Gå til innhold

Foss avskriver Jensen. Frp ikke lenger aktuel som regjering partner for Høyre?

Anbefalte innlegg

Frp har kontaktet dem for samarbeid i en rekke saker, men de svarer utelukkende via pressen og med at Frp bare er fysj og føy.

Det er tydeligvis en del som tror på denne versjonen. Mitt inntrykk ut fra det Siv Jensen uttrykker i debatter er at den ikke stemmer. Ikke en gang har jeg sett at hun viser snev av vilje til å gi seg på noen av FrPs saker i bytte mot saker de mener er spesielt viktige. Der de andre partiene i slike saker ofte prøver å være bevisst vage, er hun alltid like skarp og kompromissløs. Ved å angripe alle slike kompromisser mellom andre partier som "løftebrudd" fra det ene eller helst begge/alle partiene som inngår gjør hun det selvsagt spesielt vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt inntrykk ut fra det Siv Jensen uttrykker i debatter er at den ikke stemmer. Ikke en gang har jeg sett at hun viser snev av vilje til å gi seg på noen av FrPs saker i bytte mot saker de mener er spesielt viktige.

Skal vi se, i saker hvor de andre hverken vil nærme seg Frp eller i det hele tatt drøfte med Frp og bare sabler dem ned i media så mener du altså at Frp, via media, skal gi avkall på sine standpunkt?

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de andre høyre-partiene i media inntil nylig hovedsaklig bare har sagt at "avstanden er for stor", uten å utdype det, mens FrP sier at "vi vil ikke gå på akkord med FrPs program". Det tyder på at det har vært forsøk på samarbeid bak dørene, men hvor mye de enkelte partene vil gi vet vi ikke spesielt mye om. Jeg har min oppfatning, du har din.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at de andre høyre-partiene i media inntil nylig hovedsaklig bare har sagt at "avstanden er for stor", uten å utdype det, mens FrP sier at "vi vil ikke gå på akkord med FrPs program". Det tyder på at det har vært forsøk på samarbeid bak dørene, men hvor mye de enkelte partene vil gi vet vi ikke spesielt mye om. Jeg har min oppfatning, du har din.

Når Frps invitasjoner straks blir møtt med at det er for stor avstand, hva i alle dager er det som får deg til å tro at de andre i det hele tatt har prøvd å drøfte med Frp? De har jo selv sagt utrykkelig at de ikke er villige til å drøfte med Frp.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Måten FrP alltid spiller offerrollen på appellerer tydeligvis til deg. Selv begynner jeg å bli drittlei av det, og jeg regner med det er det som har skjedd i Høyre også.

Din hypotese er altså at Høyre ikke vil forhandle med Frp fordi Frp spiller offer når Høyre ikke vil forhandle med dem?

Dette gjelder også kun i Stortinget for i kommunestyrene samarbeider Frp som bare det med andre partier. Er det ikke rart at det kun er i Stortinget at Frp er spedalske?

Lenke til kommentar
Fordi?

Deres økonomiske politikk er en forenklet versjon av virkeligheten. Samtlige økonomistudenter jeg kjenner sier at alt vil gå til helvete om FRP får styre fritt. Dessuten er de for global oppvarming.

Jeg støtter ikke FRP, men de har ikke peiling. Hvis du har lært litt om økonomi vil du forstå at å bruke mer penger på innlandsøkonomien vil gå til helvete. Det er derfor FRP ønsker å bruke penger på utlandsk arbeidskraft som jobber her og drar igjen.

Desverre er det få FRP-ere som kan dette heller. Jeg har sagt at mengden som staten bruker på norsk arbeidskraft må bli mindre under en FRP regjering. Det er av samme konsekvens. De utlandske arbeidskraften vil kreve bolig og mat her også. Dermed, for å ikke oppleve en overopphetning i markedene må staten bruke mindre penger på formål som krever norsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at Høyre har prøvd å få til et samarbeid med både FrP og Venstre/KrF, men at avstanden mellom de to grupperingene var for stor. Høyre heller nå pga. enigheten om miljøforliket mot Venstre/KrF. I stedet for å si det samme som resten av høyre-partiene ("avstanden er for stor"), spiller FrP offerrollen, og sier at det bare er de andre sin skyld. Problemet er etter mitt syn at denne framgangsmåten ser ut til å gi FrP flere stemmer enn de ellers ville fått, og det ser ut til å være hovedfokuset deres på riksnivå. På lokalt nivå er det gjerne enkeltpersoner som kommer inn på enkeltsaker, og da blir de langt mer pragmatiske.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk ut fra det Siv Jensen uttrykker i debatter er at den ikke stemmer. Ikke en gang har jeg sett at hun viser snev av vilje til å gi seg på noen av FrPs saker i bytte mot saker de mener er spesielt viktige.

Skal vi se, i saker hvor de andre hverken vil nærme seg Frp eller i det hele tatt drøfte med Frp og bare sabler dem ned i media så mener du altså at Frp, via media, skal gi avkall på sine standpunkt?

Det er dette politikken dreier seg om, man må gi og ta. Kompromisser med andre ord. Det er en ærlig greie for FrP å ikke gi avkall på noen av sine standspunktereller inngå kompromisser på disse. Men da kan de heller ikke klage over at noen ikke vil samarbeide og at de havner på sidelinja.

Lenke til kommentar
Det er dette politikken dreier seg om, man må gi og ta. Kompromisser med andre ord. Det er en ærlig greie for FrP å ikke gi avkall på noen av sine standspunktereller inngå kompromisser på disse.

Ja, men det gjør man på møter uten media til stede. De andre nekter jo å være med på slike møter.

Lenke til kommentar

@robertaas

Nå tviler jeg på at det ikke har vært noen møter angående samarbeid mellom Frp og andre partier. Har du noen kilder på dette? Videre holdes det ofte møter i Stortingskomiteene der saker drøftes og forskjellen mellom partiene kommer fram. Når FrP ikke ble invitert til å være med på den alternative pakken som skulle fikse finanskrisen som opposisjonen la fram, kan dette like godt være basert på politikk som har kommet fram i disse møtene. Jeg vil også tippe at det er blitt holdt en rekke uformelle møter mellom partiene. Tror du at den rød-grønne regjeringen startet som en mediadebatt? Her ble nok grunnlaget lagt i møter utenfor Stortinget.

Velgerne bør også få vite hvordan samarbeidssituasjonen mellom FrP og de andre partiene er, og da bør ihvertfall deler av diskusjonen tas i media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...