Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Hvilken mening er det snakk om? Å leve livet slik at man unngår helvete?

Og hvorfor kan du ikke skape/definere din egen mening med livet?

Å leve livet slik at man skal unngå helvete er en av tingene ja,

visst du spør forskjellige folk hva er meningen med livet?Vil mange svare, (vil jeg tro)lykke og ha noe å streve for, for å oppnå lykke,.Og min lykke kompis er å tro på Gud, dette gir meg mening med MITT liv.

Du spør meg, hvorfor jeg ik skaper min egen mening med livet? Det har jeg gjort, jeg har valgt å tro på Gud,.

 

Sannsynligvis MÅ man ha blitt født inn i religionen og man må aldri ha tvilt skikkelig heller

Skjønner ikke helt hva du mener her, men det er jo tusenvis, millioner av mennesker som har konvertert til relgioner, Uten noe relgiøs tro ;)

 

Troen finnes dypt i oss alle, om at det må finnes en "Skaper", et "Opphav", en "Begynnelse", en "Kraft" som satte alle ting i bevegelse, og gir en "mening" til dem. Den kraften kaller jeg Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Troen finnes dypt i oss alle, om at det må finnes en "Skaper", et "Opphav", en "Begynnelse", en "Kraft" som satte alle ting i bevegelse, og gir en "mening" til dem. Den kraften kaller jeg Gud.

 

Denne "kraften" du kaller Gud. Noen spesiell grunn til at du føler at denne kraften er "den kristne Gud" og ikke en av de tusener andre Guder? Hvorfor falt kristendommen naturlig for deg? Om du var født i midt-østen og følte den samme kraften, ville sannsynligheten for at du trodde dette var den kristne guden falle betraktelig. Det kun pga av hvor du er født og oppvokst.

Lenke til kommentar
Evolusjonsteorien er ikke vitenskapelig bevist. Hvordan er den blitt vitenskapelig bevist?

Hva MENER du med dette lurer jeg? Hvorfor tror du ikke evolusjons teorien er blir vitenskapelig bevist? Evolusjon er fakta sier du og så sier du at evolujons teorien, som er forklarings modellen til evolusjon, IKKE er vitenskapelig bevist...? Forklar er du snill.....

Evolusjon er vitenskapelig bevist at skjer. I alle fall på mikroevolusjonsnivå.

 

Evolusjonsteorien derimot, er en vitenskapelig teori. Om man skal bevise en vitenskapelig teori holder det ikke med små eksempler, da må man finne noe som er helt overbevisende og som ikke etterlater noen tvil. Problemet er at dette ikke skjer innen vitenskapen. Les om teori på Wikipedia. Vi kan sammenlikne det med en matematisk teori. Om du skal bevise pytagoras læresetning, hjelper det ikke å vise eksempler, du må bevise sammenhengen. Det står noen bevis her: http://no.wikipedia.org/wiki/Pytagoras_l%C3%A6resetning . Det er mange eksempler på evolusjonsteorien, men den er ikke vitenskapelig bevist.

http://no.wikipedia.org/wiki/Teori

 

Sannsynligvis MÅ man ha blitt født inn i religionen og man må aldri ha tvilt skikkelig heller.

Jeg kan komme med et eksempel som avkrefter teorien din. Det har blitt nevnt tidligere i tråden (til massiv kritikk).

Lenke til kommentar
Du kan ikke forstå at folk etter så mange tusen ikke tror på Gud. DNA-baserte beviser indikerer at moderne mennesker oppstod i Afrika omtrent 200 000 år siden. Det vil si at din Gud som er cirka 6000 år gammel, har vært fraværende i menneskets 114 000 første år. Hva skyldes fraværet? At din Gud ikke finnes og er skapt av mennesker i senere tid.

Min Gud er 6000 år gammel? Hvor har du fått dette fra?Kilde ;)

 

Det triste er at denne ideèn er skapt av mennesker, og den dag idag, blir mange mennesker lurt til å tro dette er sant. Er det ikke tragisk at mange mennesker fremdeles lever etter en 6000 år gammel menneskeskapt løgn?

