FCW Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) I min Linux filserver har jeg, blant andre,4 stk Samsung F1 750Gb satt opp i et software Raid5. Disse 4 diskene ble kjøpt i fjor høst. Oppdaget igår at en av disse diskene viser feil i Smart status. Har allerede tatt backup av data, bør jeg skifte den ut fortere enn svint? Hva med reklamasjon? Er det grunnlag for det, bare på grunnlag av noen feil i Smart. Disken fungerer jo tilsynelatende normalt. Her er status: Location SCSI device E Drive size 698.64 GB Make and model ATA SAMSUNG HD753LJ Supports SMART? Ja SMART enabled? Ja Errors logged 6 errors detected Passed drive check? Ja Offline data collection status Offline data collection activity was aborted by the device with a fatal error. Auto Offline Data Collection: Disabled. Self-test execution status The previous self-test completed having the read element of the test failed. Total time to complete Offline data collection 11766 seconds. Offline data collection capabilities SMART execute Offline immediate. Auto Offline data collection on/off support. Suspend Offline collection upon new command. Offline surface scan supported. Self-test supported. Conveyance Self-test supported. Selective Self-test supported. SMART capabilities Saves SMART data before entering power-saving mode. Supports SMART auto save timer. Error logging capability Error logging supported. General Purpose Logging supported. Short self-test routine recommended polling time 2 minutes. Extended self-test routine recommended polling time 197 minutes. Conveyance self-test routine recommended polling time 21 minutes. Raw Read Error Rate 31 Spin Up Time 7440 Start Stop Count 35 Reallocated Sector Ct 0 Seek Error Rate 0 Seek Time Performance 10046 Power On Hours 1234 Spin Retry Count 0 Calibration Retry Count 0 Power Cycle Count 35 Read Soft Error Rate 31 Unknown Attribute 0 Unknown Attribute 0 Unknown Attribute 50 Unknown Attribute 0 Temperature Celsius 521207839 Temperature Celsius 31 Hardware ECC Recovered 203527194 Reallocated Event Count 6 Current Pending Sector 0 Offline Uncorrectable 1 Multi Zone Error Rate 0 Soft Read Error Rate 6 Takksam for svar FC Endret 17. januar 2009 av FCW Lenke til kommentar
KaareAbdullah Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hei, Hver gang en disk prøver å lese en sektor på en HD og ikke klarer det eller må prøve flere ganger, vil den gi en READ ERROR.(6 stk hos deg) Samtidig vil den prøve å flytte sektoren over på reserveplassen, UAVHENGIG om det er noe feil på disken eller ikke. Dvs: Hver gang disken leser feil vil den øke antallet(reallocate event) uansett om den løser problemet selv eller ikke. Nederst i statusen ser du at den har hatt 6 lesefeil, men litt under midten er faktiske flyttede sektorer(Reallocated Sector Ct 0 )ingen. Så disken har fått feil, prøvd å lese på nytt og løst problemet selv. Klarte ikke å finne grensen til feiltoleranse hos Samsung, men den er garantert over 6. Alle disker leveres med litt ekstra plass så eventuelle feil på platene kan flyttes til reserveplassen uten at disken får mindre plass. Det som er mer viktig at du holder et øye med antallet, og hvis det stiger brått, er det fare på ferde. Så lenge det er stabilt er det ikke så farlig. Jeg ville tatt det piano iallefall(Men jeg er heller ikke noe proff), og siden raid 5 gjør at du kan miste 1 disk uten å miste data(selv om den må gjenoppbygges) er jo backup bestandig bra. N Lenke til kommentar
FCW Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Takk for forklaringen...forsto litt mer da Hva med reklamasjon? Når du sier feilen sannsynligvis ligger under feiltoleransen i dette tilfellet så vil jeg vel antagelig slite med å få byttet den, eller hva. Hadde disken vært gammel, så hadde jeg kanskje klart å ta det litt piano, men det ergrer meg litt at jeg må leve med feil på en disk som er bare noen måneder gammel....Eller kanskje jeg stiller for høue krav til diskene? Lenke til kommentar
KaareAbdullah Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Eller kanskje jeg stiller for høue krav til diskene? Jeg er mest overrasket over at det ikke er mer feil.. Min 3 mnder gamle velociraptor 150 gig feks har: Reallocated Sector Ct 140(maks 200) raw read error rate 51 (maks 200) Så min disk er godt under toleransen for feil, så tror nok du kanskje vil få en disk tilbake som har mer feil en den du har nå. http://www.samsung.com/global/business/hdd...es/ES_Tool.html Hvis du er redd, kjør denne, og den vil si ifra hvis noen av verdiene er større enn toleransen. Jeg ville iallefall ikke stresset. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er mest overrasket over at det ikke er mer feil.. Min 3 mnder gamle velociraptor 150 gig feks har: Reallocated Sector Ct 140(maks 200) raw read error rate 51 (maks 200) Hmm.. Er ikke så sikker på at disse verdiene kan tolkes så rett fram. Jeg har nemlig akurat samme verdier som du på alle mine disker. Når jeg leser av SMART (med to forskjellige programmer) får jeg opp tre parametre - Treshold (T), Value (V), Worst (W). Jeg har tre forskjellige WD-disker, og alle viser akkurat samme status: Reallocation Sector Count: T=140 V=200, W=200 Raw Read Error Rate: T=51 V=200 W=200 Side dette er tre forskjellige WD-modeller, med varierende alder, og alle har samme verdier, så tror jeg nok ikke verdiene kan tolkes så rett fram. Hvordan de skal tolkes har jeg ingen aning om. Lenke til kommentar
KaareAbdullah Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jøss.... WD sitt eget verktøy viser feil data på wd disker? Hahahahahahahah Samsung sitt program viste bare disken deres. Fant denne: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=64297 Kommandobasert men virker selv på WD. Masse eksempler i programmenyen. Hva bruker du? Mye smart(hehe) her: http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitori...ting_Technology Lenke til kommentar
FCW Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Mye smart(hehe) her: http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitori...ting_Technology Sjekket den linken tidligere, og bruker smartmontools på Linux serveren. En annen ting jeg lurer på er: Seek Time Performance Average performance of seek operations of the magnetic heads. If this attribute is decreasing, it is a sign of problems in the mechanical subsystem På den "dårlige" disken er denne verdien 10046, på de andre identiske og friske diskene er verdien 0. Uansett, har bestilt en ny disk i tilfelle jeg må erstatte den snart. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har brukt EVEREST Ultimate og ActiveSMART, og begge viser samme verdier. http://www.lavalys.com/ http://www.ariolic.com/activesmart/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå