Toppris Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet? Disse reglene du tenker på er blant annet: - Du skal hedre din mor og far - Du skal ikke slå ihjel - Du skal ikke stjele Syntes du disse reglene bare hører til i eventyr? Passer de ikke veldig fint inn i verden? Verden ville nok ikke være så sivilisert uten disse reglene. Lenke til kommentar
prepple Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Toppris: Jeg kan ikke la være å reagere på at veldig mange møter herren i "sin mørkeste time". Alle opplever særs mørke tider, og det finnes mange måter å komme seg opp igjen. Det at du opplevde et møte med "gud" en natt, kan jo ha mange forklaringer. Det at du også klarte å forbinde denne "guden" med en spsifikk "gud" er også rart. Du koblet sannsynligvis dette til den kristne gud fordi dette er religionen du er best kjent med, og derfor falt dette som naturlig for deg. At du har klart å holde deg unna nikotin og alkohol er jo uansett en helsemessig fordel Jeg kan godt fortelle deg om mitt møte med gud. Jeg var 18år, og det var en vanlig kveld sammen med venner i Lillesand. I denne alderen likte vi å utforske, og var i utgangspunktet veldig "frie". Vi satt oss ned i en ring litt inn i skogen, hvor vi røykte jointer med cannabis. På turen tilbake til leiligheten merket jeg at jeg var "stein" som et uvær, og denne gangen bekymret det meg (paranoid). Jeg var kommet inn i "min mørkeste time" og håpet på at alt ville gå over. Når vi kom tilbake gikk jeg rett i seng, men fikk ikke sove. Jeg var redd. Den daværende kjæresten min prøvde såklart å trøste meg, og det eneste som fikk meg til å føle meg bra var om hun sang kristne sanger for meg. Da følte jeg guds nærvær og jeg var trygg. Jeg klarte neste dag å konkludere at alle opplevelsene mine fra kvelden før, inklusive møte med gud, var såpass irrasjonelle at rusen kunne forklare det hele. Jeg hadde et møte med hva mange kaller gud, men jeg innser at "gud" ikke er, men at "gudefølelsen" er noe mennesker kan oppleve, uten at dette skal forbindes med noen form for høyere makt. Vi er skapt slik, vi kan få slike følelser helt av oss selv. Hjernen vår kan ha en tendens til å spille oss et riktig puss. Eks: Når man går alene i mørket og ser en skygge langt der borte. Vi kan da fort få det for oss at det er "noen" der, men i de fleste tilfeller er "noen" ikke annet enn en busk eller lignende, og igjen har vi klart å lure oss selv. Du har jo osgå mange mennesker som tror de er konstant forfulgt av noe eller noen, men også dette i de fleste tilfeller kalles vrangforestilling. "Disse reglene du tenker på er blant annet: - Du skal hedre din mor og far - Du skal ikke slå ihjel - Du skal ikke stjele Syntes du disse reglene bare hører til i eventyr? Passer de ikke veldig fint inn i verden? Verden ville nok ikke være så sivilisert uten disse reglene. " Dette har ingenting i det hele tatt med noen "gud" å gjøre. Hvem som helst kan skrive ned slike regler som egentlig ikke er annet enn vanlig fornuft. En fornuftig person forstår disse reglene uten å ha lest dem noen plass. Man kan ikke takke en religion for å ha skrevet ned leveregler som dette. De sier seg selv, og jeg som ikke-troende vet da utmerket godt at man ikke skal stjele eller slå ihjel. Det ville jo bare skapt trøbbel. Er vi enige om at disse reglene ville eksistert også uten din religion? De står da i lovverket vårt også. Lenke til kommentar
insulinshock Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 I think I got a better understanding of what you mean after that last reply Insulinshock. But there is one thing that puzzles me. Why do you assume there is an ultimate truth? I have never in my life seen and indication of such a thing. In my opinion everyone should strive to seek understanding of the world and themselves. Not seek some kind of imaginary ultimate truth. why assume truth? i do not want to suffer , die or feel the loneliness. i am seeking(investigating) not assuming(take it for granted). assumption is a word you have written when i used seeking. that´s ok when this is clear. why investigate truth? i know i am scared of death, loneliness, being abused or mislead. i seek to know so i can respond well. to meet reality instead of run or cover it up. i am seeking what is real, exact, genuine, eternal, dynamically moving and lasting. eternal truth. seeking the wetness in water.(is this a i belief?) how do i know this seeking? i have doubt and anxiety when i hear something and question it´s meaning and value . i wish not to have this. i negate to understand( to find what is false ). who is this i(another belief?) assumption is a belief for me. i wonder if seeking is also?