Dette er vel din mening, sikkert mange som er enige med deg her ja, men hva skal man si her,

du kan ikke bevise at Gud ikke finnes, jeg kan ikke bevise for deg at Gud finnes.

Og jeg gjør ikke narr av dem som tror, for det er ikke deres feil at dem er blitt lært feil.

Dette blir bare mitt ord mot ditt ord, og jeg kan jo være like barnslig og si, at det er DU som er blitt lært feil.

Men nå dekker du deg bak dette isteden for å argumentere hvorfor. Hva er det du er så redd for? Og til ateistene: Hva var dere redd for? (for de av dere som var kristne...) Var det no å være redd for? Har ditt liv som ateist mindre mening nå enn før?

Nå henger jeg ikke helt med deg, hva er det jeg er redd for?Argumentere?hva?Hvorfor?Hæ? :/

motsettning til deg så VET jeg at et liv med gud ikke ga noen ordentlig mening

Hva du velger å tro, er opptil deg, og imotsetning til deg så velger JEG å tro på Gud, liv uten Gud gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Denne "kraften" du kaller Gud. Noen spesiell grunn til at du føler at denne kraften er "den kristne Gud" og ikke en av de tusener andre Guder? Hvorfor falt kristendommen naturlig for deg? Om du var født i midt-østen og følte den samme kraften, ville sannsynligheten for at du trodde dette var den kristne guden falle betraktelig. Det kun pga av hvor du er født og oppvokst.

Mange mennesker vokser opp uten noe relgiøse foreldre eller troen på Gud, og når de blir eldre, er det mange av dem som tar valget til å bli relgiøs og tro på en Gud. Hvorfor gjør de dette? Hvorfor følger de ikke bare foreldres fotspor? Hvorfor velger de å tro på Gud?Jo de følet at å tro på en Gud, gir mening med livet. Og om du er muslim,kristen,jøde, spiller vel ingen rolle, i og med at det er snakk om å tro på en Gud.

Lenke til kommentar
Dette er vel din mening, sikkert mange som er enige med deg her ja, men hva skal man si her,

du kan ikke bevise at Gud ikke finnes, jeg kan ikke bevise for deg at Gud finnes.

 

hvordan gud? akkurat som at det er en selvfølge at det er snakk om det er den kristne guden. Det er jo tusenvis av andre guder som er like sansynelig/usansynelig/ikke påvisbar som den kristne. hva er det som gir akkurat denne guden mer mening enn de andre?

 

du kan ikke bevise at Thor, Apollo, Jupiter, det flyvende spagettimonsteret eller julenissen ikke finnes.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Mange mennesker vokser opp uten noe relgiøse foreldre eller troen på Gud, og når de blir eldre, er det mange av dem som tar valget til å bli relgiøs og tro på en Gud. Hvorfor gjør de dette? Hvorfor følger de ikke bare foreldres fotspor? Hvorfor velger de å tro på Gud?Jo de følet at å tro på en Gud, gir mening med livet. Og om du er muslim,kristen,jøde, spiller vel ingen rolle, i og med at det er snakk om å tro på en Gud.

 

Om du er troende bør det vel hvertfall spille en rolle hvilken Gud du tror på. Er det ikke et bud som sier "du skal ikke ha andre guder enn meg"? Hva med alle dem som har en annen gud enn "meg"?

 

"Og om du er muslim,kristen,jøde, spiller vel ingen rolle, i og med at det er snakk om å tro på en Gud." Mener du som kristen at det er OK å tilbe andre guder enn din gud?

Lenke til kommentar
Min Gud er 6000 år gammel? Hvor har du fått dette fra?Kilde ;)

 

Ifølge bibelen er jorda ca. 6000 år gammel. Da kan vi kanskje diskutere om Gud fantes lenge før han skapte jorda, for 6000 år siden. Og jeg forstår ikke riktig hvordan Gud klarte å skape jorda på et tidspunkt den allerede fantes.

Lenke til kommentar
Mener du som kristen at det er OK å tilbe andre guder enn din gud?

For det første så spiller det ingen rolle hvilken Gud jeg følger, men hvilken bok,for det andre er jeg en muslim, ikke kristen, og det er ikke OK å tilbe andre Guder nei, det jeg mente var at vi har jo egentlig en felles Gud, dette er vi enige i?

