Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jesus var ikke imot slaveri. Hvorfor har vi ikke slaver idag?

Heh, du modererte påstanden din litt ja.

 

Jeg kan ikke nok om emnet desverre.

 

Men det første landet som forbydde slaver var vel Danmark/Norge, og landet var sterkt inspirert av kristendommen på den tiden.

 

Men de landene hvor slaveri fortsatt foregår er det lite kristendom :)

 

Ja, rart det der. At Jesus som maste sånn om at vi skulle gi til de fattige, også lever vi i et så sosialistisk land?

 

Og dette skjønner du selv og i tillegg tørr du påstå at vi lever i et land der politikk og religion samarbeider.. ?

Sa jeg det? Jeg poengterte at ideologien vi lever etter her i landet er veldig lik Jesu ideologi

Lenke til kommentar
Tror du seriøst Jalla, at folk som kaller seg kristne ikke røyker mindre enn ikke-kristne? Eller drikker mindre?

Det finnes ikke grunnlag for å mene noe i hverken den ene eller andre retningen siden en ikke har en klar kasuell sammenheng mellom hvordan folk oppfører seg og grunnlaget for oppførselen.

Skal jeg svare på grunnlag av personlig erfaring så er svaret ja, men dette blir selvfølgelig feil, en kan ikke basere seg på personlig erfaring eller subjektivitet.

 

La meg utbrodere litt; dette skyldes flere underliggende faktorer, hvorav den mest åpenbare er konfirmasjonsbias. Dette gjør at jeg, bevisst eller ubevisst, automatisk legger mer merke til en som skal være kristen og "skinnhellig" om denne oppfører seg som en drittsekk, slår kona, snyter på skatten el.l. Dette er ren psykologi og dette kommer en ikke unna om en ikke er meget klar over mekanismene og klarer å fokusere for å sile vekk bias.

Et annet bias som følger dette er at en legger mer vekt på denne type hendelser (kristen mann snyter på skatten) enn andre tilsvarende hendelser hvor angjeldende person ikke er kristen/religiøs. Dette fører til at jeg får et skjevt bilde av de faktiske forhold dersom jeg ikke er på tå hev ovenfor disse mekanismene.

 

Jeg vil være så frekk å påstå at du også har dine konfirmasjonsbias, bevisst eller underbevisst ;)

Det finnes ingen plausibel grunn for å tro det er for å fremme en agenda mhp religion for religionsagendaens skyld.

Neivel, hva med deres støtte til hinduisme? De synes den er grei, men ikke kristendommen. Det er nok ikke så enkelt.

Nå var jeg under den oppfatning at det var budhisme som preget NK.

Uansett; hinduisme og budhisme er mer filosofi, den har ingen indre maktstruktur som utgjør en trussel, videre er jeg skeptisk på om det faktisk er noe støtte til religion, det forekommer meg at dette er mer et skalkeskjul etter å ha lest på diverse sider, men jeg kan ikke si noe fra eller til på dette punktet akkurat nå.

Problemet med internett er ikke mangel på informasjon, men mangel på god informasjon ;)

 

Du kan mene det du vil, men det tilfører ikke ny informasjon til diskusjonen da dette er subjektiv synsing og ikke en objektiv deduksjon basert på fakta.

Det er jo nettopp en definisjon på hvordan god og objektiv metodikk for vurdering av hvordan ting fungerer jeg viser til her. Subjektiv synsing er ugyldig da det vil aldri gi riktig resultat.

Hvilket prinsipp mener du er overflødig i denne sammenhengen?

Om du ikke synes det hører hjemme, råder jeg deg til å ikke svare på det.

Så om du kommer med en logisk feilslutning og fremmer denne som et gyldig argument i en diskusjon vil du ha deg frabedt at dette påpekes, den var ny, hehe :D

Du slipper ikke så lett unna ;)

 

Ok, jeg mente kristendomsfiendtlig, du ser hvor det fører i kommunistiske land. De landene det er best å bo i har kristendom ganske langt inn i morsmelka.

Enda en sjanse for å pukke på mitt angående korrelasjon og kasualitet. Utsagnet over er en feilslutning.

Har du reflektert over at det eksempelvis kan skyldes at en f.eks i skandinavia har sosialistiske (enkelte ville sagt halvkommunistiske) velferdsstater som gjør utslaget?

