Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha dumme Kalahari. Du vet da godt at kristne ikke klarer å utrykke seg tydelig. De baserer seg jo på vage uttalelser og påstander.

F.eks:

Det er en sånn gud som skapte universet som er sånn mektig og han ser oss alle og vil ikke vise seg og har ingen forklaring og eksistere utenfor tid og rom og sender de som ikke tror på han til tortur men han elsker alle sammen...

et cetera....

Ps; Jeg mener ikke at du er dum. Bare et forsøk på humor ;)

Lenke til kommentar
4. Det var Richard Dawkins som sa at om du svarte *ett av svarene* visste du ingenting om evolusjon. Og jeg ville bare se hvor disse stod.

Vet du hvorfor ingen av svarene er riktige?

Han sa ingenting om at "nei" var feil. Det var "ja" han sa var feil.

Hvis jeg misforstår deg, så foreslår jeg at du sier rett ut hva du mener. Vi slipper misforståelser hvis vi bare kommuniserer klart og tydelig.

Spørsmål 1: Mener du at Gud skapte øyet? Ja eller nei.

Spørsmål 2: Mener du at det er mulig at øyet kan ha utviklet seg gradvis? Ja eller nei.

1. Jeg tror på Biologos.

2. Selvfølgelig, akkurat som alle andre lemmer vi har på kroppen. Jeg har ikke sagt noe om det, skrev bare spørsmål. Eller å "Denge løs på en halmdukke" som du kalte det.

Lenke til kommentar
Hvis jeg misforstår deg, så foreslår jeg at du sier rett ut hva du mener. Vi slipper misforståelser hvis vi bare kommuniserer klart og tydelig.

1. Jeg tror på Biologos.

Alternativene var enten "ja" eller "nei".

Lenke til kommentar

1. Jeg tror på Biologos.

Biologos har vel tatt inn en passiv holdning til om Gud skapte livet eller ikke, men han skapte i alle fall ikke øyet slik vi ser det i dag.

Lenke til kommentar

1. Jeg tror på Biologos.

Biologos har vel tatt inn en passiv holdning til om Gud skapte livet eller ikke, men han skapte i alle fall ikke øyet slik vi ser det i dag.

Så hvorfor skrev du ikke bare "nei" med en gang da? eventuelt i samme setning som "1. Jeg tror på Biologos."

Kalahari skrev "så foreslår jeg at du sier rett ut hva du mener" nettopp fordi han/hun ville unngå misforståelser og dårlig kommunikasjon. Og da hjelper det ikke akkurat at du ikke sier det rett ut.

Lenke til kommentar
Så hvorfor skrev du ikke bare "nei" med en gang da? eventuelt i samme setning som "1. Jeg tror på Biologos."

Kalahari skrev "så foreslår jeg at du sier rett ut hva du mener" nettopp fordi han/hun ville unngå misforståelser og dårlig kommunikasjon. Og da hjelper det ikke akkurat at du ikke sier det rett ut.

Fordi det å tro på biologos er synonymt med det jeg nettopp sa.

Lenke til kommentar
Fordi det å tro på biologos er synonymt med det jeg nettopp sa.

Men poenget er at forslaget var å si ting rett ut.

Ikke å gi et svar som er synonymt eller som har en lik betydning.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Så det du skulle bevise ozzi var at jeg ikke forsto en dritt av evolusjon mens du forstår alt fordi..... ? :)

Som jeg sa, jeg SKJØNNER at det ikke kan være noen gud som lagde det øyet, for hadde han elsket oss så fælt ville han gitt oss et par øyne som var uten de nevnte defekter... :)

Og jeg forstår at øyet ER evolvert selv om jeg ikke kan svare deg i detalj på hvordan og hvorfor det er slik...

Men det virker nesten som om du har byttet ut store deler i bibelen med Richard Dawkins min kjære Ozzi?

Bare husk at du må se på ALT med skepsis og kritiske øyne, ikke bare det som går i mot det DU tror på... Og det er jammen ikke så lett alltid skal jeg fortelle deg! Men det ER meget viktig å ikke bare tro på ALT en ser så lenge det flukter med hva DU tror og mener, men være kritisk til ALT og sjekke kildene en bruker flere ganger. Det ER lov å være uenig med selveste Richard Dawins også vet du, alt han sier er ikke en lov... :)

Vær kritisk til ALT!!! Spesielt det du selv tror og mener er riktig!!!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
4. Det var Richard Dawkins som sa at om du svarte *ett av svarene* visste du ingenting om evolusjon. Og jeg ville bare se hvor disse stod.

Vet du hvorfor ingen av svarene er riktige?

Han sa ingenting om at "nei" var feil. Det var "ja" han sa var feil.

Spørsmål 2: Mener du at det er mulig at øyet kan ha utviklet seg gradvis? Ja eller nei.

1. Jeg tror på Biologos.

2. Selvfølgelig, akkurat som alle andre lemmer vi har på kroppen. Jeg har ikke sagt noe om det, skrev bare spørsmål. Eller å "Denge løs på en halmdukke" som du kalte det.

Når du spør "did the eye form itself by accident" så er ikke det "bare spørsmål", du hinter veldig sterkt om at du ikke tror det "skapte seg selv" (noe ingen har påstått) og at det ikke har gjennomgått evolusjon, samt at du er kreasjonist, siden det er et populært kreasjonistargument. Så jeg synes ikke så veldig synd på deg fordi du ble misforstått der :D

Men OK, jeg skulle husket på noen av de andre diskusjonene her og husket at du ikke er ekstrem. Så der beklager jeg. Men jeg tok altså utgangspunkt i det du sa...

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet?

how to belief in god? i ask myself do i know god?(no...) can i know god?(don´t know how to). so i make one up(or several). with idea´s(ummm... my god´s got blue hair and blonde eyes... i like that). idea´s are thoughts. thoughts are limited. so when one thought meets another(my god´s got white nose hair) there is unlimited conflict because i am not wrong(belief). you are(belief). my beliefs allow me to join a club( for example called "the former day saints peeled orange church open only on mondays") so now i think i am not alone(belief). i don´t want to think i am alone(another belief... because i do not and have not investigated what this is about). and if anybody says what?..... the former days saints peeled orange...i´ll say shut it or i´ll get me mates and we will hit you with metal(war). so now i have friends(another belief system). ok get the picture?

can´t get away from belief

wait... not so fast. i have not looked at the question... is there any awareness without beliefs that i do not have to believe and can know?

i am so conditioned i have forgotten how to ask questions and how to investigate.

Endret av insulinshock
Lenke til kommentar
how to belief in god? i ask myself do i know god?(no...) can i know god?(don´t know how to). so i make one up(or several). with idea´s(ummm... my god´s got blue hair and blonde eyes... i like that). idea´s are thoughts. thoughts are limited. so when one thought meets another(my god´s got white nose hair) there is unlimited conflict because i am not wrong(belief). you are(belief). my beliefs allow me to join a club( for example called "the former day saints peeled orange church open only on mondays") so now i think i am not alone(belief). i don´t want to think i am alone(another belief... because i do not and have not investigated what this is about). and if anybody says what?..... the former days saints peeled orange...i´ll say shut it or i´ll get me mates and we will hit you with metal(war). so now i have friends(another belief system). ok get the picture?

can´t get away from belief

wait... not so fast. i have not looked at the question... is there any awareness without beliefs that i do not have to believe and can know?

i am so conditioned i have forgotten how to ask questions and how to investigate.

WTF, that makes no sence at all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...