norsemanGrey Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Har en webside som en gang i tiden ble kjørt fra en server på skolen jeg gikk på. Skal bruke denne som utganspunk for en ny webside som skal ligge på en server med kubuntu jeg har stående. I første omgang vil jeg prøve å få den orginale websiden til å fungere som den skal fra denne serveren. Den er forsåvidt oppe å går, men jeg har problemer med å få MySQL til å fungere. Når jeg lagde websiden fikk jeg en del hjelp til akkurat dette med MySQL, så jeg kan egentlig ikke så mye om det men i det er to dokumenter i webside mappa som jeg mener satte opp databasen. Jeg regner med at jeg i disse to filene må forandre på et par ting som servernavn osv. eller kan jeg bruke disse i det hele tatt? Og hvilke andre konfigurasjoner er det jeg må gjøre på serveren med hensyn på å sette opp MySQL? Det eneste jeg har gjort er å installere det som trengs av programmer (regner jeg med ihvertfall). Noen som kan hjelpe meg i riktig retning med dette? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Du må endre database, brukernavn og passord for å få det til å fungere Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Du har installert MySQL-serveren? Etter du har gjort det må du sette opp en database. Det finnes flere grafiske programmer. Søk i pakkesystemet. Jeg finner f.eks et program i Add/Remove (Ubuntu 8.10) som heter MySQL Administrator. Etterpå setter du inn databasenavn, brukernavn og passord i php-fila. PHP.net har info om hvordan alle funksjoner kan brukes, og her er for mysql_connect : http://es.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php Endret 17. januar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 takk for svar Sitter å fikler litt med MySQL Administrator, men får ikke koblet meg til. Skriver inn IP adressen til serveren, brukernavn og passord, men får bare feilmelding (se vedlegg). Lenke til kommentar
genstian Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Du tilatter bare tilkoblinger lokalt på serveren. Desv at du ikke kan koble til med SQL Administrator eller andre sql programer til den serveren, Kjør dem lokalt evt. Kanskje installer phpmyadmin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå