NoiseFreak9000 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Hei, Jeg ønsker å kjøpe meg en bærbar PC, og for meg er det av største betydning at den er stillegående. Dette betyr lite viftestøy og ingen irriterende høyfrekvente pipelyder. Jeg synes IKKE 35.0 dB (A) er stille. Det høres kanskje ikke når man sitter på bussen med den, men jeg tenker å bruke den inne selv når kjøleskapsmotoren har pause og jeg ikke hører på musikk. Greit om støynivået går i de høyder ved stor belastning over tid, men på idle og lett bruk vil jeg ha det mye lavere. Så jeg har altså sett på produktomtaler av en mengde maskiner, men det ser ut som at "alle" modellene har støy som en svakhet. Finnes det i dag i det hele tatt moderne stillegående bærbare PC-er med skjerm på 15.4" eller større? Ytelsesmessig krever jeg bare at den har minst 2GB RAM og tokjerneprosessor. Prisen kan være hva den vil, bare et slikt produkt eksisterer. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Jeg har en Lenovo Thinkpad R60 (som desverre synger på siste verset) og jeg synes den er stillegående. Nå har jeg aldri gjort noen lydmåling på den, men dette: We were also pleased to report that the unit is extremely quiet. We only managed to make out fan noise during load times and the unit didn't get noticeably hot either, so it will be comfortable for long periods of use. er sakset fra Good Gear Guide. Noe lignende av R60 kanskje? Det er riktignok en høyfrekvent lyd når den går på batteri, men ikke når den er tilkoblet veggen. Endret 17. januar 2009 av gorber Lenke til kommentar
zonko Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er i samme situasjon som deg når det gjelder støy - kan virkelig ikke fordra det. Maskiner med en Core 2 Duo-prosessor av midtre sikt, skjermkort som ikke er bygd for spilling, kombinert med en solid konstruksjon fører deg vanligvis til målet. Nøkkelen er lite varmeutvikling på komponentene, amtidig som varmen som utvikles føres ut på en effektiv måte. Maskinene som er gode på dette er busines-maskiner, som Lenovo Thinkpad eller HP Compaq av visse typer (for eksempel den jeg sitter med nå fra nx-serien). Forslag: Lenovo Thinkpad SL 500 Test hos notebokreview: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4592 As far as noise is conerned, you generally only hear the fans when the notebook is under stress or overly hot. Even then, it's hard to hear them unless the room is pretty quiet. Given most office environments, the noise the SL500 emits will hardly be noticeable. Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er i samme situasjon som deg når det gjelder støy - kan virkelig ikke fordra det. Maskiner med en Core 2 Duo-prosessor av midtre sikt, skjermkort som ikke er bygd for spilling, kombinert med en solid konstruksjon fører deg vanligvis til målet. Nøkkelen er lite varmeutvikling på komponentene, amtidig som varmen som utvikles føres ut på en effektiv måte. Maskinene som er gode på dette er busines-maskiner, som Lenovo Thinkpad eller HP Compaq av visse typer (for eksempel den jeg sitter med nå fra nx-serien). Forslag: Lenovo Thinkpad SL 500 Test hos notebokreview: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4592 As far as noise is conerned, you generally only hear the fans when the notebook is under stress or overly hot. Even then, it's hard to hear them unless the room is pretty quiet. Given most office environments, the noise the SL500 emits will hardly be noticeable. Av de jeg har sett så langt er nok dette det mest lovende, men likevel, konklusjonen tar jo forbehold; hjemme hos meg er ikke "most office environments" ... Må ha en PC, og om enn dette nærmer seg så heller jeg stadig mer mot at en virkelig stillegående moderne PC ikke er å få kjøpt. Noen bedre? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Det spørs om du har rett der. For et par år siden solgte Dell en vifteløs maskin kalt X1, denne finnes derimot ikke i salg lenger (er du veldig heldig får du tak i en brukt i god stand). Et annet alternativ er å kjøpe en som er nærmest lydløs og legge på kvalitets kjølepasta, pluss justere ned volten til prosessoren med notebook hardware control. Med programmet I8kfanGUI kan man styre viftebruken for enkelte Dell-maskiner, men vet ikke om det fungerer forde nyere modellene. Har brukt det med hell, særlig kombinert med justering av volt, på tidligere modeller. http://www.diefer.de/i8kfan/index.html Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Det spørs om du har rett der. For et par år siden solgte Dell en vifteløs maskin kalt X1, denne finnes derimot ikke i salg lenger (er du veldig heldig får du tak i en brukt i god stand). Et annet alternativ er å kjøpe en som er nærmest lydløs og legge på kvalitets kjølepasta, pluss justere ned volten til prosessoren med notebook hardware control. Med programmet I8kfanGUI kan man styre viftebruken for enkelte Dell-maskiner, men vet ikke om det fungerer forde nyere modellene. Har brukt det med hell, særlig kombinert med justering av volt, på tidligere modeller. http://www.diefer.de/i8kfan/index.html X1 dekker uansett ikke de ytelseskravene jeg har. Noen som vet om I8kfanGUI virker for de nyere modellene til Dell? Andre forslag til PC? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Har du høye ytelelskrav har du ikke mye å velge blant. Høy ytelse betyr varme som igjen betyr støy. Og forresten - ikke nødvendig å sitere et innlegg når du svarer på det som ligger rett over. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei, Jeg ønsker å kjøpe meg en bærbar PC, og for meg er det av største betydning at den er stillegående. Dette betyr lite viftestøy og ingen irriterende høyfrekvente pipelyder. Jeg synes IKKE 35.0 dB (A) er stille. Det høres kanskje ikke når man sitter på bussen med den, men jeg tenker å bruke den inne selv når kjøleskapsmotoren har pause og jeg ikke hører på musikk. Greit om støynivået går i de høyder ved stor belastning over tid, men på idle og lett bruk vil jeg ha det mye lavere. Så jeg har altså sett på produktomtaler av en mengde maskiner, men det ser ut som at "alle" modellene har støy som en svakhet. Finnes det i dag i det hele tatt moderne stillegående bærbare PC-er med skjerm på 15.4" eller større? Ytelsesmessig krever jeg bare at den har minst 2GB RAM og tokjerneprosessor. Prisen kan være hva den vil, bare et slikt produkt eksisterer. Macbook Pro. Sitter med en 2,2 Ghz macbook pro( kjøpt i 2007), og den er helt stille( og da mener jeg helt stille). En av fordelene med å ha en bærbar i aluminium, som kjøler ned maskinen. Skal du bruke windows, er det bare å installere. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Helt enig. Sitter med en liten Macbook, har aldri hatt så stille maskin noengang. Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Man kan vel ikke lenger påstå at Mac ikke er PC, men for meg vil Mac komme langt ned på lista. Jeg brukte en MacBook kjøpt høsten 2008 en stund, og selv om den ganske riktig er nokså støysvak (nei, ikke helt - man hører vifta greit i et stille rom) misliker jeg sterkt de typiske Mac-løsningene med mus og slik. Finner også riktig mange sider på nettet hvor det klages over viftestøy fra MacBook Pro f.eks. http://www.macfixit.com/article.php?story=20081102233216449. Skulle kanskje presisert at jeg leter etter en stillegående PC som ikke er en Mac. Håper ikke alle begynner å kalle meg useriøs nå bare fordi jeg ikke vil gå for Apples løsninger ... Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg skal ikke kritisere deg for å ikke ville ha mac, da jeg er helt fersk på "the dark side" selv. Likevel, du må jo være eksepsjonelt overfølsom for støy da. Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg tror nok ikke jeg realistisk kan kreve noe mer stillegående enn en vanlig MacBook, så da var det bare å finne en vanlig PC som har samme støynivå ... Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nei, eventuelt kan du vannkjøle en vanlig bærbar da. Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Tror det ville i overkant gå ut over batterikapasiteten, dessuten ville bærbarhetsfaktoren reduseres med over 9000. Kom igjen, da, det må da finnes noe der ute? Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 I hovedsak er det to ting som lager støy: harddisken og kjøleviften. Harddisken kan enkelt byttes ut med en SSD, og viften kan i prinsippet kontrolleres med et lite program. Ulempen med det siste punktet er at hvis det ikke finnes et viftestyringsprogram for PCen du har, må du skrive et selv eller få noen til å lage et. Jeg lagde mitt eget viftestyringsscript for Notebook Hardware Control på min Lenovo C200. Fungerer kjempebra, viften går nesten ikke. Men tror jeg hadde litt flaks med programmeringen Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jeg tror nok ikke jeg realistisk kan kreve noe mer stillegående enn en vanlig MacBook, så da var det bare å finne en vanlig PC som har samme støynivå ... Er ikke verre enn at du kjøper en macbook og installerer et microsoft OS på den da, så har du jo en "vanlig" pc. Skjønnte ikke helt hva du mente med mac løsninger som mus og slikt. Er det at touchpaden er så stor og han multitouch? edit: Men nå vil vel en mac også bråke mer med Vista ombord f.eks.. Endret 19. januar 2009 av phax Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Gi dere med MacBook nå, da! Jeg er ikke ute etter å bli overbevist om at jeg tar feil; jeg er ute etter et alternativ. Jeg har som sakt brukt disse maskinene og jeg likte dem ikke. Det er flere sider med en maskin enn operativsystemet. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det finnes tydeligvis ikke et alternativ, det er vel det som noen prøver si. Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 De fleste maskiner i samme ytelsesklasse besitter nokså samme hardware og like kjøleløsninger. Det er som kjent ganske begrenset plass i bærbare maskiner så kjølekapasiteten blir jo deretter. Heftigere ytelse er som oftest ganske proposjonalt med støynivået desverre. Når det er sagt så skal Dell Studio XPS 16 være ganske grei på støynivå iforhold til ytelse har jeg hørt rykter om, uten at jeg har hørt maskinen selv. Lenke til kommentar
NoiseFreak9000 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Tenker vi bare konkluderer tråden med at, nei, det finnes ikke for øyeblikket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå