Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke forstå hvordan det idag er mulig å tro på Gud. En religion som er flere tusen år gammel står fremdeles veldig sterkt i verden, og har mange tilhengere. Nå er det år 2009 og vi vet idag veldig mye mer enn hva folk gjorde da denne religionen startet. Hvordan er det fremdeles mulig å tro på et eventyr av en slik karakter? Folk tror det finnes en himmel, et paradis man kommer til etter døden. Folk tror det finnes en perleport inn til himmelen. Folk tror også at det finnes helvete hvor de ikke-kristne skal lide i flammer til evig tid, som slavene til en rød mann med horn... Hvordan er det i det hele tatt mulig å tro noe slikt og leve etter eventyret og dets regler som om det skulle vært en vitenskapelig sannhet?

Nå er ikke Norge en plass hvor gud er så trendy, for hver generasjon så dør ut kommer vi nermere rensking av gammelt synspunkt på livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var meg en tur på byen i helga som var. Der fikk jeg et morsomt møte med en religiøs person. Denne personen kom bort til oss inne på et utested, tydeligvis for å fortelle oss litt om Jesus og de. En fin blanding av alkohol og at jeg har religion langt oppe i halsen førte til at jeg i en ikke-vennlig tone fortalte denne mannen hva jeg synes om slik misjonering av vissvass og hekseri. Husker ikke ordrett hva som ble sagt, men episoden endte med at denne mannen begynte å gråte, og løp ut fra utestedet.

Hadde Gud virkelig fantes ville han nok gitt denne mannen litt mer selvtillit i sin egen religion, og ikke la mannen falle i gråt da jeg kunne argumnetere alt han sa ned i grusen. Morsom opplevelse hvertfall.

Lenke til kommentar

Har møtt noen ja...

Satt og diskuterte kristendom vs evolusjon med ei venninne av meg for en tid tilbake og hun trodde ikke på at det var tilfeldigheter som har ført oss dit vi er i dag via prosessen naturlig seleksjon.... Jeg forklarte og dikiderte til hun i forsvar påsto at en måtte ha troen på den kristne gud for å ha en god moral. Da så jeg på henne, lenge, og spurte hvordan hun oppfattet min moral og hvordan jeg kunne ha levd i snart førti år uten denne guden.... DA trodde hun på tilfeldigheter. for det var da såklart en tilfeldighet at jeg hadde klart å unngå å voldta, drepe eller stjele..

GO figure!! Møte seg selv i døren noen? Kristen logikk suck big time!

Hun ble ved en annen anledning drit forbannet på meg når vi diskuterte religion osv da jeg sa at jeg skulle omvende henne fra å tro på vissvasset... For hun var både et bedre menneske og hadde en bedre moral som kristen og det hun EGENTLIG sa, men ikke ville innrømme var at hun syntes meget godt om seg selv.....

Lenke til kommentar

Har selv lagt merke til at de som bare forholder seg til den ene boka og ikke apokryfene o.l. kan stemples som luthersk-ortodokse dogmatiske, men kristendommen er så mye mer enn det.. faktisk er katolisismen større enn protestantismen.

For min del er det enkelt å peke nese til de mest innbitte ateister, vitenskapen er ikke noe som ennå kan forklare følelser som dreier mot det irrasjonelle, på det punktet så tyr jeg til noe helt annet.

Ja, tror jaggu det er slik, det gir for min del mening.

Lenke til kommentar
RWS, jeg husker ikke hva du svarte forrige gang, men jeg spør igjen?

"Did the eye form itself by accident?"

Selvom dette ikke var rettet til meg, så vil jeg stille deg et spørsmål.

Tror du virkelig det var din fantasivenn, den kristne fantasivennen, som formet øyet?

Lenke til kommentar
Har selv lagt merke til at de som bare forholder seg til den ene boka og ikke apokryfene o.l. kan stemples som luthersk-ortodokse dogmatiske, men kristendommen er så mye mer enn det.. faktisk er katolisismen større enn protestantismen.

For min del er det enkelt å peke nese til de mest innbitte ateister, vitenskapen er ikke noe som ennå kan forklare følelser som dreier mot det irrasjonelle, på det punktet så tyr jeg til noe helt annet.

Ja, tror jaggu det er slik, det gir for min del mening.

Hva annet tyr du til? Er det noe spesifikt, og isåfall hvorfor denne spesifikke troen fremfor en annen spesifikk tro?

Lenke til kommentar
RWS, jeg husker ikke hva du svarte forrige gang, men jeg spør igjen?

"Did the eye form itself by accident?"

Så bla lenger bak i tråden, der jeg svarte deg :)

En ting kan jeg si med det samme, jeg tror IKKE at fantasi vennen din gjorde det, for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Tror du virkelig det var din fantasivenn, den kristne fantasivennen, som formet øyet?

Jeg bare lurer på om han svarer ja eller nei. Jeg vet ikke hva jeg ville svart, hva ville du svart? Ja eller nei?

Jeg sitter ikke på kunnskapen rundt hvordan vårt øye ble formet. Jeg kan ikke svaret Ozi. Det er et mye bedre svar enn å bortforklare alt vi ikke vet med en religion og røverhistorier om sannheten.

Lenke til kommentar

Ozi, du bygger deg en mann av halm som du kan denge løs på, mens diskusjonspartnerne dine står rundt om og lurer på hva du driver med.

Ingen har påstått at det plutselig bare sa *PJONG*, og så dukket det opp et fiks ferdig øye ut av løse luften, eller at det "skapte seg selv ved et uhell".

I likhet med alle andre organer har øyet utviklet seg over MANGE MILLIONER ÅR. Det første fossilet med øyne stammer fra 540 millioner år tilbake. Tror ikke du helt skjønner hvor lang tid vi snakker om. Hundre år bakover i tid er veeeeldig lenge for et menneske, for ikke å snakke om et par tusen år. DET er lenge, det.

Hva da med noen HUNDRE MILLIONER år?

Øyet har gått gjennom MANGE evolusjonære faser før det ble til det menneskelige øye (som ikke er blant de beste øynene heller). Stadig littegranne mer avansert, en liten endring her, en liten endring der som var til fordel for individet og ble videreført.

Det finnes mye lesestoff som forklarer hvordan øyet har utviklet seg.

For eksempel her. Jeg foreslår at du faktisk LESER og ser om du kan tilegne deg litt kunnskap. Hvis du etter å ha lest dette fortsatt mener at øyet ble skapt av gud, får du skrive en detaljert og meningsfull forklaring og begrunnelse for det (ubegrunnede påstander og kryptiske spørsmål holder ikke).

Lenke til kommentar
*snip*

Du misforstår.

1. Jeg har aldri denget løs på noen om øyet.

2. Jeg har aldri laget en stråmann om øyet.

3. Det var bare et spørsmål.

4. Det var Richard Dawkins som sa at om du svarte *ett av svarene* visste du ingenting om evolusjon. Og jeg ville bare se hvor disse stod.

5. Slapp av :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...