Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Jeg glemte at det er et godt alternativ at universet alltid har vært. Men et problem da er jo at universet utvider seg, da må det ha startet et sted. Og hvor kom energien fra?

 

Men imens universet er noe fysisk er ikke Gud det, så å sammenligne det med Gud vil være litt misvisende.

 

Gud var på Jorda før menneskene utviklet seg. Men jeg tror han lengtet etter noen som tenkte mer for seg selv, mindre instinkt.

 

 

Hva er det holografiske prinsipp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
seff, alle terrorister tolker jo koranan og jihad som lovlig.

men jeg kjenner omtrent ingen Kristene som tror ordblindt på Bibelen.

jeg tror på Gud, men den dagen og jeg kan forstå Gud, så er det ikke behov for noen Gud.

også de gangene jeg tviler, så konkluderer jeg med at det ikke er noen grunn til å ikke tro på Gud.

de gangene jeg går i kirka så trives jeg godt, og jeg ville vært med i GTS (ymca) uansett. Og jeg har aldri tapt noe på å ikke bruke banneord heller, også er det på en måte en motivasjon til å leve på en god måte. ikke bare dyrke sine egene behov og intereser.

Greit nok, men jeg skjønte ikke helt hvorfor du siterte meg for å skrive dette. Dette hadde da overhodet ingen sammenheng med det jeg skrev. Eller er det bare jeg som ikke ser den? :D

Lenke til kommentar
Jeg glemte at det er et godt alternativ at universet alltid har vært. Men et problem da er jo at universet utvider seg, da må det ha startet et sted. Og hvor kom energien fra?

Vel en av teoriene rundt big bang er at en dag kommer universet til å begynne å trekke seg sammen igjen. Litt sånn ala' bølgelengder.

Det er et spesifikt navn på denne "bølge" teorien men jeg husker det ikke akkurat nå siden det er lenge siden jeg leste om det.

Lenke til kommentar
seff, alle terrorister tolker jo koranan og jihad som lovlig.

men jeg kjenner omtrent ingen Kristene som tror ordblindt på Bibelen.

jeg tror på Gud, men den dagen og jeg kan forstå Gud, så er det ikke behov for noen Gud.

også de gangene jeg tviler, så konkluderer jeg med at det ikke er noen grunn til å ikke tro på Gud.

de gangene jeg går i kirka så trives jeg godt, og jeg ville vært med i GTS (ymca) uansett. Og jeg har aldri tapt noe på å ikke bruke banneord heller, også er det på en måte en motivasjon til å leve på en god måte. ikke bare dyrke sine egene behov og intereser.

Greit nok, men jeg skjønte ikke helt hvorfor du siterte meg for å skrive dette. Dette hadde da overhodet ingen sammenheng med det jeg skrev. Eller er det bare jeg som ikke ser den? :D

 

 

hehe, glemte vel å slette quoten :p

Lenke til kommentar

og man kan da tro at universet utvider seg selv om man tror på Gud?

 

uansett så er det ingen som kan bevise at universet utvider seg, eller at big bang faktisk skjedde, vi kan ikke lande mennesker på mars, men vi kan være sikre på hva som skjedde 13.7 mrd år siden, eller noe som er mrd av lysår unna?

 

hmm , skeptisk

Lenke til kommentar
og man kan da tro at universet utvider seg selv om man tror på Gud?

Jepp, ikke noe problem det. Men det er ganske lang avstand fra å tro at universet utvider seg og til å anvende en vitenskapelig tenkemåte.

 

uansett så er det ingen som kan bevise at universet utvider seg, eller at big bang faktisk skjedde, vi kan ikke lande mennesker på mars, men vi kan være sikre på hva som skjedde 13.7 mrd år siden, eller noe som er mrd av lysår unna? hmm , skeptisk

Hvem er det som har påstått at vi er sikre på disse tingene?

Lenke til kommentar
og man kan da tro at universet utvider seg selv om man tror på Gud?

 

uansett så er det ingen som kan bevise at universet utvider seg, eller at big bang faktisk skjedde, vi kan ikke lande mennesker på mars, men vi kan være sikre på hva som skjedde 13.7 mrd år siden, eller noe som er mrd av lysår unna?

 

hmm , skeptisk

Det er godt bevist at universet utvider seg da... Blått og rødt lys... Samme prinsipp som når du hører et tutende tog passere deg... :) Gidder ikke å forklare...

 

Big bang er jo bare et klenge navn det da og ment som en beskrivelse på energi forstyrrelsene i massen for 13 milliarder år siden... Dette er, tro det eller ei, også målbart og vi VET at universet er litt i overkant av 13,7 år ved å regne ut avstanden de forskjellige planetene stadig forsvinner fra hverandre på... Det er før det vi lurer på... :)

 

Så det ER mye å være skeptisk til såklart, men først og fremst i religiøs tro. Du er altså skeptisk til vitenskapelige bevis men slukker rått alt i troen din? Tror du har begynt i feil ende med skepsisen din jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg er glad jeg ikke er så trangsynte som dere :)

Som religiøse eller ikke religiøse?

ateister

 

dere virker så nedfor når dere skriver side opp og side ned om at det ikke fins noen beviser på at det finnes en gud. selv har jeg enda ikke sett noen som faktisk motbeviser gud

Endret av Crazy_Man
Lenke til kommentar
Jeg er glad jeg ikke er så trangsynte som dere :)

Som religiøse eller ikke religiøse?

ateister

 

dere virker så nedfor når dere skriver side opp og side ned om at det ikke fins noen beviser på at det finnes en gud. selv har jeg enda ikke sett noen som faktisk motbeviser gud

 

Det måtte i så fall være Allah? Så dere det, jeg motbeviste at jeg er en nedfor type, og pekte på skrive feilen hans.

