Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

jeg vil anbefale alle som er interesert i å vite sannheten til å sjekke ut den første videoen på http://www.drdino.com/media-categories.php...minars&v=10

..

Legg merke til at disse påstandene har blitt debunked mange ganger før, og _alle_ "argumentene" gjennomgåes pent og ryddig på denne nettsiden. Det er viktig å gjøre studier rundt kildeinformasjonen din også. Av og til nemlig, slik som i dette tilfellet, så er alt rett og slett bare tull og løgn.

Hint av med evolusjonsbrillene før du starter videoen!

jeg sier ikke dette er 100 rett og sannheten, men det bringer store tvil ved evolusjonsteorien.

Det var egentlig ingenting i denne videoen som satt tvil ved evolusjonsteorien, så.. Nei.

La meg med en gang avkrefte dette sleivsparket som gjelder vår månes bane rundt jorden: Moon recending

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal jeg forklare paradokset? Såvidt jeg ser er det ingen gyldig og logisk forklaring.

Hva snakker du om?

Du skrev:

"Lykke til med å forklare paradokset, Pricks."

Som om jeg skulle kunne forklare det :)

Det har alt med saken å gjøre. Hvis vi har fri vilje, kan ikke Gud være allvitende, for det å vite fremtiden og det å ha fri vilje er direkte motsetninger.

Sorry mate, det er det ikke. Om jeg setter frem en brødskive med sjokoladepålegg, og en med sylteagurk tar broren min den med sjokoladepålegg. Han hadde helt fri vilje, men jeg visste hva han kom til å velge.

Hvordan vet du at det var fri vilje?

Spesielt hvis du påståar at Gud er allvitende og vet hva som skjer i fremtiden: Da visste Gud allerede at han kom til å ta den med sjokoladepålegg. Og broren din kunne aldri valgt noe annet fordi Gud allerede visste. Altså har broren din ingen reell mulighet til å velge, men gjør det som er forutbestemt, altså har han ikke fri vilje.

Så har vi fri vilje, eller er Gud allvitende?

Lenke til kommentar
jeg oppfordrer de som ikke tror på gud å sjekke ut videoene som ligger ute på drdino.com

Kent Hovind er en svindler og en løgner. Du må bruke hjernen din litt mer og ikke bare automatisk godta hva som helst av BS bare fordi du synes det høres pent ut. Kent Hovind er ingen "Dr.". Han har kun en falsk tittel fra en kristen kirke.

Det hadde tatt deg 30 sekunder å søke på informasjon om denne løgneren, men fakta er kanskje ikke så viktig?

Les dette du, da det fullstendiv avkler Hovinds latterlige påstander og argumenter:

http://www.kent-hovind.com/

http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/

De gjør det for ateismens skyld, de gjør det for at alle skal bli ateister/Kimjongister.

Nei, de gjør det for kommunismens skyld. Siden kristendommen og kommunismen begge er onde, ekstremkollektivistiske ideologier konkurrerer de direkte, og dermed er det for å styrke kommunismen at man søker å fjerne kristendommen. Det har ikke noe med ateisme å gjøre som sådan.

Men fortell meg gjerne litt mer om det onde som er gjort i ateistens navn, og jeg håper hvertfall at du kan lære meg litt mer om ateismen i nord-korea og dens innvirkning for folket :)

Folket lider i Nord-Korea.

Det er ikke gjort i ateismens navn, men i kommunismens navn.

Anti-narkotika-politikken vi fører i Norge fremmer avholdenhet fra narkotika.

Det fremmer at folk ikke skal bruke narkotika lenger. Å ikke bruke narkotika er ikke misbruk.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det mange rare kristne mennesker der ute. Men jeg mener kristendom bringer mer godt enn vondt med seg.

Det er et ærlig og aldeles greit standpunkt, ingen problemer der, men du har fortsatt igjen å vise til at dette er sannsynslig.

