muummi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Egentlig litt merkelig at vi kaller det vi har i Norge ett demokrati. Det er ikke slik at det partiet som får flest stemmer kommer til makten. Men det er mulig for små fisle partier som SV og Venstre å komme i regjering. Litt av ett demokrati vi har! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Et innlegg av typen "kort og meningsløst" er slettet. AtW Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 muummi: Det er mange typer demkrati. Vi har et parlementarisk demokrati. Og det er ikke uten videre de i regjeringen som bestemmer alt om de ikke har flertall. Og da får de gjerne igjennom ting de er enige om eller forhandler seg fram til. Du kan godt mislike systemet, men det er demokratisk i det at det de folkevalgte som bestemmer. Men ja, det nettopp pga av dette systemet vi har at det er viktig for partiene å være klar på hvem de vil samarbeide med. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 muummi: Det er mange typer demkrati. Vi har et parlementarisk demokrati. Og det er ikke uten videre de i regjeringen som bestemmer alt om de ikke har flertall. Og da får de gjerne igjennom ting de er enige om eller forhandler seg fram til. Du kan godt mislike systemet, men det er demokratisk i det at det de folkevalgte som bestemmer. Men ja, det nettopp pga av dette systemet vi har at det er viktig for partiene å være klar på hvem de vil samarbeide med. Syns vi kunne hatt direkte demokrati jeg:P men hadde kanskje blitt litt mye papirarbeid Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Tja, er ikke helt uenig i at det kunne blitt brukt litt mer, iallefall på viktige prinsippsaker. Men sånn generelt sett så er det nok veldig rotete å bruke det til det meste og det har også en teit tendens til å senke valgdeltagelse mye og det skader iallefall demokratiet. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Tja, er ikke helt uenig i at det kunne blitt brukt litt mer, iallefall på viktige prinsippsaker. Men sånn generelt sett så er det nok veldig rotete å bruke det til det meste og det har også en teit tendens til å senke valgdeltagelse mye og det skader iallefall demokratiet. Hmm rart, hadde trodd at dt ville ha gjort at flere ville ha deltatt i valg jeg, siden man fikk muligheten til å være med å bestemme mer:P Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nøyaktig hva har Frp gjort for å ødelegge mulighetene for samarbeid? De har gjort seg selv u-spiselige bl.a. ved å spre fremmedfrykt og rasisme. Frp er jo omtrent de eneste som konsekvent er mot rasisme og diskriminering. Venstresiden derimot vil konsekvent diskriminere etniske nordmenn. Jeg er tror innvandring og integrering er en viktig faktor, ja, men er uenig med Robertaas. Mens Høyre har et lettfattelig og gjennomgående menneskesyn, så gjør FrP forskjell på etniske nordmenn og innvandrere; hva slags "liberalistisk" menneskesyn er det? For meg ser det mest ut som populisme, og det er således en ren tilfeldighet at FrP befinner seg (ofte) på høyresiden i norsk politikk. Hvordan skal man kunne samarbeide med et populistparti? Høyre har ikke utelukket noe samarbeid med verken FrP, KrF eller Venstre, men disse har (bortsett fra KrF) kranglet det siste året – ikke så rart, da Venstre er sosialliberalt, og faktisk følger sin ideologi. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 mummi: Vel, man skulle kanskje tro det men funker ikke helt sånn. Folk flest gidder ikke sette seg inn i alt av saker og stemmer bare på ting som direkte påvirker dem. I tilegg så når det blir ting de skal stemme på svært ofte så blir det til at mange ikke gidder stemme. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Mens Høyre har et lettfattelig og gjennomgående menneskesyn, så gjør FrP forskjell på etniske nordmenn og innvandrere. Da regner jeg med at du kan kildehenvise denne påstanden? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det spørs hva du regner som kilde. Om dere snakker om partiets program eller offisielle politikk så kan jeg nesten garantere at man ikke finner slik forskjellsbehandling. (Utover de handicap som innvandrere har i utgangspunktet, for eksempel å lære seg norsk språk.) I hvert fall så langt jeg har lest disse programmene. Samtidig er det opplagt at FrP viser mindre toleranse for slike handicap. Men det betyr jo ikke mere forskjellsbehandling, tvert om. Så kan man diskutere om det er en god ting eller ikke. Men det er jo ikke akkurat vanskelig å finne FrP-representanter, spesielt i lokallagene, som slenger fælt med leppa... Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 FrP er mot diskriminering. De vil ha likhet for loven. Uansett nasjonalitet. Hva som skal vektlegges må efloean redegjøre for selv. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men det er jo ikke akkurat vanskelig å finne FrP-representanter, spesielt i lokallagene, som slenger fælt med leppa... Det er det heller ikke i andre partier. I enkelte kan man finne folk helt i toppen som vitser om "Bongo fra Kongo". Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Er det ikke bare bra at man ønsker våre nye landsmenn velkommen på en ordentlig måte da? Kan umulig være enkelt å komme til Norge når du er fra en helt annen kultur. Er det ikke da naturlig at vi er ekstra snille og hjelpsomme mot dem? Bedre oppfølging og omsorg for disse menneskene må da være kjempe flott for integreringen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Snille og hjelpsomme på hvilken måte? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Sørge for at de har noen å snakke med om problemer de måtte ha, (kan da umulig være lett å komme rett fra en krigssone. Gjør sikkert sterke inntrykk)noen som tar seg av dem, at de kommer inn i rette miljøer, ordentlig norsk opplæring og generell oppfølging. Som en av verdens rikeste land burde vi da ha råd til å ta oss av mennesker som har hatt det vondt på en skikkelig måte? Sier ikke at vi kan ta i mot ubegrensete strømmer med innvandrere fra hele verden, men at vi hvertfall tar oss av dem som allerede har kommet tror jeg er viktig Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Å for å utøve dette trenger vi en midlertidig stopp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) FrP er mot diskriminering. De vil ha likhet for loven. Uansett nasjonalitet. Hva som skal vektlegges må efloean redegjøre for selv. Som sagt er det vanskelig å vise til kilder (som partiprogram o.l.), men jeg mener praktisk politikk har vist oss hvor FrP står i spørsmålet om innvandring – gang på gang. Det er vel ingen hemmelighet at FrP er mer innvandringskritisk enn andre partier? Hvis jeg spør de av mine venner som anser seg som FrP-ere om hvorfor de støtter partiet, så er det fordi "de ikke synes noe om innvandrere", eller "jeg liker ikke homser", som også er en noe pussig holdning hos "liberalistiske" FrP, som stemte mot den nye ekteskapsloven. Jeg mener: Hvis menigmann har den oppfatningen av FrP, så må det jo være en grunn til det? Jeg mener at manglende toleranse overfor disse gruppene er nok bevis. Om du ikke synes det, verst for deg. Jeg trenger iallefall ikke å bevise noe for meg selv, da jeg vet hvor jeg står. Generelt svar til debatten: http://app.mailmojo.no/view?u=hoyre&id...3RtYWlsLmNvbQ== Endret 20. januar 2009 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det er vanskelig å påvise, men likevel en realitet? Dette virker søkt. Jeg tviler ikke på at noen individer stemme FrP av de grunner du refererer til, men at dette er den gjengse holdning i praiet tror jeg lite på. Du klarer altså ikke å frembringe en eksakt sak der FrP gjør forskjell på etniske nordmenn og innvandrere? Mens Høyre har et lettfattelig og gjennomgående menneskesyn, så gjør FrP forskjell på etniske nordmenn og innvandrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå