Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
føl fri til å ha den meningen. så har jeg min, ha ett godt liv!

Stakkar, følte du deg tråkket på tærne nå? :)

Kan ikke akkurat si at jeg syns du har bidratt med så mye saklig her, så hvorfor engasjerte du deg egentlig i denne debatten i det hele tatt?

Lenke til kommentar
føl fri til å ha den meningen. så har jeg min, ha ett godt liv!

Stakkar, følte du deg tråkket på tærne nå? :)

Kan ikke akkurat si at jeg syns du har bidratt med så mye saklig her, så hvorfor engasjerte du deg egentlig i denne debatten i det hele tatt?

Fordi jeg synes topicen så spennende ut, men folk tar random sitater ut av gamletestamentet og bruker de som arguement for at Kristendommen er en voldig religion, da gidder jeg ikke mer, siden da er man mer opptatt av og flame enn å ha en sakelige debatt.

Uansett så kjenner jeg ikke Bibelen så godt at jeg kan si noe om sånt :), men hvis du har et ønske om forståelse for mening eller noe så kan du spørre en prest el.

Lenke til kommentar
Fordi jeg synes topicen så spennende ut, men folk tar random sitater ut av gamletestamentet og bruker de som arguement for at Kristendommen er en voldig religion, da gidder jeg ikke mer, siden da er man mer opptatt av og flame enn å ha en sakelige debatt.

Du ba jo selv om å få vite hvor det finnes groteske og umoralske skildringer i Bibelen, så jeg syns egentlig det er rart at du så ut til å ta såpass sterkt anstøt av at noen gjorde et forsøk på å svare deg. For oss utenforstående ser det faktisk veldig frastøtende ut når vi åpner Bibelen og finner side opp og side ned om barnedrap, slaveri, kvinneundertrykkelse, tortur og massakre. Det burde ikke være så vanskelig for deg å skjønne.

Hvis du virkelig er ute etter en saklig debatt, så kan du jo kanskje forklare oss hvorfor vi skal overse disse anekdotene om steining av homser, utryddelse av landsbyer og andre absurditeter. Eventuelt, hvis du selv kjenner Bibelen så dårlig som du gir inntrykk av, så kan du kanskje forklare oss hvorfor du går rundt og tror på noe du ikke har satt deg inn i?

Lenke til kommentar

Du ba jo selv om å få vite hvor det finnes groteske og umoralske skildringer i Bibelen, så jeg syns egentlig det er rart at du så ut til å ta såpass sterkt anstøt av at noen gjorde et forsøk på å svare deg. For oss utenforstående ser det faktisk veldig frastøtende ut når vi åpner Bibelen og finner side opp og side ned om barnedrap, slaveri, kvinneundertrykkelse, tortur og massakre. Det burde ikke være så vanskelig for deg å skjønne.

Hvis du virkelig er ute etter en saklig debatt, så kan du jo kanskje forklare oss hvorfor vi skal overse disse anekdotene om steining av homser, utryddelse av landsbyer og andre absurditeter. Eventuelt, hvis du selv kjenner Bibelen så dårlig som du gir inntrykk av, så kan du kanskje forklare oss hvorfor du går rundt og tror på noe du ikke har satt deg inn i?

jeg nekter ikke for at noen kan tolke Bibelen slik du gjør, men de fleste oppegående mennesker vil ikke gjøre det. Det vil være det samme som å si at alle muslimer er terrorister, ettersom allah oppfordrer alle muslimer til å drepe hedninger.

og jeg anser meg som Kristen selv om ikke jeg har kunnskap om hver setning i Bibelen, hvilken sammenheng den er skrevet i osv.

Jeg kan også google "Bible rape murder torture"

mon tro når folk skjønner at røyking og flaming av religion ikke er kult lengre :hmm:

Lenke til kommentar
men folk tar random sitater ut av gamletestamentet og bruker de som arguement for at Kristendommen er en voldig religion

Det er vel mer for å poengtere at guden i kristendommen er så umoralsk at selv mennesker klarer å være overlegen denne guden.