Finnes jo ikke en Gud til kristendommen, en gud til muslimene, en gud til jødene, finnes jo bare en Gud.

Bare budskapet vi er uenige om, dessverre ;)

Lenke til kommentar
Min Gud er 6000 år gammel? Hvor har du fått dette fra?Kilde ;)

 

Ifølge bibelen er jorda ca. 6000 år gammel. Da kan vi kanskje diskutere om Gud fantes lenge før han skapte jorda, for 6000 år siden. Og jeg forstår ikke riktig hvordan Gud klarte å skape jorda på et tidspunkt den allerede fantes.

Dette kan ikke jeg svare på, har ikke lest bibelen så mye som deg tydeligvis, jeg er muslim og i Koranen står det ikke no om hvor lenge verden har eksistert(tror jeg), skal forhøre meg litt og komme tilbake på dette :)

Endret av prettyboy
Lenke til kommentar
Mener du som kristen at det er OK å tilbe andre guder enn din gud?

For det første så spiller det ingen rolle hvilken Gud jeg følger, men hvilken bok,for det andre er jeg en muslim, ikke kristen, og det er ikke OK å tilbe andre Guder nei, det jeg mente var at vi har jo egentlig en felles Gud, dette er vi enige i?

Finnes jo ikke en Gud til kristendommen, en gud til muslimene, en gud til jødene, finnes jo bare en Gud.

Bare budskapet vi er uenige om, dessverre ;)

 

At vi har en felles Gud er vi i utgangspunktet ikke enige i. Om det finnes en Gud der ute, så tror jeg nok vi bare har en :) Det jeg er SIKKER på, er at om det finnes en Gud, så er dette en gud vi til nå ikke har hørt om, og at de gudene som blir tilbedt idag ikke finnes, ettersom de er så tydelig skapt av mennesker.

 

Vi trenger vel ikke gjenta at disse religionene som blir praktisert idag, ikke er annet enn kopier av eldre historier og gudetroer. Eldre gudetroer som ikke lenger finnes, på samme måten som vi sannsynligvis verken vil ha kristendom eller islam om noen tusen år. Forhåpentligvis før ;)

Lenke til kommentar
Dette er vel din mening, sikkert mange som er enige med deg her ja, men hva skal man si her,

du kan ikke bevise at Gud ikke finnes, jeg kan ikke bevise for deg at Gud finnes.

 

hvordan gud? akkurat som at det er en selvfølge at det er snakk om det er den kristne guden. Det er jo tusenvis av andre guder som er like sansynelig/usansynelig/ikke påvisbar som den kristne. hva er det som gir akkurat denne guden mer mening enn de andre?

 

du kan ikke bevise at Thor, Apollo, Jupiter, det flyvende spagettimonsteret eller julenissen ikke finnes.

Hvordan Gud?Regner med at vi diskuterer innen monoteistiske religioner.

Jeg kan ikke bevise deg det nei. På samme måte som du ikke kan bevise meg at julenissen finnes.

Endret av prettyboy
Lenke til kommentar
Min Gud er 6000 år gammel? Hvor har du fått dette fra?Kilde ;)

 

Ifølge bibelen er jorda ca. 6000 år gammel. Da kan vi kanskje diskutere om Gud fantes lenge før han skapte jorda, for 6000 år siden. Og jeg forstår ikke riktig hvordan Gud klarte å skape jorda på et tidspunkt den allerede fantes.

Dette kan ikke jeg svare på, har ikke lest bibelen så mye som deg tydeligvis, jeg er muslim og i Koranen står det ikke no om hvor lenge verden har eksistert(tror jeg), skal forhøre meg litt og komme tilbake på dette :)

 

Ble litt feil å argumentere mot deg med kristendom ettersom du er muslim. Kjenner ikke til islam så veldig bra, men har fått med meg at også denne religionen sier sitt om hva som bør skje med blant annet homofile og vantro. Jenter kan ikke kle seg som de vil, de skal underkastes mannen og bla bla bla. Masse syke syke regler som er helt ABSURD i dagens samfunn. Hva er din mening angående homofili? Angående vantro? Og dette med at kvinner skal tildekke alt utenom øynene? Er ikke kvinner også mennesker med like store rettigheter som alle menn?

Lenke til kommentar
Finnes jo ikke en Gud til kristendommen, en gud til muslimene, en gud til jødene, finnes jo bare en Gud.

Bare budskapet vi er uenige om, dessverre ;)

Så denne Gud har altså publisert X antall hellige skrifter - en til muslimene, en til de kristne osv., med totalt forskjellig innhold. Hvorfor finnes det ikke EN felles lære om Gud, som alle forholder seg til?

Lenke til kommentar
Jeg må bare stille deg et spørsmål Ozi3333. Tror du det en gang var dinosaurer på jorden?

Ja, og jeg tror på at evolusjonen har utviklet artene.

 

Dette har jeg sagt mange ganger.

 

Helt ærlig, jeg prøver å forstå din tro, og grunnen til at den er der. Når en bok som bibelen kan inneholde så mye feil, og historier om mennesker som blir steinet bare fordi de ikke holdt sabbaten hellig. Er dette virkelig en praksis du kan tro på, og leve etter?

Lenke til kommentar
Evolusjonsteorien er ikke vitenskapelig bevist. Hvordan er den blitt vitenskapelig bevist?

Hva MENER du med dette lurer jeg? Hvorfor tror du ikke evolusjons teorien er blir vitenskapelig bevist? Evolusjon er fakta sier du og så sier du at evolujons teorien, som er forklarings modellen til evolusjon, IKKE er vitenskapelig bevist...? Forklar er du snill.....

Evolusjon er vitenskapelig bevist at skjer. I alle fall på mikroevolusjonsnivå.

 

Evolusjonsteorien derimot, er en vitenskapelig teori. Om man skal bevise en vitenskapelig teori holder det ikke med små eksempler...

 

Eh...

Nå tuller du fælt.

 

Når en teori er vitenskapelig bevist, så finnes det tonnevis med vitenskapelige bevis FOR teorien, og ingen vitenskapelige beviser MOT teorien.

 

Hvis du har noen bevis MOT evolusjonsteorien, eller vet om noen svakheter ved noen av bevisene -- så være så god å presentere dem.

 

Tanken om evolusjon ble fremmet FØR:

-Man visste om mutasjoner i DNA-et

-Man visste en døyt om DNA-et

-Man visste at aldring skyldes mutasjoner i DNA-et gjennom mange år

-Man visste at mennesket og sjimpanser har felles forfedre

 

Nå vet vi dette.

Og det er bare begynnelsen på havet av bevis for evolusjonsteorien.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg må bare stille deg et spørsmål Ozi3333. Tror du det en gang var dinosaurer på jorden?

Ja, og jeg tror på at evolusjonen har utviklet artene.

 

Dette har jeg sagt mange ganger.

 

Helt ærlig, jeg prøver å forstå din tro, og grunnen til at den er der. Når en bok som bibelen kan inneholde så mye feil, og historier om mennesker som blir steinet bare fordi de ikke holdt sabbaten hellig. Er dette virkelig en praksis du kan tro på, og leve etter?

 

Hva hadde det med evolusjon å gjøre?

 

Andre: Nei Andre nå snakker du om retten til å være en teori. Leste du linken om teori?

Lenke til kommentar
Og jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig idag etter så mange tusener år, at folk ikke tro på Gud,

Min relgion gir meg trygghet, kunnskap, selvtillit og selvfølgelig mening med livet.

Vet ikke om du leste innlegget mitt om kong Alkohol. Han gir meg masse selvtillit, og får meg til å føle meg både sterk, trygg og kunnskapsrik.

Men for å tro at det er noe guddommelig innblanding som resulterer i denne følelsen, så må jeg forkaste ganske mye av det vi vet om kjemi og biologi. Enig? Problemet er bare at akkurat slik er det med din gud også. Han gir deg styrke, trygghet og alt det der, så lenge du er villig til å kaste all rasjonell tankegang ut av vinduet, og se bort fra at det du opplever er tidenes mest utbredte placebo-effekt.

 

Forresten, hva er det egentlig Gud får deg til å føle deg trygg på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...