Gå til innhold

2 stk XP O.S. i samme maskin...?

Anbefalte innlegg

Kjører XP Pro i maskinen, og ønsker å legge inn samme OS i på en flyttbar HD ved speiling. Vil det gå bra å starte opp maskina med 2 stk XP tilgjengelig? I innleggingsfasen ble det lagt inn samme XP på to separate disker, men det godtar ikke XP uten videre. ved valg avhvilket operativsystem som skal starte får jeg kun opp 1 valg. Det er jo slik at disse er identiske. Altså samme navn, data etc. Dette medfører at ved innsetting av den flyttbare disken, starter maskina opp på denne automatisk. Da er den andre disken lesbar i utforskeren. For å få det "riktige" operatisystemet fram må jeg slå av maskina, kople ut den flyttbare disken, og starte på nytt. Ikke bra.

Frågan er om det er nødvendig, og om det lar seg gjøre å gi det "riktige" operativsystemet et unikt navn, som gjør at systemene kan velges ved oppstart? Hvis så er mulig vil jeg kunne bruke "mitt" system i en fremmed, hardware-identisk maskin, ved hjelp av flyttbar disk. Og jeg vil ha en identisk speiling jeg kan kjøre ved behov.

Nå har jeg ennå ikke prøvd noe progam for speiling, så jeg vet ikke om disse gir systemene unike navn ved bruk.

Men tenkte kanskje noen av dere har dette klart i panna, slik at spekulering blir overflødig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å forandre litt i boot.ini .. den kan jo se noe slikt ut:

[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(0)WINDOWS="Windows XP flyttbar"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...