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar
selv har jeg enda ikke sett noen som faktisk motbeviser gud

 

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser tannfeen.

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser nissen.

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser Odin.

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser Horus-Re.

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser Zevs.

Og jeg har ikke sett noen religiøse eller vitenskapsmenn som motbeviser Ba'al (Keltisk: fredens gud).

Lenke til kommentar
selv har jeg enda ikke sett noen som faktisk motbeviser gud

Nå er det vel veldig mange her som støtter seg til hva som er mest sannsynlig da, i spørsmålet om en gud/ikke gud... og ikke direkte for at det ikke går an å bevise en gud...

 

 

Jeg basserer min tro på dette på det totale fraværet av bevis for noen gud pluss en hel haug andre ting... Som evolusjon. Når kristne sier at de tror på evolusjon lurer jeg litt, for hva mener de egentlig med det? De er altså da enige på det faktum at vi har vært her siden tidenes morgen, men som art, som femte generasjons ape, har vi bare vært her i knappe seks millioner år eller noe slikt. Dette er mer eller mindre et faktum, ingen tviler på at dette er, grovt skissert, slik vi har evolvert hit. Men så blander de inn gud og påstår at ingenting i evolusjon motbeviser at det finnes en gud.

 

Jeg vil si at det ER masse som motbeviser en gud i evolusjon. For det første har vi altså evolvert fra små encellede til det vi er i dag. Den religionen og guden de kristne tilber er røffelig seks tusen år gammel, noe som vil si at gud har vært uten tilbedning i ganske mange milliarder år hvis en skulle gå ut i fra at det var den guden som skapte jorden. Har lært at hvis en deler inn jordens alder i tolv timer så har arten homo sapiens sapiens vært på jorden i seks sekunder... noe som vil si at den tilbednings syke kristne guden har blitt tilbedt av oss i en jævla liten tid! Kan liksom ikke få meg til å tro at de små muse lignende skapningene som var våre forfedre for 65 millioner år siden satt rundt i buskene med foldede labber og ba til den kristne gud... :)

 

Så har du meteoren som utryddet dinosaurusene... Har har jeg også en fantastisk liten tro på at en allmektig gud ville utryddet arter som var så til de grader suksessfulle som dinosaurusene hadde vært i 160 millioner år, kanskje de aller mest suksessfulle av alle arter som noen gang har levd på jorden, ved å utrydde dem med en tilfeldig meteor. Jada hvis gud fantes så ville han helt sikkert ha kalkulert med at den ville gjøre slik og slik med ødeleggelser fra den meteoren, men jeg syntes det bare blir latterlig å tro at en gud, så tilbednings syk og sjalu som han er beskrevet, ville utrydde arter som hadde klart å overleve nesten tredve ganger så lang tid som det vi til nå har gjort... Vi var små hoppende muse lignende skapninger vi da den meteoren smacket inn i jorden og på grunn av at vi hadde en konstant kropps temeratur så overledve vi mens de veksels varme dinoene tok kvelden i de enorme temperatur skiftningene som foregikk etter den smellen og enda måtte gud vente i nesten 65 millioner år etter det før han første gang hørte en bønn.... Nei, dette henger ikke på greip og jeg tror at religiøse som sier de tror på evolusjon aldri har tenkt kritisk på dette.

 

De har ihvertfall ikke tenkt kritisk nok, eller kun tenkt på det som bygger under for troen på deres gud. Det er så utrolig mye som indikerer det stikk motsatte, ting vi VET og ikke bare syntes eller tror. På guder tror man kun, man vet ikke, man kan heller ikke bevise, eller motbevise noe av det men jeg tror at hvis flere plukket jesus brillene av seg og begynte å tenke litt så ville flere se hvor utrolig urimelig gude tro er. Bare ut i fra evolusjon! For det henger virkelig ikke på greip at en så til de grader tilbednings syk gud, der alt du trenger å gjøre for å havne i "paradis" er å tilbe, skulle ha ventet i over 3 milliarder år på nettopp den tilbedelsen når han kunne med et vips laget ALLE på hele kloden til tilbedere med en gang, fra dag 1! "Men se hvor perfekt alt er da!", får vi stadig høre fra gude troere, men hva i all verden er så perfekt med oss og resten av jorden? Faktum må jo være at de som sier dette rett og slett ikke kan nok til å uttale seg vil jeg si, for verden er så langt i fra noe perfekt sted, tvert i mot. Det er jo vi, mellom millioner av år med evolusjon, som har tilpasset oss jorden og ikke omvendt, som de troende skal ha oss til å tro. Men allikevel påstår de at de tror at evolusjon er et faktum.... uten engang å ha stoppet opp og tenkt over banaliteten og de enorme motsettningene som evolusjon og gudetro har...

 

Nei, i så måte vil jeg si at det er LAAAAAANGT mer og bedre bevist at det ikke finnes noen gud enn at det finnes en gud! En skal jammen se totalt bort fra det meste vi i dag VET for å tro noe annet.

 

Og vips hadde jeg laget en vegg av tekst...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...