at kjempeblekkspruter fantes?

Lenke til kommentar
Jeg har lest den.

Hva baserer du sannsynlighetsregningen på?

Hva var sannsynligheten for at kjempeblekkspruter fantes?

Jeg tviler litt, men om du har lest den ser jeg for meg at du bare syntes den var alt for provoserende, og ikke ville ta imot budskapet til Dawkins. Sannsynlighetsregningen min er basert på hvert et ord i kapittel 4: "Hvorfor det nesten sikkert ikke finnes noen gud", og kapittel 3: "Argumenter for guds eksistens", hvor alle argumentene er oppsiktsvekkende svake, og blir lett motbevist.

..Kjempeblekkspruter kan jeg ikke nok om til å uttale meg stort :p

Lenke til kommentar

Vitenskapen vet at den ikke vet alt og er helt åpen om det. Når man oppdager noe nytt, så aksepterer man dette. Religion sier at man vet alt og benekter alt nytt, eller prøver hvertfall. At folk tror på en gud kan jeg forstå, at folk følger disse latterlige religionene er bare idiotisk og en defekt hos mennesket. Forhåpentligvis blir dette korregert snart.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er en god videnskapelig metode, men vi må alle være enig om at muligheten er der.

Vi må alle også være enige om at det faktisk er noe i relgion. Det er en ganske stor anndel av befolkningen som tror på en eller anne form for gud.

Og sånn for å iritere dere enda litt mer, vil ikke det faktum at noen tror på gud føre til at gud finnes? For den som tror på gud er gud veldig ekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...