Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?

Anbefalte innlegg

og man kan da tro at universet utvider seg selv om man tror på Gud?

uansett så er det ingen som kan bevise at universet utvider seg, eller at big bang faktisk skjedde, vi kan ikke lande mennesker på mars, men vi kan være sikre på hva som skjedde 13.7 mrd år siden, eller noe som er mrd av lysår unna?

hmm , skeptisk

Det er godt bevist at universet utvider seg da... Blått og rødt lys... Samme prinsipp som når du hører et tutende tog passere deg... :) Gidder ikke å forklare...

Big bang er jo bare et klenge navn det da og ment som en beskrivelse på energi forstyrrelsene i massen for 13 milliarder år siden... Dette er, tro det eller ei, også målbart og vi VET at universet er litt i overkant av 13,7 år ved å regne ut avstanden de forskjellige planetene stadig forsvinner fra hverandre på... Det er før det vi lurer på... :)

Så det ER mye å være skeptisk til såklart, men først og fremst i religiøs tro. Du er altså skeptisk til vitenskapelige bevis men slukker rått alt i troen din? Tror du har begynt i feil ende med skepsisen din jeg :)

nei, jeg tror bare at det er noe mer etter livet, og Bibelen er en fin etisk bok for meg å leve etter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei, jeg tror bare at det er noe mer etter livet, og Bibelen er en fin etisk bok for meg å leve etter

Mitt første spørsmål er da:

Har du i det hele tatt LEST bibelen?

Hvis ja:

Hva i all verden får deg til å syntes den er en "fin etisk bok" å leve etter?

Hvis nei:

Hva i all verden får deg til å TRO at den er en "fin etisk bok" å leve etter?

Faktum er at hvis du lever etter den "fine etisk boka" så vil du GARANTERT bli sperret inne! Uten fnugg av tvil! Boka har en syk moral, et forvridd verdens bilde og noen utrolig fordummende, stupide og høyst unaturlige dogmer og dette sier du at du lever etter? Si meg, er du ved dine fulle fem eller prøver du å innbille meg noe du slettes ikke gjør?

Du, som de fleste andre i samfunnet vårt, lever etter dagens samfunns moral og den norske lov! Å si noe annet er kun for å "imponere", om det går an å si det om en slik idiotisk bok... :no: Bibelen lever du garantert IKKE etter, med mindre det står "fengselsvesnet" trykket øverst på skjermen du sitter foran da... :)

Lenke til kommentar

Hvis ja:

Hvis nei:

Hva er galt med at han synes at Bibelen er en fin etisk bok? La han synes det da ;)

Lenke til kommentar

Hvis ja:

Hvis nei:

Hva er galt med at han synes at Bibelen er en fin etisk bok? La han synes det da ;)

Klart jeg kan la han syntes det, men jeg syntes ikke det og tviler faktisk på at han har lest hele bibelen... Merkelig hvor fort de blodige historiene i den boka glir glorifisert og "glemt" syntes jeg.... og de flotte historiene som fremhever det gode, kjærlige og snille blir holdt frem som bevis på bokas innhold... Men jeg hverkan kan eller vil nekte ham å syntes den boka er fin....

Lenke til kommentar

Hvis ja:

Hvis nei:

Klart jeg kan la han syntes det, men jeg syntes ikke det og tviler faktisk på at han har lest hele bibelen... Merkelig hvor fort de blodige historiene i den boka glir glorifisert og "glemt" syntes jeg.... og de flotte historiene som fremhever det gode, kjærlige og snille blir holdt frem som bevis på bokas innhold... Men jeg hverkan kan eller vil nekte ham å syntes den boka er fin....

De ti bud og Jesus er en god retningslinje og forholde seg til etisk sett.. Og vist man ikke leser alt bokstavelig, så er det mye annet som er bra etisk sett.. Jobs bok f.eks, den kan man lese som at Gud sitter og gambler med livet til Job sammen med djevelen, eller så kan man lese den som at man skal sette Gud høyere en penger, materielle gode osv.. Ikke være egoistisk og grådig kort fortalt, det er ting i livet som betyr mer en det..

Kommer helt ann åssen man ser på det, bibelen kan være rimelig grusom også.. Oi oi, kåt i dag, av med høyre-armen osv..

Lenke til kommentar

Hva er det som snakker til deg og sier at de ti bud er en fin kode å leve etter, mens de syv dødssyndene er litt hardt å ta i? Fornuft, det handler ikke lenger om religion, men om enkel og grei fornuft. Jeg ser ut til å komme mye tilbake til det her i mange poster, jeg vet, men det er ganske viktig å få med seg for det er så utrolig mange folk som tror at man drar moral og etikk fra religiøse skrifter og uten dem ville vi vært villmenn og mordere hele gjengen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig meg trådstarter i at det er vanskelig å forstå at mennesker (især i land som Norge) kan tro på Gud. Nå synes jeg allikevel ikke gudstro er så veldig ille, så lenge man ikke prøver å presse den på andre. Det som er ille er de fundamentale kristne. Å ta bibelen seriøst er galskap, ikke minst på grunn av alle selvmotsigelsene. Bibelen påstår at haren er drøvtygger, at man skal steine homofile og Gud opptrer selv som en gal, gal mann (spesielt når han slakter menneskebarn på grunn av fedrenes synder). Og på toppen av det hele garanterer Gud for at bibelen er helt feilfri.