Ja, rart det der. At Jesus som maste sånn om at vi skulle gi til de fattige, også lever vi i et så sosialistisk land?

 

Det at vi nesten er kommunistiske gjør bare min sak bedre, da det tyder på at NKs kristenfiendtlighet er en lokal variasjon, og de gjør det for ateismens skyld.

Igjen var det det dette med korrelasjon og kasualitet da.

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Det en derimot har klare historiske bevis for er at haddde det ikke vært for det sekulære trykket på 70 tallet hadde en ikke hatt så stor grad av likestilling som en har i dag, homofile ville hatt det mye værre og kirken ville aldri hatt kvinnelige prester og biskoper.

-Ironisk nok ikke sant ;)

 

Betydningen av subjektive oppfatninger omkring NK's variant av kommunisme har vært debattert og refutert utallige ganger her, jeg har vært snill og forklart med teskjemetoden.

Jeg nekter å tro at du er så tungnem at du ikke har fått med deg at NK er generelt religionsfiendtlig, men siden kristendom har en oppbygning som gjør at det former en indre maktstruktur i samfunnet så er det naturlig at denne har fått kjenne det mest siden dette er en trussel for det rådende maktapparatet. Kim ønsker ikke konkurranse.

 

Jeg vil også gjenta dette med konfirmasjonsbias samt korrelasjon - kasualitet.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

ozi:

 

Nei, jeg rettet bare en grammatisk feil da jeg ikke behersket kunsten å skrive i det øyeblikket. Det var ikke noe å moderere. Jesus og bibelens moral er utdatert. Ja, du finner mye fint i bibelen, men samlet er boken utdatert og ikke verdig å bli satt som et forbilde for hva god moral er.

 

Hva er det du kaller Jesu ideologi?

Hvordan kan man lære hva Jesu ideologi er?

Lenke til kommentar

@Xander: Personangrep kan gjøres på PM :)

 

"Sa jeg det ?"

 

Ja, du gjorde det! og opp til flere ganger!

Sitèr det er du snill :)

 

Gjerne 3 eksempler.

 

Det finnes ingen plausibel grunn for å tro det er for å fremme en agenda mhp religion for religionsagendaens skyld.

Neivel, hva med deres støtte til hinduisme? De synes den er grei, men ikke kristendommen. Det er nok ikke så enkelt.

Nå var jeg under den oppfatning at det var budhisme som preget NK.

Sorry, det var buddhisme jeg mente :)

Men vi hopper over temaet da vi ikke vet så mye om emnet.

 

Så om du kommer med en logisk feilslutning og fremmer denne som et gyldig argument i en diskusjon vil du ha deg frabedt at dette påpekes, den var ny, hehe :D

Du slipper ikke så lett unna ;)

Ikke ta metadiskusjoner i forumet, holder jeg meg unna god skikk, svarer du enten slik du vil at jeg skal skrive, eller så sender du en PM.

 

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Rent bortsett fra hva man kan observere i vår nasjonalsang, på flagget og i statskirken. Helt siden disse ble kristne har Norge vært sosialistisk.

 

Jeg nekter å tro at du er så tungnem at du ikke har fått med deg at NK er generelt religionsfiendtlig, men siden kristendom har en oppbygning som gjør at det former en indre maktstruktur i samfunnet så er det naturlig at denne har fått kjenne det mest siden dette er en trussel for det rådende maktapparatet. Kim ønsker ikke konkurranse.

Korrelasjon - kasualitet, jeg tror heller det har med kristendommen som et symbol på vesten.

 

The North Korean government considers Christianity (especially Protestantism) to be closely connected with the Western world and heavily suppresses it.

 

ozi:

 

Nei, jeg rettet bare en grammatisk feil da jeg ikke behersket kunsten å skrive i det øyeblikket. Det var ikke noe å moderere. Jesus og bibelens moral er utdatert. Ja, du finner mye fint i bibelen, men samlet er boken utdatert og ikke verdig å bli satt som et forbilde for hva god moral er.

 

Hva er det du kaller Jesu ideologi?

Hvordan kan man lære hva Jesu ideologi er?

Nestekjærlighet

 

Lese NT.

Lenke til kommentar
Kristendommens moral virker, slik jeg ser det og observerer, positivt inn på folk. Jeg har en generell oppfatning om at kristne er mindre egoistiske og oppfører seg bedre som mennesker.

 

Jeg synes det er positivt.