Lenke til kommentar

jeg nekter ikke for at noen kan tolke Bibelen slik du gjør, men de fleste oppegående mennesker vil ikke gjøre det. Det vil være det samme som å si at alle muslimer er terrorister, ettersom allah oppfordrer alle muslimer til å drepe hedninger.

og jeg anser meg som Kristen selv om ikke jeg har kunnskap om hver setning i Bibelen, hvilken sammenheng den er skrevet i osv.

Jeg kan også google "Bible rape murder torture"

mon tro når folk skjønner at røyking og flaming av religion ikke er kult lengre :hmm:

Jeg er helt enig i at de fleste kristne ikke tar bibelen, og spesielt ikke GT, helt bokstavelig. Da kan man selvsagt spørre seg om de bør kalle seg kristne eller bare troende. Å tro på en gud/Jesus, er noe helt annet enn å være kristen/tilhøre noen religion. Jeg mener at man ikke bør kalle seg kristen hvis man ikke har et forhold til den guden som bibelen beskriver, for det er jo nettopp bibelen kristendommen bygger på. Man er gudstroende, men ikke nødvendigvis kristen. Det finnes nok mange slike som man vel kaller "personlig kristne", og det er akkurat dem jeg ikke har noe imot. Å tro på en gud kan sikkert være fint for noen, og kanskje også til hjelp. For meg personlig står det imot alt det jeg mener er sant, men det er en helt annen sak, og har egentlig ikke noe å si. Jeg kan fint akseptere at andre mener noe annet enn meg.

Å nekte for at den guden som bibelen beskriver er hensynsløs, humørsyk og til dels ond, blir feil. Gud er allmektig, men han kan ikke stoppe galskapen som pågår? 1 milliard mennesker er underernærte, og i følge bibelen kan Gud stoppe det med å knipse med fingrene. Hvorfor gjør han ikke det, da? Liker han det slik som det er? Eller synes han at de må lide for at vi som lever i overdåd skal forstå hvor godt vi har det? En som er allmektig, har selvsagt makt over alt. Det kan ikke finnes noen onde krefter som stopper han, fordi han har makt over dem. Det er han selv som styrer dem. Kristendommen har skutt seg selv i foten med å si at Gud er allmektig OG uendelig god. Det er den absolutt største selvmotsigelsen mange religioner deler. Det har til og med fått et eget navn; "det ondes problem".

Lenke til kommentar
men folk tar random sitater ut av gamletestamentet og bruker de som arguement for at Kristendommen er en voldig religion

Det er vel mer for å poengtere at guden i kristendommen er så umoralsk at selv mennesker klarer å være overlegen denne guden.

joa, jeg er helt klar over at hvis man googler enkelte setninger/ord av Biblen og bare leser de for så å danne seg et bilde av Kristendommen, så vil man tro at Kristendommen er en forferdelig greie, men de fleste gjør ikke det. :dribble:

Lenke til kommentar
Så du vet altså bedre enn Gud, siden du kan fastslå at deler av hans ord er usaklig?

Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke tror at Bibelen er Guds ord...

Dessuten så er det mye i Bibelen som ikke er relevant for oss.

For å komme med noen eksempler på bøker man slipper å lese i Bibelen:

Salmenes bok

Salomos ordspråk

Forkynneren

Høysangen

og Klagesangene.

Lenke til kommentar

sikker på at når du fant de ondes problem ved googling så kan du vel finne en grei forklaring på det ved googling også! :D

og Bibelen består av det gamle og nye testamentet, hvor den Kristene tro bygger på det nye testamentet, altså det som er Jesus.

og tro om du forstå det nå? vi er vel enige om at hvis du tar noen setninger ut av gamle testamentet i en kompleks tekst så kan du tolke Bibelen som voldig osv...

okies! :D

og jeg tror ikke på Bibelen som en faktabok, det er mange steder hvor jeg stiller spm tegn, sånn som at kvirinius var landshøvding i syria samtidig med keiser augustus, hm...

men så gjør det ingen ting at det står noe feil der heller :D d jeg tror på en Gud, ett sted, langt utenfor menneskenes forståelse, den dagen vi forstår Gud, den dagen tror ikke jeg kommer.

og derfor sier jeg, jeg tror på Gud, jeg sier ikke at jeg kan bevise Gud, jeg prøver ikke å si at Biblen kan tolkes som en historisk korrekt bok, og er svaret på alle fysikkens gåter. Jeg sier at jeg tror på Jesus, ett liv etter døden!

Lenke til kommentar
Da må jeg være veldig spesiell ettersom jeg tror verden er 6-7000 år gammel og samtidig får 5 i fysikk og biologi :D

Teori, er teori. Det handler kun om å lære seg stoffet og skrive det på en prøve/lab-rapport. Hva jeg tror og ikke tror bestemmer ikke karakterene mine, men hvorvidt jeg har lært meg det som står i boka.

Fordi jeg ser på Det nye testamente som en god kilde.

Hvorfor? Hva gjør den mer troverdig enn Ringenes Herre og Harry Potter?

Lenke til kommentar
Da må jeg være veldig spesiell ettersom jeg tror verden er 6-7000 år gammel og samtidig får 5 i fysikk og biologi :D

Teori, er teori. Det handler kun om å lære seg stoffet og skrive det på en prøve/lab-rapport. Hva jeg tror og ikke tror bestemmer ikke karakterene mine, men hvorvidt jeg har lært meg det som står i boka.

Fordi jeg ser på Det nye testamente som en god kilde.

Hvorfor? Hva gjør den mer troverdig enn Ringenes Herre og Harry Potter?

det har vel alle de 2 mrd Kristene i verden forskjellige syn på, nå har jo aldri Tolkien eller Rowling heller påstått at disse bøkene er noe annet en fantacy.

Også var Jesus blant mennesker, du kan spørre en historiker på universitetet i Oslo om Jesus har levd eller ei, han vil si hat Jesus har selv om han er ateisk eller what so ever. Islam annerkjenner også Jesus eksistens. Så hvis du benekter Jesus eksistens som en levende person, kan du like godt fornekte vikingene og hiter.

Spørsmålet er om Jesus stod opp eller ei, og jeg å tro han gjorde det, at han vant over døden den tredje dag!

Lenke til kommentar
sikker på at når du fant de ondes problem ved googling så kan du vel finne en grei forklaring på det ved googling også! :D

og Bibelen består av det gamle og nye testamentet, hvor den Kristene tro bygger på det nye testamentet, altså det som er Jesus.

og tro om du forstå det nå? vi er vel enige om at hvis du tar noen setninger ut av gamle testamentet i en kompleks tekst så kan du tolke Bibelen som voldig osv...

okies! :D

og jeg tror ikke på Bibelen som en faktabok, det er mange steder hvor jeg stiller spm tegn, sånn som at kvirinius var landshøvding i syria samtidig med keiser augustus, hm...

men så gjør det ingen ting at det står noe feil der heller :D d jeg tror på en Gud, ett sted, langt utenfor menneskenes forståelse, den dagen vi forstår Gud, den dagen tror ikke jeg kommer.

og derfor sier jeg, jeg tror på Gud, jeg sier ikke at jeg kan bevise Gud, jeg prøver ikke å si at Biblen kan tolkes som en historisk korrekt bok, og er svaret på alle fysikkens gåter. Jeg sier at jeg tror på Jesus, ett liv etter døden!

Nei, jeg tok det ikke fra googling. Jeg har faktisk 6 i religion og etikk, så det er sagt.

Vi er egentlig ganske enige, selv om jeg må si at selv om kristendommen bygger på NT, så er fortsatt GT viktig. Dessuten er det en hel del ting i NT som jeg vil betegne som galskap. De homofile nektes adgang til Paradis, og kvinneundertrykkelsen står sentralt. Det virker ikke spesielt logisk at en god gud skal hindre mennesker adgang til riket sitt fordi de er født som en som ikke er "god nok".

Å tro på Jesus og Gud er selvsagt helt greit. Jeg velger å tro på evolusjonen, fysikken og vitenskapen. Jeg kan ikke bevise at det er riktig, på samme måte som man ikke kan bevise at Gud og skapelsesteorien er riktig. Hva man velger er helt opp til en selv (med mindre man bor i gale land hvor lovene bygger på religionen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...