Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er universet?

• en illusjon

• selvskapt

• selveksisterende

• forårsaket av noe som er selveksisterende

 

Ingen vet, og det er derfor vi skal finne det ut istedenfor å sløse livet vårt i kristendommen med å si "sånn er det", noe det abselutt ikke er før dagen det er bevist, som igjen jeg tviler veldig på kommer til å skje. Alt som eksisterer må kunne bevises, selv gud.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Ok, et spørsmål til dere ateister:

 

Hva er universet?

• en illusjon

• selvskapt

• selveksisterende

• forårsaket av noe som er selveksisterende

:)

 

Ingen av de ovenstående alternativene.

Vi vet ikke. Ingen kan vite noe 100% sikkert, men en kan ha meget gode tall hva sannsynlighet angår.

Slik det står i dag kan en god se universet som et samspill mellom det holografiske prinsipp og M-teori, men det kan fort vise seg at det som bl.a t'Hooft, Susskind Feynmann og Stenger har funnet frem til må revideres.

Jeg vil si det er best å overlate dette til folk som Brian Greene. Du kan ikke forvente et enkelt svar på dette spørsmålet riktig ennå og den dagen svaret kommer er det ikke sikkert en er i stand til å skjønne det uten at en har en doktorgrad innen kvantefysikk.

 

Det er derfor de fleste teister heller velger argumentum ad ignorantiam og påstår at en eller annen "gud" "skapte" universet, noe som i sammenligning er utrolig naivt for å si det mildt.

 

Ting er ikke alltid så enkle ;)

 

P.S

Les hva NASA har om saken, meget grei info :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Ok, et spørsmål til dere ateister:

 

Hva er universet?

• en illusjon

• selvskapt

• selveksisterende

• forårsaket av noe som er selveksisterende

:)

 

Ingen av de ovenstående alternativene.

Vi vet ikke. Ingen kan vite noe 100% sikkert, men en kan ha meget gode tall hva sannsynlighet angår.

Slik det står i dag kan en god se universet som et samspill mellom det holografiske prinsipp og M-teori, men det kan fort vise seg at det som bl.a t'Hooft, Susskind Feynmann og Stenger har funnet frem til må revideres.

Jeg vil si det er best å overlate dette til folk som Brian Greene. Du kan ikke forvente et enkelt svar på dette spørsmålet riktig ennå og den dagen svaret kommer er det ikke sikkert en er i stand til å skjønne det uten at en har en doktorgrad innen kvantefysikk.

 

Det er derfor de fleste teister heller velger argumentum ad ignorantiam og påstår at en eller annen "gud" "skapte" universet, noe som i sammenligning er utrolig naivt for å si det mildt.

 

Ting er ikke alltid så enkle ;)

 

Det du sier om at man må ha doktorgrad i kvantefysikk for og forstå det, er noe av det tror er grunnen for at bibelen skal tolkes, en mer avansert forklaring på Gud skapte verden på 7 dager vil være vanskelig for folk på den tiden og forstå.. Hadde man fått en skikkelig forklaring på hvordan alt henger sammen, ville man fått en bok stappet full med ekstremt avanserte formeler som vi er sikkert 1500 fra i dag og skjønne noe av.. Dermed tror jeg at de store spørsmålene her i verden vil man finne ut gjennom vitenskapen, og at en dag vil vi forstå omtrent alt.. Så jeg forkaster ikke vitenskapen på noen måte, selv om jeg ser på meg selv som en kristen.. Nå tror jeg egentlig at jeg er nokså alene om den akkurat denne "troen" :D

 

For og si det på en annen måte, jeg tror Bibelen har alle "svarene", men vi trenger vitenskapen for og kunne klare og tolke den rett! Noe i den duren ja!

Lenke til kommentar
Det du sier om at man må ha doktorgrad i kvantefysikk for og forstå det, er noe av det tror er grunnen for at bibelen skal tolkes, en mer avansert forklaring på Gud skapte verden på 7 dager vil være vanskelig for folk på den tiden og forstå.. Hadde man fått en skikkelig forklaring på hvordan alt henger sammen, ville man fått en bok stappet full med ekstremt avanserte formeler som vi er sikkert 1500 fra i dag og skjønne noe av.. Dermed tror jeg at de store spørsmålene her i verden vil man finne ut gjennom vitenskapen, og at en dag vil vi forstå omtrent alt.. Så jeg forkaster ikke vitenskapen på noen måte, selv om jeg ser på meg selv som en kristen.. Nå tror jeg egentlig at jeg er nokså alene om den akkurat denne "troen" :D

 

For og si det på en annen måte, jeg tror Bibelen har alle "svarene", men vi trenger vitenskapen for og kunne klare og tolke den rett! Noe i den duren ja!

 

Det du sier er at du tror på mye av det vitenskapen kan tilby, men du ønsker samtidig å ha kontakt med familie/venner?

Lenke til kommentar

Hva pokker er vitsen med en bok full av svar når man ikke kan tolke den før man har funnet svaret selv? Det å si at "bibelen har ikke blitt tolket på riktig måte enda" er en bortforklaring uten like. Biblene er en unøyaktig, selvmotsigende makkverk av en gammel bok. Den har i dag ingen verdi fordi vi i dag har bedre svar på alle de antagelsene vi finner i bibelen. Hvis bibelen virkelige hadde vært skrevet av mennesker som var innspirert av guds vesen så ville jeg vitterlig forvente å bli slått overende av alle de fantastiske tingene som sto der. Det sekundet dere klarer å ta et steg tilbake å kaste et kritisk blikk på bibelen så vil dere se alle de feil, motsetninger og grusomheter som finnes i biblen. Bare det å ta en titt på alle de tidligere religionene som er nesten prikk like kristendommen burde være en liten vekker. Kristendommen er ikke annet en et plagiat som slo ann.

Lenke til kommentar

Jim: Hehe, nei ikke akkurat.. Men kan forstå du kan tro det.. De fleste av mine nærmeste venner er ateister(uten og vite at de er det). Mamma og søster er superduper kristne, Pappa gjør som mamma sier, hehe.. Men de hadde godtatt at jeg ikke ønsket og være religiøs, så lenge jeg oppfører meg fint så er de fornøyd..

 

Zeitgeist, egentlig tror jeg helst spørsmål rundt universet, hvordan livet oppstod, hvordan utviklingen går. Slike spørsmål tror jeg vitenskapen vil svare på. Og jeg kommer til og tro det vitenskapen sier.

Poenget med Kristendommen/bibelen er for meg, en bok med rettningslinjer for livet, ett mål med livet og lære og leve sammen med Gud og Jesus på en måte. Det er også for og huske på hva Jesus har gjort for oss, og for man skal se at han er frelseren. Å veien og gå for det evig liv.

 

Jeg kan forstå at dette kan sees på som en slags feig holdning.. Men det er litt slik jeg tror og tenker..

Lenke til kommentar

GRATULERER ozi3333 du klarte å stille et spørsmål som det ikke finnes et konkret svar på og kan dermed begrunne det med religion. Det er sånne bakveier jeg er så inni granskauen lei av religioner tar.

 

Les historie. Opp igjennom tider har alt ifra steiner, solen, stjernene og sjøen for å ta noen eksempler, blitt tilbedt som "guder". Antikken hadde sine guder og i norrøn mytologi så var det flust av guder.

 

Er det da så veldig sannsynlig at for 2000 år siden så ble de "ekte" troene funnet opp? Kristendommen slo seg frem bla ved hjelp av å tvinge folk til å bli troende. Det er nærmest tilfeldigheter i historien som har ført til at vi har de religionene vi har idag, og jeg kunne godt sett for meg at du satt å argumenterte for hvorfor Tor og Odin virkelig eksisterte.

 

Jeg er også så gjennomført lei av alle "reglene" de forskjellige religionene har, og hvordan de forventer at dagens samfunn skal respektere det (som bla burka og antihomofili innstillingen). For min del kunne kirken bli skillt fra den norske stat, det hadde ikke skjedd at den norske kirken ville overlevd uten biddragnene fra den norske stat, og vet du hva, det gjør meg ingenting. Når det nå å da kommer en biskop som kommer å snakker om hvorfor han feks nektet en homofil å gifte seg i kirken så blir jeg så sinnsykt frustrert. Hvis han først skal "snylte" på samfunnet så må han klare å stille seg etter det.

 

ALT kristendommen har gjort er å omstille seg hver gang noe i den latterlige boka som skal være forklaringen på alt blir motbevist, så da må de jo skjønne at gud kanskje ikke mente det heelt seriøst når han snakket om homofili. Satt i en religionstime her om dagen og bladde igjennom bibelen og lo av mye av det som var helt bak veggen. Sto et sted at hvis du har sex med en som har mensen så synder du grovt eller noe i den duren.

 

Hvordan kan man ta en slik religion seriøst. Blir motbevist gang på gang men finner bare på en latterlig forklaring på hvordan bibelen EGENTLIG burde tolkes på det punktet.

 

En annen ting når jeg først er frustrert som jeg er. Kvinnesynet i Islam. Var i moskeen i oslo og jeg ble litt forbauset over hvordan han vi møtte så på kvinner. En mer kvinneundertrykkende religion i dagens samfunn skal du lete lenge etter. Det alene er grunn nok til at jeg mister respekten for islam.

 

Islamske terroristgrupper på den andre siden, de ser ikke på som muslimer i det hele tatt. Hadde et prosjekt hvor jeg måtte sette meg dypere inn i jihad og hellig krig og da satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn, hvordan i granskauen klarer de å begrunne det de gjør med Islams skrifter? Latterlig

 

Vi lever i det 21 århundre. Vi burde være opplyst nok til å innse at alle religioner er humbug. Joda det kan kanskje finnes en gud, men alt som er bygget opp rundt denne guden i de forskjellige religionene er så hinsides all fornuft at jeg lurer på hvordan man kan tro på det.

 

Ser for meg at noen kanskje kommer til å nevne den gode moralen religionen formidler, og da vil jeg si at det er et latterlig argument. De moralske verdiene er så grunnleggende i dagens samfunn at vi ikke trenger en overtro basert på at en mann sto opp ifra de døde for å formidle dem. "Man skal ikke stjele, man skal ikke drepe" - Thank you Captain Obvious

Lenke til kommentar
Hvordan ville du satt opp svaralternativene dine?

Jeg ville ihvertfall ikke satt opp slike spesifikke alternativer til et såpass stort tema som menneskeheten vet så ekstremt lite om.

 

og misjonering: er det ikke bedre at man hjelper folk og forteller om gud enn om man ikke hjalp folk i det hele tatt?

Det å fortelle blant annet afrikanere at prevensjonsmidler = mord for så å sørge for at sykdommer som AIDS ikke blir forminsket er ikke konstruktivt.

 

 

For de som ikke vet hvordan universet defineres så vil jeg sitere Wikipedia:

Universet blir vanligvis definert som alt som eksisterer

Hvis den kristne gud eksisterer kan han ikke ha eksistert FØR universet for så å kunne ha skapt det.

 

Å prøve å svare på hvor stort universet er for så å påvise dets eventuelle begrensinger er vel som å prøve å forklare hvor stort Internet er.

Lenke til kommentar
Jeg spør hva dere tror.

 

@Earthworm: Universet oppstod vel ikke med Big Bang?

Det var vel bare et ledd i utviklingen?

 

Hvilken utvikling? :whistle:

I utviklingen av universet, ikke i skapelsen av det.

 

Hvis dere ikke vet hva som skjedde før big bang, hvorfor skal vi kunne svare på det?

Fordi jeg ikke spør om hva dere vet, men hva dere tror, akkurat slike spm jeg har svart på.

 

 

GRATULERER ozi3333 du klarte å stille et spørsmål som det ikke finnes et konkret svar på

Men jeg spør hva du tror er svaret på gåten...

 

 

Ellers: Jeg ble faktisk overrasket over både hvor villige dere var til å si hva dere tror om spørsmål, og hvor lite dere greide å sette kristendommen fast.

Lenke til kommentar

det fantes ingen utvikling før big bang; utvikling krever tid, og tid ble først skapt i big bang. om big bang teorien stemmer vet jeg ikke. er skeptisk. en kamerat som studerer fysikk har fortalt meg litt om plasma cosmology, og det virker for meg mer sannsynlig, dog den teorien selvfølgelig har huller den også. ikke at jeg er rett person til å dømme det... holder en knapp på at big bang teorien kan vise seg å være feil.

 

men hvis vi går utifra at big bang teorien er sann, så er big bang skapelsen. ingen utvikling før det

 

isaac :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...