 

Er du seriøs nå Ozi? sier du virkelig at kristne er bedre mennesker enn ikke-kristne? isåfall er du ufattelig arrogant og selvgod, og det synes iallefall ikke jeg er noe som jeg assosierer med et godt menneske. Min oppfattning er at noen kristne tror de er bedre enn andre, og det er mildt sagt kvalmende.

Er jeg ufattelig arrogant og selvgod om jeg har observert hvem jeg synes oppfører seg fint? Jeg synes også at folk fra Trondheim oppfører seg generelt bra, er jeg ufattelig arrogant og selvgod da?

 

Du kan ta deg opp en mening du også.

 

Jeg er ikke en som oppfører meg veldig bra, og det er ingen "holier than thou"-holdning jeg har heller. Jeg synes kristne oppfører seg bra, enkelt og greit. Men kristne kan også være skikkelig dumme og rare i hodet.

 

De menneskene som oppfører seg best, som jeg kjenner, er ofte kristne. Kanskje de aller dummeste personene jeg kjenner er kristne. Er jeg ufattelig arrogant?

 

Så, om du er kristen er du enten en kjernekar, eller veldig dum! :thumbup:

 

Den siste der var ikke helt seriøs, nei...

 

Du ser at den delen jeg har uthevet ikke høres bra ut Ozi? For meg ser det ut som der at du mener at "kristne er minder egoistiske enn andre", noe som i seg selv er en hårreisende ting å si!

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Så om du kommer med en logisk feilslutning og fremmer denne som et gyldig argument i en diskusjon vil du ha deg frabedt at dette påpekes, den var ny, hehe :D

Du slipper ikke så lett unna ;)

Ikke ta metadiskusjoner i forumet, holder jeg meg unna god skikk, svarer du enten slik du vil at jeg skal skrive, eller så sender du en PM.

Nåh, dette var nå mer som en spøk fra min side, men poenget er uansett meget gyldig.

En skal absolutt ikke bli bedt om å avstå å svare på noe som er logisk inkonsistent for å skåne meddebattanter.

Men det er ikke så ille skrevet som det er ment ille ment som det kanskje kan komme frem av det som er skrevet :)

Se forresten oppdateringen min over angående konfirmasjonsbias.

 

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Rent bortsett fra hva man kan observere i vår nasjonalsang, på flagget og i statskirken. Helt siden disse ble kristne har Norge vært sosialistisk.

Hva har flagget og nasjonalsangen med politikk og bygging av velferdssamfunn å gjøre?

Dette er en klar non sequitur og således et ugyldig argument.

 

Jeg nekter å tro at du er så tungnem at du ikke har fått med deg at NK er generelt religionsfiendtlig, men siden kristendom har en oppbygning som gjør at det former en indre maktstruktur i samfunnet så er det naturlig at denne har fått kjenne det mest siden dette er en trussel for det rådende maktapparatet. Kim ønsker ikke konkurranse.

Korrelasjon - kasualitet, jeg tror heller det har med kristendommen som et symbol på vesten.

The North Korean government considers Christianity (especially Protestantism) to be closely connected with the Western world and heavily suppresses it.

Her kan jeg si meg enig. At kristendommen er et symbol på "den onde, kapitalistiske vesten" kan være et meget godt motiv for Kim. Tror vi legger denne død her jeg da vi har kommet til noenlunde enighet ;)

 

Jeg registrerer progresjon. Fine saker :)

Lenke til kommentar
Har du lest NT?

Jeg leste dessverre mer enn hva presten sa jeg skulle lese når jeg ble konfirmert.

NT inneholder mer enn nestekjærlighet.

Javel, ja jeg har lest i NT, ikke hele. Har ikke lest alle brevene f eks.

 

Hva mer inneholder NT? Kom med kilde også.

 

Se forresten oppdateringen min over angående konfirmasjonsbias.

Hva mener du med konfirmasjonsbias? Uten å gjøre dette til en diskusjon om meg, kan jeg si at jeg ikke konfirmerte meg i kirken. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

 

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Rent bortsett fra hva man kan observere i vår nasjonalsang, på flagget og i statskirken. Helt siden disse ble kristne har Norge vært sosialistisk.

Hva har flagget og nasjonalsangen med politikk og bygging av velferdssamfunn å gjøre?

Dette er en klar non sequitur og således et ugyldig argument.