Og det de gjør i Nord Korea gjør de for å fremme gudløsheten(ateismen). Akkurat som enkelte kristne gjorde da de fremmet kristendommen.

Nei, her tar du feil, jeg har påpekt flere ganger nå at det er den eksisterende politiske ideologi som ikke er forenlig med religion i NK, da dets "kjære leder" anser alle andre maktstrukturer som en potensiell trussel mot det nåværende regimet og handler deretter.

Du må se mer nøye på sammenhengene, forståelsen av at korrelasjon ikke er det samme som kasualitet er sentral her.

Likevel; uansett om dette er sant eller ikke er det irrelevant i en diskusjon om hvorvidt kristendom (eller religion) er iboende godt.

Lenke til kommentar
Det har alt med saken å gjøre. Hvis vi har fri vilje, kan ikke Gud være allvitende, for det å vite fremtiden og det å ha fri vilje er direkte motsetninger.

Sorry mate, det er det ikke. Om jeg setter frem en brødskive med sjokoladepålegg, og en med sylteagurk tar broren min den med sjokoladepålegg. Han hadde helt fri vilje, men jeg visste hva han kom til å velge.

Hvordan vet du at det var fri vilje?

Spesielt hvis du påståar at Gud er allvitende og vet hva som skjer i fremtiden: Da visste Gud allerede at han kom til å ta den med sjokoladepålegg. Og broren din kunne aldri valgt noe annet fordi Gud allerede visste. Altså har broren din ingen reell mulighet til å velge, men gjør det som er forutbestemt, altså har han ikke fri vilje.

Så har vi fri vilje, eller er Gud allvitende?

1. Jeg vet ingenting

2. Enten er han kun allvitende om det som er mulig å vite(ikke i fremtiden).

3. Eller så visste han at han kom til å ta den med sjokoladepålegg fordi han kjente han så godt fra før, ikke fordi det var forutbestemt.

4. Han er begge.

De gjør det for ateismens skyld, de gjør det for at alle skal bli ateister/Kimjongister.

Nei, de gjør det for kommunismens skyld. Siden kristendommen og kommunismen begge er onde, ekstremkollektivistiske ideologier konkurrerer de direkte, og dermed er det for å styrke kommunismen at man søker å fjerne kristendommen. Det har ikke noe med ateisme å gjøre som sådan.

De fremmer kanskje gudløsheten for kommunismens skyld, men de fremmer likevel gudløsheten.

Men fortell meg gjerne litt mer om det onde som er gjort i ateistens navn, og jeg håper hvertfall at du kan lære meg litt mer om ateismen i nord-korea og dens innvirkning for folket :)

Folket lider i Nord-Korea.

Det er ikke gjort i ateismens navn, men i kommunismens navn.

Og kommunismen er gudeløst.

Anti-narkotika-politikken vi fører i Norge fremmer avholdenhet fra narkotika.

Det fremmer at folk ikke skal bruke narkotika lenger. Å ikke bruke narkotika er ikke misbruk.

Den skjønte jeg ikke.

Selvfølgelig er det mange rare kristne mennesker der ute. Men jeg mener kristendom bringer mer godt enn vondt med seg.

Det er et ærlig og aldeles greit standpunkt, ingen problemer der, men du har fortsatt igjen å vise til at dette er sannsynslig.

Det må en vel komme frem til helt selv, med å tenke over hvilke kristne man kjenner også tenke over hvordan de oppfører seg i forhold til de andre menneskene.

En ev. undersøkelse ville vært at en spurte hva folk syntes om kristne sammenlignet med ateister, men jeg har ikke funnet en slik en.

Og det de gjør i Nord Korea gjør de for å fremme gudløsheten(ateismen). Akkurat som enkelte kristne gjorde da de fremmet kristendommen.

Nei, her tar du feil, jeg har påpekt flere ganger nå at det er den eksisterende politiske ideologi som ikke er forenlig med religion i NK, da dets "kjære leder" anser alle andre maktstrukturer som en potensiell trussel mot det nåværende regimet og handler deretter.

Og han handler deretter med å fremme gudløshet.

Likevel; uansett om dette er sant eller ikke er det irrelevant i en diskusjon om hvorvidt kristendom (eller religion) er iboende godt.

Om det er iboende godt eller ikke, har vel heller liten betydning om det slår ut godt.

Lenke til kommentar

Det må en vel komme frem til helt selv, med å tenke over hvilke kristne man kjenner også tenke over hvordan de oppfører seg i forhold til de andre menneskene.

En ev. undersøkelse ville vært at en spurte hva folk syntes om kristne sammenlignet med ateister, men jeg har ikke funnet en slik en.

En kan foreta en subjektiv analyse, helt klart, men denne er da så biaspreget at det ikke kan brukes i en objektiv diskusjon.

En undersøkelse på det formatet du beskriver vil også ha så stort bias at den vil være ubrukelig.

Andre målbare ting skilsmisser, utroskap, kriminalitet og andre statistiske data er mer riktig å bruke til denne type formål, men en må utarbeide dette skikkelig for å ikke dra for enkle kasuelle forhold fra tilsynelatende korrelerte data. Og der har en jaggu litt av en jobb :D

Men ikke for gudløshetens skyld, kun fordi religion er en uønsket maktfaktor, gudløsheten er et biprodukt av den rådende ideologien, ikke en aktiv komponent. Husk å dra riktige kasuelle forhold her; korrelasjon foreskriver ikke kasualitet ;)

Om det er iboende godt eller ikke, har vel heller liten betydning om det slår ut godt.

Det har alt å si.

Om det ikke er iboende godt har det ingen funksjon for å fremme positivitet, evt. positive utslag vil da være resultatet av andre mekanismer. Likevel kan en i etterkant feilaktig tolke det slik at det er kristendom som er den kasuelle komponenten, selv om dette ikke medfører riktighet. Her gjelder det å være krystallklar hva bias og annet grums angår, det er et slit å forsøke å forholde seg objektivt til noe en er engasjert i.

Jeg kommer derfor til å mase om feilaktig fortolkning av korrelasjon - kasualitet og andre feilslutninger til det siger inn både hos meg selv og andre, hehe ;)

Lenke til kommentar
Jeg har en generell oppfatning om at kristne er mindre egoistiske og oppfører seg bedre som mennesker.

Kristne generelt er bedre enn ikke-kriste generelt? Lukter jeg et lite snev av fascisme her? :hmm:

Jeg synes også at folk fra Trondheim oppfører seg generelt bra, er jeg ufattelig arrogant og selvgod da?

Hvis du sier at Trondheimere "er mindre egoistiske og oppfører seg bedre som mennesker", vel...tåpelig ville vel være et bedre ordvalg enn "arrogant" og "selvgod".

Såklart, poltikk og religion er to forskjellige ting. Kapitalismen er gudeløs den også.

Men jeg mener kristendom bringer mer godt enn vondt med seg.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=561643

Tunisisk pilot ba da flyet styrtet

Nå er han dømt til ti år fengsel i Italia

Kaptein Chafik Gharby ba til sin skaper i stedet for å gjøre det han kunne for å unngå å krasjlande, mener italiensk rett.

Personlig synes jeg at følgende moifiserte sitat har en bedre klang:

Ateistisk pilot ba ikke da flyet styrtet

Nå er han ikke dømt til ti år fengsel i Italia

Kaptein Chafik Gharby ba ikke til sin skaper og i stedet gjorde han det han kunne for å unngå å krasjlande.

Lenke til kommentar
En undersøkelse på det formatet du beskriver vil også ha så stort bias at den vil være ubrukelig.

Andre målbare ting skilsmisser, utroskap, kriminalitet og andre statistiske data er mer riktig å bruke til denne type formål, men en må utarbeide dette skikkelig for å ikke dra for enkle kasuelle forhold fra tilsynelatende korrelerte data. Og der har en jaggu litt av en jobb :D

Ja, er ganske sikker på at færre kristne røyker, dreper og de er nok mer gavmilde. Jeg tenker selvfølgelig på norske kristne.

Men ikke for gudløshetens skyld, kun fordi religion er en uønsket maktfaktor, gudløsheten er et biprodukt av den rådende ideologien, ikke en aktiv komponent. Husk å dra riktige kasuelle forhold her; korrelasjon foreskriver ikke kasualitet ;)

Kommunisme må ikke være kristendomsfiendtlig, men i Nord Korea har de valgt den måten å gjøre det på, da det er diktatur der. Og jeg ser heller ikke bort ifra at det er for gudløshetens skyld, men det vet vi ikke.

Det har alt å si.

Om det ikke er iboende godt har det ingen funksjon for å fremme positivitet, evt. positive utslag vil da være resultatet av andre mekanismer. Likevel kan en i etterkant feilaktig tolke det slik at det er kristendom som er den kasuelle komponenten, selv om dette ikke medfører riktighet. Her gjelder det å være krystallklar hva bias og annet grums angår, det er et slit å forsøke å forholde seg objektivt til noe en er engasjert i.

Jeg kommer derfor til å mase om feilaktig fortolkning av korrelasjon - kasualitet og andre feilslutninger til det siger inn både hos meg selv og andre, hehe ;)

Jeg mener uansett at det slår positivt ut, og jeg er sikker på at det har sin rot i kristendommen. Men jeg er uenig i deg. Det blir som å handle utifra prinsipp i stedet for å vurdere hvordan det fungerer.

Men jeg mener kristendom bringer mer godt enn vondt med seg.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=561643

Tunisisk pilot ba da flyet styrtet

Nå er han dømt til ti år fengsel i Italia

Kaptein Chafik Gharby ba til sin skaper i stedet for å gjøre det han kunne for å unngå å krasjlande, mener italiensk rett.

Personlig synes jeg at følgende moifiserte sitat har en bedre klang:

Ateistisk pilot ba ikke da flyet styrtet

Nå er han ikke dømt til ti år fengsel i Italia

Kaptein Chafik Gharby ba ikke til sin skaper og i stedet gjorde han det han kunne for å unngå å krasjlande.

Hva vil du frem til? At kristne også gjør feil? Skal jeg dra en passende sammenlikning?

Såklart, poltikk og religion er to forskjellige ting. Kapitalismen er gudeløs den også.

Ok, jeg mente kristendomsfiendtlig, du ser hvor det fører i kommunistiske land. De landene det er best å bo i har kristendom ganske langt inn i morsmelka.

Endret av Ozi
Lenke til kommentar

Mener du da sånn som US of A der kristendommen står sterkest? Religion og levestandard går ikke hånd i hånd... Hadde europeerne vært jøder eller hinduer hadde du nå sittet der som hindu eller jøde og sagt at de landene det er best å bo i har hinduisme ganske langt inn i morsmelka...

Lenke til kommentar
Har du ikke lest bibelen?

Jesus fordømmer ikke slaveri selv om han hadde mange muligheter til det da slaveri var en del av hverdagen. Om man skal plukke litt fra bibelen så finner man jo noe fint som en del slaveeiere likte.

Angående homofili så kan du finne det ut selv. Det er et ganske stort emne og jeg orker ikke å tolke bibelen for deg.

Så, da er vi enige i at Jesus ikke sa det, og at du bare gjettet?

Mener du da sånn som US of A der kristendommen står sterkest? Religion og levestandard går ikke hånd i hånd... Hadde europeerne vært jøder eller hinduer hadde du nå sittet der som hindu eller jøde og sagt at de landene det er best å bo i har hinduisme ganske langt inn i morsmelka...

Sterkeste båndet mellom staten og kristendommen er det vel i Norge, vi har statskirke, og kors i flagget :)

Og jeg hadde ikke sagt det med mindre det var et faktum

Lenke til kommentar

I det siste har jeg tenkt veldig mye på det med religion og slikt. Og jeg har kommet til den konklusjonen at gud ikke finnes og at vi bare lever en gang. Etter døden er det ingenting, helt svart, men det er det ingen som ser fordi man ikke fins lenger. Det gjør meg litt redd for å dø.

Jeg tror også det at vi er vår egen "gud". Vi har full kontroll over våres handlinger og det finnes ingenting som heter sjebne osv.

Uansett så respekterer jeg religionene til hver og en. Hvis de tror at etter døden kommer perleporten osv så lar jeg de tro det. Dette var bare min mening om livet.

Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Og det at Norge er et av verdens rikeste land å leve i har ingenting med oljen vi har funnet å gjøre? Norge er ikke formet etter religiøse verdier, tro det eller ei. 2/10 bud er lover, dette er ikke akkurat guddommelig treffsikkerhet og masse av det gamle testamentet tørker vi oss gjerne i ræva med. Det at Norge nå tillater to menn eller kvinner å gifte seg er til tross for kristendommen.

Du påpeker ikke fakta, du påpeker at det ofte er en sammenheng mellom velstand og kristendom og at dette betyr at kristendom = velstand. Hvorfor påpeker du slike ting i det hele tatt, det er misvisende og jeg ser at du gjør disse bermerkelsene oftere og oftere. Det blir som å påpeke at iskrem har en tendens til å føre til vold fordi på de dagene voldsratene er høye er salget av iskrem høyt derfor - iskrem = vold.

Lenke til kommentar
*snip*

Det var et veldig dårlig argument. Hjelpe meg, gi deg, jeg kan komme med akkurat slike eksempler jeg også.

Sterkeste båndet mellom staten og kristendommen er det vel i Norge, vi har statskirke, og kors i flagget :)

Kristendommen og den norske politikk arbeider ikke sammen.

Likevel er religionen integrert i staten.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig bare tull, og det vet du. I politiske spørsmål er ikke statsreligionen en faktor -> Det blir feil å si at båndet mellom staten og kristendommen er sterkt når det i realiteten ikke har noe å si om man avskaffer statsreligionen eller ikke hvorvidt politiske spørsmål gjelder.

I så måte må du klare å fremme materielle som viser hvor statsreligionen og de politiske spørsmålene er så kolliderende og utelukkende viser at de politiske spørsmålene besvares ved fokus på statsreligionen.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
*snip*

Det var et veldig dårlig argument. Hjelpe meg, gi deg, jeg kan komme med akkurat slike eksempler jeg også.

Og hvordan tror du kirken hadde vært hvis staten ikke gjorde det? Reine middelalder kirken kan jeg tenke meg, med fordømmelser av alle som ikke var like prektige som disse du syntes er så prektige.... Lurer ofte jeg på hvordan de som er kristne ville syntes kristendommen var her i landet for 200 år siden og om de ville være så glad i dette da....

Religiøse bedre enn andre..? Ja jøss :no: Tror ikke det gitt... Men det er dine religiøse øyne som ser... :no:

Lenke til kommentar

Ja, er ganske sikker på at færre kristne røyker, dreper og de er nok mer gavmilde. Jeg tenker selvfølgelig på norske kristne.

Dette er kun subjektiv synsing, selv vet jeg om folk som kaller seg kristne, men som snyter på skatten (og skryter av det) røyker og drikker (2x prester), blir ufyselige og tafsete (prest på konf. leir) klarer ikke kontrollere alkoholinntaket og slår kona i fylla (vanlig kirkegjenger), er utro (enda en prest) og ikke betaler TV lisens (vanlig kirkegjenger). Men jeg skjønner at en ikke kan ekstrapolere dette over til å gjelde alle kristne. Det burdte også du gjøre i motsatt tilfelle. Det handler om å være en smule ærlig ovenfor seg selv og ta innover seg alle eventualiteter istedet for å innta en biaspreget holdning ovenfor det du selv forfekter. konfirmasjonsbias er som sagt ikke lett å hanskes med.

Åja, så har vi korrelasjon og kasualitet igjen da, om du ikke kan vise en kasuell sammenheng mellom positive egenskaper og en gitt religion er ikke denne argumentasjonen gyldig da det finnes en mengde andre årsaker til hvorfor folk oppfører seg som de gjør.

Kommunisme må ikke være kristendomsfiendtlig, men i Nord Korea har de valgt den måten å gjøre det på, da det er diktatur der. Og jeg ser heller ikke bort ifra at det er for gudløshetens skyld, men det vet vi ikke.

Det finnes ingen plausibel grunn for å tro det er for å fremme en agenda mhp religion for religionsagendaens skyld. Det er kun for å hindre en formasjon av konkurrerende maktstrukturer, om det så hadde vært en ansamling av folk som tilba Tor og Odin der nede ville de fått samme behandling da dette fordrer et samfunn i samfunnet og en underliggende maktstruktur gitt av de som forrettet bloting mm. Dette burdte være åpenbart.

Det har alt å si.

Jeg mener uansett at det slår positivt ut, og jeg er sikker på at det har sin rot i kristendommen. Men jeg er uenig i deg. Det blir som å handle utifra prinsipp i stedet for å vurdere hvordan det fungerer.

Du kan mene det du vil, men det tilfører ikke ny informasjon til diskusjonen da dette er subjektiv synsing og ikke en objektiv deduksjon basert på fakta.

Det er jo nettopp en definisjon på hvordan god og objektiv metodikk for vurdering av hvordan ting fungerer jeg viser til her. Subjektiv synsing er ugyldig da det vil aldri gi riktig resultat.

Hvilket prinsipp mener du er overflødig i denne sammenhengen?

Ok, jeg mente kristendomsfiendtlig, du ser hvor det fører i kommunistiske land. De landene det er best å bo i har kristendom ganske langt inn i morsmelka.

Enda en sjanse for å pukke på mitt angående korrelasjon og kasualitet. Utsagnet over er en feilslutning.

Har du reflektert over at det eksempelvis kan skyldes at en f.eks i skandinavia har sosialistiske (enkelte ville sagt halvkommunistiske) velferdsstater som gjør utslaget?

Lenke til kommentar

Tror du seriøst Jalla, at folk som kaller seg kristne ikke røyker mindre enn ikke-kristne? Eller drikker mindre?

Det finnes ingen plausibel grunn for å tro det er for å fremme en agenda mhp religion for religionsagendaens skyld.

Neivel, hva med deres støtte til hinduisme? De synes den er grei, men ikke kristendommen. Det er nok ikke så enkelt.

Du kan mene det du vil, men det tilfører ikke ny informasjon til diskusjonen da dette er subjektiv synsing og ikke en objektiv deduksjon basert på fakta.

Det er jo nettopp en definisjon på hvordan god og objektiv metodikk for vurdering av hvordan ting fungerer jeg viser til her. Subjektiv synsing er ugyldig da det vil aldri gi riktig resultat.

Hvilket prinsipp mener du er overflødig i denne sammenhengen?

Om du ikke synes det hører hjemme, råder jeg deg til å ikke svare på det.

Enda en sjanse for å pukke på mitt angående korrelasjon og kasualitet. Utsagnet over er en feilslutning.

Har du reflektert over at det eksempelvis kan skyldes at en f.eks i skandinavia har sosialistiske (enkelte ville sagt halvkommunistiske) velferdsstater som gjør utslaget?

Ja, rart det der. At Jesus som maste sånn om at vi skulle gi til de fattige, også lever vi i et så sosialistisk land?

Det at vi nesten er kommunistiske gjør bare min sak bedre, da det tyder på at NKs kristenfiendtlighet er en lokal variasjon, og de gjør det for ateismens skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...