( is the seeker and what is to be found also a belief... have i assumed seeking... have i looked at this?) so imaginary ultimate truth(enough of this and still no happiness). investigating and understanding what is real(i search). now i will go and look at who is doing the searching and if this is also belief inspired. thank you ps. i am not alone with the feeling of loneliness. smile. pps. thank you for having me as guest. this is my last addition. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Prepple: Du så ikke Gud. Du følte hans nærvær. Jeg både så og følte ham som jeg beskrev. Jeg sier for all del ikke at du ikke var i hans nærvær, eller han i ditt, for jeg tror at Gud kan komme til oss på forskjellige måter. Det at han kom i min mørkeste time kan vel forklares ved at det var den eneste gangen jeg virkelig trengte ham? Som sagt vet jeg at dette er vanskelig å forstå, og jeg har selvsagt heller ingen bevis. Min oppførsel og syn på alt rundt meg har siden den dag endret seg, og dette er noe mine nærmeste har påpekt gang på gang, og selv om de selv ikke er troende, så hevder de å være misunnelig på min opplevelse. Jeg er ingen budbringer for Gud. Jeg driver ikke med misjonering. Min oppfating av kristendommen er at den er personlig. Det jeg opplevde var kun for meg, og jeg har for det meste holdt det for meg selv. Jeg regner meg selv som kristen, men det betyr ikke at jeg tror på absolutt alt i bibelen. Jeg tror bare på det som er blitt vist meg, men på grunn av min opplevelse, kan jeg knytte mitt hjerte og tro til bibelen nærmere enn andre. Jeg vil kalle meg selv en moderne kristen, en som ikke har et behov for å spre noe som helst budskap, men som sagt; holde religionen personlig. Gang på gang har jeg forklart at det er vanskelig for ateister å tro på noe som helst av dette, og selv at jeg respekterer disse menneskene, delvis på grunn av at jeg selv anså meg selv som en ateist, så ber jeg bare om at de skal respektere min tro tilbake. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Nice. Hva sa gud da? Tips for å helbrede AIDS og skape verdensfred hadde jo vært stas. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Toppris, først vil jeg kondolere med tapet av din kone. Så må jeg nok bli litt kritisk. Jeg har mange ganger hatt denne diskusjonen med min mor. Jeg er nå en ateist, jeg er født i en familie som lenge var medlem av Smiths venner, men jeg har personlig ikke hatt noe behov eller forhold til noen gud siden jeg var 8-9 år gammel. Jeg skal ikke påstå at jeg noen gang, i mine korte 18 år på denne jorden, har vært i nærheten av å tape noe så kjært som en livspartner, men jeg ønsker fortsatt å forsøke og debattere dette objektivt og kritisk. Hvorfor deg? Jeg kan ikke forestille meg hvordan du liker forestillingen, og ikke minst, hvordan du kan akseptere en gud som leker den ultimate autoriteten ovenfor menneskene. INGEN, ikke en gang en allmektig gud, har rett til å si hvem som dør av to gode mennesker. Dette er noe som er inngravert i moralieten vår og hvis du er en av de som tror at moraliteten kommer fra gud (noe jeg kan demonstrere at det ikke gjør riktignok) så har du et dilemma. To alternativer, en tobarns alenemor på 21 som akkurat har fått livet sitt på beina, skaffet seg en grei leilighet, studerer for å bli astronom og jobber på kveldstid og en 17 år gammel gutt fra Toten som akkurat har fridd til kjæresten sin og fått ja. Hvis du måtte velge en som skulle dø, hvem ville det vært? Tanken er absurd, vi kan ikke ta en avgjørelse som er moralsk forsvarlig fordi liv er helligere enn noen som helst forestilling om gud. Hvordan kan du tillate din gud å hjelpe noen, mens han gir andre fingeren? Forestillingen er grotesk, egoistisk og usmakelig, unnskyld hvis du blir fornærmet, men det er virkelig dette jeg mener. Hvis det eksisterer en gud av uendelig intelligens så ville han også ha skjønt problematikken med å blande seg inn i menneskelige affærer. Derfor vil jeg gjerne konkludere med at ja, jeg aksepterer muligheten for en entitet som startet alt sammen, jeg ser ikke noe logisk, moralsk eller følelsesmessig behov for en, men sannsynligheten for en slik en gud er der. Den er liten, men den er der. Og den er enda mindre for at det var den Abrahamiske guden som beskrivd i Bibelen som startet det hele. Derfor tror jeg nok selv om du tror på gud, og skulle du ha den ville forestillingen at dette skulle være den sadomasokistiske, brutale og sjalu diktatoren fra Bibelen, så var det ikke han/hun/det du møtte den kvelden. Jeg synes Richard Dawkins sine påstander om hallusinasjoner er litt på kanten, men når jeg reflekterer over det så er dette egentlig et begrep jeg ville likt og brukt. Mvh, EloX. Endret 24. mars 2009 av EloX Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 *snip* Gud tar ikke livet av andre mennesker, det han faktisk gjør er å hjelpe de som ber om det. Det går ikke på bekostning av andre, tror du har misforstått noe her. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Gud tar ikke livet av andre mennesker, det han faktisk gjør er å hjelpe de som ber om det. Påvis at bønn hjelper, takk. Det går ikke på bekostning av andre, tror du har misforstått noe her. Hvis Gud hjelper person A istedenfor person B enda begge ber om det, er det fordi han ikke bryr seg om person B, eller er det fordi han har kapasitetsproblemer? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ærlig talt Pricks, jeg gidder ikke diskutere med deg når du er sånn. I hele denne diskusjonen har vi gått utifra at bønn virker, og jeg snakker selvfølgelig utifra tro. Er det mulig? A 2001 study by Meisenhelder and Chandler analyzed data obtained from 1,421 Presbyterian pastors and concluded that the frequency of prayer had a significant impact on improving several health markers.[12] A 2008 study by Bhutkar, et al. considered only 78 subjects, but concluded that the regular practice of Surya Namaskar had a positive impact on cardio-respiratory health.[13] WIKI: Prayer. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Du viser altså til noen som har mottat påstander fra prester, og konkludert med at bønn virker? Surya Namaskara er yoga. Og vi kan ikke snakke ut fra tro. Hvis du påstår at Gud hjelper noen så kommer du med en konkret påstand om den fysiske verden. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det er slett ikke utenkelig at bønn kan ha en effekt via placebo, som så mye annet. Lenke til kommentar
prepple Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Gud tar ikke livet av andre mennesker, det han faktisk gjør er å hjelpe de som ber om det. Det går ikke på bekostning av andre, tror du har misforstått noe her. Du kan ikke sitte her å fortelle at Gud hjelper noen. Du må forstå at det IKKE er GUD som HJELPER. Din Gud finnes nok dessverre ikke, og uten eksistens kan du ikke påstå at han gjør noe helst. Det er som å si at det faktisk er julenissen som kommer med gavene til jul. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg sa aldri at guden din bevist dreper enkelte, mens han redder andre. Jeg sa at han hjelper noen, mens han lar vær å hjelpe andre. Poenget jeg ønsker å fremme var at ikke en gang en gud har autoritet til å bestemme hvem som lever og hvem som dør. Dessuten så er det tydelig at enkelte mennesker ikke får hjelp selv om de spør det. Vi diskuterer ikke guds eksistens nå, folkens, vi forsøker å diskutere om gud, som beskrivd i NT og som folk promoterer han som, faktisk er en moralsk skikkelse, selv om jeg og dere andre mener at han er fiksjonell. Lenke til kommentar
vinkelsliper Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 OZI, jeg har et noen få spørsmål til deg(andre kan svare også), vet ikke om dette er sport siden jeg ikke har orket å lese alle sidene på denne topicen^^ Hvorfor later folk som de vet va gud(-er) er med å tro på forskjellige religioner? Ingen vet va gud er, visst det/han/hun i det hele tatt finnes. Va som skapte allt dette visst man ser bort ifra big bang og lignende teorier er uvisst, ord kan ikke beskrive dette siden vi ikke vet va som finnes/opererer et sted utenfor vårt univers, men det nærmeste blir vell "gud"? er åpen for at det kan være noe. Jorden har vell vært tilstede i 4.6 billioner år ca, iallefall som jeg har lest og lært mange steder, så stiller man seg et spørsmål, når ble religion "skapt"?, etter vi/forhistoriske menneske/ape stilte spørsmåll. Fantes religion før på denne kloden? nei fordi skapninger var vell ikke inteligente nokk. Va var før jorden ble skapt? universet. Så universet fantes vell en astronomisk lang tid før jorden ble skapt, etter en stund ble jorden skapt, vi mennesket kom, plutselig visste vi va "gud" er med å skape mange forskjellige religioner, ringer det ikke noen bjelle? Religiøse bøker/tekster kan være sanne, men har en laaangt mere logisk forklaring, er liksom hendelser som har blitt krydra/forandret seg en god del igjennom tidene. Hvorfor ikke tro på en "gud" uten å henge seg i en eller flere religioner? Så om feks 5000 år så kan hendelsene som har skjedd omtrent i de siste årene ha skapt/gidd fødsel til en ny religion.... Ikke misforstå meg at jeg hater religion, fordi religion er en fin tradisjon. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei vinkelsliper Hvorfor later folk som de vet va gud(-er) er med å tro på forskjellige religioner? Ingen vet va gud er, visst det/han/hun i det hele tatt finnes. Folk som vet hva Gud er, har jeg liten respekt for. De fleste tror vel at de tror hva Gud er, og holder på det. Det er ingen som vet, men f eks bønnesvar etter bønn til den kristne Gud styrker jo troen på at det nettopp er han. Va som skapte allt dette visst man ser bort ifra big bang og lignende teorier er uvisst, ord kan ikke beskrive dette siden vi ikke vet va som finnes/opererer et sted utenfor vårt univers, men det nærmeste blir vell "gud"? er åpen for at det kan være noe. Er enig her. Jorden har vell vært tilstede i 4.6 billioner år ca, iallefall som jeg har lest og lært mange steder, så stiller man seg et spørsmål, når ble religion "skapt"?, etter vi/forhistoriske menneske/ape stilte spørsmåll. Fantes religion før på denne kloden? nei fordi skapninger var vell ikke inteligente nokk. Milliarder*, ikke billioner. Billion er engelsk for milliard(som oftest). De første som trodde på Gud var nok mennesker, da de er mer kapable til å tenke mer utover enn bare her og nå. Va var før jorden ble skapt? universet. Så universet fantes vell en astronomisk lang tid før jorden ble skapt, etter en stund ble jorden skapt, vi mennesket kom, plutselig visste vi va "gud" er med å skape mange forskjellige religioner, ringer det ikke noen bjelle? Big Bang var for ca 14 milliarder år siden, bare så det er sagt. Hvilken bjelle ringer det? Ingen er enige om alt, akkurat som om de fleste i Norge vil ha demokrati, men er uenige i hvordan det skal styres. Religiøse bøker/tekster kan være sanne, men har en laaangt mere logisk forklaring, er liksom hendelser som har blitt krydra/forandret seg en god del igjennom tidene.Hvorfor ikke tro på en "gud" uten å henge seg i en eller flere religioner? Jeg tror på en gud. Og jeg tror at Jesus gjorde det som står i Bibelen, derfor er jeg kristen. Så om feks 5000 år så kan hendelsene som har skjedd omtrent i de siste årene ha skapt/gidd fødsel til en ny religion.... Selvfølgelig. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det er slett ikke utenkelig at bønn kan ha en effekt via placebo, som så mye annet. Nå er det også sjekket med f.eks. mennesker som ikke vet at de blir bedt for, og da var det ikke noe resultat. Derimot kan det være at folk stoler på bønn og lar være å oppsøke lege, og da er det direkte skadelig eller i verste fall dødelig. Lenke til kommentar
prepple Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 "Jeg tror på en gud. Og jeg tror at Jesus gjorde det som står i Bibelen, derfor er jeg kristen." Mener du det? Tror du virkelig Jesus gjorde alt det som står i bibelen? Lenke til kommentar
lilkris Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet? Mye av det som står skrivet i Bibelen kommer til å skje. Noe vitenskapelig bevist.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet? Mye av det som står skrivet i Bibelen kommer til å skje. Noe vitenskapelig bevist.. Jippi, enda en fra dommedags sekten kristendommen... Det ER mye rart som skjer, ingen tvil om det, men å legge skylden for dette på noen ignorante menns åndsverk for to tusen år siden er vel å dra det litt langt, er du ikke enig? "kommer til å skje" ? Og EN ELLER ANNEN dag vil vi utslettes, slik er liver i enhver galakse.... Men hvordan VET du det? Fordi du tror bibelen er sann? Endret 29. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
lilkris Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet? Mye av det som står skrivet i Bibelen kommer til å skje. Noe vitenskapelig bevist.. Jippi, enda en fra dommedags sekten kristendommen... Det ER mye rart som skjer, ingen tvil om det, men å legge skylden for dette på noen ignorante menns åndsverk for to tusen år siden er vel å dra det litt langt, er du ikke enig? "kommer til å skje" ? Og EN ELLER ANNEN dag vil vi utslettes, slik er liver i enhver galakse.... Men hvordan VET du det? Fordi du tror bibelen er sann? Jeg tror ikke, jeg VET Bibelen er sann. Mye av det som ble skrevet for 2000 år har skjedd nå. Hvordan kunne de vite det da Bibelen ble skrevet? Tilfeldighet? Nei, tror ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå