Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Nettopp. Det er ikke Gud som gjør noe, men fundamentalisme og ensretting. Man får fokus på noe annet. Og det trenger ikke være religion, men kan like gjerne være andre ekstrem-kollektivistiske ideologier, som f.eks. nazisme.

Nei, jeg har tidligere sagt at jeg tror det er fremstillingen av Gudssymbolet, altså håp, som får og holder narkomane nykter. Det er ikke nødvendigvis fokus på noe annet, eller en diskré avsporing, men rett og slett illusjonen av en høyere mening, og en tilbakebetaling for å ha blitt ført ut av venielle synder. At dette innehar et snev av oppriktighet tror jeg ikke, men det er slik jeg innbiller meg prosessen foregår.

Men nå innrømmer du jo selv at troen på Gud gjennom et ekstrem-fundamentalistisk livssyn hjelper folk.

Nei, jeg snakker om synet allmennheten har på Gud, og hva han repersenterer for folk som ikke vet bedre. Hvor får du 'ekstrem-fundamentalistisk livssyn' inn her?

Savner fortsatt litt dokumentasjon

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha her snakker vi om at "Gud" kan hjelpe narkomane. Tråden handler i utgangspunktet om hvordan man kan tro på Gud. Tolker jo heller dette som om at man må være psykisk ustabil, eller totalt ødelagt av narkotika for å tro på slikt vissvass. Noe som jeg har ment hele veien.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg religiøs av meg, men for meg er gud bare et symbol på det gode som er i mennesket. Bibelen er kristendommens alibi, kan man også si. Uansett hva som skrives av vås og sludder i den boka, ebber det, for meg, bare ut i en ikke-nihilistisk oppfatning av verdensbildet.

Derfor blir det bare patetisk når folk skal komme og påpeke alt i kristendommen som ikke er logisk.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg religiøs av meg, men for meg er gud bare et symbol på det gode som er i mennesket. Bibelen er kristendommens alibi, kan man også si. Uansett hva som skrives av vås og sludder i den boka, ebber det, for meg, bare ut i en ikke-nihilistisk oppfatning av verdensbildet.

Derfor blir det bare patetisk når folk skal komme og påpeke alt i kristendommen som ikke er logisk.

Hva religion er og innebærer er meg likegyldig. Jeg lurer fremdeles på HVORDAN noen KLARER å tro på RØVERHISTORIENE.

Lenke til kommentar

Da er ikke du innen målgruppen uansett, er du vel? Du kan ikke kritisere folk for å ha bomma på en blink de ikke sikta på. ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å liste opp masse bilder fra hva religion har fått mennesker til å gjøre, men veldig mange bilder ble alt for grafiske, så jeg tenkte bare liste opp hva Jahwe & Co. har gjort for menneskeheten:

Heksebrenning

Korstog

Gåd heits fæggs dått kåmm

Intelligent Design

Henrettingen av Giordano Bruno og likesinnede

Heavens Gate

Islamske ekstremister (behead those that oppose Islam er min favoritt)

Katolisisme og alle etterdønningene det har skapt

Krig mellom katolikker og protestanter i Irland

Så kan en si "Men dette er problemer mennesker i mellom"

Men på en annen side, hva er poenget med religion hvis utfallet er lik dette i nærmest alle tilfeller?

Kan det virkelig eksistere en god gud dersom denne troen fører til at mennesker dreper andre mennesker?

Hver dag jeg hører om dette forstår jeg hvor mye vi egentlig har til felles med apekatter.

Enda flere bevis på at vi er primtive apekatter?

You got it!

Kenya henretter 11 kvinner på grunn av "heksekunst" - Jeg skammer meg over å være menneske.

Er ikke logikk nok? må vi virkelig ty til overtro for å vite vår egen stilling i denne verden? Er det virkelig nødvendig å tro på noe større enn oss selv bare for å redde vårt eget skinn når vi dør?

Er DET VIRKELIG SÅ VIKTIG? er ikke søken etter sannheten god nok? Er det virkelig så viktig å tro at det finnes noe overordnet at vi lar oppdagelser og oppfinnelser ta andre-plass?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Nei, jeg har tidligere sagt at jeg tror det er fremstillingen av Gudssymbolet, altså håp, som får og holder narkomane nykter.

Hvordan skulle det foregå?

Ingen av svirebrødrene gikk på talerstolen. At det er vanlig å drikke sprit mens man er på jobb og før man går på Stortingets talerstol tror jeg er en Pricks-'sannhet'

De deltok alle sammen i Stortinget. Hvem av dem som gikk på talerstolen vet jeg ikke, men han var hverken synlig beruset eller gjorde noe ingen andre gjorde.

Promilleberegningen du viser til hadde et spekter som viste at han kunne være for full til å kjøre bil, altså beruset i lovens forstand.

Nei, promillen var anslått til ca. 0.

Lenke til kommentar

Kan være mange grunner til det. Man kan ha et alvorlig problem, en depresjon eller avhengighet som gjør at man føler man får hjelp av å tro på en høyere makt eller at man får hjelp og støtte av de troende. Man kan føle at man mangler en mening i livet og dermed ty til religion fordi den hevder å ha alle svarene.

Og så har man dem som hevder å ha fått en "åpenbaring". Historier om åpenbaringer blir, når de fortelles, bare rykter og annenhåndsinformasjon, og er overhodet ikke pålitelige. Man har også greid å fremkalle religiøse opplevelser ved hjelp av elektromagnetisk stimulering av hjernen. Åpenbaringer kan rett og slett være kjemiske reaksjoner i hjernen som gjør at vedkommende er fullstendig overbevist om at han har hatt en åpenbaring fra gud uten egentlig å ha hatt det. Å være disponert for religion kan også være genetisk betinget, da det kan innebære evolusjonsmessige og overlevelsesmessige fordeler. Dette er en interessant artikkel. Noen forskere mener også at Moses' åpenbaringer kan ha skjedd i rusen fra et LSD-lignende stoff som var vanlig på den tiden. Ville forklart en hel del, ikke sant?

Pluss noen flere grunner som jeg nok ikke får lov til å nevne på dette forumet :)

Så hvorfor ble du kristen, Ozi? Hvorfor ikke en hvilken som helst annen religion? Du ble bare "tilfeldigvis" kristen?

Hvis jeg skulle blitt religiøs igjen i voksen alder (jeg ble flasket opp med kristendom, men forkastet den da jeg ble gammel nok til å bruke hodet), ville kristendom objektivt sett stått svært langt ned på min liste. Helt der nede sammen med islam som en gruoppvekkende religion.

Lenke til kommentar
Kan være mange grunner til det. Man kan ha et alvorlig problem, en depresjon eller avhengighet som gjør at man føler man får hjelp av å tro på en høyere makt eller at man får hjelp og støtte av de troende. Man kan føle at man mangler en mening i livet og dermed ty til religion fordi den hevder å ha alle svarene.

Min mor ble kristen i voksen alder etter mange års medlemsskap i HEF. Hun har nok ingenting av det du nevner. Hun er heller ikke dum.

Noen forskere mener også at Moses' åpenbaringer kan ha skjedd i rusen fra et LSD-lignende stoff som var vanlig på den tiden. Ville forklart en hel del, ikke sant?

Det ville ikke forklart to par steintavler med inskripsjoner.

Så hvorfor ble du kristen, Ozi? Hvorfor ikke en hvilken som helst annen religion? Du ble bare "tilfeldigvis" kristen?

Det har vel først og fremst med at jeg er vokst opp i kristne Norge.

Lenke til kommentar
Det ville ikke forklart to par steintavler med inskripsjoner.

Det finnes ingen bevis for at disse eksisterte, like lite som det finnes for brennende busker, delte hav, syndefloder og mye annet ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Poenget er at det langt ifra forklarer alt. Paktens ark er beskrevet grundig i Bibelen, tilogmed konstruksjonen mener jeg er skrevet.

Den er også sentral over flere bøker i Bibelen, og er også med i Koranen.

... og hva er koranen annet enn en ripoff av bibelen og thoranen? Bibelen og koanen er ikke serlig legitime Ozzi, sorry....

Til det er litt for mye i disse bøkene sludder og vås og aldri funnet bevis for omtrent noen ting i de bøkene. At det er noen som har SKREVET de bøkene er det ingen tvil om, men det er noen som har skrvet om ringenes herre og harry potter også uten at det gjør dem mer "bevist" for det...

Halmstråe du klamrer deg til begynner virkelig å bli tynt syns jeg :)

Lenke til kommentar

En viss annen ark er også beskrevet, uten at det gjør det hele mer troverdig.

En bruksanvisning for å kappe av hoder i aztektempler gjør ikke eksistensen av huitzilopochtli mer sannsynlig.

At religiøse skrifter låner og kopierer hverandre er ikke unikt for de abrahamittiske religionene, de er heller ikke alene hva ritualer, symbologi og annet angår.

Les mer om dette f.eks her.

La meg også minne på at å bruke bibelen eller bøker som har kopiert bibelen og/eller det bibelen har kopiert fra for å bevise seg selv er et skoleeksempel på sirkulær argumentasjon :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på, mest rettet mot muslimer, men det er nok av kristne som kan svare på dette også.

Hvis Gud er så stor og allmektig, hvorfor bryr han seg da om at vi tilber han? Hvilken glede får han ut av dette? Hva får Gud ut av alle restriksjonene han legger på oss, alle innstramningene i livet vårt?

Hvis jeg er en homofil vinkjenner og hobbyalkoholiker, hvorfor skal ikke jeg få virkeliggjøre mine lyster? Eller om jeg vil ha sex før ekteskap, hva skade gjør det på Gud? Han er da vell den største og mektigste, samt den godeste? Han vil vell bare at jeg skal være glad?

Lenke til kommentar

Nei, derfor jeg sa det var mest rettet mot Islam i disse dager. Da kristendommen tar mer å mer avstand fra hva som står i bibelen. Noe jeg liker, selv om jeg ikke er religiøs så synes det er flott at mange kristne ser kritisk på mye av det som står der, og stiller seg åpne for at bibelen som er skrevet av mennesker kan inneholde mye feil, uten at det tar fra dem deres tro. En retning jeg synes mye godt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...