Flagget og nasjonalsangen ble bygd opp rundt kristendommen, da kan du være sikker på at politikken også ble det, og den var sosialistisk i starten.

Lenke til kommentar
Se forresten oppdateringen min over angående konfirmasjonsbias.

Hva mener du med konfirmasjonsbias? Uten å gjøre dette til en diskusjon om meg, kan jeg si at jeg ikke konfirmerte meg i kirken. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

Dette har ingenting med deg personlig å gjøre, selv om jeg antyder at du også "lider" av dette på linje med alle andre her i verden :)

konfirmasjonsbias er rett og slett en psykologisk mekanisme. Jeg mener jeg forklarte dette rimelig bra for to innlegg siden, lurer du på noe ved dette så bare spør, jeg svarer gjerne :)

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Rent bortsett fra hva man kan observere i vår nasjonalsang, på flagget og i statskirken. Helt siden disse ble kristne har Norge vært sosialistisk.

Hva har flagget og nasjonalsangen med politikk og bygging av velferdssamfunn å gjøre?

Dette er en klar non sequitur og således et ugyldig argument.

Flagget og nasjonalsangen ble bygd opp rundt kristendommen, da kan du være sikker på at politikken også ble det, og den var sosialistisk i starten.

Igjen er det ikke noe annet enn synsing ute og går her, det er ingenting som tyder på at kristendom spilte en stor rolle for utformingen av det som vi i dag ser i form av velferdsstaten Norge.

Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke være sikker på at politikken ble ført rundt kristendommen p.g.a. noen få symbolske preg.

 

Jeg har pekt på dette før, og du hoppet villedig over innlegget mitt: Det er ikke noe som binder statens politiske valg og statsreligionen i Norge. I så måte, så får du vise direkte til de forskjellige politiske valgene, og hvordan kristendommen er det som har formet dette valget.

 

Siden du i tillegg later til å mene at kristendommen er å rose for den vestlige verdenen, så kan du hente frem de vestlige pregene, og argumentasjon for hvorfor kristendommen er det som har ledet til disse pregene. Det ville vært mye bedre enn denne subjektive synsingen og alluderende, ignorante, kritikken du kommer med.

 

- Et av pregene ved den Vest-Europiske kultur er jo nettopp at vi er svært sekulerte, og adskiller religion og politiske valg.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Har du lest NT?

Jeg leste dessverre mer enn hva presten sa jeg skulle lese når jeg ble konfirmert.

NT inneholder mer enn nestekjærlighet.

Javel, ja jeg har lest i NT, ikke hele. Har ikke lest alle brevene f eks.

 

Hva mer inneholder NT? Kom med kilde også.

Har du en bibel så er det bare å lese.

 

En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. 2 Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. 3 Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt? 4 Kunne du ikke ha beholdt det? Det var jo ditt. Og bestemte du ikke selv over pengene du solgte det for? Hvordan kunne du bestemme deg for dette i ditt hjerte? Det er ikke mennesker, men Gud du har løyet for.» 5 Da Ananias hørte det, falt han om og døde. Og alle som hørte det, ble grepet av stor frykt. 6 Noen unge menn kom og svøpte inn den døde. Så bar de ham bort og gravla ham.

7 Omkring tre timer senere kom kona hans inn uten å vite om det som hadde skjedd. 8 Peter spurte henne: «Var dette alt dere fikk for jordstykket?» Hun svarte: «Ja, dette er alt.» 9 Da sa Peter til henne: «Hvordan kunne dere bli enige om å sette Herrens Ånd på prøve? Hør skrittene utenfor døren. Nå kommer de som har gravlagt mannen din; de skal bære ut deg også.» 10 Straks ség hun sammen ved føttene hans og døde. De unge mennene kom inn og fant henne død, og de bar henne ut og gravla henne ved siden av mannen. 11 Men hele menigheten og alle som hørte om det, ble grepet av frykt.

 

Hva syntes du om oppførselen til den hellige ånd / Gud i dette stykket?

Lenke til kommentar
*klip*

 

Mener du da sånn som US of A der kristendommen står sterkest? Religion og levestandard går ikke hånd i hånd... Hadde europeerne vært jøder eller hinduer hadde du nå sittet der som hindu eller jøde og sagt at de landene det er best å bo i har hinduisme ganske langt inn i morsmelka...

 

Sterkeste båndet mellom staten og kristendommen er det vel i Norge, vi har statskirke, og kors i flagget :)

 

Og jeg hadde ikke sagt det med mindre det var et faktum

 

 

*snip*

*klip*

 

Sterkeste båndet mellom staten og kristendommen er det vel i Norge, vi har statskirke, og kors i flagget :)

 

Og jeg hadde ikke sagt det med mindre det var et faktum

 

Kristendommen og den norske politikk arbeider ikke sammen.

Likevel er religionen integrert i staten.

 

 

Har du lest NT?

Jeg leste dessverre mer enn hva presten sa jeg skulle lese når jeg ble konfirmert.

NT inneholder mer enn nestekjærlighet.

Javel, ja jeg har lest i NT, ikke hele. Har ikke lest alle brevene f eks.

 

Hva mer inneholder NT? Kom med kilde også.

 

Se forresten oppdateringen min over angående konfirmasjonsbias.

Hva mener du med konfirmasjonsbias? Uten å gjøre dette til en diskusjon om meg, kan jeg si at jeg ikke konfirmerte meg i kirken. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

 

Det du sier her er også totalt uten mening siden en ikke har noen bevis for sammenheng mellom en forlengst død mann fra Palestina og hvordan det norske samfunnet har utviklet seg.

Rent bortsett fra hva man kan observere i vår nasjonalsang, på flagget og i statskirken. Helt siden disse ble kristne har Norge vært sosialistisk.

Hva har flagget og nasjonalsangen med politikk og bygging av velferdssamfunn å gjøre?

Dette er en klar non sequitur og således et ugyldig argument.

Flagget og nasjonalsangen ble bygd opp rundt kristendommen, da kan du være sikker på at politikken også ble det, og den var sosialistisk i starten.

 

 

 

Det som er uthevet er skrevet av deg. hele 4 ekspempler der du skriver at politikk og religion går hånd i hånd.

Lenke til kommentar

Ananias, og hans kone Saffira hadde bestemt seg for å selge en eiendom for å gi pengene til apostlene. De ville ikke gi alle så de gjemte unna en del av pengene.

 

Ananias dør før han får svart for seg.

Saffira får bare gjentatt løgnen før hun dør.

 

Begge blir klart tatt av dage av Gud / den hellige ånd.

 

Er ikke dette klart kritikkverdig oppførsel?

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte alt med å stikke bort penger osv, men jeg ser ikke noe kritikkverdig.

 

Ser du ikke noe kritikkverdig i det stykket ?

 

1 - Den såkalte "hellige ånd" drepte Ananias fordi han gjemte unna halvparten av pengene som han solgte huset for.

 

Man dreper ikke en person, selv om han/hun juger om et salgsbeløp, man kan komme til enighet eller få fram sannheten på andre måter.

 

2 - Når kona ble spurt, visste hun ikke om at mannen hadde lagt unna penger, men likevel drepte "den hellige ånd" henne når hun i uvitenhet sa at det var alle pengene de hadde fått for huset.

 

Men dreper ikke en person fordi han eller hun ikke har fått alle opplysningene om en sak.

 

3 - Menigheten ble utsatt for skremselspropaganda.

 

Håper du har fatning nok til å se dette selv.. ?

Lenke til kommentar
De landene det er best å bo i har kristendom ganske langt inn i morsmelka.

 

I Mexico er 95% av befolkningen kristne, allikevel er det i Mexico det blir utført flest kidnappinger med pengeutpressing.

 

I Zimbabwe er 62% av befolkningen kristne, allikevel er arbeidsledigheten oppe i 80%.

 

I USA er 76% av befolkningen kristne, allikevel er det mye mer vold og drap i USA enn i noen andre industriland.

 

Og hva med land hvor majoriteten ikke tror på den kristne gud?

 

Ifølge undersøkelser gjort av Eurobarometer i 2005 så er det,

Kun 32% Nordmenn som tror på en eller annen form for gud eller guder.

Og kun 23% Svensker som tror på en eller annen form for gud eller guder.

 

I Saudi Arabia er det ikke religionsfrihet, faktisk så blir kristne straffeforfulgt.

Til tross for det så har ikke den kristne guden, som du tror på, noe problem med å sørge for at Saudi Arabia har mye olje som sørger for en sterk økonomi.

 

Hvorfor passer ikke fakta inn med logikken du fører an?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...