Og når man kommer til etikk, så er dette helt åpenbart. Ennhvert menneske som trenger de ti bud for å kunne handle riktig, må ha grunnleggende feil i sin forståelse av samfunnet. Det er selvsagt at man ikke skal slå ihjel, begjære sin nestes eiendom eller stjele. De som trenger religion for å forstå dette bør søke hjelp.

Lenke til kommentar
Så er det mye usaklig i boka også, så for å få et overblikk og forstå religionen er det ikke nødvendig å lese hele.

Dette ønsker jeg å sette et markert spørsmålstegn ved: ?

Nå skal jeg forøvrig si meg enig i at man ikke nødvendigvis trenger å ha lest hele bibelen for å forstå hvilket budskap dagens tilhengere prøver å formidle videre, og at man kan få seg et greit overblikk ved å bare ta hensyn til noen mer utvalgte tekster. Men samtidig mener jeg at sitatet over kan bære ignoranse med seg. For, man får jo selvsagt et bedre overblikk ved å lese hele bibelen, og samtidig kan man ikke gå rundt å virkelig påstå å kjenne sin religion ut og inn uten å kjenne til teksten den er basert på.

Jeg for min del skulle ønske det var en mye klarere definisjon på hva det å være kristen egentlig betydde. I en database av min standard, så er nemlig ikke påstander som "læren av bibelen", "den som tror på Jesus" eller "den som tror på Gud", en entydig beskrivelse - dette er rett og slett bare ikke en nøkkel til å beskrive noe som helst. Enhver som anser seg selv som kristen, tolker bibelen enten på sin måte, eller via metodikk som har utspring i en annen subjektiv oppfatning - en høyst upresis og vag tolkning. Samtidig ser alle på Jesus forskjellig, en høyst upresis og vag beskrivelse er alt vi besitter, og samme gjelder Gud.

Hva er kristendommen? Hvor mange i dag er det som anser seg selv som 'kristne', men som aldeles ikke burde plasseres i denne kategorien?

Lenke til kommentar
Forskjellen er vel at de ti bud faktisk står i Bibelen...

Touché, men poenget... Det fins mange eksempler og fortellinger å ta av som er groteske, morbide og umoralske i Bibelen.

share with me

Det beste eksempelet på en grotesk, morbid og umoralsk Gud er når han sendte sin egen sønn til Jorden, for deretter å la han korshenges. Å ofre sin egen sønn til seg selv for å kunne tilgi menneskene er GALSKAP, og tyder på at Gud mildt sagt er sinnsforvirret. Hvordan skal han kunne avgjøre hva som er moralsk riktig når han dreper menneskebarn, og ikke minst sin egen sønn?

Lenke til kommentar

Touché, men poenget... Det fins mange eksempler og fortellinger å ta av som er groteske, morbide og umoralske i Bibelen.

share with me

Det beste eksempelet på en grotesk, morbid og umoralsk Gud er når han sendte sin egen sønn til Jorden, for deretter å la han korshenges. Å ofre sin egen sønn til seg selv for å kunne tilgi menneskene er GALSKAP, og tyder på at Gud mildt sagt er sinnsforvirret. Hvordan skal han kunne avgjøre hva som er moralsk riktig når han dreper menneskebarn, og ikke minst sin egen sønn?

de er den hellige treenighet, spør en prest :D

jesus, gud og den hellige ånd er samme "person" i 3 forskjellige former.

uansett så tror jeg du bare poster det for å være kul, har møtt mange sånne som tror det er inn å flame kristendommen på de mest absurde måter

Lenke til kommentar

share with me

de er den hellige treenighet, spør en prest :D

jesus, gud og den hellige ånd er samme "person" i 3 forskjellige former.

uansett så tror jeg du bare poster det for å være kul, har møtt mange sånne som tror det er inn å flame kristendommen på de mest absurde måter

Prøv å unngå personangrep/stempling nå. Jeg benekter ikke at jeg er ateist, realist og fysiker/matematiker. Jeg er også interessert i historie, og ikke minst hvordan religion har påvirket den. Det betyr ikke at jeg ønsker å "flame" kristendom, eller noen andre religioner for den del. Jeg prøver derimot å stille meg nøytral til dem, og se på dem "utenfra".

Du skal få for den med "den hellige treenighet", det gjør det selvsagt mer fornuftig (selv om en ALLMEKTIG gud ikke bør trenge å ofre seg til seg selv for å vise mennesket forskjell på rett/galt).

Det forklarer allikevel ikke hvordan Gud kunne drepe uskyldige menneskebarn på grunn av fedrenes synder, eller at homofile ikke skal ha like rettigheter som heterofile.

Lenke til kommentar
1Mos 19,24

24 Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra ned fra Herren, fra himmelen. 25 Han ødela disse byene og hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som grodde på marken.

2Sam 24,15

15 Så lot Herren en pest komme over Israel fra morgenen og til den tiden han hadde fastsatt. Det døde sytti tusen mann av folket, fra Dan til Be’er-Sjeba.

Esek 09,05

5 Og til de andre sa han mens jeg hørte på: «Gå igjennom byen etter mannen og hogg ned for fote! Vis ingen medlidenhet eller skånsel. 6 Gamle og unge menn, unge piker, kvinner og barn skal dere slå i hjel og utrydde. Men rør ikke noen av dem som har merke på seg! Dere skal begynne ved min helligdom.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...