Gronko Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Jo, jeg har forstått såpass, men det jeg ikke forstår er hvorfor muslimer har drept kristne opp gjennnom tidene (og visa versa), hvis de tror på samme "Gud"`en. Det er ingen begrensning for hvem man kan drepe! Muslimer kriger mot andre muslimer hver dag, kristne dreper andre kristne. Hvilken kristen drepte en kristen i dag eller i går ? Har du ikke hørt om "The Troubles" i Nord-Irland og andre liknende konflikter rundt om i verden. Hvis du nå sier: "De er ikke ekte kristne", eller noe likende så følger en facepalm. Har du fått med deg at Vatikanet fordømmer alle kriger også krigen i Nord-Irland? Har du fått med deg at mange kristne gir faen i det? Ja da er de ikke kristne. Har du noen tall å vise til? Hvor mange av de kristne er kristne som deg? flesteparten Endret 19. april 2009 av Gronko Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Men den "kristen guden" og den "muslimske guden" er den samme. Nei den "muslimske guden" er helt fremmed for de kristne. Gudstro "Monoteisme er troen på én eneste gud. Eksempel på monoteistiske religioner er jødedom, kristendom, islam og ba'ai. I Vesten mener man med «Gud»' vanligvis den kristne eller jødiske guden, men en vanlig oppfatning er at også Allah er den samme. Den nyeste verdensreligionen, bahá'í, bygger på en slik gudsoppfatning. Panteisme er troen at gud er en universiell energi som gjennomsyrer alt, eller en verdensbevissthet alle menensker og alt liv tar del av. Panteismen forekommer i indiske religioner. Mange av de indiske guddommene som Shiva, Brahma og andre oppfattes som aspekter av en og samme gud. Lokale guddommer finnes også, slik at det virker uklart om totaliteten er panteistisk eller polyteistisk. Buddhismen kan ikke oppfattes som panteistisk selv om dem finnes noe skikkelser i buddhistisk phanteon som ble sammenlignet med guder eller kalt guddomer. Buddhismen har i utgangspunkt en utpreget atheistisk trekk. (edit: eneste fornuftige religionen som eksisterer i dag) Polyteisme er troen på at det finnes flere guder, som for eksempel i babylonsk, egyptisk, gresk, romersk og norrøn mytologi. Monolatri er dyrkelsen av én gud blant flere. Ordet er satt sammen av de greske ordene mono, «én» og latreia, «dyrkelse». Deisme er troen på at det finnes en gud som er verdens årsak og opphav, men som har trukket seg tilbake og ikke lenger griper inn i verdensforløpet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. På bakgrunn av dette forsvant "1" innlegg. Glem ikke å også ha respekt for den eller de med et annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte. Usakligheter opphører her. Ytterligere overtredelse vil medføre reaksjoner i grove tilfeller. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Men den "kristen guden" og den "muslimske guden" er den samme. Nei den "muslimske guden" er helt fremmed for de kristne. Gudstro "Monoteisme er troen på én eneste gud. Eksempel på monoteistiske religioner er jødedom, kristendom, islam og ba'ai. I Vesten mener man med «Gud»' vanligvis den kristne eller jødiske guden, men en vanlig oppfatning er at også Allah er den samme. Den nyeste verdensreligionen, bahá'í, bygger på en slik gudsoppfatning. bahá'í er ikke kristne Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 bahá'í er et eksempel på en monoteistisk religion. Står ingen plasser at den er kristen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 bahá'í er et eksempel på en monoteistisk religion. Står ingen plasser at den er kristen. bahá'í er et eksempel på en ikke-kristen gudsoppfatning Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 bahá'í er et eksempel på en monoteistisk religion. Står ingen plasser at den er kristen. bahá'í er et eksempel på en ikke-kristen gudsoppfatning Alt som ikke er kristen er eksempel på en ikke-kristen gudsoppfatning. akkuat som kristendommen ikke er et eksempel på muslimsk gudsoppfatning. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 bahá'í er et eksempel på en monoteistisk religion. Står ingen plasser at den er kristen. bahá'í er et eksempel på en ikke-kristen gudsoppfatning Som sagt, hvor er det nevnt at det er kristen? Eneste jeg skrev var at det var et eksempel på en monoteistisk religion. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den "muslimske guden" er helt fremmed for de kristne. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den jødiske guden -> den kristne guden Den jødiske guden -> den muslimske guden Altså er den kristne guden den muslimske guden, da begge gudene er lånt fra jødene. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den "muslimske guden" er helt fremmed for de kristne. Kjønte du ikke hva jeg sa IHS? hvis det var innlegget mitt du svarte på. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den jødiske guden -> den kristne gudenDen jødiske guden -> den muslimske guden Altså er den kristne guden den muslimske guden, da begge gudene er lånt fra jødene. Den kristne guden er mennesket Jesus Kristus, Andre1983 Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Du sa her om dagen at den kristne Guden var inne i deg? Er han Jesus, eller er han inni de som tror på han? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den kristne guden er mennesket Jesus Kristus Når feirer du Jesus Kristus bursdag? Når ble han født? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Mente de som er eldst. Du mener at de valgte ut de som var eldst? Det tror jeg ikke, gitt. Og det var fortsatt mennesker som foretok utvalget. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg tror på Faderen, Sønnen og DHÅ fordi de faktisk finnes.Det er min egen erfaring med saken. Punktum. "Erfaring" er ubrukelig og ikke et gyldig argument. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Du sa her om dagen at den kristne Guden var inne i deg? Er han Jesus, eller er han inni de som tror på han? Så dårlig informert er du bare ikke !? Å "ta imot Jesus" eller "Jesus kom inn i mitt hjerte" osv. Betyr nettopp at Jesus Kristus "tar bolig i oss" NT > Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere. Verden ser ikke Jesus Kristus. De kristne derimot ser Jesus Kristus og Far i hverandre. Jesus Kristus > Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham. Endret 20. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Verden ser ikke Jesus Kristus. De kristne derimot ser Jesus Kristus og Far i hverandre. Jesus tendenser mener du eller selve Jesus? Så utifra utseende, kan du se hvem som er kristen eller ikke? Siden du kan se Jesus i den personen? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Verden ser ikke Jesus Kristus. De kristne derimot ser Jesus Kristus og Far i hverandre. Jesus tendenser mener du eller selve Jesus? Så utifra utseende, kan du se hvem som er kristen eller ikke? Siden du kan se Jesus i den personen? Utifra personlighetstrekk. Utifra ordene til personen. Utifra kjærligheten til personen. Gud er virkelig. Endret 20. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Du sa her om dagen at den kristne Guden var inne i deg? Er han Jesus, eller er han inni de som tror på han? Så dårlig informert er du bare ikke !? Å "ta imot Jesus" eller "Jesus kom inn i mitt hjerte" osv. Betyr nettopp at Jesus Kristus "tar bolig i oss" NT > Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere. Verden ser ikke Jesus Kristus. De kristne derimot ser Jesus Kristus og Far i hverandre. Jesus Kristus > Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham. Det hele blir forvirrende for min del, en dag er han gud sønn, den neste dag er han Gud selv, en annen dag er han bare en kraft som er i alt og plutselig er han det som tar bolig i alle de kristne. Hadde du klart å gi meg en forklaring på hvordan noe av dette er mulig, eller et snev av logikk som ihvertfall kunne lure meg til å tro at dette var sant, så kanskje jeg kunne forstått det. Men slik det fremstår nå er det bare en rekke tomme påstander som fletter seg inn i hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå