Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er veldig mange narkomane som kommer seg ut av kjøret etter kontakt med Gud, får i alle fall inntrykk av det.

Tenkt på at psyken til de narkomane etter et langt kjør på heroin, amfetamin etc. kanskje ikke er så veldig sterk. Og kanskje har veldig lett for å ta til seg religionen som et håp på noe bedre. Og ja, daglig bruk av sterke stoffer er jo ikke noe som hjelper på å styrke dømmekraften.

Ennå et argument du gir som faktisk bare støtter opp mot at kristendommen er falsk. Som ny-nazistene ofte gjør. Tar til seg og overbeviser de svake i samfunnet. Blir kvalm av det der kjøret!

Endret av prepple
Lenke til kommentar
Uansett om det er falskt eller ikke hjelper det, det er jeg helt overbevist om.

Det gjør vel ny nynazisme også tenker jeg, eller en eller annen form for -sisme... Det handler tross alt KUN om å ha noe å tro på og det trenger slettes ikke å være kristendom eller gud de tror på. Kjenner personlig endel som har kommet ut av dette som ikke engang var i nærheten av en kirke, så det med at kristendom og gud gjør ditt og datt faller liksom på sin egen urimelighet...

Men det er sikkert lett å rekrutere disse folkene til kristendom da hjernen på disse folkene ikke akkurat er i tipp topp stand etter år med misbruk.....

Det hander like ofte om at noen tror på dem og ikke hva de måtte tro på....

Lenke til kommentar
Hjelper mot hva? Hva hjelper religion mot i det store og det hele?

Det hjelper narkomane med å bli rene. Du trenger ikke leke dum :)

Gud hjelper ikke, kristendom hjelper ikke, for det er personene som er der og støtter narkomane underveis som hjelper. De blir like rene om ateister er der for de. Religion har ingenting å bidra med her dessverre.

Lenke til kommentar
Gud hjelper ikke, kristendom hjelper ikke, for det er personene som er der og støtter narkomane underveis som hjelper. De blir like rene om ateister er der for de. Religion har ingenting å bidra med her dessverre.

Nå finnes det lite statistikker på dette, men jeg mener absolutt at Gud hjelper rusmisbrukere til å finne motivasjon. Uten at jeg skal gå anekdotisk til verks, vet jeg om flere som har "funnet Gud" og av den grunn blitt rene.

Men det virker som om du har god dokumentasjon på at religion ikke bidrar med noe. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke det de narkomane sier, respektløst av deg å dra slike konklusjoner.

Hva som sies er verdiløst når det kommer til å studere de faktiske mekanismene.

Dette er andre gangen jeg minner deg på nødvendigheten av å ha kjennskap til formallogikk.

Vær vennlig å ta konsekvensen av dette :)

Lenke til kommentar

Dette er andre gangen jeg minner deg på nødvendigheten av å ha kjennskap til formallogikk.

Uansett er det respektløst, da du ikke vet det sikkert.

Det er gjetting og kalkulasjoner kanskje, men det er ikke sikkert.

Hvilke narkomane? De kristne, eller de som har fått hjelp av andre?

De som også har fått hjelp av Jesus. F eks Hans Petter Martinsen.

Lenke til kommentar

Uansett er det respektløst, da du ikke vet det sikkert.

Det er gjetting og kalkulasjoner kanskje, men det er ikke sikkert.

Hvordan kan en objektiv vurdering av noe som helst være respektløst?

Jeg vil - for tredje gang på kort tid - minne deg om å se litt på hva en kan lære av formallogikk i diskusjonssammenheng.

Å argumentere ut fra et emosjonelt ståsted er særdeles lite slagkraftig, har du derimot en rasjonell og logisk forklaring på ditt ståsted kan du heller fremlegge denne for videre diskusjon.

Lenke til kommentar
De som også har fått hjelp av Jesus. F eks Hans Petter Martinsen.

Og hva beviser det? At Hans Petter Martinsen TROR jesus hjalp han? Jeg vet ikke engang hvem han er, men tviler sterkt på at Jesus hjalp ham. Menigheten kanskje, religiøse mennesker ja, men Jesus, neppe! Læren om Jesus handler kun om å håpe på noe bedre, og i dette tilfellet er det overbevisninger om at Jesus er veien til dette.

Alle som er langt nede håper på noe bedre og vil jobbe mot dette, men de trenger ofte støtte fra folk rundt dem. Overbevisningen deres om Jesus beviser dessverre ingenting.

Lenke til kommentar
Men om du hadde vært objektiv hadde det ikke blitt slått fast slik.

Hva mener du med dette?

Kan du henvise til det som angivelig ikke er objektivt i mine kommentarer her?

Om du vil si noe om måten jeg diskuterer på kan du ta det på PM.

Det ser jeg ikke nødvendigheten av, enhver må tåle å bli korrigert i full offentlighet, det er også noe av vitsen med diskusjonsfora. Slik har det også fortonet seg for meg og alle andre de gangene en ikke har ført en god nok argumentasjon i all den tid jeg har vært medlem av forumet.

Det kan umulig være noe galt i å holde en saklig tone og henvise til hva som bør tilegnes av kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...